Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av bereri, lørdag 24. august 2013, klokken 23:40

« forrige - neste »

rifusk

Hvor mye måtte du betale for 6,6kw-ladder?

Hvordan kunne Ford oppgradere softwaren når du hadde bilen på din arbeidsplass?
Kia Soul Ev Exclusive titanium silver.
Kontrakt underskrevet 05.11.2014
Levert desember :)

bereri

6,6 kW lader koster ikke mye mer enn 3,6kW , i overkant av 10.000 kr i tillegg til kursopplegg. Programvareoppgraderingen ble utført av en tekniker fra Ford med bærbar PC :-)

Focus

Kan du ta et bilde av den laderen og poste her.
Det er vel egentlig ikke en lader. Laderen står i bilen. Poenget er om den inneholder en kommunikasjon som forteller bilen at den kan trekke 32 amp (6,6 kw) eller om bilen automatisk trekker 32 amp dersom det ikke blir kommunisert noe. Jeg regner og med at du kan velge å lade med 16 amp ( 3,6kW )

Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019


bereri

Forøvrig stemmer det du sier, laderen sitter i bilen og den bestemmer hvor stor ladestrøm den trekker inntil maksgrensen som ladestasjonen bestemmer

rifusk

Ok, begynte å lure på om de oppdaterte "OTA":)
Som det ble spurt om tidligere; hvordan er muligheten for forvarming?

Synd at mann får mer informasjon her enn hos Ford Norge og forhandler:(
Kia Soul Ev Exclusive titanium silver.
Kontrakt underskrevet 05.11.2014
Levert desember :)

Anglia

Bilen kan ikke forvarmes hverken fra tidsur i bil eller app.  Har hatt en på lån et døgn og sjekket det som går an å sjekke ut i bilens menyer som enten kan stilles fra rattet eller midtstilt radio / navigasjonsskjerm.  Kjører Leaf i dag og forvarming av bil er et must som også burde vært i Focusen.  Veldig merkelig at Ford har fjernet denne muligheten på den europeiske varianten når amerikanske eiere kan gjøre dette på USA varianten.  De kan også styre både lading og varme fra en app.  Mener denne er styrt med en simkortmodul på samme måte som i Leaf.  Jeg bytter til Focus når Ford har fikset dette og event også lagd opplegg for hurtiglading. Ford må komme med en slik oppgradering ellers tror jeg salget av denne bilen kommer til å bli minimalt i Norge.
Tesla model S 90D 2017
e-Golf levert mai 2015 fra Møller Follo
Leaf levert september 2012 fra BNH Ski solgt 2015

Anglia

Her er hva som er beskrevet på Ford.com om App for smartphone :

It's Just as Smart as Your Smartphone


MyFord® Mobile app* from Ford
Monitor and schedule the charging of your Focus Electric
Find the nearest charging stations
*MyFord Mobile subscription complimentary for five years from vehicle sale date as recorded by the dealer. Subscription fees apply after five years. MyFord Mobile requires a compatible 2G independent cellular network. Evolving technology and cellular networks may affect future functionality.
Tesla model S 90D 2017
e-Golf levert mai 2015 fra Møller Follo
Leaf levert september 2012 fra BNH Ski solgt 2015

rifusk

Tror vi er i samme båt Anglia. Jeg kan ikke fatte at Ford er så kortsiktig at de ikke tilbyr dette. I det kalde norske klimaet er vi avhengig av dette... Å måtte bruke halve batterikapasiteten på å varme opp kupeen er jo håpløst...

Jeg er virkelig keen på denne bilen, og har virkelig lyst på Focusen.. Trist at ikke Ford har dette på plass...

Får bare håpe Ford Norge er innom på forumet:)
Kia Soul Ev Exclusive titanium silver.
Kontrakt underskrevet 05.11.2014
Levert desember :)

Martin-

Nå er det en god stund siden jeg prøvekjørte Focus EV, men jeg føler jeg må dele mine erfaringer her uansett  :) Jeg prøvekjørte den amerikanske utgaven, som har andre seter enn den norske, og synes disse var vel harde (den norske har mer polstring og sidestøtte ifølge forhandler). Jeg likte godt grensesnittet på instrumentpanel/display, og ble i den forbindelse negativt overasket da jeg fant ut at norsk utgave kun har 5" skjerm i midtkonsollen. Følte også at det var litt plastikkfølelse over interiør/dashbord. Lite bagasjerom og manglende hurtiglading gjorde at denne modellen ble uaktuell for oss. Positiv til utseendet på bilen, MEN; den største skuffelsen kom i form av kjørekomfort og "spenstighet"! Alle skriver at de synes denne er milevis foran Leaf, det synes ikke jeg. Ok, den ligger bedre på veien i svinger, men der stopper også fordelene. Fra 0 til 40 kmt er den KLART tregere enn Leaf, virker som det er store strømbegrensinger fra stillstand med full pedal. Dette er sikkert software relatert, og jeg vet ikke hvordan dette er på norsk utgave. Leaf gav meg en real overaskelse med skikkelig spark i ryggen fra start, det gjorde ikke Focus... Draget var derimot mye mer linjært over 40 kmt, og her drar den nok lett fra en Leaf :P Uansett, for meg og min kjørestil var dette skuffende. Jeg synes også bilen bærer sterkt preg av å være baktung, men "deigete rumpe" som resultat ved krappe svinger. Slet også mye ved bakkestart på grusvei på grunn av samme problem, tipper dette gir ytterlige problemer på vinterføre. Så kort oppsummert, MIN personlige mening: Fin å se på, god på motorvei, ok prisnivå, gode instrumentpaneler MEN; treg start fra 0 kmt, baktung, minimalt bagasjerom, ingen hurtiglader, alt for liten skjerm på navi/radio. Kan også nevne at jeg syns lydkvaliteten på Sony stereoen ikke er på samme nivå som andre Sony Xplode original stereoanlegg jeg har hørt i andre Ford modeller (spiller høøøøyt, men plastikklyd...)
2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

Sonus

Martin - sikker på at du ikke kjørte den i ECO mode? Det gjorde nemlig jeg en god stund før jeg oppfattet at den var på. I ECO var den slap/treig og lite villig til å akselerere, men i vanlig modus syns jeg den gikk bedre enn en LEAF

Martin-

Jeg mistenkte dette selv, men fant ingen valg ang eco mode fra rattkontrollmenyene iallefall. Og det sto/lyste ikke eco mode noen plass jeg så... Hvor står dette, og hvor velger man dette da?  ;)
2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

Sonus

Var en knapp på rattet om jeg ikke husker feil(?)

Jeg kjørte avgårde fra Melhus Bil i ECO-mode uten å vite det og da virket bilen slapp, men fant det ut etterhvert og fikk slått den av. Selgeren hadde heller ikke poengtert dette så om jeg ikke hadde fått slått den av så tror jeg jeg nok ikke ville vært så positiv til Focus'ens kjøreegenskaper som jeg er. Dessverre er bagasjerommet en
"deal killer" for oss.

rifusk

Er dere sikker på at det er Eco-modus på denne?

Kan ikke huske at jeg så det på jeg jeg prøvde..

Focusen er MYE kjappere enn Leaf. Focus oppleves som sprek, og kjører mye bedre enn Leaf.

Det som dessverre gjør Focus uaktuell for min del er mangelen på forvarming og noe mindre rekkevidde enn konkurrentene. Hadde bilen hadde samme Sync som i USA, så hadde det nok vært en helt annen sak...
Kia Soul Ev Exclusive titanium silver.
Kontrakt underskrevet 05.11.2014
Levert desember :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA