Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Da var bilen kommet :D

Startet av petersv, lørdag 24. august 2013, klokken 17:35

« forrige - neste »

petersv

Joda, har funnet den både i Sverige og Tyskland, men ikke i Norge.

Jeg skal høre med de som du linket til sist der, hvis det kun er snakk om trommelsalg, kan det hende vi snakker gruppekjøp. Jeg trenger 25m, da tar jeg ikke sjansen på 4mm^2 med 32A.

Jeg har også funnet en forhandler i Oslo, skal ringe de i morra. Hvis de har så legger jeg de til listen i første post.

Når det er sagt vil jeg helst ha PET-kabel, ikke gummi. Siden den er mye sterkere og er "overkjørbar" (som ofte kan skje med så lang kabel på en P-plass,) Roflex f.eks. Prisen er derimot ganske høy...

leifarneb

Dere som tydeligvis kan dette.. jeg trenger hjelp!

Har vanlig stikkuttak (som man har rundt i huset) både på hytta og i boden. Idag lader jeg min iMiev med en skjøteledning som jeg kjøpte på biltema mot boden i carporten, uten å tenke noe på belastning eller lignende (har fungert fint...)

På hytta trenger jeg derimot 25-30 meter kabel, også her fra et helt vanlig stikk. Trenger/ønsker ikke mer enn 16A, er også helt OK med bare 10A.

Kan jeg da bare kjøpe en vanlig lang skjøtekabel på nytt eller må jeg begynne med noe slikt? http://biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-230V/Skjotekabel-359830/

Hvor får jeg isåfall adapter fra denne stikktypen til vanlig uttak?

Sorry for rookie spørsmål :-)

jkirkebo

Sitat fra: petersv på mandag 19. august 2013, klokken 20:55
Jeg skal høre med de som du linket til sist der, hvis det kun er snakk om trommelsalg, kan det hende vi snakker gruppekjøp. Jeg trenger 25m, da tar jeg ikke sjansen på 4mm^2 med 32A.

Kjørte igjennom beregningsprogrammet nå. 25m med gummikabel ved 32A strømstyrke har følgende spennings- og effekttap:

4mm2: 7.0V, 224W
6mm2: 4.7V, 149W
10mm2: 2.8V, 90W

Dvs. ~9W per meter for 4mm2 og ~6W per meter for 6mm2. En forskjell, men ikke svært stor. Med 25m  ledning blir kveilen ganske mye tyngre og større også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: glaserud på mandag 19. august 2013, klokken 19:49
http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-32a-type-2-type-2/ (fra http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8511.msg101839.html#msg101839)
Visstnok rundt 1875,- men ingen som har klart å få til å kjøpe noe derfra ennå.

Jeg prøver nå. Har fått pris og beskjed om at de er på lager. Venter på faktura på epost.

Jens Kr. Kirkebø
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JohanH

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. august 2013, klokken 09:35
Sitat fra: glaserud på mandag 19. august 2013, klokken 19:49
http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-32a-type-2-type-2/ (fra http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8511.msg101839.html#msg101839)
Visstnok rundt 1875,- men ingen som har klart å få til å kjøpe noe derfra ennå.

Jeg prøver nå. Har fått pris og beskjed om at de er på lager. Venter på faktura på epost.

Jens Kr. Kirkebø

På bilden på lenken over er det en kabel med en han-kontakt og en hun-kontakt. Er du helt sikker på at det blir riktig da? På alle Type 2 Mode 3 ladere jeg sett bilde av er det hun-støpsel. Og på bilen er det altså en han-kontakt (d.v.s. med pins)? Jeg vil bare være 100% før jeg også sender en mail og prøver å bestille derfra. Fikk du beskjed om lengde på kabel?

eclipse

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. august 2013, klokken 09:35
Sitat fra: glaserud på mandag 19. august 2013, klokken 19:49
http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-32a-type-2-type-2/ (fra http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8511.msg101839.html#msg101839)
Visstnok rundt 1875,- men ingen som har klart å få til å kjøpe noe derfra ennå.

Jeg prøver nå. Har fått pris og beskjed om at de er på lager. Venter på faktura på epost.

Jens Kr. Kirkebø

Er dette en 1fas eller 3fas Type2 - Type2 kabel?
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

JohanH

Sitat fra: eclipse på tirsdag 20. august 2013, klokken 09:46
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. august 2013, klokken 09:35
Sitat fra: glaserud på mandag 19. august 2013, klokken 19:49
http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-32a-type-2-type-2/ (fra http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8511.msg101839.html#msg101839)
Visstnok rundt 1875,- men ingen som har klart å få til å kjøpe noe derfra ennå.

Jeg prøver nå. Har fått pris og beskjed om at de er på lager. Venter på faktura på epost.

Jens Kr. Kirkebø

Er dette en 1fas eller 3fas Type2 - Type2 kabel?

Enig i at dette også er et viktig spørsmål da jeg f. eks. sett at evconnectors.com markedsfører begge typene d.v.s. egentlig "alle fire" typene: 1-fase 400V 16A, 1-fase 400V 32A, 3-fase 400 V 16A og 3-fase 400V 32A. Det er jo sistnevnte som er noe som helst poeng å kjøpe spør du meg.

eclipse

Sitat fra: JohanH på tirsdag 20. august 2013, klokken 09:48
Sitat fra: eclipse på tirsdag 20. august 2013, klokken 09:46
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. august 2013, klokken 09:35
Sitat fra: glaserud på mandag 19. august 2013, klokken 19:49
http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-32a-type-2-type-2/ (fra http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8511.msg101839.html#msg101839)
Visstnok rundt 1875,- men ingen som har klart å få til å kjøpe noe derfra ennå.

Jeg prøver nå. Har fått pris og beskjed om at de er på lager. Venter på faktura på epost.

Jens Kr. Kirkebø

Er dette en 1fas eller 3fas Type2 - Type2 kabel?

Enig i at dette også er et viktig spørsmål da jeg f. eks. sett at evconnectors.com markedsfører begge typene d.v.s. egentlig "alle fire" typene: 1-fase 400V 16A, 1-fase 400V 32A, 3-fase 400 V 16A og 3-fase 400V 32A. Det er jo sistnevnte som er noe som helst poeng å kjøpe spør du meg.

Ihvertfall hvis du har dobbeltlader, hvis du har enkeltlader holder det med 3-fase 400V 16A Type2-Type2 kabel
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

JohanH


Sitat fra: eclipse på tirsdag 20. august 2013, klokken 10:08
Sitat fra: JohanH på tirsdag 20. august 2013, klokken 09:48
Sitat fra: eclipse på tirsdag 20. august 2013, klokken 09:46
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. august 2013, klokken 09:35
Sitat fra: glaserud på mandag 19. august 2013, klokken 19:49
http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-32a-type-2-type-2/ (fra http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8511.msg101839.html#msg101839)
Visstnok rundt 1875,- men ingen som har klart å få til å kjøpe noe derfra ennå.

Jeg prøver nå. Har fått pris og beskjed om at de er på lager. Venter på faktura på epost.

Jens Kr. Kirkebø

Er dette en 1fas eller 3fas Type2 - Type2 kabel?

Enig i at dette også er et viktig spørsmål da jeg f. eks. sett at evconnectors.com markedsfører begge typene d.v.s. egentlig "alle fire" typene: 1-fase 400V 16A, 1-fase 400V 32A, 3-fase 400 V 16A og 3-fase 400V 32A. Det er jo sistnevnte som er noe som helst poeng å kjøpe spør du meg.

Ihvertfall hvis du har dobbeltlader, hvis du har enkeltlader holder det med 3-fase 400V 16A Type2-Type2 kabel

Enig. Men da kommer du ofte langt med UMCn og adaptre til den. Kan jo dog være Type 2 ladepunkt hvor det ikke er noen andre kontakter på.

eclipse

Sitat fra: JohanH på tirsdag 20. august 2013, klokken 09:46
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. august 2013, klokken 09:35
Sitat fra: glaserud på mandag 19. august 2013, klokken 19:49
http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-32a-type-2-type-2/ (fra http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8511.msg101839.html#msg101839)
Visstnok rundt 1875,- men ingen som har klart å få til å kjøpe noe derfra ennå.

Jeg prøver nå. Har fått pris og beskjed om at de er på lager. Venter på faktura på epost.

Jens Kr. Kirkebø

På bilden på lenken over er det en kabel med en han-kontakt og en hun-kontakt. Er du helt sikker på at det blir riktig da? På alle Type 2 Mode 3 ladere jeg sett bilde av er det hun-støpsel. Og på bilen er det altså en han-kontakt (d.v.s. med pins)? Jeg vil bare være 100% før jeg også sender en mail og prøver å bestille derfra. Fikk du beskjed om lengde på kabel?

Det er jo ingen motsetninger til hva linken viser og det du beskriver at du har sett. Jeg har også undersøkt og slik jeg forstår så må kabelen være av følgende typer:

3-fas 32A:
http://evconnectors.com/Type-2-Electric-Vehicle-Charging-Cables-and-Sockets/Type-2-Connectors-32-amp/Type-2-32-amp-Plugs-and-Cables/j1772-3-phase-teslar

1-fas 32A:
http://evconnectors.com/Type-2-Electric-Vehicle-Charging-Cables-and-Sockets/Type-2-Connectors-32-amp/Type-2-32-amp-Plugs-and-Cables?product_id=115

Slik jeg kan se er forskjellen på disse to kun antall ledere i kabelen, kvadratet er den samme så det er vel ingen grunn til å kjøpe noe annet en 3-fas versjonen, da har du alle muligheter.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

JohanH

Sitat fra: eclipse på tirsdag 20. august 2013, klokken 10:25
Sitat fra: JohanH på tirsdag 20. august 2013, klokken 09:46
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. august 2013, klokken 09:35
Sitat fra: glaserud på mandag 19. august 2013, klokken 19:49
http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-32a-type-2-type-2/ (fra http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8511.msg101839.html#msg101839)
Visstnok rundt 1875,- men ingen som har klart å få til å kjøpe noe derfra ennå.

Jeg prøver nå. Har fått pris og beskjed om at de er på lager. Venter på faktura på epost.

Jens Kr. Kirkebø

På bilden på lenken over er det en kabel med en han-kontakt og en hun-kontakt. Er du helt sikker på at det blir riktig da? På alle Type 2 Mode 3 ladere jeg sett bilde av er det hun-støpsel. Og på bilen er det altså en han-kontakt (d.v.s. med pins)? Jeg vil bare være 100% før jeg også sender en mail og prøver å bestille derfra. Fikk du beskjed om lengde på kabel?

Det er jo ingen motsetninger til hva linken viser og det du beskriver at du har sett. Jeg har også undersøkt og slik jeg forstår så må kabelen være av følgende typer:

3-fas 32A:
http://evconnectors.com/Type-2-Electric-Vehicle-Charging-Cables-and-Sockets/Type-2-Connectors-32-amp/Type-2-32-amp-Plugs-and-Cables/j1772-3-phase-teslar

1-fas 32A:
http://evconnectors.com/Type-2-Electric-Vehicle-Charging-Cables-and-Sockets/Type-2-Connectors-32-amp/Type-2-32-amp-Plugs-and-Cables?product_id=115

Slik jeg kan se er forskjellen på disse to kun antall ledere i kabelen, kvadratet er den samme så det er vel ingen grunn til å kjøpe noe annet en 3-fas versjonen, da har du alle muligheter.

Helt enig. Jeg tror jo egentlig aldri at jkirkebo ville tenkt feil uansett :) Men ville bare dobbeltsjekke slik at jeg ikke bestiller en ubrukelig kabel. Fint du oså mener han i ene enden og hun i den andre blir riktig.

Nuvolari

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. august 2013, klokken 09:35
Sitat fra: glaserud på mandag 19. august 2013, klokken 19:49
http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-32a-type-2-type-2/ (fra http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8511.msg101839.html#msg101839)
Visstnok rundt 1875,- men ingen som har klart å få til å kjøpe noe derfra ennå.

Jeg prøver nå. Har fått pris og beskjed om at de er på lager. Venter på faktura på epost.

Jens Kr. Kirkebø

Prisen var 1875,-?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

petersv

Jeg har fått ok pris på 3G6 gummikabel fra Tyskland. Noen som trenger litt, siden det lønner seg å bestille i litt større kavnta?

OleJA

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 20. august 2013, klokken 11:24
Prisen var 1875,-?

1.500,- + mva var prisen jeg fikk.
Uklart om dette var for 3 eller 5m lang kabel, finnes vistnok i begge varianter.
Tror jeg ville bestilt 5m i tilfelle jeg blir stående å lade i et type2 uttak på en kombi Chademo lader mens det står en annen bil der.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA