Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gruppekjøp 32A type 2 <-> type 2 kabel

Startet av knappern, torsdag 22. august 2013, klokken 21:24

« forrige - neste »

knappern

Vi står på trappen til å kjøpe elbil for første gang. Derfor blir det mest fornuftig med en Leaf eller BMW i3, siden vi har to barn og bilen skal brukes til pendling ca 2x5 mil pr dag.
Synd det er så lang ventetid på BMW, var snakk om levering i første kvartal neste år. Synes Leaf er en fin bil men den mangler litt i forhold til BMWs 170hk...Og bakhjulstrekk.. Men det tar den igjen på mer kjørelengde.

Skal prøvekjøre en leaf i morgen så får jo litt feelingen etter det.

Noen som har synspunkter på hva som vil være lureste kjøp? også med tanke på annenhåndsverdi..

Svart model S P85.

Obba

#1
Vi grubler på det samme. Skal også kjøpe elbil for første gang. Har prøvekjørt Leaf og fått et tilbud fra forhandler. Leaf virker som en praktisk bil og har en fordel med 5 seter og et etter hvert ganske bra utbygd nett av hurtigladere (chademo).

Nå begynner det å bli veldig mange Leafer på veien og det er kjekt å ha noe nytt som ikke alle andre har. Synes BMW i3 virker spennende og vil tro den har gode kjøreegenskaper med bakhjulstrekk og 170hk.  Det trekker ned at den kun har 4 seter (vi har også 2 unger) og at det ikke finnes noen chombo hurtigladere i området vi bor (Rogaland).

Jeg vil tro annenhåndsverdien kan bli noe høyere for BMW i3. Det vil bli mange Nissan Leaf på bruktmarkedet etter hvert og BMW'en vil nok skille seg litt mer ut. Det avhenger litt av at det blir bygd ut hurtigladere med combo standard. 

BMW i3 blir noe dyrere i innkjøp hvis du velger tilsvarende utstyr som Tekna utgaven av Leaf kommer med. Nissan kjører nå en kampanje med leiebil, 3 år service eller 23.000,- i rabatt.

Valgets kval.....   :-\

Thomas Parsli

I forhold til verditap er det lurest å kjøpe en brukt Leaf, f.eks denne til 160.000,-: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8777.0.html
Eventuellt en importert bil -eller importere selv.

Hvis man 32A lading og litt større bagasjerom er viktig, er en 2013-modell et innlysende valg.

Hvis Leaf ikke er spesiell nok, kan man bruke pengene man sparte på en bruktbil til å laminere den, kjøpe styling-kit (fra Japan, litt vanskelig i praksis) og kanskje lavprofildekk med spesielle felger.

En 2013-Nismo laminert i noe spesielt blir også rimeligt unikt, selv om prisen blir stiv.

Personlig synes jeg i3 er styggere enn Leaf (http://www.bmw.com/com/en/newvehicles/i/i3/2013/showroom/design.html) og at den er priset 30-50.000,- for høyt. Hvis Tesla kommer med Gen 3 om to år kommer prisen på i3 til å rase.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tomrh

Enig i at annenhåndsverdien på Leaf vil holde seg bedre. Det er kjent teknologi, mange har kjøpt slik at den nyter tillit i markedet. Og hurtigladingsmuligheten med combo er usikker fordi det ennå ikke er særlig utbygd.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

sven erik

skal en ikke ha hurtiglading å ha en bil ikke alle andre har så kjøp en kango  god plass  + noen med rekkevidde forlenger  og er bra til det meste

knappern

Får nok ikke kona til å kjøre en kangoo hver dag til jobb :D
Ser problemet med combo laderen. Det kan fort bli et problem ved lengre turer.
Men har en Leaf på gårdsplassen nå og synes bilen er bra for å være elbil. Så det er synd jeg ikke har i3 å sammenligne med. Kvikk og rask men man sitter som en prest. Flere gode løsninger men merker mye av det samme fra den gamle qashqaien vi hadde før. Med to barn i biler er det fortsatt plass så det funker godt. Men er fortsatt usikker..
Svart model S P85.

elektrolux

#6
"Kånå mi" elsker å kjøre denne til og fra jobb. Lekker bil der hun sitter trygt og behagelig, og med små ytre mål som gjør bilen en drøm å kjøre. Bilen er 10-20 cm lengre enn en Think A306 og likevel fullverdig 4 seter.

Desverre ikke så lett tilgjengelig, men solgte nettopp en til tolmodig kunde for 80 000 kr, mens en annen lykkelig kunde nettop fikk skilter på sin.

Med tolmodighet og 100 000 kr kan en slik bli din. ;)

Dette er også en vedlikeholdsfri Elbil. Trenger ikke stadige servicer til mange tusen kroner stk.  ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

knappern

Tok feil der.. BMW har omtrent samme rekkevidde som leaf.
Da ser det ut til at det blir BMW ;D
Svart model S P85.

knappern

#8
Så endte jeg(kona) opp med tesla S P85 ;D
Svart model S P85.

elektrolux

Gratulerer med den fineste og beste ( på mange måter ) av alle Elbilene på markedet.  ;)

Tror likevel du har glemt dette momentet:

Sitat fra: knappern på torsdag 15. august 2013, klokken 23:05
Noen som har synspunkter på hva som vil være lureste kjøp? også med tanke på annenhåndsverdi..

Er redd en Tesla fort kan koste en hel Leaf/BMW i verdifall over 4-5 år, men så er jo ikke penga noe værd om de ikke blir brukt til noe kjekt. ::)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

timingbeltkiller

Sitat fra: elektrolux på mandag 11. november 2013, klokken 13:52
Er redd en Tesla fort kan koste en hel Leaf/BMW i verdifall over 4-5 år, men så er jo ikke penga noe værd om de ikke blir brukt til noe kjekt. ::)
ENIG,
men egentlig liten mening i å sammenligne disse.
Blir som å sammenligne liten blokkleilighet med Røkke-villa.

Og i likhet med Røkke-villaen har Tesla enkelte "mye for stor" ulemper
for de (få/mange) som trives mye bedre med "passe stor".

DERIMOT
skulle jeg gjerne for konkurrentene Leaf, i3 og e-up vite:
- garantien på selve bilen.
- omfang, pris og interval i tid/km på periodeservicene.

Dette er ikke tatt med i den utmerkede oversikten på
http://elbil.no/om-elbilforeningen/brosjyreroversikt/finish/4-elbilforeningen-diverse/114-kjopsveiledning-elbilmatrisen

TEORETISK
behøver en elbil vesentlig mindre, sjeldnere og enklere vedlikehold enn en fossilbil.
Men det er til ingen nytte for bilkjøper når fabrikkene opererer med til
dels kortere interval i både tid og km enn for mange fossilbiler. Og relativt høyt priset.
-
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

elektrolux

Jeg kan ikke se at der er noen som helst grunn til å ta service på en Elbil med vedlikeholdsfrie batterier, motor, og drivverk, uttover at det kan være med å vedlikeholde garantien.

Antakelig derfor det heller ikke er tatt med i nevnte oversikt.

Bremser og pollenfilter kan en ta ved behov, og gjerne over en kald pils en lørdag i påsken ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

timingbeltkiller

#12
Sitat fra: elektrolux på mandag 11. november 2013, klokken 18:54
Jeg kan ikke se at der er noen som helst grunn til å ta service på en Elbil med vedlikeholdsfrie batterier, motor, og drivverk, uttover at det kan være med å vedlikeholde garantien.
Å ikke miste reklamasjonsretten er vel grunn god nok til å ta servicene så lenge det er garanti på bilen.
En annen grunn er du også med alternativt å bruke forbrukkjøpsloven ved feil
står svakt dersom du har droppet fabrikantens service-opplegg for en varig forbruksvare.
En tredje grunn er å beholde gratis veihjelp betinget av fulgte service-intervaller.
En fjerde bruktbilverdien.

En femte er muligens bilprisene ville stige dersom det ble slutt på systemet
med unødvendig hyppige, omfattende og dyre servicer.
For disse er vel oftest å betrakte som "ta igjen på gyngene det du taper på karussellen".
Men her burde rent teoretisk prisene på fossilbiler stige relativt mer enn på elbiler.

DERFOR
er jeg interessert i å se om noen av de 3 konkurrentene forsyner seg vesentlig mer
eller mindre på (u)nødvendig service enn de andre.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

johncl

Jeg har også ventet på BMW i3 før vi også bestemte oss, men har du sett løsningen med dørene på i3? Man må lukke bakdørene før framdørene lukkes og dermed kan jeg tenke meg dette blir et irritasjonsmoment hvis man har barn som skal inn og ut av bilen også.

Forøvrig syntes jeg utstyrskabalen er alt for rotete på i3 - alt for mange valg så hvis man speccer den bra så blir den lett svært mye dyrere enn en Leaf. Nye "Euro"-Leaf har bare 3 modeller å velge mellom og er derfor mye enklere å forholde seg til.

BMW har nok en del kulere interiør enn Leaf slik jeg har sett.

For oss blir det nok en Leaf i denne runden av elbil kjøp.
Perlehvit Leaf 2014

Kjell Leaf

#14
Sitat fra: johncl på fredag 15. november 2013, klokken 17:58
Jeg har også ventet på BMW i3 før vi også bestemte oss, men har du sett løsningen med dørene på i3? Man må lukke bakdørene før framdørene lukkes og dermed kan jeg tenke meg dette blir et irritasjonsmoment hvis man har barn som skal inn og ut av bilen også.

Forøvrig syntes jeg utstyrskabalen er alt for rotete på i3 - alt for mange valg så hvis man speccer den bra så blir den lett svært mye dyrere enn en Leaf. Nye "Euro"-Leaf har bare 3 modeller å velge mellom og er derfor mye enklere å forholde seg til.

BMW har nok en del kulere interiør enn Leaf slik jeg har sett.

For oss blir det nok en Leaf i denne runden av elbil kjøp.
Jeg syns nå dette er langt fra kult, ser ut som man har kjøpt et par billige TomTom og plassert på et tomt dashbord, heller ikke kul den tjukke invalidespaken på rattet (rattet er heller ikke fint)
Men smak og behag kanskje.
http://www.themotorreport.com.au/content/image/2/0/2014_bmw_i3_overseas_20-0730.jpg
Da er dette mye bedre med integrerte skjermer
http://www.google.no/imgres?imgurl=http://stwot.motortrend.com/files/2013/01/2013-Nissan-Leaf-interior-dashboard1.jpg&imgrefurl=http://wot.motortrend.com/2013-nissan-leaf-sees-huge-price-cuts-base-leaf-starts-at-29650-315027.html/2013-nissan-leaf-interior-dashboard-2/&h=938&w=1500&sz=208&tbnid=eoUU2QMaY2IPJM:&tbnh=90&tbnw=144&zoom=1&usg=__pmmFGsuzZKB0ttnTOmFwzzeOaC8=&docid=Pc2OfUwBOcrHeM&hl=no&sa=X&ei=y_2AUsSiBMfk4QSb8oGIDw&ved=0CD4Q9QEwAA
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA