Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kommer jeg virkelig frem til hytta?

Startet av HABEL, torsdag 22. august 2013, klokken 09:58

« forrige - neste »

HABEL

Sitat fra: turbolurbo på søndag 15. september 2013, klokken 21:49
Egentlig en litt meningsløs diskusjon, men...

Her er det en P85 (uten plus) som testes mot en A8 og havner på 0-60 mph på 4,7 til 4,95.



Dette viser vel at det kan være andre ting som spiller inn.

Min personlige mening er at kjørefølelsen er mye bedre i P85+, men at det kommer an litt på hvilke preferanser man har. Jeg synes at kraften i Performance-utgaven fortjener det best tenkelige understellet.

Ingen diskusjoner her på forumet er vel meningsløse?   ;)

Uansett - har sett denne videoen. Det står at dette er en P85, men bilen har ingen betegnelse bak. Så for alt vi vet, kan det være en +.

Husk at de første +'ene levert i USA hadde ikke + badge heller.

Kjørefølelse er en SUBJEKTIV ting, hvis du "følte" at + var bedre, er det den du skal ha.

Jeg "følte" ikke dette. Og med ekstraprisen for + pakken, så jeg derfor ikke poenget - spesielt når det ser ut til at en std P85 til og med er raskere...

Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

Nuvolari

Sitat fra: HABEL på søndag 15. september 2013, klokken 21:31
Vel folkens!

Da er det såpass mange utsagn både fra folk jeg kjenner som har prøvd, samt stadig flere offisielle tester med dårligere resultater for +, som viser at en Plus er langsommere enn en P85 i akserelasjons-sammenheng.

Da anser jeg dette for avklart, inntil evt. noen på forumet her kan avkrefte dette med en logget test!  ;)

Plus = Minus!   8)

Plus er for noen men ikke alle. Tror ikke vi skal prøve å konkludere med at det ene er best for alle. Det er jo derfor de fleste bilmerker tilbyr både vanlig understell og sportsunderstell. Noen liker det ene andre noe annet.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

turbolurbo

Jeg har GPS-basert måleutstyr liggende, så hvis noen stiller med biler, er dette mye enklere å måle enn å konkludere med her :D

2019 TM3P

HABEL

Sitat fra: Nuvolari på søndag 15. september 2013, klokken 22:01
Sitat fra: HABEL på søndag 15. september 2013, klokken 21:31
Vel folkens!

Da er det såpass mange utsagn både fra folk jeg kjenner som har prøvd, samt stadig flere offisielle tester med dårligere resultater for +, som viser at en Plus er langsommere enn en P85 i akserelasjons-sammenheng.

Da anser jeg dette for avklart, inntil evt. noen på forumet her kan avkrefte dette med en logget test!  ;)

Plus = Minus!   8)

Plus er for noen men ikke alle. Tror ikke vi skal prøve å konkludere med at det ene er best for alle. Det er jo derfor de fleste bilmerker tilbyr både vanlig understell og sportsunderstell. Noen liker det ene andre noe annet.

Det kan du kanskje si, men det er jo også sant for Parkeringsassistent, Lydstudiopakke, Vinterpakke etc. Plus er bare en "pakke" på lik linje med alt det andre.

Noen tror at dette gir et helt annet understell, det er fullstendig feil. Det er snakk om justeringer i hjulopphenget, samt oppgraderte støtdempere, foringer og stabilisatorstang. Og bredere bakdekk, samt mer vekt.

Noen vil gjerne ha denne endringen, noen ikke - av ulike årsaker. Personlig tok jeg den ikke (jeg avbestilte den faktisk, etter å ha snakket med mange, primært i Tyskland, samt flere egne prøvekjøringer), da jeg fikk mindre (akselerasjon) for (36.000) mer.
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

HABEL

Sitat fra: turbolurbo på søndag 15. september 2013, klokken 22:05
Jeg har GPS-basert måleutstyr liggende, så hvis noen stiller med biler, er dette mye enklere å måle enn å konkludere med her :D

:)  Godt forslag!

Må bare få kjerra først, og et par uker til å kjøre inn dekkene!
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

rossifan46

Vil jo tro at rekkevidden også blir redusert pga økt rullemotstand i bredere dekk på P85+.

Pluss = minus
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

BMW850

Sitat fra: rossifan46 på mandag 16. september 2013, klokken 00:20
Vil jo tro at rekkevidden også blir redusert pga økt rullemotstand i bredere dekk på P85+.

Pluss = minus

Faktisk står det ved valg av P+ både "improved range and efficiency":

"Performance Plus

Performance Plus adds world class handling to the incredible acceleration of Model S Performance, while also improving range. After hundreds of iterations affecting every detail of the suspension, our vehicle dynamics team was able to achieve the rare outcome of improving both performance and efficiency. In addition to upgraded dampers, bushings, stabilizer bars and tires (Michelin Pilot Sport PS2), the rear tires are 20 mm wider and staggered for improved acceleration on low grip surfaces. Range improves 6 to 12 miles over regular 21" wheels"


Grubler litt på om jeg like gjerne skal gå for P+ men har sterk tvil. Skal ikke ha noen banebil og komfort i det daglige er nesten viktigere enn "handling" i svinger og ved akselerasjon. Vil ha en "firm but also soft" bil. Er det noen av dere P+ eiere som kan fortelle om hvordan bilen er f.eks. med comfort-innstilling på luftdemperene. Har IKKE behov for å merke hver ujevnhet i veien...
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

gbzdoc

Finnes ikke noen komfort innstilling på demperne, kun høydejustering.

Rattet derimot kan settes til komfort...

Lov å håpe en sw upgrade, men tviler.

Havebigfun

P+ ligger som limt på veien- men lager så mye rullestøy at den reduserer kjøregleden for meg.
Det reduserte forbruket ser jeg ingenting til- selv med svært fornuftig kjøring blir det mellom 210-220Wh/km.
Når felgene er herpet må man ut med 82K hos Tesla for ett sett nye hjul :o
Jeg tror ikke jeg hadde gått for p+ igjen..

BMW850

Takk for info! Har en annen bil som ligger limt på veien så jeg tror jeg sparer de 36000,-. Nå er det jo sånn at vi sikkert må regne med å høre dekkstøy da det jo normalt er motoren som overdøver denne. Det kommer dekk fylt med skumgummi som er mer støysvake så det kan jo bare bli bedre :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Johnny

Sitat fra: Havebigfun på fredag 25. oktober 2013, klokken 08:09
P+ ligger som limt på veien- men lager så mye rullestøy at den reduserer kjøregleden for meg.
Det reduserte forbruket ser jeg ingenting til- selv med svært fornuftig kjøring blir det mellom 210-220Wh/km.
Når felgene er herpet må man ut med 82K hos Tesla for ett sett nye hjul :o
Jeg tror ikke jeg hadde gått for p+ igjen..

Ville du valgt P+ med 19 tommer hjul, om var et alternativ?
TMS og eGolf.

trygvelo

Sitat fra: Johnny på fredag 25. oktober 2013, klokken 10:10
Sitat fra: Havebigfun på fredag 25. oktober 2013, klokken 08:09
P+ ligger som limt på veien- men lager så mye rullestøy at den reduserer kjøregleden for meg.
Det reduserte forbruket ser jeg ingenting til- selv med svært fornuftig kjøring blir det mellom 210-220Wh/km.
Når felgene er herpet må man ut med 82K hos Tesla for ett sett nye hjul :o
Jeg tror ikke jeg hadde gått for p+ igjen..

Ville du valgt P+ med 19 tommer hjul, om var et alternativ?

Det var i hvert fall det jeg ønsket meg! 21" var bare et nødvendig onde for min del, ville heller hatt 20" ettermarkedsfelger og dekk i så stor bredde det er plass til...

Sten

Er det noen som vet om utseende på pluss å ikke pluss er forskjellig i forhold til hvor langt felgene bygger ut i hjulbuene? Har sett models + med 21" i virkeligheten men ikke performance uten + med 21". Å jeg har fått med meg at + leveres med bredere dekk så da slo tanken meg at den kanskje har bredere felger med et annet innpress enn performance uten pluss pakken. Jeg synes ikke det er fint hvis felgene kommer langt innom hjulbuen... Noen som vet om dette er forskjell fra + å ikke +?

Nuvolari

Sitat fra: Sten på fredag 25. oktober 2013, klokken 13:53
Er det noen som vet om utseende på pluss å ikke pluss er forskjellig i forhold til hvor langt felgene bygger ut i hjulbuene? Har sett models + med 21" i virkeligheten men ikke performance uten + med 21". Å jeg har fått med meg at + leveres med bredere dekk så da slo tanken meg at den kanskje har bredere felger med et annet innpress enn performance uten pluss pakken. Jeg synes ikke det er fint hvis felgene kommer langt innom hjulbuen... Noen som vet om dette er forskjell fra + å ikke +?

Felgene på + er litt bredere.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Havebigfun

Sitat fra: Johnny på fredag 25. oktober 2013, klokken 10:10
Sitat fra: Havebigfun på fredag 25. oktober 2013, klokken 08:09
P+ ligger som limt på veien- men lager så mye rullestøy at den reduserer kjøregleden for meg.
Det reduserte forbruket ser jeg ingenting til- selv med svært fornuftig kjøring blir det mellom 210-220Wh/km.
Når felgene er herpet må man ut med 82K hos Tesla for ett sett nye hjul :o
Jeg tror ikke jeg hadde gått for p+ igjen..
Ville du valgt P+ med 19 tommer hjul, om var et alternativ?
Sålangt har jeg ikke testet med 19"- etter det jeg hører fra andre tror jeg svaret er ja.
Det er åpenbart deilig med bil som har betydelige reserver når det gjelder aktiv kjøring 8)- men det er deiligere å ha stillegåendere bil enn P+er. Om 19" gir god nok bakkekontakt ville det holdt for meg.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA