Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Din Model S levering.

Startet av Øyvind.h, fredag 23. august 2013, klokken 07:09

« forrige - neste »

Olatho

Det skal være isofix på midten også, men den deler feste med en av sidene, så du kan bare bruke maks to isofix-seter på en gang. Sjekk manualen.

darthy001

Sitat fra: Olatho på lørdag 18. oktober 2014, klokken 15:28
Det skal være isofix på midten også, men den deler feste med en av sidene, så du kan bare bruke maks to isofix-seter på en gang. Sjekk manualen.
Ja manualen viser at mitt ønske i teorien er mulig. Men det står også at det ikke er slik på alle biler. Derfor jeg er litt usikker.

Spesielt siden jeg kun har sett ett bilde med to seter ved siden av hverandre, og det bildet viste ikke om det var isofix eller ikke.

petersv

Høyre + midt er ok, ikke venstre + midt, så går fint. Kjøp belteforlenger, ellers blir det så og si umulig å bruke setet bak fører.

sondell

Jepp. Jeg kjörer höyre og midt med Isofix. Går fint. Sirona til höyre. Jeg tar jo aldri ut midt-setet (siden jeg har tvillinger og det er enklere å bäre kun 18kg enn to stoler i tillegg :) ) og da försvinner litt poenget med Sirona at det går å snu det 90 grader. Hvis man kun har isofixbasen der så går det fremdeles å snu Sirona setet.

darthy001

Sitat fra: sondell på lørdag 18. oktober 2014, klokken 16:58
Jepp. Jeg kjörer höyre og midt med Isofix. Går fint. Sirona til höyre. Jeg tar jo aldri ut midt-setet (siden jeg har tvillinger og det er enklere å bäre kun 18kg enn to stoler i tillegg :) ) og da försvinner litt poenget med Sirona at det går å snu det 90 grader. Hvis man kun har isofixbasen der så går det fremdeles å snu Sirona setet.
Har du ett bilde som viser hvor lang førersetet da kommer bak? Hørtes veldig fint ut dette :)
Sitat fra: petersv på lørdag 18. oktober 2014, klokken 16:54
Høyre + midt er ok, ikke venstre + midt, så går fint. Kjøp belteforlenger, ellers blir det så og si umulig å bruke setet bak fører.
Setet bak meg blir nok ekstremt sjeldent brukt, men takk for tips. Er slike forlengere "lovlige" og beholder de sikkerheten i selve beltet? Hvis de er sikre så er det jo kjekt å ha for den dagen det blir behov.

Kristian O

Sitat fra: darthy001 på lørdag 18. oktober 2014, klokken 15:25
Sitat fra: Kristian O på lørdag 18. oktober 2014, klokken 14:28
Sitat fra: darthy001 på lørdag 18. oktober 2014, klokken 01:03
Som en lengre mann på ca 194-196cm(kveld-morgen ???) så lurer jeg på om det er mulig å montere ett spebarnsete(type Britax Baby-Safe Plus SHR II) i midten bak med isofox og samtidig ha en Cybex Sirona montert med isofix bak passasjersetet?

Så ett bilde av en tilsvarende løsning men kunne ikke se om det var isofix på begge setene.

Hvis det fungerer så hadde det jo gitt noe ekstra plass for far i forsetet på langturer.

Dette går nok ikkje. Isofix er kun på sidene, ikkje i midten. Men du bør klare å få inn to seter likevel. Er det komplisert å feste babystolen uten isofix?
For meg er det uaktuelt å bruke noe annet enn isofix grunnet sikkerheten. Får heller leve med litt mindre plass på langtur i ett år før eldstemann snur seg rett vei.

Bra du er opptatt av sikkerheten, men isofix er ikkje tryggere enn å feste bilstolen med vanlig setebelte. Kanskje heller motsatt....feste med isofix er til maks 18 kg bakovervendt. Når ungen er tyngre enn det må man feste bilstolen med setebeltet om fortsatt skal sitte bakovervendt.
Fordelen med isofix er at man minimerer faren for feilmontering, som selvfølgelig er kritisk.

Eg er nokre cm lengre enn deg, og har det heilt fint med to bakovervendte bilstoler i baksetet. Så det bør gå veldig greit om du tar deg tid til å prøvemontere bilstoler før kjøp.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

petersv

Sitat fra: darthy001 på lørdag 18. oktober 2014, klokken 17:16
Sitat fra: sondell på lørdag 18. oktober 2014, klokken 16:58
Har du ett bilde som viser hvor lang førersetet da kommer bak? Hørtes veldig fint ut dette :)
Sitat fra: petersv på lørdag 18. oktober 2014, klokken 16:54
Setet bak meg blir nok ekstremt sjeldent brukt, men takk for tips. Er slike forlengere "lovlige" og beholder de sikkerheten i selve beltet? Hvis de er sikre så er det jo kjekt å ha for den dagen det blir behov.

Tror ikke jeg tok noe bilde, men er det satt opp sånn fikk jeg førersetet helt bak, så langt det går. Var sirona høyre+cabriofix i midten.

darthy001

Sitat fra: Kristian O på lørdag 18. oktober 2014, klokken 17:16
Sitat fra: darthy001 på lørdag 18. oktober 2014, klokken 15:25
Sitat fra: Kristian O på lørdag 18. oktober 2014, klokken 14:28
Sitat fra: darthy001 på lørdag 18. oktober 2014, klokken 01:03
Som en lengre mann på ca 194-196cm(kveld-morgen ???) så lurer jeg på om det er mulig å montere ett spebarnsete(type Britax Baby-Safe Plus SHR II) i midten bak med isofox og samtidig ha en Cybex Sirona montert med isofix bak passasjersetet?

Så ett bilde av en tilsvarende løsning men kunne ikke se om det var isofix på begge setene.

Hvis det fungerer så hadde det jo gitt noe ekstra plass for far i forsetet på langturer.

Dette går nok ikkje. Isofix er kun på sidene, ikkje i midten. Men du bør klare å få inn to seter likevel. Er det komplisert å feste babystolen uten isofix?
For meg er det uaktuelt å bruke noe annet enn isofix grunnet sikkerheten. Får heller leve med litt mindre plass på langtur i ett år før eldstemann snur seg rett vei.

Bra du er opptatt av sikkerheten, men isofix er ikkje tryggere enn å feste bilstolen med vanlig setebelte. Kanskje heller motsatt....feste med isofix er til maks 18 kg bakovervendt. Når ungen er tyngre enn det må man feste bilstolen med setebeltet om fortsatt skal sitte bakovervendt.
Fordelen med isofix er at man minimerer faren for feilmontering, som selvfølgelig er kritisk.

Eg er nokre cm lengre enn deg, og har det heilt fint med to bakovervendte bilstoler i baksetet. Så det bør gå veldig greit om du tar deg tid til å prøvemontere bilstoler før kjøp.

Er du sikker på dette? Isofix forankrer jo setene mye bedre til bilen enn ved setebelter. Tester viser jo også at isofix-seter gjennomsnittlig er langt foran i score. Ref: http://www.forbrukerradet.no/annet/tester-og-kjøpetips/produkter/6.hva-er-isofix
SitatMinst like viktig er det at Forbrukerrådets testresultat-analyser helt entydig viser at isofix-baserte modeller i snitt oppnår høyere poengsummer enn belte-baserte modeller.

MEN den dagen vektgrensen brytes så er det selvsagt ikke noe valg. Er heldigvis enda noen kilo igjen før eldstemann er så tung. Han er i motsetning til faren enda ganske så slank;)

Kristian O

En del av karakteren for bilstoler er (dessverre) avhengig av innhold av flammehemmere og anna snusk og kor lett det er å montere dei.
Det er som regel vanskligere å montere uten isofix, men at det er mindre trygt (om det er gjort riktig) er eg ikkje enig i.
Det er igrunn veldig logisk at eit vanlig belte er meir solid sidan det er laga for å holde en voksen på plass.
Går ut ifra at 18 kg grensa på isofix er med utgangspunkt i at dei skal holde bilstol + unge på plass i kollisjon i x antall km/t (50 km/t, 80 km/t, 120 km/t?).
Vanlig belte skal holde ein voksen...

Til opplysning er Maxicosi sin babystol enklere (ja faktisk) å feste med bilbelte enn med isofix. Av den grunn, samt at bilstolen kom lenger bak i bilen med belte, droppa vi isofix når eldstemann var baby, og festa med belte. Anyway, det er verd et forsøk. Enkelte bilstoler er også så smal at dei går "mellom" framseta. Da kan du ha førersetet så langt bak som du føler for  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

darthy001

Høres vel enkel ut den forklaringen for min del ref belter/isofix.

Viktigste sikkerhetsbiten ved isofix er jo at setet er forankret i chassis og derfor ikke blir slengt rundt om i bilen. I tillegg er det jo ankret mot gulv for ekstra stabilitet.

Belter har jo ett visst slakk som gjør at stolene automatisk blir flyvende noen millisekunder før de blir ujevnt fanget av beltet.

Har du sett en kræsjtest med og uten isofix? Og sett på sikkerhetscorene på samme seter med og uten? Totalscore er jeg enig i at er meningsløs i noen tilfeller, men sikkerhetsscoren er ikke det.

Men dette er en avsporing av trådens tema:) og jeg har egnetlig fått svar på spørsmålet mitt!

sondell

Har min förerstol lengst bak med babysete på Isofix i midten (Brio GO). Går akkurat. Skal nå skifte til Besafe Izi kid 3 etter hvert. Får se hvordan det går.

Stoler med kun belte sitter kanskje noe lösere. Men mitt babysete som jeg har foran med beltebase sitter i hvert fall veldig godt. Bedre enn det med Isofix. Så ikke slakk bare på grunn av at det er belte, men en kanskje trenger beltebase for å unngå det. Dårligere karakter på belte sammenlignet med Isofix er vel som tidligere nevnt ofte på grunn av at en enklere kan montere feil.

Olatho

Når det gjelder lengde bak fører, så tror jeg faktisk vi kan kjøre førersetet så langt tilbake som det går, selv med Maxi Cosi Pebble bak. Men om du allerede har et annet sete er jo ikke det så relevant...

Nasse

Sitat fra: sondell på lørdag 18. oktober 2014, klokken 22:03
Har min förerstol lengst bak med babysete på Isofix i midten (Brio GO). Går akkurat. Skal nå skifte til Besafe Izi kid 3 etter hvert. Får se hvordan det går.

Har målt og testet Besafe Izi kid 3 og Cybex Sirona. Besafe tar 10 cm mer plass, og det var kun Cybex som passet bak meg - jeg er 188 cm.

Cybex Sirona kan også snus når en setter pjokken inn i bilen, og det er meget praktisk! Jeg anbefaler deg å ta en god kikk på Cybex før du evt handler Besafe.....

darthy001

Cybex Sirona er helt fantastisk. Vi byttet ut ett besafe izikid x3 med nettopp ett slikt som hovedsete. Besafe-setet er jo gigantisk og vårt knirker i tillegg. Cybex-setet er i tillegg sikrere ifølhe div tester.

Cybex har jeg idag i min e-up. Selv i den får min lille kone plass i passasjersetet foran. Sønnen digger setet i tillegg og storkoser seg når vi snurrer rundt ;D

@olatho interessant at dere får setet nesten helt bak. I tilfelle så lager jeg bare problemstillinger for meg selv her mens jeg venter:) sånn går det når man spontanbestiller en bil som man hadde avskrevet for ett år siden etter en lang venteperiode. Nå er det på an igjen med venting og nilesing av forum 8)

Olatho

Vi skal nedover til treffet ved Inspiria i dag, så jeg kan dobbeltsjekke hvor langt bakover jeg kan kjøre setet.
Men Pebble er jo bare for de minste, så det blir nok å bytte til et Sirona om noen måneder.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA