Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vannfylling på Think

Startet av PLUTO, onsdag 21. mai 2008, klokken 13:10

« forrige - neste »

PLUTO

Jeg er nå endelig i besittelse av en PSA bil og ser med glede på det ryddige kabelsystemet den har. batterikassene ser jo også meget greie ut. Enkelt å komme til å måle var det jo også. Jeg må til å demontere kassene for å sjekke blokkene og kommer til å montere PakTrakr også i denne bil. Kan jeg få noen tips til demonteringen av dere med erfaring med PSA. Jeg kan det nok i blinde på en Think, men her er det litt annen oppygging. Er det noe jeg må tenke på? Jeg tenkte på tips i forhold til rekkefølge på demontering. Hva er lurt å fjerne, hva er ikke osv. Øverste pakka forran er ju under en hel masse kabler for eksempel.

Jeg målte kassene en time etter at bilen var ferdig med å lade og den viste da: 16,6V 38,2V 70,9V
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Boogie

Sitat fra: PLUTO på tirsdag 06. mai 2008, klokken 21:25
Jeg målte kassene en time etter at bilen var ferdig med å lade og den viste da: 16,6V 38,2V 70,9V

Dette så ikke bra ut.
Du mangler rundt 12V på totalspenningen.

3-kassen er verst, her kan jeg vanskelig tenke meg at noen blokker er OK.
6-kassen mangler kansje to til tre blokker, mens 11-kassen kan ha opptil 5 blokker som ikke er i orden (men jeg kan ta feil).

Ring meg på 95991227 så kan jeg forklare deg hvordan du tar ut kassene.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

PLUTO

Jeg har i kveld demontert bakre kassen og fortsetter å la meg imponere av oppbyggingen av min Saxo. Så utrolig greit å fjerne kablene :) bare å ta ut sikringene og vri et par omdreininger på en torx skrue. Et par ting å irritere seg over er det jo. Hvorfor i all verden har de montert muttere som sviver runt inne i kanalen til de tre fremste skruene ( som for øvrig er meget lange) og hva skal de med alle de klipsene rundt kassen? skal den bli vanntett eller? Det blir jo litt komisk når blokkene er helt uten deksler i en Clio, og her er de omhyggelig pakket inn både en og to ganger (der er et pent gjennomsiktig deksel innenfor det ytterste dekslet også).

To av kjølevannsslangene var i klem så de to ytterste blokkene har nok ikke fått mye kjøling.

Jeg lurer for øvrig på om det ikke er noen temperaturfølere i PSA, bakre pakken hadde i hvertfall ingen kabler for det. ???
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Det er kun Partner som har tempføler på 4 er kassen. Ellers føles kun kjølevann, motor, og lader temperatur.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: PLUTO på fredag 09. mai 2008, klokken 22:53
hva skal de med alle de klipsene rundt kassen?
Ser jo fordelen med at minst mulig lut lekker ut ved en kollisjon/utforkjøring og velting.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Det hjelper nok ikke mot lut lekkasje, så lenge der er hull i bunn, og "kjølehull" på siden. Men det blir litt tettere mot veisalt etc.

Det er utrolig hvor mye støy som legger seg på disse batterikassene, og selv med all den embalasjen blir blokkene støvete.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PLUTO

#6
Huff huff. Tre av blokkene var desverre "sveist" sammen til en stor blokk og måtte løftes ut som en enhet. Her ser dere hvordan de så ut. Utrolig nok holder den i midten nok så greit på spenningen.

En mulig grunn kunne være den helt sammenklemte vannpåfyllingsslangen som er til rekken med de sprengte blokkene, men det er nok ikke årsaken, for blokkene er ikke tørre. Uansett må den ha vært feilmontert og ville ført til problemer ved neste vannfylling.

Jeg er spent på å se hvordan det står til med de øvrige blokkene.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Den klemte slanger er "standard" på 11er kassen på PSA.

Fikses f.eks. ved å sette en slangeklemme på hver side av slangen, og kappe vekk litt av plasten over batteriene akkurat der den passerer over nevnte slange.

Nyere kasser har armert slange her.

Selv om det ser ille ut, er vanligvis slangen ikke helt tett, og har neppe hatt noen negativ effekt på vannfyllinga.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PLUTO

Da er 6er kassen ute. Det måtte en del jobb og vinkelkutter til for å få den ut, men nå er den endelig ute. Vinkelkutter for å kappe den ene bolten siden mutteren løsnet på baksiden mens jeg skrudde den ut. Også her er det snakk om en meget pen kasse med masser med klips. Litt tungvinte koblinger til kjølevann, men helt ok.

Desverre står det ikke bra til med 4 av de 6 blokkene. De er ikke sprengt, men har en til to celler ødelagt.

Jeg begynner jo å lure på hvordan i all verden jeg greide å kjøre 5 mil med den, med så mange dårlige blokker. Kanskje jeg gav dem en litt for rask oppvåkning etter to års dvale?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Her er en måte å sikre skikkelig vannføring.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Christian

Hei.

Har vært gjennom samme prosess på min Saxo. Men denne er importert fra Danmark og er så grundig understellsbehandlet at alle skruer går som smør. Har du fått montert Pak Track?. Jeg tenker å gjøre det samme og har tenkt litt hvordan dele opp i 6+6+8 blokker og hvordan merke dem. Er det temp overvåkning på PakTrack? Selve instrumentet er det vel heller ikke noen selvfølgelig plass å montere på dashbordet. det kunne vært artig å få vite hvordan du har gjort det.

Mvh
Christian



PLUTO

Jeg har mangel på NiCd blokker for tiden og da står prosjektet stille og pent langs veien utenfor huset. Jeg snuser litt på ombygging til Lithium eller NiMh batteri, men har ikke bestemt meg enda. Kommer jeg over en grei delebil kan det være jeg setter inn NiCd igjen og da vil jeg montere PakTrakr. Jeg har tenkt at plasseringen av displayet vil bli i det forreste "hullet" i mittkonsollen. Ved å lage en liten holder vil den stå bra der, tenkte jeg.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Elmo

#12
Pluto, jeg likte den batteri-demonterings beskrivelsen for Think som du la inn i en annen tråd idag (http://elbil.no/forum/index.php?topic=279.msg7696#msg7696).
Typisk noe vi skulle hatt i en Wiki som noen forslo for litt siden.

Men jeg har selv PSA.

Øverst i denne tråden spør du selv om tilsvarende for PSA, og Boogie skriver at du kan ringe han for å få det.
Kan jeg be en av dere skrive en tilsvarende batteri-demonterings beskrivelse for PSA ?

Jeg har ikke hatt behov for det så langt, men er sikker på at det kommer om ikke lenge.
Mine to PSAer har gått hhv. 72000 og 64000 km.

/Jørn
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

PLUTO

Jeg skal igang med å montere inn NiCd igjen etter ferien og har nå jobbet litt videre med planlegging av PakTrakr. Jeg vil dele det inn slik at den nedre fremre pakken vil ha en egen remote (6 blokker). Den øvre forran vil gå sammen med 3 av blokkene bak og dermed bli en "pakke" på 6  blokker til en remote. De resterende 8 i den bakre kassen vil da bli til den siste remoten. Jeg vil da koble de sammen slik at den bakerste vil få betegnelsen A og halve B. Den øvre forran vil bli resten av B. Remote C (6'er pakken forran) vil dermed bli koblet direkte til displayet.

For å gjøre dette mer praktisk tenkte jeg å forlenge ledningene med nettverkskabel (jeg har nok av kabel og utstyr for koblinene). Hver netttverkskabel har 8 ledere så jeg må bruke to for å føre signalene fra den bakre pakken og frem. Jeg tenkte da montere en vanntett boks på utsiden av batterikassen med nettverksuttak inni. Herifra vil jeg da koble til de to ledningene til remotene som jeg da vil ha samlet forran. På denne måten vil de være en enkel operasjon å demontere batterikassen igjen når det er behov for det, samt at jeg kan motere allt pent og pyntelig i kassen før den blir montert i bilen.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Rio

Hei Pluto,

Nettverkskabel er ikke egnet til slikt, verken mtp spenning eller miljø (vær og vind). Det finnes mange passende kabeltyper.

I tillegg risikerer du problemer med støy hvis du skal måle spenning over en lang distanse. Skjermet kabel er nok bedre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA