Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kommer jeg virkelig frem til hytta?

Startet av kjølholdt, torsdag 22. august 2013, klokken 22:16

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Knut Øygard på søndag 02. februar 2014, klokken 15:31
Jeg bad et elektrikerfirma som jobber med oppgradering av elanlegget i mitt borettslag om pris på følgende opplegg i fellesgaresjen der jeg bor:
-32A sikring i eksisterende sikringsskap
-31 m kabel lagt i betongtak frem til min parkeringsplass
-kWh-måler (i serie med eksisterende) ved min parkeringsplass
-Blå 32A enfas CEE-stikk
Prisoverslag: 35750 kr inkl mva.

UAKTUELT!!! Det er vel ca 3 ganger den prisen jeg hadde forventa!
Her må jeg nok prøve å finne en annen løsning...

Er det urimelig å tro at man kan få dette til for 10-15000? I følge installatøren kosta bare kabelen 13000 kr og han kunne dessverre ikke "gi bort deler" som han sa... Er det virkelig så dyrt? Jeg spurte ikke hva slags kabel det var men det bør vel holde med 3x6mm2?

Det er nok PFXP. 3x6mm2 bør normalt holde så lenge det er fritt forlagt, og det er det jo i tak. Dog vil 31 meter gi et spenningstap på nesten 6V så jeg ville vurdert 3x10mm2.

13.000,- for kabel er helt sykt. Jeg kan selge deg PFXP 3G10 for kr. 80,- per meter + frakt kr. 150,-. Det blir 2630,- inkl. frakt for 31 meter.

Så om du kan få lagt opp kabelen selv og bare få elektrikeren til å koble i begge ender er det mye penger å spare. Du trenger da en boks sadler i tillegg men de koster ikke stort. 100 stk. gir 31cm mellom dem, passer bra det. Dog blir det litt jobb med borhammer/slagdrill og skrujern da. En pakke med 200 skruer og 200 plasthylser trenger du også, finnes billig på Biltema.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Knut Øygard

Sitat fra: jkirkebo på søndag 02. februar 2014, klokken 16:21
Sitat fra: Knut Øygard på søndag 02. februar 2014, klokken 15:31
Jeg bad et elektrikerfirma som jobber med oppgradering av elanlegget i mitt borettslag om pris på følgende opplegg i fellesgaresjen der jeg bor:
-32A sikring i eksisterende sikringsskap
-31 m kabel lagt i betongtak frem til min parkeringsplass
-kWh-måler (i serie med eksisterende) ved min parkeringsplass
-Blå 32A enfas CEE-stikk
Prisoverslag: 35750 kr inkl mva.

UAKTUELT!!! Det er vel ca 3 ganger den prisen jeg hadde forventa!
Her må jeg nok prøve å finne en annen løsning...

Er det urimelig å tro at man kan få dette til for 10-15000? I følge installatøren kosta bare kabelen 13000 kr og han kunne dessverre ikke "gi bort deler" som han sa... Er det virkelig så dyrt? Jeg spurte ikke hva slags kabel det var men det bør vel holde med 3x6mm2?

Det er nok PFXP. 3x6mm2 bør normalt holde så lenge det er fritt forlagt, og det er det jo i tak. Dog vil 31 meter gi et spenningstap på nesten 6V så jeg ville vurdert 3x10mm2.

13.000,- for kabel er helt sykt. Jeg kan selge deg PFXP 3G10 for kr. 80,- per meter + frakt kr. 150,-. Det blir 2630,- inkl. frakt for 31 meter.

Så om du kan få lagt opp kabelen selv og bare få elektrikeren til å koble i begge ender er det mye penger å spare. Du trenger da en boks sadler i tillegg men de koster ikke stort. 100 stk. gir 31cm mellom dem, passer bra det. Dog blir det litt jobb med borhammer/slagdrill og skrujern da. En pakke med 200 skruer og 200 plasthylser trenger du også, finnes billig på Biltema.

Takk for god informasjon!
Jeg tar kanskje kontakt angående kabelen(har allerede adaptersettet ditt og er veldig fornøyd med det!).

Jeg hadde besøk av en kamerat som har elektrofagbrev som var med meg å så over opplegget i garasjen. Han jobber ikke med faget nå men kunne være med meg å montere. Tenkte kanskje å bestille alt materiell selv, montere sammen med han og få en elektriker til å koble alt sammen, teste og skrive samsvarserklæring. Da ser det ut til å kunne bli under 10000kr totalt med litt egeninnsats hvis jeg finner en villig elektriker. Noen som har et god tips der?
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

jkirkebo

#32
Sitat fra: Knut Øygard på søndag 02. februar 2014, klokken 16:59
Sitat fra: jkirkebo på søndag 02. februar 2014, klokken 16:21
Det er nok PFXP. 3x6mm2 bør normalt holde så lenge det er fritt forlagt, og det er det jo i tak. Dog vil 31 meter gi et spenningstap på nesten 6V så jeg ville vurdert 3x10mm2.

13.000,- for kabel er helt sykt. Jeg kan selge deg PFXP 3G10 for kr. 80,- per meter + frakt kr. 150,-. Det blir 2630,- inkl. frakt for 31 meter.

Takk for god informasjon!
Jeg tar kanskje kontakt angående kabelen(har allerede adaptersettet ditt og er veldig fornøyd med det!).

Sjekket prisen på PFXP 3G6 også om du kan klare deg med det (sjekk med elektriker). Kr. 50,- pr. meter, så da er det mulig å spare en tusenlapp til. Kan selvsagt levere veggkontakt med pakknippel også.

Edit: Sjekket strømføringsevnen til PFXP 3G6 etter forlegningsmetode for flerlederkabel i uisolert vegg og den er 32A. Så sannsynligvis er 3G6 ok.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sn0le

Hva hvis han velger å legge kabelen i rør?
På den avstanden så sparer man mye tid med å bruke rør, så det ville jeg gjort.
200 sadler betyr å borre 400 hull hvis det er betong.  :o
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

jkirkebo

Sitat fra: sn0le på søndag 02. februar 2014, klokken 19:13
Hva hvis han velger å legge kabelen i rør?
På den avstanden så sparer man mye tid med å bruke rør, så det ville jeg gjort.
200 sadler betyr å borre 400 hull hvis det er betong.  :o

100 sadler betyr 200 hull, har man en god borhammer går det fort unna ;)

Å legge kabelen i rør på vegg/tak skal være helt uproblematisk mhp. 6mm2 og 32A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Knut Øygard

Min elektrikerkamerat foreslo også å legge i rør og mente det var enklere. Vi så i en tabell(52b-4 kolonne 5) som viste at 6mm2 holder til inntil 34A når kabel legges i rør utenpå vegg. Men tabellen sa ikke noe om lengden på kabelen såvidt jeg kunne se. Hvis den er veldig lang bør en kanskje opp i dim pga spenningsfallet? Bilen vil vel redusere ladestrømmen hvis den merker for stort spenningsfall og det ønsker jeg jo ikke...
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

jkirkebo

Sitat fra: Knut Øygard på søndag 02. februar 2014, klokken 19:35
Min elektrikerkamerat foreslo også å legge i rør og mente det var enklere. Vi så i en tabell(52b-4 kolonne 5) som viste at 6mm2 holder til inntil 34A når kabel legges i rør utenpå vegg. Men tabellen sa ikke noe om lengden på kabelen såvidt jeg kunne se. Hvis den er veldig lang bør en kanskje opp i dim pga spenningsfallet? Bilen vil vel redusere ladestrømmen hvis den merker for stort spenningsfall og det ønsker jeg jo ikke...

34A er nok for trefase etter hva jeg kan se, du skal ha enfase og da er den godkjent for 38A etter forlengingsmåte B2. Om du forlegger den fritt (C) er faktisk 4mm2 godkjent for 36A.

Spenningsfall for 31 meter ved 32A:

4mm2   8.68V 3.77%
6mm2   5.79V 2.5%
10mm2 3.47V 1.5%

Basert på dette og prisforskjellen på 30,- per meter hadde jeg personlig valgt 3G6 og du kan forlegge den akkurat som du vil. 10mm2 kreves i prinsippet bare på trefasekabel i isolert vegg.

Ca. pris på 31 meter PFXP 3G6 inkl. frakt samt et 32A enfase vegguttak med 25mm2 pakknippel kr. 1950,-
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sn0le

Så nå at du skrev 100 sadler og 200 plugger + skruer. My bad. :)
Men de AKS20'ene betyr kun borring og man slipper skruer og plugger.
Samt at man kan ha mye større avstand.
Tar man hver 60cm blir det ca 50 hull. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

jkirkebo

Sitat fra: sn0le på søndag 02. februar 2014, klokken 19:46
Så nå at du skrev 100 sadler og 200 plugger + skruer. My bad. :)
Men de AKS20'ene betyr kun borring og man slipper skruer og plugger.
Samt at man kan ha mye større avstand.
Tar man hver 60cm blir det ca 50 hull. :)

Jepp, virker som en bra løsning det. Kan sikkert skaffe disse også. Dog hadde jeg nok valgt en litt kortere avstand enn 60cm, tror det blir mye "hengekøye" med så lang avstand?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sn0le

Bruker disse en del på jobben. Riktignok på tynnere og lettere kabler enn 3x6mm2.
Men 60 cm blir 6-7 stk på et 4m plastrør. Jeg tror det skal holde greit.
Kan vel ta hver 50cm for sikkerhets skyld. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

laumb

#41
Kjenner jeg er glad for at når jeg nå bygger nytt hus får jeg 2stk 3x400 32A med RCCB-B vern på begge montert uten tillegg i pris. :)

Forøvrig, for dere som skal ha jævlig lange strekk (30m+) send meg en PM så skal jeg sjekke litt priser. Får tak i billig!

Har forøvrig 3x6mm2 +J, 36m lengde liggende i boden.
Selges for omtrent en tusenlapp?
Edit: solgt.


jkirkebo

Sitat fra: sn0le på søndag 02. februar 2014, klokken 19:54
Bruker disse en del på jobben. Riktignok på tynnere og lettere kabler enn 3x6mm2.
Men 60 cm blir 6-7 stk på et 4m plastrør. Jeg tror det skal holde greit.
Kan vel ta hver 50cm for sikkerhets skyld. :)

Ok, sånn ja. Jeg tenkte på uten rør jeg ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sn0le

Hehe. Da skjønner jeg bekymringen.
Tenkte på stive plastrør i enten 20mm eller 25mm størrelse.  :D
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

ELbilist1

Hei.
Jeg Trikker selv, og vil undersøke noen priser på utstyr.
Kabel PFSP 3x6 og 10mm2
Stikk 2 og 3p 230v 32A
Stikk 3p+N 400v 16A
Noe annet dere vil ha pris på??

Mulig jeg også kan hjelpe noen av dere for en billig penge (middag ++)
Mvh:

R
:) Ren nytelse, hvær dag!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA