Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mine første timer i min egen Model S!

Startet av Cirion, fredag 23. august 2013, klokken 13:59

« forrige - neste »

Cirion

Sitat fra: MM på onsdag 28. august 2013, klokken 12:47
Sitat fra: Cirion på onsdag 28. august 2013, klokken 12:04
Sitat fra: MM på fredag 16. august 2013, klokken 20:16
På Aker Brygge er det en dobbel teststolpe med type 2 kontakt inni, men denne er uten kabel. Du må bruke egen type 2 <-> type 2 kabel.

Stolpen har grønt lys og åpnes med RFID kort (det meste av rfid fungerer) eller mobil. Når lyset skifter til blått er det bare ditt rfid kort (eller telefonnummer) som kan åpne den igjen, så sørg for at den er grønn når du drar derfra.
Hvordan funker diss RFID kortene? Har testa med alt mulig rart av RFID kort jeg har liggende, og tilslutt bestitl meg et fra Fortum (Charge & Drive), men får ikke åpnet stolpene.

På Aker Brygge stolpen: Prøv å holde rfid brikken mot det sorte feltet over rfid symbolet  (like under det grønne/blå lyset) og vent ca 5 sekunder. Det  tar litt tid før den reagerer. Luken spretter deretter opp av seg selv. Det meste av rfid jeg har fungerer, både i kredittkort-format og nøkkelknippe-brikke.
Sikkert meg som ikke har venta lenge nok da, jeg har holdt masse forskjellige rfid brikker mot det ikonet. Prøver igjen :)
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

jkirkebo

Jeg se jeg sliter litt de nærmeste dagene med å holde batteriet oppladet nok nå jeg bare har 13A-adapteren. Fikk bilen med bare litt over 70% på og med mye kjøring i går + at jeg må kjøre på jobb i Oslo i dag så blir det litt snaut.

Tenkte jeg derfor skulle prøve den omtalte 32A stolpen på Aker Brygge. 32A er perfekt for å fylle bra opp i løpet av 9 timers arbeidsdag, og Aker Bygge er kun en kort spasertur fra Nationaltheateret stasjon.

Så jeg ankom Aker Brygge ca. 06.30 og begynte å lete etter stolpen. Fant dn etterhvert. Så lenge og vel etter noe RFID-symbol og fant til slutt et mikroskopisk symbol øverst på dørene. Meget dårlig merket...

Prøve to forskjellige kort, på begge sider, ingen virket :(
Stolpene er også merket med to 12-sifrede telefonnummer man kan ringe for å få åpnet de. Jeg prøvde begge. Ikke noe svar, ingen åpne dører.

Antageligvis er problemet at det er feil på stolpen. Den lyser nemlig rødt...

Så denne bør den som har ansvar for den ta en titt på snarest. Det er vel ikke noe vits i teststolper som ingen kan bruke? Jeg vil tro det er en del Model S eiere etterhvert som kan tenke seg å bruke denne.

Så nå står bilen der og lader på kjedelige 13A igjen. Jeg skal vise fram bilen på vei hjem igjen også, men hvordan det går med de to prøvekjøringene jeg skal gjennomføre i kveld vet jeg ikke. Spesielt siden jeg må kjøre til Oslo igjen i morgen tidlig i 5-tiden.

Ellers har vi i Sarpsborg nå noe sånt som 14 forskjellige Type 2 uttak på tre forskjellige steder, og alle er tilgjengelige gratis døgnet rundt og uten tidsbegrensning (ikke innendørs på kjøpesenter). Jeg synes en eneste (defekt) dobbel stolpe i Oslo er noe magert foreløpig :(
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

joern100

Solgt Tesla S60

jkirkebo

Sitat fra: joern100 på lørdag 14. september 2013, klokken 08:01
Sønnico i Oslo har satt opp 6 type 2 ladere som kan åpnes med hvilken som helst RFID brikke
http://www.sonnico.no/Om-Sonnico/Her-finner-du-oss1/

Ok, takk for tipset. Det var vel ikke akkurat sentralt, men ihvertfall i gangavstand til Alna holdeplass. Skal ha den i bakhodet, kan tenkes at jeg prøver meg der i morgen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Terhar

jkirkebo: hvor i Sarpsborg er type 2 laderne plassert? Vet at det står 10? på Inspiria, men hvor er de to andre stedene?
Nissan Leaf fra mars 12
Model S P85 fra sept. 13, innbytte hos Tesla til fordel for
Model X 100D hentet 19.6.17
Model 3 LR 18.2.19

jkirkebo

Sitat fra: Terhar på lørdag 14. september 2013, klokken 11:58
jkirkebo: hvor i Sarpsborg er type 2 laderne plassert? Vet at det står 10? på Inspiria, men hvor er de to andre stedene?

Det skal være/bli 4 på Coop på Tunejordet, mulig de ikke er operative ennå. Det er også to stk. på Iseveien Senter. De er ikke meldt inn, tenkte jeg skulle teste hastigheten og ta bilde først. Regner med å gjøre det til mandag. Det er forresten kombistolper, schuko+Type 2. Helt åpne. Er redd det er 1x16A i Type 2 uttaket også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vikingo

Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!

tsladaytrader

Jeg vet om en!

Alle! :) Oslo kommune har kjøpt 800x ladestasjoner fra Salto med type 2 uttak :)))

Alle ladestolpene i Oslo skal byttes ut. Blir neppe 22kW på alle, men minimum 16a sikring (fremfor 13 som er maks på schuco). tror det var prat om en del 32a sikringer ute å går. til tross for at de er kapable til å levere 22kW var noe prat om at de ikke skulle overbelaste nettet i første omgang.

Men igjen, Salto har kontrakt med Oslo kommune på å levere 800x Type 2 ladestasjoner, alle skal som sagt byttes ut. (tror de ville ha schuco også). Beste nyhetene jeg har hørt på lenge iallefall :)

Cirion

Det er kun 1 stolpe i Oslo jeg vet om som har 22kW
Hans Møller Gasmanns vei 9, 0598 Oslo (Sønnico)

Teststolpen på Aker brygge er kun 230V 16A enfas.

RFID kortet fra Fortum funker på begge, samt Strømmen Storsenter og Inspiria i Sarpsborg (som er de jeg har testet).
http://www.fortum.no/no/Strom-Privat/Bedrift/Strom/Bedrift/Bestill-Charge--Drive-ladekort-RFID/
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Cirion

Det ene funker som sagt på alle jeg har testet.
Brikka er gratis. Er stolpen gratis å bruke, koster det heller ikke noe å bruke brikka. Sparer et par SMS.

Kan brukes for Chademo stasjoner også, men der betaler man pr. minutt eller noe.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Cirion på søndag 15. september 2013, klokken 13:01
Det er kun 1 stolpe i Oslo jeg vet om som har 22kW
Hans Møller Gasmanns vei 9, 0598 Oslo (Sønnico)

Jepp, den var kjekk å ha i dag. Har ikke fått dobbeltladeren ennå så jeg var begrenset til 11kW men rakk akkurat å gjøre ferdig en standardlading på de 6 timene jeg var på jobb. Det tok ca. 10 minutter å gå derfra til Alna holdeplass.

Deilig å endelig få fylt opp igjen. 13A er bare håpløst når man skal kjøre mye.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

andyco


Sitat fra: Cirion på søndag 15. september 2013, klokken 13:01
Det er kun 1 stolpe i Oslo jeg vet om som har 22kW
Hans Møller Gasmanns vei 9, 0598 Oslo (Sønnico)

Teststolpen på Aker brygge er kun 230V 16A enfas.

RFID kortet fra Fortum funker på begge, samt Strømmen Storsenter og Inspiria i Sarpsborg (som er de jeg har testet).
http://www.fortum.no/no/Strom-Privat/Bedrift/Strom/Bedrift/Bestill-Charge--Drive-ladekort-RFID/

Testet stasjonen hos Sønnico idag men fikk ikke åpnet den. Har ikke rfid kort men skal være mulig også med sms ref vedlagte bilde.
Model S Performance, Dolphin Grey, 21", All in
Delivery 30.08.2013 :)
Finalized 11.4.2013
Invoice #189
Order 5.6.2011

jkirkebo

Sitat fra: andyco på søndag 15. september 2013, klokken 15:33
Testet stasjonen hos Sønnico idag men fikk ikke åpnet den. Har ikke rfid kort men skal være mulig også med sms ref vedlagte bilde.

SMS virker foreløpig ikke på den. Jeg fikk låne RFID-kort av sjefen på Sønnico, han har en Signature red P85+ som sto og ladet når jeg sjekket ut plassen på lørdag. Han så jeg tittet på stolpen og kom ut en tur og slo av en prat. Hyggelig fyr og meget snilt å låne meg kortet så jeg fikk ladet opp ordentlig i dag :)

Begge de to andre åpne ladeboksene var også ute av funksjon dessverre. Vet ikke hvilken strømstyrke disse leverer, antar 1x32A. Det skulle fikses snarest.

Har ellers nå bestilt Fortums RFID-kort, satser på at det virker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

janlar

Sitat fra: tsladaytrader på lørdag 14. september 2013, klokken 23:04
Jeg vet om en!

Alle! :) Oslo kommune har kjøpt 800x ladestasjoner fra Salto med type 2 uttak :)))

Alle ladestolpene i Oslo skal byttes ut. Blir neppe 22kW på alle, men minimum 16a sikring (fremfor 13 som er maks på schuco). tror det var prat om en del 32a sikringer ute å går. til tross for at de er kapable til å levere 22kW var noe prat om at de ikke skulle overbelaste nettet i første omgang.

Men igjen, Salto har kontrakt med Oslo kommune på å levere 800x Type 2 ladestasjoner, alle skal som sagt byttes ut. (tror de ville ha schuco også). Beste nyhetene jeg har hørt på lenge iallefall :)
Det er snakk om 400 stolper med 2 uttak type2 Mode3 samt schuko.
Disse er i tillegg til eksisterende stolper, og er ikke ment og erstatte de som allerede er installert.
Kjørt S85kW Rød, 21" siden Sept. 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA