Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Din Model S levering.

Startet av Øyvind.h, fredag 23. august 2013, klokken 07:09

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: turfsurf på lørdag 21. mars 2015, klokken 09:14
Poenget mitt var egentlig dette, er ikke ryggvinkelen på barnesetet eller bilsetet justerbar så vil man nesten alltid få ett mellomrom. Størrelsen på det mellomrommet er egentlig uvesentlig.

Det er selvfølgelig i mine tanker mye bedre at 90% av barnestolens rygg berører bilsetet hele tiden enn bare 10%.

Jeg har aldri hørt om at dette er et problem på noen andre biler, det som skjer når barnet vokser er at du stiller barnestolen høyere, når den kommer i konflikt med nakkestøtten så fjerner man den.

Tenk hvilket stress den barnestolen blir utsatt for ved en kollisjon og bare nedre del av rygg og øvre del av nakkestøtte som berører bilstolen..  :-\

turfsurf

Sitat fra: cirys1 på lørdag 21. mars 2015, klokken 12:11
Sitat fra: turfsurf på lørdag 21. mars 2015, klokken 09:14
Poenget mitt var egentlig dette, er ikke ryggvinkelen på barnesetet eller bilsetet justerbar så vil man nesten alltid få ett mellomrom. Størrelsen på det mellomrommet er egentlig uvesentlig.

Det er selvfølgelig i mine tanker mye bedre at 90% av barnestolens rygg berører bilsetet hele tiden enn bare 10%.

Jeg har aldri hørt om at dette er et problem på noen andre biler, det som skjer når barnet vokser er at du stiller barnestolen høyere, når den kommer i konflikt med nakkestøtten så fjerner man den.

Tenk hvilket stress den barnestolen blir utsatt for ved en kollisjon og bare nedre del av rygg og øvre del av nakkestøtte som berører bilstolen..  :-\

Både barneseteryggen og bilseteryggen er rimelig rett. Dvs at enten flukter de og er stort sett i kontakt hele veien, ellers så er de i kontakt nederst eller øverst på setet (noen unntak for mere bøtteformeded seter). Det barnesetet vi har brukt den siste månenden har kun kommet i kontakt med seteryggen øverst på fire forskjellige biler. En femte var det stort sett i flukt med. Dette er og min erfaring fra tidligere år med denne størrelsen barneseter, fra en tre-fire forskjellige seter og ett titalls biler. På et godt designet ISOfix sete tror jeg heller ikke dette er en viktig egenskap.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

cirys1

Sitat fra: turfsurf på lørdag 21. mars 2015, klokken 12:22
Både barneseteryggen og bilseteryggen er rimelig rett. Dvs at enten flukter de og er stort sett i kontakt hele veien, ellers så er de i kontakt nederst eller øverst på setet (noen unntak for mere bøtteformeded seter).

Jeg er ikke sikker på hva du mener..  :P
På alle nyere TMS``r så går de inntil i korsryggen og litt opp også begynner det et mellomrom p.g.a nettopp utstående nakkestøtter.. Slik... :

turfsurf

#198
Sitat fra: cirys1 på lørdag 21. mars 2015, klokken 12:30
Sitat fra: turfsurf på lørdag 21. mars 2015, klokken 12:22
Både barneseteryggen og bilseteryggen er rimelig rett. Dvs at enten flukter de og er stort sett i kontakt hele veien, ellers så er de i kontakt nederst eller øverst på setet (noen unntak for mere bøtteformeded seter).

Jeg er ikke sikker på hva du mener..  :P
På alle nyere TMS``r så går de inntil i korsryggen og litt opp også begynner det et mellomrom p.g.a nettopp utstående nakkestøtter.. Slik... :

Vet ikke hvordan jeg skal  forklare det bedre, uavhengig av nakkestøtter eller ikke, så er man avhengig av at barnesete og bilseterygg har samme vinkel. Selvfølgelig kan avtagbare nakkestøtter gjøre mellomrommet større, men hvis det uansett blir ett mellomrom spiller det ikke noen vesentlig rolle. Som jeg skrev tidligere, på fire av fem biler så har barnesetet vi bruker nå kun kommet i kontakt med toppen av setet, selv uten nakkestøtte.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

cirys1

Sitat fra: turfsurf på lørdag 21. mars 2015, klokken 12:35


Vet ikke hvordan jeg skal  forklare det bedre, uavhengig av nakkestøtter eller ikke, så er man avhengig av at barnesete og bilseterygg har samme vinkel.

Tenker du på gamle slike typer der alt var "hel ved", fordi alle de jeg har vært borti (av nyere type) så er sittedelen og ryggdelen uavhengig av hverandre. På de to jeg har av den typen så kan til og med ryggdelen fjernes når barnet har blitt stort nok slik at det blir bare en sittepute. Så disse typene er ihvertfall ikke avhengige av vinkelen på bilsete..  :)

turfsurf


Sitat fra: cirys1 på lørdag 21. mars 2015, klokken 12:44
Sitat fra: turfsurf på lørdag 21. mars 2015, klokken 12:35


Vet ikke hvordan jeg skal  forklare det bedre, uavhengig av nakkestøtter eller ikke, så er man avhengig av at barnesete og bilseterygg har samme vinkel.

Tenker du på gamle slike typer der alt var "hel ved", fordi alle de jeg har vært borti (av nyere type) så er sittedelen og ryggdelen uavhengig av hverandre. På de to jeg har av den typen så kan til og med ryggdelen fjernes når barnet har blitt stort nok slik at det blir bare en sittepute. Så disse typene er ihvertfall ikke avhengige av vinkelen på bilsete..  :)

Enten hele eller ikke justerbare nok. F.eks det vi har kan ikke justeres til like rett rygg som bilsetet. Når det er sagt, så er vi på utkikk etter nytt, men venter til vi for 85D for å teste...

Men det er jo flust med nye seter som ikke ligger an til bilseteryggen, f.eks testvinneren Cybex Sirona. Alt kommer an på totalløsningen.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

cirys1

Sitat fra: turfsurf på lørdag 21. mars 2015, klokken 12:49
Men det er jo flust med nye seter som ikke ligger an til bilseteryggen, f.eks testvinneren Cybex Sirona. Alt kommer an på totalløsningen.
Kom gjerne med noe forslag??

Cybex Sirona er for småbarn gjerne 1-2år og bare opp til 18 kg, mine barn er en del større, jeg trenger bilstol ifra 4år++..  :)


turfsurf


Sitat fra: cirys1 på lørdag 21. mars 2015, klokken 13:04
Sitat fra: turfsurf på lørdag 21. mars 2015, klokken 12:49
Men det er jo flust med nye seter som ikke ligger an til bilseteryggen, f.eks testvinneren Cybex Sirona. Alt kommer an på totalløsningen.
Kom gjerne med noe forslag??

Cybex Sirona er for småbarn gjerne 1-2år og bare opp til 18 kg, mine barn er en del større, jeg trenger bilstol ifra 4år++..  :)

Skal ha nytt når 85D kommer, har ikke tenkt å researche noe særlig før det...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

petersv

Sirona funker til 18 kilo, hvilken alder barna når denne vekten er jo individuelt, men de skal iallfall sitte bakovervendt til 4 år i nettopp Sirona. :)

cirys1

Sitat fra: petersv på lørdag 21. mars 2015, klokken 17:40
Sirona funker til 18 kilo, hvilken alder barna når denne vekten er jo individuelt, men de skal iallfall sitte bakovervendt til 4 år i nettopp Sirona. :)
18kg er jo ingenting, jeg har brukt et mellomsete etter dette første setet 9-25kg, når vekten er individuelt så er også alderen det. Man skal tilstrebe selvfølgelig 4 år, men om det blir 3,5 eller 4,5 år for bli en vurderingssak.

Nå får jeg ekstraseter i TMS og visst de ikke blir bilsyke bak der, så tror jeg det er en ganske trygg plass og sitte.. :)

Jeg har ihvertfall ingen kjangs i havet til og bruke det der Sirona setet på min yngste på rett over 3 år, men sitter greit i det 9-25 kg setet i et år til (tror jeg)..

Hovedproblemet går fremdeles på 7 åringen som må bruke vanlig forovervent bilstol i noen år til..  :P

Kristian O

Sitat fra: cirys1 på lørdag 21. mars 2015, klokken 19:21
Sitat fra: petersv på lørdag 21. mars 2015, klokken 17:40

Hovedproblemet går fremdeles på 7 åringen som må bruke vanlig forovervent bilstol i noen år til..  :P
Kan ikkje 7- åringen sitte heilt bakerst?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

cirys1

Sitat fra: Kristian O på søndag 22. mars 2015, klokken 10:17
Kan ikkje 7- åringen sitte heilt bakerst?
Min 7 åring er allerede 1,30 høy, så det går en liten stund til..  :)

Jeg ser også for meg at de bakerste setene er greie og bruke på småkjøring, henting/kjøring til skole, aktiviteter osv. ikke på lengre turer. (Da trenger vi også bagasje plassen?)

Ko_deZ

Det med bagasjeplassen var et argument for meg for ikke å skaffe baksetene. Jeg angrer litt nå, da jeg ser at jeg i noen år kunne hatt nytte av dem fra tid til annen. Nå er jeg 2 meter lang, go sambo er 1.78, så vi har ingen illusjoner om at våre barn blir kortvokste.

Når det kommer til disse setene, så sliter jeg litt med å forstå hva som er så problematisk med å ha litt mellomrom mellom seteryggen og bilstolen. Er idéen at stolen vil kunne vri seg mer ved sidekollisjon? Knekke ved påkjørsel bakfra? Front-kollisjon er det uansett ungen som holder igjen setet mer enn motsatt, men jeg er interessert i å forstå hvordan setet ikke vil tåle å ha ei lita glipe bak ryggen.

pej

Har styret mye med dette en stund. Besafe iZi up 3 Fix fungerer. I sovestilling blir stilligen ok for ryggen til poden. Det er også godkjent med hulrom bak ryggen pga sovestillingen. :)
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

cirys1

Sitat fra: Ko_deZ på søndag 22. mars 2015, klokken 14:30
Det med bagasjeplassen var et argument for meg for ikke å skaffe baksetene. Jeg angrer litt nå, da jeg ser at jeg i noen år kunne hatt nytte av dem fra tid til annen. Nå er jeg 2 meter lang, go sambo er 1.78, så vi har ingen illusjoner om at våre barn blir kortvokste.

Når det kommer til disse setene, så sliter jeg litt med å forstå hva som er så problematisk med å ha litt mellomrom mellom seteryggen og bilstolen. Er idéen at stolen vil kunne vri seg mer ved sidekollisjon? Knekke ved påkjørsel bakfra? Front-kollisjon er det uansett ungen som holder igjen setet mer enn motsatt, men jeg er interessert i å forstå hvordan setet ikke vil tåle å ha ei lita glipe bak ryggen.

Det med bagasjeargumentet er et IKKE argument, setene kan ikke ettermonteres og har du for lite bagasjerom så kan setene taes helt ut og stues vekk (to skruer)

Visst setet ikke er inntil så får man en enorm belastnig på veldig få kontaktpunkter, i en kollisjon/sammenstøt kan dette vare livfsfarlig/dødlig..

Kanskje et dårlig eksempel men visst man tar en karusell, type veldig rask akselererende så kjenner du hvor mye mer behagelig det er og ha hele ryggen inntil kontra og sitte foroverlent og bli "overasket"..

Ser for meg samme opplevelse i p85d..  :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA