Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Da var bilen kommet :D

Startet av petersv, lørdag 24. august 2013, klokken 17:35

« forrige - neste »

petersv

Jeg har fått et bra tilbud på 3G6 gummikabel fra Tyskland, med billig frakt. Selges i 50m, så hvis noen er interessert i halvparten, rop ut!

janlar

Sitat fra: eclipse på tirsdag 20. august 2013, klokken 10:08
Sitat fra: JohanH på tirsdag 20. august 2013, klokken 09:48
Sitat fra: eclipse på tirsdag 20. august 2013, klokken 09:46
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. august 2013, klokken 09:35
Sitat fra: glaserud på mandag 19. august 2013, klokken 19:49
http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-32a-type-2-type-2/ (fra http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8511.msg101839.html#msg101839)
Visstnok rundt 1875,- men ingen som har klart å få til å kjøpe noe derfra ennå.

Jeg prøver nå. Har fått pris og beskjed om at de er på lager. Venter på faktura på epost.

Jens Kr. Kirkebø

Er dette en 1fas eller 3fas Type2 - Type2 kabel?

Enig i at dette også er et viktig spørsmål da jeg f. eks. sett at evconnectors.com markedsfører begge typene d.v.s. egentlig "alle fire" typene: 1-fase 400V 16A, 1-fase 400V 32A, 3-fase 400 V 16A og 3-fase 400V 32A. Det er jo sistnevnte som er noe som helst poeng å kjøpe spør du meg.

Ihvertfall hvis du har dobbeltlader, hvis du har enkeltlader holder det med 3-fase 400V 16A Type2-Type2 kabel
Ikke kjøp annet enn 32Amp kabel. Kommer du med en 3-fase 400V 16A Type2-Type2 kabel, vil du ikke få ladet på en ladestasjon med Enfas 32Amp, som det kan komme noen av i Oslo, og som er høyaktuell i IT nett.
Kjørt S85kW Rød, 21" siden Sept. 2013.

jkirkebo

Sitat fra: janlar på onsdag 09. oktober 2013, klokken 12:51
Ikke kjøp annet enn 32Amp kabel. Kommer du med en 3-fase 400V 16A Type2-Type2 kabel, vil du ikke få ladet på en ladestasjon med Enfas 32Amp, som det kan komme noen av i Oslo, og som er høyaktuell i IT nett.

Joda, man får ladet, men kun med 1x16A. Så det er helt klart en fordel med 32A kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

NTesla

Hva er mest vanlig av blå og rød CEE rundt omkring i Norge der det vil være aktuelt å lade Tesla (og hvor vanlig er de ulike variantene av blå og rød 16a/32a/1-fase/3-fase). Holder det lenge med de standard blå og rød som Tesla sender med?

Adaptersettet til jkirkebo virker kjempebra og andre adapter/kabler i denne tråden er nyttige, men hadde vært greit å bare hatt et par(1/2/3) småting ekstra i tillegg til det som kommer fra Tesla slik at en slipper å fylle hele bilen med komfyrstikk og 3 stk. skjøteledninger, så får en evt. godta at enkelte ganger vil en komme til kort ved et ladepunkt.

Håpte at en grunnpakke med dette burde være ok i tillegg til det Tesla leverer:
-http://www.clasohlson.com/no/Skj%C3%B8tekabel/Pr363097000 (evt. rød cee kabel istedet?)
-http://www.clasohlson.com/no/Adapterledning/36-5145
-Type 2 kabel fra Salto.

janlar

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. oktober 2013, klokken 17:13
Sitat fra: janlar på onsdag 09. oktober 2013, klokken 12:51
Ikke kjøp annet enn 32Amp kabel. Kommer du med en 3-fase 400V 16A Type2-Type2 kabel, vil du ikke få ladet på en ladestasjon med Enfas 32Amp, som det kan komme noen av i Oslo, og som er høyaktuell i IT nett.

Joda, man får ladet, men kun med 1x16A. Så det er helt klart en fordel med 32A kabel.
En mode3 lader måler tykkelsen på kabel som plugges i laderen. Er tykkelsen på kabel kompatibel med hva lader kan gi av effekt, starter lading. Ikke kompatibel tykkelsen på kabel, ingen lading.
Kjørt S85kW Rød, 21" siden Sept. 2013.

ebbrey

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. august 2013, klokken 13:39
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 20. august 2013, klokken 11:24
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. august 2013, klokken 09:35
Sitat fra: glaserud på mandag 19. august 2013, klokken 19:49
http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-32a-type-2-type-2/ (fra http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8511.msg101839.html#msg101839)
Visstnok rundt 1875,- men ingen som har klart å få til å kjøpe noe derfra ennå.

Jeg prøver nå. Har fått pris og beskjed om at de er på lager. Venter på faktura på epost.

Jens Kr. Kirkebø

Prisen var 1875,-?

1500,- + mva. ja, for 4 meter.

Kabelen min ble levert med postpakke. Faktura kom på 2200,-
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

jkirkebo

Sitat fra: janlar på onsdag 09. oktober 2013, klokken 22:05
En mode3 lader måler tykkelsen på kabel som plugges i laderen. Er tykkelsen på kabel kompatibel med hva lader kan gi av effekt, starter lading. Ikke kompatibel tykkelsen på kabel, ingen lading.

Tykkelse? Nei. Hvordan skal man kunne måle tykkelse?

Type 2 kabler er kodet med motstander på hvor mye strøm de kan levere. Om Type 2 uttaket kan levere 32A, bilen kan lade med 32A men du bruker en 16A kabel vil du kun få 16A. Bruker du en 32A kabel vil du få 32A. Enkelt og greit. Du kan ikke gjøre noe galt, lading vil alltid fungere, men det svakeste ledd i kjeden begrenser maks strøm.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: janlar på onsdag 09. oktober 2013, klokken 22:05
En mode3 lader måler tykkelsen på kabel som plugges i laderen. Er tykkelsen på kabel kompatibel med hva lader kan gi av effekt, starter lading. Ikke kompatibel tykkelsen på kabel, ingen lading.
Det er riktig som jkirkebo skriver at her er det bare å koble sammen, systemet fikser alt. Elementet med størst begrensning (Type 2 ladepunkt/Lader i Bil/Kabel) bestemmer maks strøm . Husk at et Type 2 ladepunkt ikke er en lader med et tilkoblingspunkt laderen som sitter i bilen trekker strøm fra. Har en en 16A lader i bilen vil en aldrig ha behov for en 32A kabel, og en får de 16A en kan få helt greit gjennom en 16A kabel. Skullen en ta feil kabel med seg i Teslan får ladern beskjed via kabel og ladepunkt at den ikke får lov å trekke mer enn 16A.

Se også: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9426.0.html
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA