Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kommer jeg virkelig frem til hytta?

Startet av HABEL, torsdag 22. august 2013, klokken 09:58

« forrige - neste »

P85D+

Jeg har P85+ og har kjørt P85 og S85.
Du skal nesten kjøre på bane for å merke forskjell på P vs. P+.

Mao. under normale forhold og kjøring merker du ikke noe forskjell.
Kan heller ikke si at P85+ støyer mer. (Hattehylle hjelper MYE, har en med og en uten)

P85+ er for oss idiotene  :D som krysser av alt. Det blir nesten som å si at på 2 identiske musikkanlegg så er det anlegget med 2000W forsterker mye bedre enn det anlegge som har 1750W.

Ja man kan merke forskjell under "ekstreme" forhold, spesielt om man tester dem rett etter hverandre. Ellers ikke.

Uansett så blir man fornøyd så lenge man ikke har det genet i seg som sier at man må vite at man har valgt det beste og som ergrer seg grønn når det kommer en oppgradering som en selv ikke har.



P85D og 85D

erot

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 27. oktober 2013, klokken 08:09
Sitat fra: erot på søndag 27. oktober 2013, klokken 00:24
Det virker kanskje tåpelig å uttale seg på grunnlag av hearsay, men det finnes utallige vitnemål fra de som har kjørt begge.
Jeg har testet alle versjoner flere ganger (Perf, Perf+ og standard). Standard er mer enn stiv nok for en vanlig familiebil, og ligger klistret på veien (min erfaring er med luftunderstell, har hørt mye positivt om vanlig understell også)! Jeg må pushe bilen min ganske hardt før jeg kjenner at den nærmer seg grensene. Kaller man standard svømmende har man virkelig ikke peiling.... Eller kanskje man egentlig er på jakt etter en banebil  ::)

Denne diskusjonen begynner å bli temmelig meningsløs. Ulike personer vil ha ulikt syn på dette og referanserammene har som sagt mye å si. En senket Volvo 240 er også stiv nok  ::) Svømmete er kanskje feil ord ift bilen i seg selv, men contiene er definitivt mer svømmete enn PS2, det har jeg prøvd på andre biler, så en del av det ligger i dekkene. Hovedankepunktet mot standard performance er tendenser til ustabilitet eller lett "virring" i noen situasjoner.

Ingenting er bedre enn at dere er fornøyd med standard P. Jeg prøvde bare å komme med en annen og legitim vinkling på fordelene med P+, nemlig at det er en sikrere bil. Dersom dere har problemer med å forstå det så betyr ikke det at man trenger å krangle om det.

tklev



God test - og viser at kjøreegenskapene har litt å gå på.. Plus har nok noe for seg.. Men spørsmålet er vel om man regner Model S som en sportsbil. Den har mye av egenskapene til dem, og ett utseende som ikke står tilbake for noen :)

Sjøhyene

Anngående P vs S: Prøvekjørte P+ på Alnabru her om dagen og erfarte egentlig at med litt småvåt asfalt går det rett i hjulspinn hver gang jeg prøver å gi på skikkelig.
Glemte å sjekke men regner med at det var sommerdekk som fortsatt sto på den bilen. Så er det galt av meg å tenke at det kun er på tørre dager i sommerhalvåret man virkelig får utnyttet performance versjonen?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Cirion

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 28. oktober 2013, klokken 08:08
Anngående P vs S: Prøvekjørte P+ på Alnabru her om dagen og erfarte egentlig at med litt småvåt asfalt går det rett i hjulspinn hver gang jeg prøver å gi på skikkelig.
Glemte å sjekke men regner med at det var sommerdekk som fortsatt sto på den bilen. Så er det galt av meg å tenke at det kun er på tørre dager i sommerhalvåret man virkelig får utnyttet performance versjonen?
Er rimelig kaldt om dagen for Pilot Sport dekkene, og en P85+ har litt mer å gå på enn dekkene. Pilot Sport dekkene oppfører seg også som MC dekk, på den måten at de må ha litt varme før de begynner å gripe maks. Så det er stor forskjell å dra på i vått føre med kalde dekk og når du har kjørt bilen en stund på samme føre.

Går fint å skremme vettet at folk på demokjøring fortsatt, gjorde det senest på fredag. Kjører selv med 21" Pilot Sport, og dekkene var varme etter å ha kjørt hjem fra jobb. Der stod et par som ville sitte på en tur og ventet.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Tesla-man

#125
Valgte ikke + fordi jeg ikke klarer å helt få tak i fordelen med dette. Beskrivelsene fra Tesla er mildt sagt noe ullne:
"Etter hundrevis av justeringer som påvirker enhver detalj i hjulopphenget, klarte vårt utviklingsteam å forbedre både ytelse og effektivitet
"

Så kommere noe som i det minst er konkret:  "...oppgraderte støtdempere, foringer og stabilisatorstang..."
Altså innebærer dette en bedre støtdemper.  Trenger vel ikke det på vanlig landevei med luftfjærede dempere.

Så er det forbedrede foringer. Er ikke dette bare disse gummiringene for innfesting av stag? Kan de bli så mye bedre da? Kanskje noe hardere gummi??

Til slutt forbedret stabilisatorstang. Aldri hørt om stabilisatorstang før, men de mener vel stabibilisatorstag?  ...men heller ikke denne skjønner jeg helt at kan være så veldig forskjellig og bedre enn 'orginalen' - tross alt bare et stag.
Prisen: kr. 36 000,-  ...og du kjøpe 21" felger med dekk til kr. 27 000 i tillegg.  Total ekstrakost på ca 65 000,- ift ikke + og 19" felger.

Kan det være verdt det eller blir vi bøffa en smule her?

Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Øyvind.h

+ er stivere, uten å være i liga med type M-sport BMW understell.

Kort fortalt - vil du ha noe stivere enn standard understell så er + veien å gå, og det skal i følge eierne være en god vei å gå!

Synes du standard understell er stivt nok er + bortkastet :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OleJA

Har hatt en 'P+' lånebil noen dager mens Tesla fikset div. reklamasjoner på min 'P'. Er ikke sikker på om det var '+', eller 19" vs 21" som utgjorde forskjellen, men var glad for å få tilbake min egen bil. Betydelig mer dekkstøy i lånebilen og føltes mye stivere / hardere. Merket selvfølgelig også at '+' ble noe mer 'presis'.
Hva en tilslutt foretrekker blir til syvende og sist et personlig valg. For meg så betyr økt komfort i det daglige mer enn litt kvassere egenskaper de få gangene en har brukt for det.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Cirion

En passende beskrivelse jeg fant på nettet:

SitatThe P85+ is a car with split personality: Usually, it's an ultra-efficient energy-sipper, but periodically, it's a rocket ship
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

eledille

Det samme kan jo trygt sies om S85 også...
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Epleskreller

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Woods

Sitat fra: OleJA på lørdag 09. november 2013, klokken 22:37
[KLIPPET OVENFOR]..................For meg så betyr økt komfort i det daglige mer enn litt kvassere egenskaper de få gangene en har brukt for det.

HER er skille mellom mange av oss. For meg handler det ikke om å kjøre fra jobb og butikk, men ta bilen på svingete veier og presse den ytterligere enn hva man gjør til normalt.

Er du med andre ord en bilentusiast er + verdt pengene.

valvolainen

Sitat fra: Woods på søndag 10. november 2013, klokken 00:04
Sitat fra: OleJA på lørdag 09. november 2013, klokken 22:37
[KLIPPET OVENFOR]..................For meg så betyr økt komfort i det daglige mer enn litt kvassere egenskaper de få gangene en har brukt for det.

HER er skille mellom mange av oss. For meg handler det ikke om å kjøre fra jobb og butikk, men ta bilen på svingete veier og presse den ytterligere enn hva man gjør til normalt.

Er du med andre ord en bilentusiast er + verdt pengene.

Er aldeles ikke enig.
Ser på meg selv om en bilentusiast, muligens ikke på banekjøring og slikt, men jeg holder f.eks. på å bygge en bil fra femtitallet.

For meg som har S85, hadde P+ kommet på ... hm.. skal vi se.. 70.000 + 27.000 + 36.000 eller noe slikt?
130.000 kan jeg bruke til veldig mye annet snadder. Garasjen er ikke helt full enda.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Chlangum

#133
Sitat fra: Tesla-man på lørdag 09. november 2013, klokken 21:23


Så er det forbedrede foringer. er ikke dette bare disse gummiringene for innfesting av stag? Kan de bli så mye bedre da? Kanskje noe hardere gummi??

Til slutt forbedret stabilisatorstang. Aldrihørt om stabilisatorstang før, men de mener vel stabibilisatorstag?  ...men heller ikke denne skjønner jeg helt at kan være så veldig forskjellig og bedre enn 'orginalen' - tross alt bare et stag.
Prisen: kr. 36 000,-  ...og du kjøpe 21" felger med dekk til kr. 27 000 i tillegg.  Total ekstrakost på ca 65 000,- ift ikke + og 19" felger.

Kan det være verdt det eller blir vi bøffa en smule her?



Vanligvis så er oppgradering av foringer som du sier. Hardere gummi. Det er ganske mangen av de og finnes ved alle innfestinger til bærebroer og til stabillisator stagene + ball joint foringen som fester hub'en til hjulopphenget.

Stab. stag oppgraderes vanligvis med en ett tykkere stag som naturligvis blir stivere og man opplever mindre krenging i svinger.

Men nå vet jeg ikke om + pakken innebærer sterkerer foringer eller stykkere stabstag på Tesla. Kanskje noen andre som vet?
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

erot

En bils kjøreegenskaper er mer sammensatt en en foring her og et stag der. Det er et finstemt samarbeid av mange komponenter og faktorer. Det jeg prøver å si er at hva oppgaderingen innebærer av komponenter er interessant for nerden i meg, men ikke sjåføren. Den eneste fornuftige måten å finne ut om det er verdt det er å kjøre begge bilene eller snakke med noen som har gjort det og forstår seg på bilkjøring. Mange vil sikkert foretrekke uten plus. Heldigvis er vi forskjellige. Ellers kan man lese seg inn i de små nattetimer her:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/17837-Performance-Plus-(P85-)-vs-Performance-(P85)-Test-Drive-and-Review?highlight=performance

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/15422-Performance-Plus-Package-now-available-as-option-or-retrofit?highlight=performance

Er nok en del flere tråder også som jeg ikke fant i farten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA