Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kommer jeg virkelig frem til hytta?

Startet av kjølholdt, torsdag 22. august 2013, klokken 22:16

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. februar 2014, klokken 14:27
Sitat fra: scoot på tirsdag 04. februar 2014, klokken 14:14

Welcome to the real world, skal bedriftene overleve så må du betale mer enn de betaler inn.

Det riktige hadde vært å ta betalt for det som koster, dvs høyere timepris, ikke flå kunder på materiell. Ref advokater, IT osv. Da kunne man også risikere å selge noe materiell til de som er litt nevenyttige. Arbeidsmengden øker gjerne ikke lineært med materiell kostnaden (f.eks sikringsskap og noen stikkontakter med n antall meter kabel). Har man sykt høy avanse på kabel og man skal ha lange strekk slår dette veldig feil ut, det blir vesentlig dyrere enn nødvendig.

Nettopp. Jeg jobbet 15 år som IT-konsulent tidligere. Der var avansen på utstyret ut typisk 15-20%, men vi tok 950 kroner timen for å installere det. Det er etter min mening en mye bedre måte å gjøre det på enn å ta 300% avanse og 350 kroner timen...

Det har nok utviklet seg slik innen elektrobransjen fordi det tidligere var vanskelig for folk å vite hva ting egentlig kostet. Den tiden er fordi, men bransjen sliter sikkert med å få opp timeprisene tilsvarende hvor mye marginene på utstyret synker. Den situasjonen har de satt seg i selv, ved å ha kunstig lave timepriser tidligere for å virke billige.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

57eldoking

Sitat fra: krister461 på tirsdag 04. februar 2014, klokken 13:13
Sitat fra: 57eldoking på tirsdag 04. februar 2014, klokken 12:48
Svaret ligger her.... 9 gangen på materiell er ran på høylys dag og er hvertfall Ikke rettferdig for kunden!!
Ikke rettferdig? Velkommen til den virkelige verden. ;)

Det handler om pris og etterspørsel. Det er ikke uvanlig at man har relativt høy margin på rimelige varer som det er lite konkurranse på og lavere marginer på varer det er mer konkurranse på.

Om du synes elektrikeren din er for dyr så får du bruke litt tid på å finne den rimeligste. Gjør alle det så presses prisene nedover. Om du heller handler svart så blir markedet for "hvite" elektrikertjenester mindre og prisene høyere. I tillegg får staten mindre inntekter og må hente disse inntektene andre steder.

Jeg er høyst til stede I den virkelige verden. Driver selv eget firma med import og salg av produkter og er smertelig klar over at ting må selges til fortjeneste. Det vil dog aldri falle meg inn å kalkulere inn 9 ganger avanse på et produkt som har blitt dagligdags i flere bransjer her til lands. Det er reint flåeri og en useriøs måte å drive business på! Jeg støtter Ikke bruk av ulovlige & "svarte" elekrikere, men å kjøpe inn div materiell som elekrikerne tar blodpriser på synes jeg er helt ok, det ødelegger Ikke for en rettferdig bransje!!

vrom

Skyld på staten. Det er de skyhøye skattene og avgiftene som gjør det nødvendig for elektrikere å ta seg betalt på den måten de gjør. Det er helt sinnsykt å regne på hvor lenge f.eks en lærer må jobbe for å få råd til å bruke en elektriker HVITT en time. Derfor det enorme markedet for svart arbeid og do it yourself, og ting som rett og slett ikke blir gjort pga totalprisen.

Nå vet ikke jeg, men kanskje det er også pga skattene at avansen ligger på materiell og ikke på timekost ? Dvs er det gunstigere skattemessig å ta profitten på "videresalg" av materiell enn på timer ? Skulle ikke forundre meg om staten har skylden her også..

scoot

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. februar 2014, klokken 15:48
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. februar 2014, klokken 14:27
Sitat fra: scoot på tirsdag 04. februar 2014, klokken 14:14

Welcome to the real world, skal bedriftene overleve så må du betale mer enn de betaler inn.

Det riktige hadde vært å ta betalt for det som koster, dvs høyere timepris, ikke flå kunder på materiell. Ref advokater, IT osv. Da kunne man også risikere å selge noe materiell til de som er litt nevenyttige. Arbeidsmengden øker gjerne ikke lineært med materiell kostnaden (f.eks sikringsskap og noen stikkontakter med n antall meter kabel). Har man sykt høy avanse på kabel og man skal ha lange strekk slår dette veldig feil ut, det blir vesentlig dyrere enn nødvendig.

Nettopp. Jeg jobbet 15 år som IT-konsulent tidligere. Der var avansen på utstyret ut typisk 15-20%, men vi tok 950 kroner timen for å installere det. Det er etter min mening en mye bedre måte å gjøre det på enn å ta 300% avanse og 350 kroner timen...

Det har nok utviklet seg slik innen elektrobransjen fordi det tidligere var vanskelig for folk å vite hva ting egentlig kostet. Den tiden er fordi, men bransjen sliter sikkert med å få opp timeprisene tilsvarende hvor mye marginene på utstyret synker. Den situasjonen har de satt seg i selv, ved å ha kunstig lave timepriser tidligere for å virke billige.

Dette gjelder da ikke bare elektrobransjen, men det gjelder også rørleggere osv.
Uansett er jeg helt enig med deg, det burde vært timene vi tjente penger på. Men det er ikke bare å snu på flisa og kjøre opp timesprisene i været. Som du selv sier er ikke dette mulig. Bedriftene må rett og slett forholde seg til hvordan markedet fungerer.

Nå er elektrobransjen noe spesiell, siden det er strenge krav til dokumentasjon og lignende, så muligheten for å øke timesprisene vil alltid være der. Hadde det vært en felles enighet i bransjen om økte timespriser hadde det fint gått ann å øke timesprisene og senke prisene på materiellet. Derimot vil det ikke være gjennomførbart.

De aller fleste kunder som klager/spør om prisene på materiellet har full forståelse når vi påpeker at det er vår eneste mulighet til å tjene penger og overleve som bedrift.

2009 Revai

hma

#64
Et lite hjertesukk vedrørende kjøp av elektrikertjenester:

I forbindelse med oppsett av hjemmeladestasjon har jeg sendt ut forespørsel om pris til 10 lokale installasjonsfirma. Oppgaven er meget enkel; koble sammen jordfeilbryter, kontaktor og kontrollenhet med tilførselskabel og ladekabel i en kapsling. Jeg vil tro en erfaren installatør bruker omlag to timer på jobben.

Har fått svar fra 3 firma og som forventet (fryktet?) reflekterer svarene en uinteressert holdning:

- "Beklager vi har ikke anledning til å ta på oss dette oppdraget."

- "Regner med at dette er noe som skal utføres i løpet av nær fremtid, og da har vi ikke muligheten på grunn av arbeidsmengde."


Det mest oppsiktsvekkende svaret fikk jeg dog fra Sønnico som har inngått avtale med Tesla Norge. I butikkene har de lagt ut visittkort med slagordet:
"Vi kan skreddersy en ladeløsning basert på dine behov for hjemme/hytte"

Det viste seg å være en kraftig overdrivelse da Sønnico sin representant presterte å gi følgende til svar:
- "Vi kan dessverre ikke lever dette. Vi leverer og gir garanti på kun fastmonterte ladealternativer."

Med et slik svar mener jeg de like godt kunne prydet visittkortene sine med
"vi setter inn den ladeløsningen VI mener du trenger"

Kanskje ikke så rart om noen velger snarveier og kobler selv, eller til og med spandere middag på en elektriker som faktisk er interessert i å hjelpe ...
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Snorreholberg

Jeg la forrige uke opp 32 Ampere 400 volt 3 fase i garasjen fra felles sikringsanlegg. Vi avtalte en pris på ca 8000 kroner - og idag kom regningen på 12700 kroner. Syns det er en ganske stiv pris. Noen av dere andre som har noen formening om det ?

Jeg har 9 meter med 10 kvadrat kabel - og en egen strømmåler for 3 fase strøm montert ..

Jærbuen

Sitat fra: hma på onsdag 05. februar 2014, klokken 18:14
Et lite hjertesukk vedrørende kjøp av elektrikertjenester:

I forbindelse med oppsett av hjemmeladestasjon har jeg sendt ut forespørsel om pris til 10 lokale installasjonsfirma. Oppgaven er meget enkel; koble sammen jordfeilbryter, kontaktor og kontrollenhet med tilførselskabel og ladekabel i en kapsling. Jeg vil tro en erfaren installatør bruker omlag to timer på jobben.

Har fått svar fra 3 firma og som forventet (fryktet?) reflekterer svarene en uinteressert holdning:

- "Beklager vi har ikke anledning til å ta på oss dette oppdraget."

- "Regner med at dette er noe som skal utføres i løpet av nær fremtid, og da har vi ikke muligheten på grunn av arbeidsmengde."


Det mest oppsiktsvekkende svaret fikk jeg dog fra Sønnico som har inngått avtale med Tesla Norge. I butikkene har de lagt ut visittkort med slagordet:
"Vi kan skreddersy en ladeløsning basert på dine behov for hjemme/hytte"

Det viste seg å være en kraftig overdrivelse da Sønnico sin representant presterte å gi følgende til svar:
- "Vi kan dessverre ikke lever dette. Vi leverer og gir garanti på kun fastmonterte ladealternativer."

Med et slik svar mener jeg de like godt kunne prydet visittkortene sine med
"vi setter inn den ladeløsningen VI mener du trenger"

Kanskje ikke så rart om noen velger snarveier og kobler selv, eller til og med spandere middag på en elektriker som faktisk er interessert i å hjelpe ...

Jeg fikk også som svar at de kun gav garanti ved fastmontert ladeboks. Jeg ville ha den med rød kontakt på tilførselen, da jeg har dette installert i garasjen.
Ser også at Tesla har en slik installert via rød 400V-kontakt, lurer på om Sønnico har garanti på den :)
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

scoot

Sitat fra: Snorreholberg på søndag 02. mars 2014, klokken 21:25
Jeg la forrige uke opp 32 Ampere 400 volt 3 fase i garasjen fra felles sikringsanlegg. Vi avtalte en pris på ca 8000 kroner - og idag kom regningen på 12700 kroner. Syns det er en ganske stiv pris. Noen av dere andre som har noen formening om det ?

Jeg har 9 meter med 10 kvadrat kabel - og en egen strømmåler for 3 fase strøm montert ..
De bør i allefall ha et grunnlag for prispåslaget. Ofte er tilbudene utarbeidet med visse forbehold - som f.eks at det er god nok plass i det eksisterende skapet den nye kursen skal monteres i. Fikk du et skriftlig tilbud?

EDIT: Hvorfor 32A? Er det ikke 16A TMS bruker ?

2009 Revai

Snorreholberg

Jeg fikk ikke ett skriftlig tilbud - men muntlig. Har sendt skriftlig klage - så får vi se om det hjelper.

Jeg har lagt 400v 32Ampere - siden jeg har noen venner som har tesla med dobbeltlader. Jeg trodde at dette var det som er best ?

Jeg har ikke bestilt tesla med dobbeltlader til meg selv - så jeg trenger derfor en boks som kan gi meg de 16 amperene som jeg trenger. Har kjøpt en byggsentral - hvor jeg kobler 32Ampere pluggen inn - og så får jeg 16 Ampere ut.

http://www.nettlageret.no/productdetails.php?product=354

Øggen

La for ett par uker opp 32 A krets. Sikring, koble i sikringsskap, trekke 28 meter kabel gjennom vegg og legge i rør utvendig og koble 32 stikk.
Jeg stod for kabel og klemmer. Avtalt pris 7800, regning kom nå og på 5005 kr.
Syntes det var greit

Gressvikingen

Den mobile laderen til tesla spiser maks 16A. Det er som spesifisert. Men hvis du setter opp en ladeboks som er stilt inn på 32 A vil bilen kunne lade med 32A med en type2 kabel (3x26A inntil videre). Alternativt kan den som skal lade har med seg en mobillader som spiser 32A eller mer. Da få bilen også det. Mobillader av typen Chromboks eller lignende er alternativer (det finnes flere).
P85D"+"

MyTess


Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. februar 2014, klokken 14:27
Sitat fra: scoot på tirsdag 04. februar 2014, klokken 14:14

Welcome to the real world, skal bedriftene overleve så må du betale mer enn de betaler inn.

Det riktige hadde vært å ta betalt for det som koster, dvs høyere timepris, ikke flå kunder på materiell. Ref advokater, IT osv. Da kunne man også risikere å selge noe materiell til de som er litt nevenyttige. Arbeidsmengden øker gjerne ikke lineært med materiell kostnaden (f.eks sikringsskap og noen stikkontakter med n antall meter kabel). Har man sykt høy avanse på kabel og man skal ha lange strekk slår dette veldig feil ut, det blir vesentlig dyrere enn nødvendig.

+1

Liker heller ikke at elektriker/rørlegger begrenser utvalget jeg kan velge i, i tillegg til den vanvittige avansen. Ta høyere timepris, og la kunden velge både matriell og leverandør!

den12mann

"Nå er elektrobransjen noe spesiell, siden det er strenge krav til dokumentasjon og lignende"

Det endres vel når TEK 15 kommer neste år?

scoot

Sitat fra: Snorreholberg på søndag 02. mars 2014, klokken 22:59
Jeg fikk ikke ett skriftlig tilbud - men muntlig. Har sendt skriftlig klage - så får vi se om det hjelper.

Jeg har lagt 400v 32Ampere - siden jeg har noen venner som har tesla med dobbeltlader. Jeg trodde at dette var det som er best ?

Jeg har ikke bestilt tesla med dobbeltlader til meg selv - så jeg trenger derfor en boks som kan gi meg de 16 amperene som jeg trenger. Har kjøpt en byggsentral - hvor jeg kobler 32Ampere pluggen inn - og så får jeg 16 Ampere ut.

http://www.nettlageret.no/productdetails.php?product=354

Hm, jeg trodde at TMS hadde følgende adapter jeg:
3x16A 400V
2x32A 230V
16A Shuko
DC Supercharger.

Kan man lade 3x32A 400V med dobbeltlader?! Det var ikke jeg klar over i allefall.

Når det snakkes om TEK 15 så blir det vel ikke endringer på det elektriske som krever mindre dokumentasjon antar jeg. Er altfor mange hobbyelektrikere i dette landet, har sett mye stygt i de få årene jeg har jobbet.
2009 Revai

hma

Sitat fra: scoot på mandag 03. mars 2014, klokken 12:28
Kan man lade 3x32A 400V med dobbeltlader?! Det var ikke jeg klar over i allefall.
Klikk på fanen "Adapterveiledning" fra linken
http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/outlet
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA