Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Manglende dobbeltlader ved levering

Startet av Eureka, mandag 26. august 2013, klokken 09:35

« forrige - neste »

Eureka

Hei
Ser det er veldig diskusjon rundt det å få krafitigst mulig lader. Lurer på hvordan det vil ende med Teslaen på full guffe dobbellader boblebadet på og varmekabler oppkjørsel samt ribba I ovnen. Da tror jeg 3*63A 230V eller 3*50A 400 kan bli knapt.
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

jkirkebo

Sitat fra: Eureka på søndag 18. august 2013, klokken 19:22
Hei
Ser det er veldig diskusjon rundt det å få krafitigst mulig lader. Lurer på hvordan det vil ende med Teslaen på full guffe dobbellader boblebadet på og varmekabler oppkjørsel samt ribba I ovnen. Da tror jeg 3*63A 230V eller 3*50A 400 kan bli knapt.

Uproblematisk om man lader på natten. Det tror jeg de fleste vil gjøre. Spesielt siden strømmen vil bli billigere på natten når alle får AMS-målere etterhvert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TS

Sitat fra: jkirkebo på søndag 18. august 2013, klokken 19:29
Sitat fra: Eureka på søndag 18. august 2013, klokken 19:22
Hei
Ser det er veldig diskusjon rundt det å få krafitigst mulig lader. Lurer på hvordan det vil ende med Teslaen på full guffe dobbellader boblebadet på og varmekabler oppkjørsel samt ribba I ovnen. Da tror jeg 3*63A 230V eller 3*50A 400 kan bli knapt.

Uproblematisk om man lader på natten. Det tror jeg de fleste vil gjøre. Spesielt siden strømmen vil bli billigere på natten når alle får AMS-målere etterhvert.

Er det noen som vet om man kan få AMS måler og differensierte timespriser gjennom døgnet i Oslo ?
(Tenker på nytt eget el.anlegg til garasjen )
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

svingen

har det selv hos meg koster 2500 kr er bare og snakke med hafslund så kommer dem og montere det så må du har en strøm leverandør som støtter time avlsensing har selv https://www.ge.no/ som støtter det hverfall usikker på om det er billig jeg gjort det her får par år siden da jeg ble lei av og lese av strøm :)

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Med "smartere" utstyr vil dette også løyse seg. Alt utstyr med litt større forbruk, som komfyr, steikeomn, (opp)vaskemaskin, tørketrommel, vv-bereder, varmekabler, varmepumpe osv. utstyres med med "smart styring" som i kombinasjon med AMS vil gjere at utstyr blir slått av / ladenivå blir justert ned under effekt toppar.

Dvs, når du slår på komfyr, så vil det vere ein automatisk prioritering på forbrukere som må redusere forbruket / bli slått av. varmekabler og vv-bereder kan t.d. enkelt få redusert effekt ein kortare tid uten større konsekvenser.

Det finnes alt utstyr / avtalar for bedrifter / borettslag som slår av elektrokjele når forbruk er stort.

Fram til det er utvikla denne typen utstyr for private, til ein akseptabel kostnad må denne typen justering bli manuelt.

Historisk er ikkje dette noko nytt, det mange som har måtta slå av og på ulike apparat i heimen, for at sikring ikkje skal gå. I enkelte tilfeller er det fordeling mellom fasar som er problemet, som enkelt kan bli retta opp.

I tilfeller der det er for liten kapasitet sjølv ved prioritering er det nødvendig og oppgradere inntak.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Sitat fra: TS på søndag 18. august 2013, klokken 20:15
Er det noen som vet om man kan få AMS måler og differensierte timespriser gjennom døgnet i Oslo ?
(Tenker på nytt eget el.anlegg til garasjen )
Alle målere skal bli automatiske, men dato / frist har stadig blitt bytta fram i tid. Som  Svingen skriv kan ein be om at den blir bytta før, mot og betale for dette.

Men, om du tenker på eigen måler i garasjen, så er det viktig og hugse på at det må bli betalt faste avgifter pr. måler. Ikkje så mange kroner, men over tid blir det litt ekstra.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TS

Sitat fra: TB på søndag 18. august 2013, klokken 20:32
Sitat fra: TS på søndag 18. august 2013, klokken 20:15
Er det noen som vet om man kan få AMS måler og differensierte timespriser gjennom døgnet i Oslo ?
(Tenker på nytt eget el.anlegg til garasjen )
Alle målere skal bli automatiske, men dato / frist har stadig blitt bytta fram i tid. Som  Svingen skriv kan ein be om at den blir bytta før, mot og betale for dette.

Men, om du tenker på eigen måler i garasjen, så er det viktig og hugse på at det må bli betalt faste avgifter pr. måler. Ikkje så mange kroner, men over tid blir det litt ekstra.

Jeg tror det er 800kr pr år for eget anlegg (?) .
Så kommer selvfølgelig stikkledning fra stolpe etc, men slipper da noe bekymringer ift husholdbingsbruk og belastning av husets elanlegg på natten...
Man må kanskje betale nettleie med utgangspunkt tilgjengelig Amper og forbruk (?)
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Eureka

Liten tro på manuell kontroll. Har selv nå benyttet Wago sin 32A pilot-box som enkelt kan kommunisere med effektkontroller
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

TB

Sitat fra: TS på søndag 18. august 2013, klokken 20:57
Jeg tror det er 800kr pr år for eget anlegg (?) .
Så kommer selvfølgelig stikkledning fra stolpe etc, men slipper da noe bekymringer ift husholdningsbruk og belastning av husets elanlegg på natten...
Man må kanskje betale nettleie med utgangspunkt tilgjengelig Amper og forbruk (?)
Sitat
Heilt klart fordel med eige anlegg. Stikkledning osv. er for installasjonen.

Ser av faktura eg har liggende her for tre ulike anlegg, alle Hafslund. Fastbeløp er 600 kr for nettleige og 500 for straum. Totalt 1100 kr/år.

Dvs, ingen stor ekstra kostnad slik sett, men viktig og ta med i rekestykket.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Sitat fra: Eureka på søndag 18. august 2013, klokken 22:33
Liten tro på manuell kontroll. Har selv nå benyttet Wago sin 32A pilot-box som enkelt kan kommunisere med effektkontroller

Automatisk er alltid best - det er nok fleire smarte produkter klar alt.

Slik eg les, denne blir kobla opp slik at når belastning på andre forbrukere går opp, så vil lading bli redusert, og bli auka igjen etterpå?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Rio

Sitat fra: TB på søndag 18. august 2013, klokken 20:26
Med "smartere" utstyr vil dette også løyse seg. Alt utstyr med litt større forbruk, som komfyr, steikeomn, (opp)vaskemaskin, tørketrommel, vv-bereder, varmekabler, varmepumpe osv. utstyres med med "smart styring" som i kombinasjon med AMS vil gjere at utstyr blir slått av / ladenivå blir justert ned under effekt toppar.

Dvs, når du slår på komfyr, så vil det vere ein automatisk prioritering på forbrukere som må redusere forbruket / bli slått av. varmekabler og vv-bereder kan t.d. enkelt få redusert effekt ein kortare tid uten større konsekvenser.

Det finnes alt utstyr / avtalar for bedrifter / borettslag som slår av elektrokjele når forbruk er stort.

Fram til det er utvikla denne typen utstyr for private, til ein akseptabel kostnad må denne typen justering bli manuelt.

Historisk er ikkje dette noko nytt, det mange som har måtta slå av og på ulike apparat i heimen, for at sikring ikkje skal gå. I enkelte tilfeller er det fordeling mellom fasar som er problemet, som enkelt kan bli retta opp.

I tilfeller der det er for liten kapasitet sjølv ved prioritering er det nødvendig og oppgradere inntak.

Hei,

Du har helt rett i at dette er teknisk mulig. Det finnes til og med utstyr basert på Z-Wave eller Zigbee som gjør dette, men ingen standard. Det er ingen oppvaskmaskiner osv. som har dette innebygget.

Så selv om det er teknisk mulig, så vil det nok være mange år før det blir realisert i særlig stor utstrekning. Dessverre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA