Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forsikring på Tesla Model S

Startet av Rogerer, torsdag 22. august 2013, klokken 21:38

« forrige - neste »

Rogerer

Hei, vi har to leaf i firmaet og venter på en model s.

Finnes det noen ladere vi kan montere i garasjen som lader leafene fortere enn den pinglete 10 amp saken? Og aller helst som også kan lade teslaen når den kommer?

Fikk tilbud fra bravida men det kosta 60 lapper...

RuneW

Det er mange av oss som har en slik en hengende i garasjoen:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4336.0.html

Fungerer meget bra og koster IKKE 60k (eller 30k for den saks skyld).

Hvordan den funker med Tesla ander jeg ikke... Sikkert noen pre-Tesla-eiere som kan svare på det.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Rogerer

Hvor raskt lader denne da? Sliter med at vi bruker opp batteriet, og da kommer vi oss ikke hjem...

Er det ikke noen løsninger som ladere raskere? (på f.eks 2-3 timer)

På Tesla er det en Type 2-plugg så vidt jeg kan lese, hva er det på leaf?

Griffel

#3
Sitat fra: Rogerer på fredag 16. august 2013, klokken 14:20
På Tesla er det en Type 2-plugg så vidt jeg kan lese, hva er det på leaf?
Type 1.
Kontakten mot bilen er ulik.
Det går ann å sette opp en type 2 ladestasjon med stikkontakt (det som feilaktig kalles hjemmelader) og ha en type 2 til type 1 ladekabel til Leaf og en type 2 til type 2 ladekabel til Tesla.
Har du 400V (TN) system hjemme vil Leafen, helt av seg selv, lades med 1 fas og Teslan med 3 fas. Har du 230V vil bekke lades med 1 fas.

Navnforvirringer:Hva skal en kalle ting?

Kontakten på veggen (Stikkontakt/Uttak/Outlet)
Pluggen på veggsiden av kabel (Støpsel/plugg/plug)
Kontakten på bilsiden av kablen (?norsk navn?/kontakt/connector)
Kontakten i bilen (?norsk navn?/Inntak/Inlet)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rogerer

Sitat fra: Griffel på fredag 16. august 2013, klokken 14:29
På Tesla er det en Type 2-plugg så vidt jeg kan lese, hva er det på leaf?
Har du 400V (TN) system hjemme vil Leafen, helt av seg selv, lades med 1 fas
[/quote]
Hvordan? Altså hva trenger vi for å lade raskere på en leaf? F eks med en 32 amp kurs.

16 amp er fortsatt håpløst sakte.

Griffel

#5
Sitat fra: Rogerer på fredag 16. august 2013, klokken 17:21
Hvordan? Altså hva trenger vi for å lade raskere på en leaf? F eks med en 32 amp kurs.
16 amp er fortsatt håpløst sakte.
Dersom din Leaf har bygget inn en 6,6kW lader kan du lade raskere enn 16A, fra en type 2 ladestasjon 32A med stikkontakt, og med 32A kabler. Ellers er 16A maks om du ikke kjøper deg en CHAdeMO (men den vil ikke Teslan ha noen gled av på en lang stund).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rogerer

Hmm, det var triste greier.

Hvor får man kjøpt greie 16amp ladere/ledninger for fast montasje?

elektrolux

Kanskje er det dere jeg har en tilsvarende bestilling i fra?

Uansett er i ferd med å levere ladeløsning for Leaf og Tesla til et firma i Stavanger, og da blir det 400V 32A ladestasjon som denne til Teslaen: http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Tesla 3 fase 32A ladekabel

Og til Leaf blir det enten en 16A lik denne: http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel

Eller den helt nye 32A 1 fase laderen som vil se noenlunde ut som bilde under viser. Pris ca 8000 kr.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

reptil

Kjapt spm til de laderne til leaf etc du der nevner:
Har 16a krets i garasjen, 2,5 kvadrats kabel fra sikringsskap. Hva må til for å montere en slik for en Leaf? Kun et eget uttak for pluggen?
Svart Leaf Acenta

Rogerer

Sitat fra: elektrolux på fredag 16. august 2013, klokken 17:47
Kanskje er det dere jeg har en tilsvarende bestilling i fra?

Uansett er i ferd med å levere ladeløsning for Leaf og Tesla til et firma i Stavanger, og da blir det 400V 32A ladestasjon som denne til Teslaen: http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Tesla 3 fase 32A ladekabel

Og til Leaf blir det enten en 16A lik denne: http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel

Eller den helt nye 32A 1 fase laderen som vil se noenlunde ut som bilde under viser. Pris ca 8000 kr.
Vi har leafer som er fra februar i år, kan de lade med sistnevnte 32 amp lader?

Vi holder til i Trondheim, så det er ikke oss :)

elektrolux

Sitat fra: reptil på fredag 16. august 2013, klokken 18:18
Kjapt spm til de laderne til leaf etc du der nevner:
Har 16a krets i garasjen, 2,5 kvadrats kabel fra sikringsskap. Hva må til for å montere en slik for en Leaf? Kun et eget uttak for pluggen?

Ja.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på fredag 16. august 2013, klokken 17:47
Uansett er i ferd med å levere ladeløsning for Leaf og Tesla til et firma i Stavanger, og da blir det 400V 32A ladestasjon som denne til Teslaen: http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Tesla 3 fase 32A ladekabel

Direktelink gjør livet enklere http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Tesla%203%20fase%2032A%20ladekabel

PS: @Elektrolux. Du burde be WEB-designeren din slutte å bruke "space" i URLene. Dash (-) eller underscore (_) er bedre.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Sitat fra: Rogerer på fredag 16. august 2013, klokken 18:40
Vi har leafer som er fra februar i år, kan de lade med sistnevnte 32 amp lader?

Ja, men selvfølgelig kun inntil 16A. Får dere den nye Leaf'en vil denne kunne utnytte egen lader maksimalt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Haahov

#13
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

Rogerer

Mulig jeg virker til tungnem her, men er det altså slik at de "gamle" leafene kun kan lade med 10/16 amp, ellers kun chademo?

Det vil jeg si er en ganske stor begrensning...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA