Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vannfylling på Think

Startet av PLUTO, onsdag 21. mai 2008, klokken 13:10

« forrige - neste »

El rayo

Kjølevæska ser ut som den er i søyler fordi det er en sikksakk-formet kanal i kjølekanalen; vannet går ned den ene søylen og opp den andre, ned den tredje osv.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Takk for god info El Rayo.
Du spurte tidligere om jeg hadde sjekket kjølevæsken. Det vil dessverre ikke fortelle meg stort nå, fordi jeg hadde fyllt på flere liter ny før jeg oppdaget at det rant rett ut igjen under denne kassen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Boogie

Sitat fra: Elmo på søndag 11. januar 2009, klokken 19:59
Så hvis noen at gode råd ang. kjøleslangene, så er jeg lutter øre ::)

Jeg bruker en tynn nebbtang, tar tak i hver av øyene på låseklipset og løfter en til hver side samtidig som klipset trekkes nedover "hodet"
Eller om jeg kommer til på motsatt side av øyene (bukten på klipset) så bare trekker jeg den rett ut med den samme nebbtangen.
Vel egentlig bruker jeg en Leatherman, men den har jo en fin nebbtang.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Boogie

Sitat fra: Elmo på søndag 11. januar 2009, klokken 23:26
Blokk2 med bare 2,9 volt er vel helt gåen?, men blokk1 på 6,1 kan kanskje reddes?

Det er heller tvilsomt. Du har en forskjell på 0,4 V. Dette er mye, og indikerer at noe er feil med blokka. Hadde det bare vært sprekk i kjølekappen ville ikke dette påvirket spenningen. Den skulle vært lik.
Se deg om etter "nye" blokker.
Forøvrig anbefaler jeg en sjekk/rekondisjonering (ikke Mantena) av hele batteripakken når du først har problemer. Hvordan vet du at problemet slutter her? Hva er grunnen til problemet? Det er stor sannsynlighet for at det er mer. Få luket ut de dårlige blokkene, og med en rekondisjonering vil bilen faktisk bli piggere etterpå pga økt spenning.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Elmo

#34
Sitat fra: Boogie på mandag 12. januar 2009, klokken 08:35
... gode råd ang. kjøleslangene ...
Jeg bruker en tynn nebbtang, tar tak i hver av øyene på låseklipset og løfter en til hver side samtidig som klipset trekkes nedover "hodet".  Eller om jeg kommer til på motsatt side av øyene (bukten på klipset) så bare trekker jeg den rett ut med den samme nebbtangen. Vel egentlig bruker jeg en Leatherman, men den har jo en fin nebbtang.

Klipsene var ikke problemet. Klips type1 (se bildet) åpnet jeg enkelt med skrujern og klips type2 fikk jeg enkelt av med liten vannpumpetang - omtrent som du sier. 
Men å få slangen av stussen ... den satt som bare det, og når man bare drar så krymper den seg enda mere fast liksom. 
Drar du bare mere rett ned med tang altså (brute force) ?
Jeg endte opp med å bruke baksiden på en liten hammer, og drog i selve slangeåpningen (dvs enden). Mesteparten av tiden gikk med til å finne og prøve og feile med masse ulikt verktøy.

Hva bruker dere forresten til slangestopper? (hvis du ikke har spesialverktøy 3 da) Her fikk jeg det ikke tett, men det var ikke så farlig for meg akkurat nå, som allerede hadde væskelekasje.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#35
Sitat fra: Boogie på mandag 12. januar 2009, klokken 08:50
Se deg om etter "nye" blokker + en sjekk/rekondisjonering

Jeg tror nok også begge blokkene må kasseres. El rayo hadde nok ikke sett spenningsverdiene mine da han svarte (jeg skrev dem inn litt senere).
Vet også at dere sterkt anbefalter rekondisjonering og ville jo helst ha fått gjort det, men er utrolig avhengig av minst en elbil, og begge er out of service for tiden, så jeg vet ikke om jeg har tid nå.
Men jeg skal nå iallefall montere PakTrar på denne (6'er) og 3'er kassen før jeg kjører igjen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Boogie

#36
Her har vi nok snakket litt forbi hverandre.
Det er en hurtigkobling som sitter på slangen. Denne er sikret med et klips.
Det er demonteringen av klipset jeg har skissert, ikke slangeklemmen.
Slangeklemmen krever spesialverktøy for å montere/demontere. De har et slikt verktøy på Biltema, men det fungerer ikke fordi åpningen er for grund. Sett på en vanlig slangeklemme når du skal montere igjen.

Legger forøvrig med bilder av klipset.

Biltema har forøvrig tenger for å klemme av slangen slik at du ikke søler for mye, men jeg pleier å tappe ned systemet ved å koble fra kjøleslangene på bakre kasse og tappe det ned i et kar. Da er stort sett systemet tomt etterpå. Etter montering fyller du kjølevesken tilbake på tanken (start bilen slik at sirkulasjonmotoren går, da får du ut luften av systemet i løpet av 1-2 minutter).
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Elmo

#37
Sitat fra: Boogie på mandag 12. januar 2009, klokken 16:19
Det er en hurtigkobling som sitter på slangen. Denne er sikret med et klips.
Ja det var rådet jeg var ute etter. TAKK Boogie.

Jeg så det låseklipset men siden den mye omtalte manualen "Batteribytte.pdf" fra Peugeot ikke nevner dem, men derimot eksplisitt skriver at man behøver spesialverktøy ditt og datt for å få av de to slangeklemme-klipsene jeg la med bilde av (tegning), så regnet jeg med at klipset du nå viser til er det for å holde rørstussen fast i batterikassen.

En oppdatert beskrivelse for batteridemontering hadde vært bra. Hvis ikke andre kommer før, så tror jeg at jeg skriver en når jeg har erfaring fra alle tre kassene.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

Sitat fra: Boogie på mandag 12. januar 2009, klokken 16:19
Slangeklemmen krever spesialverktøy for å montere/demontere. De har et slikt verktøy på Biltema, men det fungerer ikke fordi åpningen er for grund.
Fant nettopp ut det samme  >:(

Slangeklemmetanga av metall som Biltama har er heller ikke brukbar. Kjeftene står skrått i forhold til hverandre (som en avbitertang) selv om det ser ut som om de er lagret på midten. Det settet med 3 orange plast-slangeklemmetenger ser noe bedre ut, men jeg har ikke fått prøvet om de fungerer i praksis på våre kjølevannslanger.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

#39
Sitat fra: Boogie på mandag 12. januar 2009, klokken 16:19
Slangeklemmen krever spesialverktøy for å montere/demontere. De har et slikt verktøy på Biltema, men det fungerer ikke fordi åpningen er for grund.
Sitat fra: El rayo på mandag 12. januar 2009, klokken 19:54Fant nettopp ut det samme  >:(
Det er klemmen merket "2" på tegningen jeg la inn tidl. dere snakker om?
Jeg har ingen problem med den. Jeg har en finfin liten (17 cm) vannpumpetang fra Kamasa-tools (ganske lik den minste her 30-9856) som enkelt klemmer sammen denne typer slangeklemmer så jeg kan føre dem opp og ned på slangen uten særlig problem.  Det var som sagt å få løs selve slangen etterpå jeg hadde problem med.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

Sitat fra: Elmo på mandag 12. januar 2009, klokken 21:28
Det er klemmen merket "2" på tegningen jeg la inn tidl. dere snakker om?
Jeg har ingen problem med den. Jeg har en finfin liten (17 cm) vannpumpetang
Ja det er den spesialtanga ikke passer til. Jeg brukte også vannpumpetang før, men den har veldig lett for å vri seg og gleppe taket når man trekker klemma oppover slangen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Boogie

Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Ken

Hvis tangen er for grund hva med en jernbindingstang. De har lange håndtak også. En billig variant vil passe.
Slangeklemmertang var ikke så bra som jeg hadde håpet og hvis man har noen biter kost skaft som har blitt spisset kan de tette slangene helt etterpå.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Sitat fra: Boogie på tirsdag 13. januar 2009, klokken 14:07
Og for å klemme av slangene kan denne brukes:
http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=76947
Denne fikk jeg ikke til å tette fordi kjeftene står i V-form, ikke parallelt.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: El rayo på tirsdag 13. januar 2009, klokken 21:59
Sitat fra: Boogie på tirsdag 13. januar 2009, klokken 14:07
Og for å klemme av slangene kan denne brukes:
http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=76947
Denne fikk jeg ikke til å tette fordi kjeftene står i V-form, ikke parallelt.
Hvis det er et problem er kanskje en sveisetang bedre?
http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=80673
Må kanskje dekke til rillene med tape eller file dem bort, så ikke slangen skades.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA