Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbil "hovedvei

Startet av Griffel, tirsdag 20. mai 2008, klokken 21:20

« forrige - neste »

Griffel

Dagbladet Magasinet 4.Mai
http://www.dagbladet.no/magasinet/2008/05/04/534042.html

Jan Erik Larssen synes bilbruken får mye kjeft
« Tenker du på miljøet når du flyr?
- Ja. Bilbruken får mye kjeft, men det er ikke så mange som tenker på flytrafikken. Et fly som flyr tur-retur Tokyo slipper ut hele 42 000 tonn med drivstoff. Tenk deg det da. Alt slippes rett ut i atmosfæren.

Når du kjører rundt i bilene dine, da?
- Jeg har allerede tatt hensyn. Min arbeidsbil er en liten Suzuki med miljøvennlig teknologi. Den er morsom og kul, men liten. Kjørte en digg Nissan før, men byttet den ut.»

Å se et fly som tar av med 42000 tonn drivstoff hadde vært litt av en opplevelse så dette er antagelig Jan Erik Larssen tonn (JELtonn). Med denne enheten bruker nok  «en liten Suzuki med miljøvennlig teknologi» rundt 1 JELtonn/mil på bykjøring og 0,5 JELtonn/mil på landevei.




Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cobos

Nå begynner jeg endelig å skjønne hvorfor flyselskapene tar så mye ekstra i "fuel-charges". Slipper de ut 42 000 000 kg med drivstoff rett ut i lufta er det ikke rart det er dyrt...Flybensin koster vel flyselskapene rundt 3-4kr literen og 42 000 000 kg per tur betyr at de kaster ut rundt 52 500 000L flybensin så rundt regnet 150 millioner kroner... Da ser vi naturligvis bort fra det faktum at f.eks. 777-200ER har en maks bæreevne på rundt 300 tonn :) 
Hvis derimot Jan Erik Larsen mente 42 000 tonn eksos så er det bare matematikken han har litt problemer med.

Så hva kan magasinet trekke ut av dette. ALDRI ALDRI la en journalist være alene med et tall med mere enn en null :)

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

cra

Sitat fra: Cobos på mandag 05. mai 2008, klokken 21:42
Så hva kan magasinet trekke ut av dette. ALDRI ALDRI la en journalist være alene med et tall med mere enn en null :)

Du mener vel ALDRI ALDRI la en journalist være alene med andre tall enn en null!

Oh... wait...... ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

Når begynte egentlig noen å ta Jan Erik Autofihihihil Larsen på alvor?
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA