Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ulønnsomt med desemberbil?

Startet av Goodrun, mandag 26. august 2013, klokken 13:30

« forrige - neste »

Goodrun

Har nettopp anskaffet en Saxo som selger sier hadde noen nykker bl.a. i fuktig vær. Bilen ble kjørt fra Oslo til Nesodden (ca 45 km) før den "døde" i en av de mange bakkene her ute, energimeteret sto da på 45%. Full lading til 105% over natta og 40 nye km med litt røff kjøring (hvis slikt kan sies). For å få kapasiteten under 50% (anbefalt før lading for nicad) tok jeg noen småturer frem og tilbake og plutselig kom den gule lampa med diode og gnist (?) bilen gikk deretter som en dass før den igjen døde uten at meteret hadde kommet under 50% (lå på ca 55%) Fra dette nivået ble den fulladet igjen. Lader trakk 10A i 230V og forbruk ble 7,5 kWh.  Tilsynelatende oppfører bilen seg nå normalt igjen men lampa fortsetter å lyse. Kjølevæskenivåer ser normale ut.....noen som har ideer om hva som kan være feil ? Er jeg i ferd med å gi nicadene "memorysyndrom"?
2003 Saxo Electrique, Nicad. Nordre Frogn Nesoddlandet.

Trond Arve

Ikke kjør mer før noen har sjekket batteriene dine. Hør f.eks. med Elbilmek.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Lynvingen

Det er ganske vanlig på disse bilene at lampen for "elektrisk feil" lyser. Spesielt i fuktig vær, regn, høst etc. ser man gjerne at lampen tennes. Min erfaring, også fra hva jeg har hørt av andre, er at dette som regel har ikke har noen betydning. Jeg har selv kjørt med denne lampen unntaksvis lysende på flere PSAer jeg har hatt uten andre symptomer.

At lampen for elektrisk feil tennes har heller ingen sammenheng med effekt på batterier. Altså, det du beskriver ifbm ladelampe og effekt på bilen.

Dessverre er det nok allikevel sånn at ladelampe på 40-50% indikerer et batteriproblem, antageligvis med 2-6 defekte celler. Anbefaller deg å kjøre bilen til Elbilmek på Fornebu, han kan teste og gi deg en diagnose. Å utbedre dette vil dessverre koste deg fra 10-25000 avhengig av hvor mange celler som er defekte.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Goodrun

Mja....saken er den at jeg vil prøve å få orden på dette selv. Har drevet som elektriongeniør i snart tjue år. Har garasje med løftebukk og allskens mekanisk verkøy og elekronisk måleutstyr. Så nå bærer det av med kassene og så får jeg se om celler skal byttes evt. om det er mer fornuftig med konvertering til Litium.
Er mer et studieprosjekt dette, enn et framkomstmiddel, foreløpig....  :)
Har fått lastet ned den danske servicemanualen, ikke veldig imponert, virket ukomplett :(
Har også forstått at et diagnoseverktøy er essensielt om man skal tweake denne bilen.
Hvor får man tak i EvLite?
Fant ikke noe på Ebay, kan andre OBD-skannere brukes?
2003 Saxo Electrique, Nicad. Nordre Frogn Nesoddlandet.

elektrolux

Prøv å få tak i en original TEP92 eller en ELIT.

Ellers anbefales ombygging til Litium. Vi har gjort dette ved flere anledninger, og bilen blir en helt annen med f.eks 100kg mindre vekt, og høyere driftspenning. Vegvesenet liker dårlig ombygging, men er nødt å svelge kameler daglig etter regelendring 15 sep 2012 som sier at biler godkjent i EU skal godkjennes i Norge.

Se gjerne hjemmesiden men for inspirasjon: http://elbilhjelpen.no/htm/tjenester.html#Litium_ombygging
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Goodrun

Takk for svar. Hva er å anbefale av liFePo4-celler? Det meste har vel opprinnelse i Kina. Så det blir vel å importere derfra, noe få forhandlere/produsenter har Minumum Order Quantity på 20 celler, så da går det jo an å handle til kun en bil. Er det noen merker fabrikater som skiller seg ut negativt/positivt? 
2003 Saxo Electrique, Nicad. Nordre Frogn Nesoddlandet.

elektrolux

Vi har kjempegod erfaring med Hipower, mens Thundersky har vært veldig variabel spesielt i det siste.

Har forøvrig både celler, strømskinner og BMS til salgs, men egenimport blir klart billigere.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 19. august 2013, klokken 19:41
Vi har kjempegod erfaring med Hipower, mens Thundersky har vært veldig variabel spesielt i det siste.

ThundeSky heter vel Sinopoly nå?

Synd om de har kvalitetsproblemer. Vurderer å gå over til LiFePO4 på hytta etterhvert, men HiPower har ikke på langt nær store nok celler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Spørs hva rekkevidde du ønsker.

Selv med 44-46 stk 100 Ahr celler oppnår du 100-130 km rekkevidde, men der er plass til å bygge inn opptil 200 km rekkevidde i originalkassene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Goodrun

Update: Har kjørt bakkeløp og konklusjonen er at dette nok ikke er helt rette redskapen. I tillegg utgjør Nicads aversjon mot klattlading et problem da 50% utladning ikke passer inn i planlagt kjøremønster. Bilen gikk nå tom (Safe mode?) på 70%. Det artige er at lampa for Elektrisk feil da slukket. Driver nå å ser på muligheter for forskjellige oppgraderinger. ...
2003 Saxo Electrique, Nicad. Nordre Frogn Nesoddlandet.

elektrolux

Skal du kjøre bakkeløp anbefales Think. Lettere og kan trimmes betydelig mer enn PSA.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: Goodrun på lørdag 24. august 2013, klokken 10:23
Har kjørt bakkeløp og konklusjonen er at dette nok ikke er helt rette redskapen. I tillegg utgjør Nicads aversjon mot klattlading et problem da 50% utladning ikke passer inn i planlagt kjøremønster.

SAFT's NiCd med våt elektrolytt er vel uansett ingen god idé for bakkeløp ??
. . . mht velt mener jeg
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Goodrun

Må oppklare litt. "Bakkeløp" er kun normal kjøring i bakkene på Nesodden, tydligvis ikke helt ideellt for en elbil med muligens noen gåene celler  :)

2003 Saxo Electrique, Nicad. Nordre Frogn Nesoddlandet.

Elmo

Sitat fra: Goodrun på mandag 26. august 2013, klokken 21:32
Må oppklare litt. "Bakkeløp" er kun normal kjøring i bakkene på Nesodden
I see.  Fooled me  ;D ;D

Men du har rett. Høyt strømtrekk er ikke sunt for de gamle PSAene, særlig ikke med dårlige batterier.

El-feil lampa kom nok av isofeil i motoren ved høyt strømtrekk mens tidlig ladelampe komme av en elle flere dårlige batterier som "dukker" ved høyt strømtrekk.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Goodrun

Spm:
Ved Saxo nicad-til-LifePo4 konvertering: Hvor høyt kan man gå i nominell spenning med bare å bytte batteriene uten at dette blir inkompatibelt med resten av systemet? Er dog forberedt på å bytte kontroller og lader. Hva med motor? Tåler den mye høyere spenning? Kanskje like greit å bytte til dinodrivverk (aksler, girkasse osv) og sette inn en Warp 9 eller 11? Hvilke celler fyller de orginale batterikassene best mhp volum for spenninger oppover f.o.m. 120V?
2003 Saxo Electrique, Nicad. Nordre Frogn Nesoddlandet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA