Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Urskive

Startet av ELbilist1, søndag 25. august 2013, klokken 16:52

« forrige - neste »

Patosan

Tack för svar Cirion!
Det förklara saken, och var goda nyheter!
VIN 15026

LinkedIn

Viking

Sitat fra: Terhar på lørdag 19. oktober 2013, klokken 21:50
Kan bekrefte at IKEA Uddevalla kun har 16A på sine type 2 ladere. Var der idag, prøvde å stille opp ladehastigheten i bilen uten hell. Fikk 17 km pr time.
Glad jeg ikke trengte så mye påfyll, ikke min favoritt å tilbringe time etter time på IKEA ;)
Samme her. Treig lading hos IKEA udevalla. Strømmen stengte de til og med før det stengte. Jeg rakk ynkelige 6 km før de kuttet strømmen. Dit gidder jeg ikke dra igjen. Håper egentlig på en Tesla supercharget på andre siden av E6 (Torp kjøpesenter).
Fikk bilen 19.12. Verdt å vente på!

Taz79

Kan Tesla ladda med CCS EU snabbladdning? 50kW?
Bilar:
Volkswagen Passat Variant EcoFuel -09 (CNG) (165000km)
Toyota Aygo -12 (8500km)

Ny bil som skall ersätta Passat -> VW e-up!

Hyperstress

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

JohanH

Planlegger besøk hos slekten i Gbg nå i romjula. Har nok ganske tomt batteri da vi kommer frem (335 km fra Drammen). Sover hos svåger som ikke har noen inustrikontakter hjemme  Da blir det til å bruke blå plugg i UMC og adaptersett fra jkirkebo og koble seg inn i den der flatstiftkontakten som ellers brukes til kokeplatetopp/induksjon. Med kirkebos godt dimensijonerte forlengningssladd bør det bli lite spenningsfall. Så om den er sikret med 25A satser jeg på å trekke 22A kontinuerlig, la oss si 225V som da bør gi 4,95kW dvs lader 81,5 kWh på 16 1/2 time altså en lang natt, evt. to korte netter. Må sjekke for varmgang i kontakt, kabling og sikringsskap underveis. IKEA Kållered får cære back-up, men virker jo som de stenger strømmen der om natten...

Sofie S

Det absolut vanligaste i villor i Sverige är endast 16A, jag tror inte du skall hoppas på 25A bakom spisen. Leta efter 400V CEE finns ju över allt låna sedan Ström där ;)

jkirkebo

#51
Sitat fra: JohanH på tirsdag 24. desember 2013, klokken 09:17
Planlegger besøk hos slekten i Gbg nå i romjula. Har nok ganske tomt batteri da vi kommer frem (335 km fra Drammen). Sover hos svåger som ikke har noen inustrikontakter hjemme  Da blir det til å bruke blå plugg i UMC og adaptersett fra jkirkebo og koble seg inn i den der flatstiftkontakten som ellers brukes til kokeplatetopp/induksjon. Med kirkebos godt dimensijonerte forlengningssladd bør det bli lite spenningsfall. Så om den er sikret med 25A satser jeg på å trekke 22A kontinuerlig, la oss si 225V som da bør gi 4,95kW dvs lader 81,5 kWh på 16 1/2 time altså en lang natt, evt. to korte netter. Må sjekke for varmgang i kontakt, kabling og sikringsskap underveis. IKEA Kållered får cære back-up, men virker jo som de stenger strømmen der om natten...

Svenske komfyrstikk er vel vanligvis trefase 400V med et spesielt stikk? Se her:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Perilex

Jeg får dessverre ikke tak i disse i Norge men kan jo kjøpe med meg noen neste gang jeg er i Sverige slik at det er mulig å få laget overganger til rød 400V 16A stikk. De skal ha de på Clas Ohlson, den butikken finnes jo på Nordby-senteret.

http://www.clasohlson.com/se/Stickpropp-och-v%C3%A4gguttag/Pr324936000

Da trengs det rød 400V 16A skjøteledning også med god lengde:

http://www.clasohlson.com/se/3-faskabel/Pr363671000
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: TS på tirsdag 24. desember 2013, klokken 13:33
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. desember 2013, klokken 13:26
Sitat fra: JohanH på tirsdag 24. desember 2013, klokken 09:17
Planlegger besøk hos slekten i Gbg nå i romjula. Har nok ganske tomt batteri da vi kommer frem (335 km fra Drammen). Sover hos svåger som ikke har noen inustrikontakter hjemme  Da blir det til å bruke blå plugg i UMC og adaptersett fra jkirkebo og koble seg inn i den der flatstiftkontakten som ellers brukes til kokeplatetopp/induksjon. Med kirkebos godt dimensijonerte forlengningssladd bør det bli lite spenningsfall. Så om den er sikret med 25A satser jeg på å trekke 22A kontinuerlig, la oss si 225V som da bør gi 4,95kW dvs lader 81,5 kWh på 16 1/2 time altså en lang natt, evt. to korte netter. Må sjekke for varmgang i kontakt, kabling og sikringsskap underveis. IKEA Kållered får cære back-up, men virker jo som de stenger strømmen der om natten...

Svenske komfyrstikk er vel vanligvis trefase 400V med et spesielt stikk? Se her:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Perilex

Noe Jkirkebo kan ordne oss overgang til etterhvert ?   ???

Jeg skal leie en hytte i Sälen om et par måneder og hadde vært et fint sikkerhetsnett å ha med seg    8)

Se redigert post over. Skal ordne over nyttår.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Sofie S på tirsdag 24. desember 2013, klokken 12:16
Det absolut vanligaste i villor i Sverige är endast 16A, jag tror inte du skall hoppas på 25A bakom spisen. Leta efter 400V CEE finns ju över allt låna sedan Ström där ;)

Problemet er vel kanskje at det er svært få som har fått rødt adapter ennå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JohanH

Takk for info. Trodde de der kontaktene var like i Norge og Sverige dvs 230V enfase 20 eller 25A. Men sikkert riktig at det er noe annet i Sverige...

bb

Hvis man har det blå adapteret og plugger den til en slik skjøteledning:
http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/36-2297

Vil man da kunne få 16 A fra Schuko?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

TS

Sitat fra: bb på tirsdag 24. desember 2013, klokken 19:13
Hvis man har det blå adapteret og plugger den til en slik skjøteledning:
http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/36-2297

Vil man da kunne få 16 A fra Schuko?
Nei, tror du må få laget en overgang fra 16A til 32a versjon blå kontakt
Tror jeg fikk med et slikt i adaptersett jeg kjøpte av Jkirkebo
16A på Schuko er heller ikke å anbefale konstant
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

bb

Sitat fra: TS på tirsdag 24. desember 2013, klokken 22:13
Sitat fra: bb på tirsdag 24. desember 2013, klokken 19:13
Hvis man har det blå adapteret og plugger den til en slik skjøteledning:
http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/36-2297

Vil man da kunne få 16 A fra Schuko?
Nei, tror du må få laget en overgang fra 16A til 32a versjon blå kontakt
Tror jeg fikk med et slikt i adaptersett jeg kjøpte av Jkirkebo
16A på Schuko er heller ikke å anbefale konstant
Ok, takk for svar :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Patosan

Sitat fra: Cirion på søndag 10. november 2013, klokken 11:32
Sitat fra: Patosan på lørdag 09. november 2013, klokken 15:08
Sitat fra: Cirion på søndag 20. oktober 2013, klokken 07:40
Jeg kan anbefale IKEA Kållered hvis du har dobbeltlader og type 2 kabel 100km/t.
http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=722b317a-ab56-425e-8ba8-6480497e13f9
Hej Cirion,
Har tittat med intresse på dina tidigare inlägg med ref till denna type 2 på IKEA Kållered.
Ville passa mig fint att stoppa där på väg ned till Malmö.
Men när jag ser på bilder från insidan av Garo-boxen så ser det ut att vara bara 16A säkringar på både kurs 1 och 2 (gissar kurs 2 är för type 2 uttag).
Detta ville bara ge 11kW, och ca 50km/h.
Såg du om det var säkrat med mer (32A) på andra sidan där du var inpluggad?
Hvis du ser etter, er bildene mine fra Backbol, Kållered har 32A 3fast 400v. Jeg brukte samme bilder siden jeg ikke tok bilder når jeg var på Kållered.

Ok, då fick jag möjlighet i julen att själv testa laddning på IKEA Kållered med 'type 2'.
Stolpen signaliserar att det ska finnas 32A tillgängligt, men det är bara säkrat med 16A.
Förmodligen har de då av någon anledning bytt säkringar efter att Cirion besökte denna platsen.
Det betyder att jag satt och laddade en god del längre än vad jag planerat!
Fick plåga ut ca 18A utan att trippa säkring, men et var en klen tröst...

På vägen hem från Malmö stoppade jag i Båstad och laddade med min ZCW box på det 32A/400V uttaget de har vid kommunhuset.
Detta kan jag rekomendera - tog en lång tur längs stranden med hunden. Synd det ar så jä_la kallt...

För de som behöver ladda i Malmö rekommenderar jag p-huset Anna i centrum. De har 3st 11kW tillgängliga.
VIN 15026

LinkedIn

Oreo

Takk for tips Patosan.
Noen (trøndere kanskje?) som har testet lading i/rundt Åre?
Vet de skal ha en ladestsjon til type2 rett ved Åre kyrka, ikke langt fra togstasjonen. Hadde tenkt å teste denne selv i høst, men det ble aldri noe av.


Sent from a mobile device
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA