Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kommer jeg virkelig frem til hytta?

Startet av HABEL, torsdag 22. august 2013, klokken 09:58

« forrige - neste »

HABEL

Opprinnelig bestilte jeg min bil med alle opsjoner, inkl. Plus.

Etterhvert kom det meldinger om mer støy etc. på biler med Plus pakke, samt at handlingen på en P85 "std" fikk mye skryt for kjøreegenskapene fra flere hold uten denne pakken.

Performance Plus pakken inneholder bl.a. oppgraderte støtdempere, foringer og stabilisatorstang, samt 20 mm bredere bakdekk.

Etter litt frem og tilbake, avbestilte jeg Plus pakken. Jeg tror nemlig ikke man merker stort fra eller til, dersom man ikke kjører på Nürnbergring daglig.  ;)

Nå fikk jeg høre via en kollega av meg i Tyskland at to av hans venner hadde testet en P85 og en P85+ opp mot hverandre. Nettopp på Nürnbergring.

De tok et antall akselerasjonsprøver (tørr asfalt) 0-100, og sammenlignet resultatene. Likeledes kjøreegenskaper i høy hastighet på svingete partier.

Deres konklusjon var at det var liten merkbar forskjell, men at Plus'en var noe stivere og ga noe mere veistøy.

Men Plus'en tapte faktisk samtlige spurter fra 0 til 100. Ikke med mye, en halv til en hel billengde - men dog... Fører ble byttet under testene, samme resultat. De trodde dette kunne ha sammenheng med en noe høyere vekt på Plus'en, større/tyngere bakdekk (og felger?), samt vekten av ekstra stag etc.

Uansett er jeg happy med a ha valgt bort denne pakken. Om ikke annet har jeg spart meg for 36.000 Plus...
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

Paul

#1
Jeg bestilte P85 med alt untatt "plus" pakke.

vaglet var veldig enkelt: mer stabil bil i svingene betyr at bilen blir stivere = "mindre komfort". Nei takk.

Selv om "Plus" pakke hadde vært gratis (som CF spoiler var), jeg hadde ikke valgt den... for meg kjørekomfort er mer verdt enn litte bitt breiere bakhjul :)

med det er bare jeg.. for noen det er absolutt "must have" mer sporty bil :)
Model S P85D - CPO (2015), kjøpt Juni.2019
Model X 75D - bestilt Aug2017, levert Des.2017
KIA Soul EV - (solgt)
Model S P85 bestilt: Jan.2013,  levert Nov.2013 (Solgt)

Harlex

Sitat fra: HABEL på torsdag 15. august 2013, klokken 09:32
Opprinnelig bestilte jeg min bil med alle opsjoner, inkl. Plus.

Etterhvert kom det meldinger om mer støy etc. på biler med Plus pakke, samt at handlingen på en P85 "std" fikk mye skryt for kjøreegenskapene fra flere hold uten denne pakken.

Performance Plus pakken inneholder bl.a. oppgraderte støtdempere, foringer og stabilisatorstang, samt 20 mm bredere bakdekk.

Etter litt frem og tilbake, avbestilte jeg Plus pakken. Jeg tror nemlig ikke man merker stort fra eller til, dersom man ikke kjører på Nürnbergring daglig.  ;)

Nå fikk jeg høre via en kollega av meg i Tyskland at to av hans venner hadde testet en P85 og en P85+ opp mot hverandre. Nettopp på Nürnbergring.

De tok et antall akselerasjonsprøver (tørr asfalt) 0-100, og sammenlignet resultatene. Likeledes kjøreegenskaper i høy hastighet på svingete partier.

Deres konklusjon var at det var liten merkbar forskjell, men at Plus'en var noe stivere og ga noe mere veistøy.

Men Plus'en tapte faktisk samtlige spurter fra 0 til 100. Ikke med mye, en halv til en hel billengde - men dog... Fører ble byttet under testene, samme resultat. De trodde dette kunne ha sammenheng med en noe høyere vekt på Plus'en, større/tyngere bakdekk (og felger?), samt vekten av ekstra stag etc.

Uansett er jeg happy med a ha valgt bort denne pakken. Om ikke annet har jeg spart meg for 36.000 Plus...

I den grad disse opplysningene er korrekt samsvarer det med mine ønsker. Jeg har kjøpt alt unntatt ekstrasetene og 21" ( og dermed også pluss). Jeg er opptatt av komfort ettersom jeg i 95% av tiden kommer til å bruke bilen til transportetapper. Ser liksom ikke for meg at jeg til stadighet stiller opp i gaterace....Skulle jeg det er det nok mer personlige ferdigheter enn 21" og pluss-pakke som avgjør tenker jeg.... Hjulstøy er også noe jeg misliker. Litt skuffet i baksetet da jeg satt på i Oslo. Men det var ikke den forbedrede eu-versjonen. Så til mitt bruk så vil evt. forbedringer med 21" og pluss nok være helt umulig å merke og hvis det i tilegg reduserer komfort så er saken grei for meg... Men at 21" tar seg bedre ut visuelt enn 19" skal jeg ikke krangle på... Gleder meg så innforjævlig mye akkurat nå....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

trygvelo

http://victorythegame.com/forum/development-updates/setup-week-suspension-stiffness

Mykere oppsett gir mer mechanical grip, derfor ikke utenkelig at ikke-plus er noe raskere på sprinten ja, spesielt de første meterne.

Ang. plus er jeg mest skeptisk til hva slags foringer de har brukt, polyurethane f.eks. gir merkbart dårligere fjæring pga. av "binding". Dette fører til både mer støy og egentlig dårligere kjøreegenskaper fordi bærearmene ikke får rotere fritt og hindrer derfor støtdemperne i å gjøre jobben sin skikkelig. http://www.iwsti.com/forums/gd-suspension-handling-stiffening/206293-bushings-rubber-vs-polyurethane.html

D.O

Sitat fra: HABEL på torsdag 15. august 2013, klokken 09:32

Men Plus'en tapte faktisk samtlige spurter fra 0 til 100. Ikke med mye, en halv til en hel billengde - men dog... Fører ble byttet under testene, samme resultat. De trodde dette kunne ha sammenheng med en noe høyere vekt på Plus'en, større/tyngere bakdekk (og felger?), samt vekten av ekstra stag etc.

Uansett er jeg happy med a ha valgt bort denne pakken. Om ikke annet har jeg spart meg for 36.000 Plus...
Som jeg prøvde å forklare i denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8689.msg106937.html#msg106937Så vil ikke 21" ha noen fordeler på ett dragrace. Høyere vekt og stivere dekk. Når det gjelder + versjonen så har denne noe breiere dekk og mulighet for bedre grep enn 21" med 245. Men oppsettet er egentlig enda mindre egnet, da stivere stabbstag ikke er positivt for aks. Gjerne fremme, men ikke på drivhjula. Da er det bedre at dekka følger veibanen og bilen setter seg i "rumpa". Husker Opel Ascona var helt håpløs (i sine glansdager) da denne løftet seg i baken ved aks. Jeg skulle likt å se ett dragrace med en P85 med 19" mot en p85+ og med samme fabrikat på dekkene. Setter pengene på P85
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Jimpec

Plus er pluss.

Personlige preferanser og avveininger ifht komfort vs. prestasjon er helt legitimt. Det som blir en gjenganger i denne diskusjonen er "racerbil", "banekjøring", "99% av tiden på kosetur" osv osv.
De aller færreste har behov for verken performance eller performance pluss. Som jeg har sagt i andre tråder kunne man jo likesågodt bare bestille en standard utgave da hvis man skal komforte seg sånn. Nå blir det jo snart mulig å velge P stoler og interiør på standard også.
Bilen skal jo kjøres langs svingete norske veier - ikke 0-100 mellom hvert kryss.

Jeg lar bare spørsmålet henge litt i luften:
Dersom dere har så lite behov for Plus - hvorfor har dere da så stort behov for Performance?

(Ser risikoen for at det blir støy nå - men da er det en god diskusjon i alle fall).
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

JohanH

Som nevnt mange ganger før: 21" dekk gir ikke større kontaktflate mot veibanen enn 19", men annen geometri (kortere men bredere). På samme måte vil de brede bakdekkene på P+ ikke gi mer kontakt med bakken sammenlignet med ordinær bredde 21", kun litt annen geometri/funksjon (på de brede 21" er nok litt mer gummiflate i kontakt med veibanen, men tyngen blir fordelt på en tilsvarende noe større flate). På rett-frem 0-100 er nok 19" bedre så lenge kvaliteten på gummi er like god.

teslaslaven

Kjørt begge. For meg er valget lett. Plus gir meg den styrefølelsen jeg liker, standard er for myk og slapp i fisken. Men hver sin lyst. Drivers car vs. "sjåførbil".

Sponzo

Jeg har ikke bestilt +pakken men var veldig tett på pga. diverse innlegg på US forums om merkbart bedre handling i sving osv.

Det som fik meg til å gå bort fra +pakken igjen var en medarbejder hos Tesla Alnabru. Jeg spurte vedkommende om han hadde kjørt både P85 og P85+ hvilket han svarte ja til. Han sa at man må kjøre "meget" aktivt for å merke forskjellen og at P85 etter hans mening var mer enn bra nokk til vanlig aktiv kjøring på offentlig vei.

Han la også til at P+ pakken ikke var merkbart stivere over hump og ujævnheter men han sa ikke noe om støynivå.

Jeg tenkte at når en kar som kjører mange daglige prøveturer med kunder forteller meg at det ikke er merkbar forskjell (og de fleste som prøvekjører har jo et par økter med full pedal) og som varmt anbefaler vanlig P85 - da holder jeg fast i bestillingen min og sparer de kr. 36.700.    :) 

Jimpec

Sitat fra: Sponzo på torsdag 15. august 2013, klokken 11:24
Jeg har ikke bestilt +pakken men var veldig tett på pga. diverse innlegg på US forums om merkbart bedre handling i sving osv.

Det som fik meg til å gå bort fra +pakken igjen var en medarbejder hos Tesla Alnabru. Jeg spurte vedkommende om han hadde kjørt både P85 og P85+ hvilket han svarte ja til. Han sa at man må kjøre "meget" aktivt for å merke forskjellen og at P85 etter hans mening var mer enn bra nokk til vanlig aktiv kjøring på offentlig vei.

Han la også til at P+ pakken ikke var merkbart stivere over hump og ujævnheter men han sa ikke noe om støynivå.

Jeg tenkte at når en kar som kjører mange daglige prøveturer med kunder forteller meg at det ikke er merkbar forskjell (og de fleste som prøvekjører har jo et par økter med full pedal) og som varmt anbefaler vanlig P85 - da holder jeg fast i bestillingen min og sparer de kr. 36.700.    :) 

Han jeg snakket med - Joakim - sa at jeg definitivt måtte kjøpe Plus. Den var såå mye bedre og mr. Wold hadde vært fra seg av begeistring første gangen han testet en P+.
Så hva de sier avhenger kanskje av hvem som spør?

Tror forøvrig du kommer til å merke av Teslaen er dvaskere enn A5'en din.. ;-)
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Sponzo

Sitat fra: Jimpec på torsdag 15. august 2013, klokken 11:27
Sitat fra: Sponzo på torsdag 15. august 2013, klokken 11:24
Jeg har ikke bestilt +pakken men var veldig tett på pga. diverse innlegg på US forums om merkbart bedre handling i sving osv.

Det som fik meg til å gå bort fra +pakken igjen var en medarbejder hos Tesla Alnabru. Jeg spurte vedkommende om han hadde kjørt både P85 og P85+ hvilket han svarte ja til. Han sa at man må kjøre "meget" aktivt for å merke forskjellen og at P85 etter hans mening var mer enn bra nokk til vanlig aktiv kjøring på offentlig vei.

Han la også til at P+ pakken ikke var merkbart stivere over hump og ujævnheter men han sa ikke noe om støynivå.

Jeg tenkte at når en kar som kjører mange daglige prøveturer med kunder forteller meg at det ikke er merkbar forskjell (og de fleste som prøvekjører har jo et par økter med full pedal) og som varmt anbefaler vanlig P85 - da holder jeg fast i bestillingen min og sparer de kr. 36.700.    :) 

Han jeg snakket med - Joakim - sa at jeg definitivt måtte kjøpe Plus. Den var såå mye bedre og mr. Wold hadde vært fra seg av begeistring første gangen han testet en P+.
Så hva de sier avhenger kanskje av hvem som spør?

Tror forøvrig du kommer til å merke av Teslaen er dvaskere enn A5'en din.. ;-)

Jaja da kan det godt hende at jeg skulle ha valgt P+ likevel....hehehe   :-\

Det er litt som å spørre om trening - forskjellig svar fra forskjellige personer - uansett så er det nok for sent å endre nå - har "The factory is building your model s" som status.

Bare å lene seg tilbake og glede seg - blir 40 til neste år så kanskje greit med myk gubbe bil på meg.   ;)

HABEL

Sitat fra: Sponzo på torsdag 15. august 2013, klokken 11:24
Jeg har ikke bestilt +pakken men var veldig tett på pga. diverse innlegg på US forums om merkbart bedre handling i sving osv.

Det som fik meg til å gå bort fra +pakken igjen var en medarbejder hos Tesla Alnabru. Jeg spurte vedkommende om han hadde kjørt både P85 og P85+ hvilket han svarte ja til. Han sa at man må kjøre "meget" aktivt for å merke forskjellen og at P85 etter hans mening var mer enn bra nokk til vanlig aktiv kjøring på offentlig vei.

Han la også til at P+ pakken ikke var merkbart stivere over hump og ujævnheter men han sa ikke noe om støynivå.

Jeg tenkte at når en kar som kjører mange daglige prøveturer med kunder forteller meg at det ikke er merkbar forskjell (og de fleste som prøvekjører har jo et par økter med full pedal) og som varmt anbefaler vanlig P85 - da holder jeg fast i bestillingen min og sparer de kr. 36.700.    :) 

+1


Jeg har også kjørt begge (på alm. norske veier i opp til 100 km/t), og hadde jeg ikke visst at jeg kjørte hhv. en P85 og en P85 Plus, hadde jeg ikke merket noen forskjell.

Sitat fra: Jimpec på torsdag 15. august 2013, klokken 10:58

Jeg lar bare spørsmålet henge litt i luften:
Dersom dere har så lite behov for Plus - hvorfor har dere da så stort behov for Performance?


Behovet er vel ikke stort, men for min del er det primært pga.:

  • Ytelse
    Oppgradert vekselretter
    Nappa-skinninteriør med Alcantara-fremhevninger og karbonfiberdekor
    Aktiv luftfjæring og sportsinnstilt antispinn
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

RunarBT

#12
Eg tenker no sånn..

Performance med 19" fordi: -mulighet for maks morro når veien er rett og fin og det er lite trafikk.
                                       -Går ikkje ut over komfort, stillhet, økonomi (19" mindre slitasje)

Valget ikkje Pluss fordi: -Høyere dekkforbruk og dyrere dekk
                                  - bedre veikontakt (positivt), men det gir igjen dekkstøy og mindre komfort(ujevnheter i veien)


..og så kan ein jo oppgradere den til delvis Pluss, om ein vil det i etterkant. få 80% av fordelene, og fremdeles holde på 19" dekk.;-)

TesLars

Sitat fra: RunarBT på torsdag 15. august 2013, klokken 11:54
Eg tenker no sånn..

Performance med 19" fordi: -mulighet for maks morro når veien er rett og fin og det er lite trafikk.
                                       -Går ikkje ut over komfort, stillhet, økonomi (19" mindre slitasje)

Valget ikkje Pluss fordi: -Høyere dekkforbruk og dyrere dekk
                                  - bedre veikontakt (positivt), men det gir igjen dekkstøy og mindre komfort(ujevnheter i veien)


..og så kan ein jo oppgradere den til delvis Pluss, om ein vil det i etterkant. få 80% av fordelene, og fremdeles holde på 19" dekk.;-)

Hva slags oppdatering til Pluss tenkte du på?
Oslo
Black Model S

HABEL

Sitat fra: TesLars på torsdag 15. august 2013, klokken 12:02
Sitat fra: RunarBT på torsdag 15. august 2013, klokken 11:54
Eg tenker no sånn..

Performance med 19" fordi: -mulighet for maks morro når veien er rett og fin og det er lite trafikk.
                                       -Går ikkje ut over komfort, stillhet, økonomi (19" mindre slitasje)

Valget ikkje Pluss fordi: -Høyere dekkforbruk og dyrere dekk
                                  - bedre veikontakt (positivt), men det gir igjen dekkstøy og mindre komfort(ujevnheter i veien)


..og så kan ein jo oppgradere den til delvis Pluss, om ein vil det i etterkant. få 80% av fordelene, og fremdeles holde på 19" dekk.;-)

Hva slags oppdatering til Pluss tenkte du på?

Kanskje han vurderer å klistre på et "+" merke?   ;D
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA