Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vannfylling på Think

Startet av PLUTO, onsdag 21. mai 2008, klokken 13:10

« forrige - neste »

PLUTO

#15
Hva gjelder spenning er det ikke snakk om mer enn maks 8,6V ved overlading og stømmen er minimal. Det finnes jo skjermet nettverkskabel, men jeg er åpen for tips og ideer til bedre løsninger siden jeg ikke setter igang før etter ferien med selve jobben. Jeg lurte på å bruke VGA kabel (clasohlsson.no , prod nr. 32-5855) Her er det 15 kontakter og jeg kan overføre alle fra bakre kasse direkte i en kabel i stedet for to nettverkskabler. Poenget mitt med nettverkskabler er at jeg har utstyr for å lage kabler i riktig lengde og da kan de jo se pent ut når det blir ferdig, men noen vanntette kontakter med nok poler ville fungere fint. Nettverkskkontaktene må jeg stoppe inn i noe som er vanntett og det er jo litt tungvindt.

Jeg fant disse vanntette kontaktene på elfa: 44-505-99, og 44-620-40 og 44-790-51 og 44-792-67 den siste varianten var ikke så dyr og kan være aktuell. Jeg skjønner bare ikke helt hva jeg må ha i tillegg for å bruke den.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Rio

Husk det er 8,6V per batteri, så hvis du har 6 batterier blir det over 50V. For øvrig får du vanntette nettverkskontakter fra Farnell og sikkert Elfa. Dog er en del av problemet at vanlig nettverkskabel ikke tåler miljøet (kulde, bevegelse, osv) - særlig ikke hvis ikke alt er inne i bilen, og at du derved risikerer feil, avbrudd og lignende. En gummiert ledning/kabel er langt bedre.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Christian

Hei.

Iflg Pak Track installasjonsveiledningen må batteriene kobles til en remote i rekkefølge. I skjemaet jeg fant på Saxo'en er den øvre (3 kassen) først deretter nedre (6 kassen) og tilslutt den bakre  (11 kassen). Dvs at 3 fra den øvre + 3 fra den nedre gir en remote deretter de tre neste fra den nedre sammen med de 3 neste fra den bakre gir remote nr 2 og de åtte siste fra den bakre på den tredje remote. Det blir endel klønete kabelføring. Alternativt måtte være og sette inn en 4 remote. Spenningen i kablene er ikke mer enn maks 8,6 V. Disse føler jo på hver blokk og blir ikke koblet sammen, men føres separat til hver remote.

PLUTO

Jeg fryktet at det var slik, men har ikke hatt tid til å se etter i bilen enda, men takk for at du fant ut av det for meg. Jeg kan jo gjøre det nok så enkelt med fire remoter. da vil jeg kun trenge å forlenge en tre leder fra en av de bakre remotene. jeg får se litt nærmere på dette
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Christian

Jeg har studert dette nærmere nå og jeg tror det smarteste er å bruke 4 remote. Jeg har selvfølgelig en for lite. Hvis noen har en ekstra så kjøper jeg gjerne den, ellers kommer jeg til å bestille fra kjhall iløpet av uken.

Christian


Vel mottatt ekstra remote fra Pluto.
Da er monteringen igang. Jeg koblet til den første remote og fikk alt tilsynelatende til å spille etter instruksjonen til kjhall bortsett fra at batterivalget NiCd ikke eksisterte. Derimot valgte jeg NiMh. Den andre remten fungerte ikke. Displayet hang seg opp på calib....  Jeg kontaktet kjhall og han ba meg returnere displayet. Installasjonen er satt litt på vent mens displayet er hjemme i USA igjen.

elektrolux

Fant denne slangen på en 1996 kasse. Mye bedre føring av slangen, og ingen fare for klemskader. Hvorfor PSA gikk vekk fra dette opplegget vites ikke.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Boogie

Kjempebra.
Synd de gikk bort fra denne løsningen.
Ser at alle biler som kommer fra Enviro har kuttet vekk hjørne på plastdekslet over akkurat denne slangen for å slippe "klemskader". Det gjør jeg også når det ikke er gjordt før.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

Sitat fra: Boogie på mandag 22. september 2008, klokken 20:29
Ser at alle biler som kommer fra Enviro har kuttet vekk hjørne på plastdekslet over akkurat denne slangen for å slippe "klemskader". Det gjør jeg også når det ikke er gjordt før.

Det samme har jeg observert, og gjør som dere.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Jeg og flere andre har etterspurt beskrivelse for demontering av batterikassene på PSA, og nå så jeg at det faktisk har ligget en orginal-beskrivelse fra Peugeot på akkurat det på websidene "våre" hele tiden.

Dokumentet heter "Batteribytte.pdf" og ligger i filen
http://elbil.no/dokumenter/Verkstedmanualer.zip
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#25
Kopierer inn to viktige innlegg fra i en annen tråd.

Sitat fra: Boogie på lørdag 20. desember 2008, klokken 19:34
Manualen du refererer til nevner faktisk ikke 6er kassen i det hele tatt. Bare øvre kasse foran som er 3er kassen, og bakre kasse som er 11er kassen.
Men det er gjordt unødvendig tungvint.
PSA bytter nemlig hele kassen, og da må de gjøre det slik. Dersom kassen skal tilbake i bilen, så kan du gjøre det enklere (ta ut alle sikringer/shunter og demonter 12V batteriet før du begynner for å være sikker).

Demonter ledningene over 3er kassen, og ta av alle klips rundt kassen slik at lokket blir løst.
Det kan tenkes at det er greit å løsne kassen og trekke den litt fram, samme med elektronikkassen for å få av lokket. Men det går faktisk å få av lokket uten å løsne kassen eller elektronikkasse med litt makt.
Da har du ikke løsnet noen slanger/tilkoblinger til kassen, og kan derfor ikke montere det feil igjen heller.

6er kassen må som tidligere nevnt senkes. Du kan ikke løfte denne ut av motorrommet.

Sitat fra: elektrolux på onsdag 17. desember 2008, klokken 14:22
6er kassen framme under bilen er lett å ta ut. Husk bare å løsne 2 stk 6mm skruer til radiatoren.

Ellers er det 4 bolter som holder kassen fast. I tillegg er der kjøling inn og ut, Strøm + og -, og vannfylling inn.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#26
Blir visst mye diskusjon med meg selv her, :-\ men men .............

Jeg avmonterte 6'er kassen idag grunnet kjølevæskelekasje (beskrevet her). Tok 3,5 timer, men veldig mye av tiden gikk bort i å få av de to slangestussene til kjølevannet. Redd for å knekke plastrørene og ikke akkurat lett å komme til med verktøy.
Så hvis noen at gode råd ang. kjøleslangene, så er jeg lutter øre ::)

Blokk1 og blokk2 i rekken (regnet fra +) er sprukket !   
Blokk1 måler 6,1v,  blokk2 måler 2,9v og de øvrige 6,5v (ubelastet og såvidt jeg husker med energiemåleren på ca 40%.

Så nå er jeg "på kjøper'n" etter nye blokker.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

Sitat fra: Elmo på søndag 11. januar 2009, klokken 19:59
Så nå er jeg "på kjøper'n" etter nye blokker.
Hvis det bare er kjølevannsdelen som har sprukket er det neppe batterieksplosjon. Det ser nesten ut som frostskade. Vann utvider seg nok når det fryser til å lage sprekk i støpejernsmotorer. Har du sjekket frysepunktet? (Min holdt -30 i høst, har ikke byttet frostvæske enda.)

Har du vurdert å reparere (lime)? Forutsatt at det bare er sprekk i kjølevæskedelen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

#28
Sitat fra: El rayo på søndag 11. januar 2009, klokken 22:45
Har du vurdert å lime?
Demonterte den nå ikveld, og har ikke tatt blokkene ut av kassen enda.
Jeg tenkte vel tanken å lime, men har ingen erfaring med slike batterier.

Jeg editerte inn spenningene på batteriene i innlegget (men det var kanskje rett etter at du leste det?).
Blokk2 med bare 2,9 volt er vel helt gåen?, men blokk1 på 6,1 kan kanskje reddes? Der ser du også på bildet at kjølevesken bare er litt for lav.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

#29
Du kan se elektrolytt-nivået i toppen på hver celle ved å tippe hver blokk gradvis over til siden til nivået viser deg på toppen. Ikke tipp blokka så mye at det renner over.

Hvis blokk 2 mangler elektrolytt i en eller flere celler er den nok gåen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA