Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mine første timer i min egen Model S!

Startet av Cirion, fredag 23. august 2013, klokken 13:59

« forrige - neste »

Cirion

Igjen, noen som vet hvor man kan finne en Type 2 ladestasjon med kabel i eller rundt Oslo?
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Øyvind.h

Sitat fra: Cirion på fredag 16. august 2013, klokken 15:21
Igjen, noen som vet hvor man kan finne en Type 2 ladestasjon med kabel i eller rundt Oslo?
Er det ikke en 22kW lader på Strømmen storsenter? Aner ikke om det er fast kabel.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

glaserud

P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Hans Håvard Kvisle

Ingen registrert i ladestasjonsdatabasen NOBIL. Og ikke skjønner jeg hvem som skulle ha fått opp det. Men finner noen det, husk å gi beskjed på NOBIL.no.
St.Hanshaugen

MM

På Aker Brygge er det en dobbel teststolpe med type 2 kontakt inni, men denne er uten kabel. Du må bruke egen type 2 <-> type 2 kabel.

Stolpen har grønt lys og åpnes med RFID kort (det meste av rfid fungerer) eller mobil. Når lyset skifter til blått er det bare ditt rfid kort (eller telefonnummer) som kan åpne den igjen, så sørg for at den er grønn når du drar derfra.
2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

Charge and Drive

Det kan lades med Mode 3 Type 2 på både Strømmen Storsenter og Storo Storsenter, men du må ha med egen kabel :-)
Det er bare stolpe 30 på Strømmen Storsenter som kan lades på 22kW (32 amp), de andre er 16 Amp.
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

teslaz

Sitat fra: MM på fredag 16. august 2013, klokken 20:16
På Aker Brygge er det en dobbel teststolpe med type 2 kontakt inni, men denne er uten kabel. Du må bruke egen type 2 <-> type 2 kabel.

Stolpen har grønt lys og åpnes med RFID kort (det meste av rfid fungerer) eller mobil. Når lyset skifter til blått er det bare ditt rfid kort (eller telefonnummer) som kan åpne den igjen, så sørg for at den er grønn når du drar derfra.
Hei, hvor kan kan man få tak i RFID kortet...  ::)
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

Griffel

#7
Sitat fra: Cirion på fredag 16. august 2013, klokken 15:21
Igjen, noen som vet hvor man kan finne en Type 2 ladestasjon med kabel i eller rundt Oslo?
Sitat fra: MM på fredag 16. august 2013, klokken 20:16
På Aker Brygge er det en dobbel teststolpe med type 2 kontakt inni, men denne er uten kabel. Du må bruke egen type 2 <-> type 2 kabel.

Og om en med Leaf skulle være så uheldig å rote seg bort til denne stolpen trenger han en type 2 til type 1 kabel.
Derfor vil nok de fleste slike offentlige stolper (trolig alle) være uten kabel, slik at også de med Japse biler kan lade.
(selv om dere med Tesla helst ikke ville ha det slik)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

fredag

Sitat fra: teslaz på søndag 18. august 2013, klokken 00:09
Sitat fra: MM på fredag 16. august 2013, klokken 20:16
På Aker Brygge er det en dobbel teststolpe med type 2 kontakt inni, men denne er uten kabel. Du må bruke egen type 2 <-> type 2 kabel.

Stolpen har grønt lys og åpnes med RFID kort (det meste av rfid fungerer) eller mobil. Når lyset skifter til blått er det bare ditt rfid kort (eller telefonnummer) som kan åpne den igjen, så sørg for at den er grønn når du drar derfra.
Hei, hvor kan kan man få tak i RFID kortet...  ::)

Jeg tror de fleste RFID-kort funker. Prøv feks med et Ruter-reisekort eller bysykkelkort.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Cirion

Sitat fra: MM på fredag 16. august 2013, klokken 20:16
På Aker Brygge er det en dobbel teststolpe med type 2 kontakt inni, men denne er uten kabel. Du må bruke egen type 2 <-> type 2 kabel.

Stolpen har grønt lys og åpnes med RFID kort (det meste av rfid fungerer) eller mobil. Når lyset skifter til blått er det bare ditt rfid kort (eller telefonnummer) som kan åpne den igjen, så sørg for at den er grønn når du drar derfra.
Hvordan funker diss RFID kortene? Har testa med alt mulig rart av RFID kort jeg har liggende, og tilslutt bestitl meg et fra Fortum (Charge & Drive), men får ikke åpnet stolpene.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

satheesh.net

Sitat fra: Cirion på onsdag 28. august 2013, klokken 12:04
Sitat fra: MM på fredag 16. august 2013, klokken 20:16
På Aker Brygge er det en dobbel teststolpe med type 2 kontakt inni, men denne er uten kabel. Du må bruke egen type 2 <-> type 2 kabel.

Stolpen har grønt lys og åpnes med RFID kort (det meste av rfid fungerer) eller mobil. Når lyset skifter til blått er det bare ditt rfid kort (eller telefonnummer) som kan åpne den igjen, så sørg for at den er grønn når du drar derfra.
Hvordan funker diss RFID kortene? Har testa med alt mulig rart av RFID kort jeg har liggende, og tilslutt bestitl meg et fra Fortum (Charge & Drive), men får ikke åpnet stolpene.

Alle RFID chipene er unike. Så det skal mye til for at noen kan "stjele" din kode på kortet, mobilen eller andre ting du kan bruke for å validere.  ::) (Men man skal aldri si aldri - ref. PRISM.  :-X)

Cirion

Sitat fra: satheesh.net på onsdag 28. august 2013, klokken 12:20
Sitat fra: Cirion på onsdag 28. august 2013, klokken 12:04
Sitat fra: MM på fredag 16. august 2013, klokken 20:16
På Aker Brygge er det en dobbel teststolpe med type 2 kontakt inni, men denne er uten kabel. Du må bruke egen type 2 <-> type 2 kabel.

Stolpen har grønt lys og åpnes med RFID kort (det meste av rfid fungerer) eller mobil. Når lyset skifter til blått er det bare ditt rfid kort (eller telefonnummer) som kan åpne den igjen, så sørg for at den er grønn når du drar derfra.
Hvordan funker diss RFID kortene? Har testa med alt mulig rart av RFID kort jeg har liggende, og tilslutt bestitl meg et fra Fortum (Charge & Drive), men får ikke åpnet stolpene.

Alle RFID chipene er unike. Så det skal mye til for at noen kan "stjele" din kode på kortet, mobilen eller andre ting du kan bruke for å validere.  ::) (Men man skal aldri si aldri - ref. PRISM.  :-X)
Greit nok at de er unike, men hvordan får man åpnet døra på stolpen? Har fortum brikke, og prøver på fortum stolpe, ikke en dritt skjer, uansett hvor jeg setter brikka. Testa på Strømmen storsenter (fortum stolpe) og Aker brygge.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

MM

Sitat fra: Cirion på onsdag 28. august 2013, klokken 12:04
Sitat fra: MM på fredag 16. august 2013, klokken 20:16
På Aker Brygge er det en dobbel teststolpe med type 2 kontakt inni, men denne er uten kabel. Du må bruke egen type 2 <-> type 2 kabel.

Stolpen har grønt lys og åpnes med RFID kort (det meste av rfid fungerer) eller mobil. Når lyset skifter til blått er det bare ditt rfid kort (eller telefonnummer) som kan åpne den igjen, så sørg for at den er grønn når du drar derfra.
Hvordan funker diss RFID kortene? Har testa med alt mulig rart av RFID kort jeg har liggende, og tilslutt bestitl meg et fra Fortum (Charge & Drive), men får ikke åpnet stolpene.

På Aker Brygge stolpen: Prøv å holde rfid brikken mot det sorte feltet over rfid symbolet  (like under det grønne/blå lyset) og vent ca 5 sekunder. Det  tar litt tid før den reagerer. Luken spretter deretter opp av seg selv. Det meste av rfid jeg har fungerer, både i kredittkort-format og nøkkelknippe-brikke.
2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

eledille

#13
Det står en Type 2-stolpe hos Salto. Den har ikke fast kabel og jeg aner ikke hvor mye strøm den leverer. Jeg bare så den da jeg var der for å hente kabel. Den er ikke i hurtigladekartet, men den var avmerket på kart.finn.no.

Ellers er det bare 43-kilowatterne som har egen kabel, så vidt jeg vet. Det er for øvrig fornuftig, kabler er sårbare for kobbertyver. Mye bedre at stolper som ikke krever den tunge og dyre 63 A-kabelen er uten fast kabel. Da er de ikke interessante.

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på fredag 16. august 2013, klokken 19:38
Og ikke skjønner jeg hvem som skulle ha fått opp det.

Hva mente du nå?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Cirion

Sitat fra: eledille på onsdag 28. august 2013, klokken 15:19
Det står en Type 2-stolpe hos Salto. Den har ikke fast kabel og jeg aner ikke hvor mye strøm den leverer. Jeg bare så den da jeg var der for å hente kabel. Den er ikke i hurtigladekartet, men den var avmerket på kart.finn.no.

Ellers er det bare 43-kilowatterne som har egen kabel, så vidt jeg vet. Det er for øvrig fornuftig, kabler er sårbare for kobbertyver. Mye bedre at stolper som ikke krever den tunge og dyre 63 A-kabelen er uten fast kabel. Da er de ikke interessante.

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på fredag 16. august 2013, klokken 19:38
Og ikke skjønner jeg hvem som skulle ha fått opp det.

Hva mente du nå?
Stolpen til Salto er kun 230V 16A enfas.
Den er deres egen, og krever rfid kort for å kunne sette inn kabelen.

Når jeg var innom den for å teste, var Christian der, og åpnet den for meg og lot meg lade så lenge jeg ville.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA