Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kommer jeg virkelig frem til hytta?

Startet av HABEL, torsdag 22. august 2013, klokken 09:58

« forrige - neste »

Kallagtunet

Sitat fra: BMW850 på fredag 25. oktober 2013, klokken 08:15
Takk for info! Har en annen bil som ligger limt på veien så jeg tror jeg sparer de 36000,-. Nå er det jo sånn at vi sikkert må regne med å høre dekkstøy da det jo normalt er motoren som overdøver denne. Det kommer dekk fylt med skumgummi som er mer støysvake så det kan jo bare bli bedre :)

Slik jeg har forstått det så er den økte støyen i perf + (som jeg har bestilt) først og fremst ett resultat av de fastere foringene i hjulopphenget overfører mer vibrasjoner til karosseriet ikke egentlig at perf + dekkene støyer så mye mer. Overføringen av vibrasjoner til karosseriet gjør også at støyen blir mer følsom for underlaget, dvs stille med veldig fin asfalt men mye støy på ujevn asfalt som gir vibrasjoner. Dvs:

Model S med 19" uten perf+ gir minst hjulstøy
Model S med 21" uten perf + gir overraskende lite støy med tanke på dimensjon men støyer mer en 19"
Mpdel S med perf + der en bytter til 19" gir noe mer støy pga av de faste foringene (etter sigende mer enn standard med 21")
Model S med perf + med 21" gir en den kombinasjonen som gir mest hjulstøy kombinasjon av dekk og foringer men  støyen er akseptabel for de fleste men kanskje ikke alle.



jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 26. oktober 2013, klokken 00:25
Slik jeg har forstått det så er den økte støyen i perf + (som jeg har bestilt) først og fremst ett resultat av de fastere foringene i hjulopphenget overfører mer vibrasjoner til karosseriet ikke egentlig at perf + dekkene støyer så mye mer. Overføringen av vibrasjoner til karosseriet gjør også at støyen blir mer følsom for underlaget, dvs stille med veldig fin asfalt men mye støy på ujevn asfalt som gir vibrasjoner. Dvs:

Model S med 19" uten perf+ gir minst hjulstøy
Model S med 21" uten perf + gir overraskende lite støy med tanke på dimensjon men støyer mer en 19"
Mpdel S med perf + der en bytter til 19" gir noe mer støy pga av de faste foringene (etter sigende mer enn standard med 21")
Model S med perf + med 21" gir en den kombinasjonen som gir mest hjulstøy kombinasjon av dekk og foringer men  støyen er akseptabel for de fleste men kanskje ikke alle.

Min P85+ er ihvertfall ekstremt stillegående nå som vinterdekkene har kommet på. Så etter min mening har det mest med dekkene å gjøre. Evt. at +-understellet forsterker lyden fra bråkete dekk uten at det påvirker lyden fra stillegående dekk noe særlig.

Meg plager det ikke. Klart det er hyggelig med ennå stillere bil, men jeg tar mye heller litt hjulstøy + veigrepet jeg får med gode sommerdekk og +-pakken :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

BMW850

OK, forstår at P+ er "fastere i fisken" enn Performance med 21". Gjør luftdemperene at den samtidig ikke blir for hard? Ønsker ikke å kjenne hver eneste ujevnhet i veibanen. Ønsker først og fremst komfort fremfor "rallykjøring". Tenker at Performance-utgaven egentlig fortjener det beste understellet, derfor er jeg muligens villig til å strekke meg litt til  ;D

En annen ting er at dekk-kostnadene vil stige...
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Cirion

Sitat fra: BMW850 på lørdag 26. oktober 2013, klokken 05:00
OK, forstår at P+ er "fastere i fisken" enn Performance med 21". Gjør luftdemperene at den samtidig ikke blir for hard? Ønsker ikke å kjenne hver eneste ujevnhet i veibanen. Ønsker først og fremst komfort fremfor "rallykjøring". Tenker at Performance-utgaven egentlig fortjener det beste understellet, derfor er jeg muligens villig til å strekke meg litt til  ;D

En annen ting er at dekk-kostnadene vil stige...
P+ er fortsatt myk og fin med luftfjæring. Kjennes ikke ut som et sportsunderstell før du prøver å presse bilen.
Dekkstøy er høyere på grov asfalt, og omtrent borte ved fin ny asfalt.

Det jeg trodde var dekkstøy i høy fart og tunell støy, viste seg å være en justering av takluken, som ble gjort når jeg fikk oppgradert til dobbeltlader.
Takluken sitter litt lavere enn før, og de byttet pakning. Tunell støy er nå borte, og dekkstøy i høy fart vesentlig lavere.

Dekkstøy ble også redusert en del når jeg økte lufttrykket.

Har sittet på i demobil etter dette, og det støyer noe helt jævlig!
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Jimpec

Er standard egentlig minus? + er jo pluss..
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Kristian

Jeg sier det igjen, standard er det fornuftige valget, performance + er det morsomme valget. Alle fornuftige mennesker bør velge standardversjonen, gir helt sikkert også minst verditap, både i kroner og prosent. Så får vi tullingene med Performance + kose oss med vårt  ;D
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

erot

Sitat fra: rossifan46 på mandag 16. september 2013, klokken 00:20
Vil jo tro at rekkevidden også blir redusert pga økt rullemotstand i bredere dekk på P85+.

Pluss = minus

Dekkfabrikat kan utgjøre større forskjell enn noen cm i bredde.

Sitat fra: Sten på fredag 25. oktober 2013, klokken 13:53
Er det noen som vet om utseende på pluss å ikke pluss er forskjellig i forhold til hvor langt felgene bygger ut i hjulbuene?

Samme innpress, så felgen din kommer 6,5mm lengre ut og dekket 10mm. Høres lite ut, men godt synlig. Standard 21" bak ser snodig ut.

Sitat fra: Kristian på lørdag 26. oktober 2013, klokken 09:01
Jeg sier det igjen, standard er det fornuftige valget, performance + er det morsomme valget. Alle fornuftige mennesker bør velge standardversjonen, gir helt sikkert også minst verditap, både i kroner og prosent. Så får vi tullingene med Performance + kose oss med vårt  ;D

Uenig. P+ er det fornuftige valget. For meg handler det om sikkerhet. Den dagen livet ditt avhenger av en rask og brutal manøver på veien er en svømmete bil som må tenke seg om noen mikrosekund før den responderer det siste du vil ha. Altså er du ingen tulling ;)

Etter å ha kjørt BMW i mange år føles det veldig unaturlig å velge bort noe som gir bedre kjøreegenskaper, spesielt mtp bilens vekt og ytelser. Den trenger all hjelp den kan få.

janmb

For min del er + en nobrainer. Jeg er vant til stive sportsbiler og kjøper tesla som et bra hverdagsalternativ som er økonomisk og behagelig, men samtidig bevarer en grad av sporstlighet jeg kan leve med.

At en + gjør 0-100 noe tregere enn en ren p er ikke så overraskende. Med stivere fjæring får man en anelse mindre vektoverføring til bakhjulene på launch, noe som selvsagt koster tid fra 0.

Har kun prøvekjørt p+ hos tesla og hadde hvertfall ikke noe problem med støynivået i den bilen - men så har jeg vel også et litt annet utgangspunkt for dette enn de fleste. Er vant til biler der man sliter med å snakke sammen så Tesla har uansett et støynivå som er en drøm for meg.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Sten

Samme innpress, så felgen din kommer 6,5mm lengre ut og dekket 10mm. Høres lite ut, men godt synlig. Standard 21" bak ser snodig ut.

Da ble valget enkelt, men valget koster 36.000,-. Men det får så være, vill ha felgene helt ut i hjulbuen:)

eledille

#114
Sitat fra: Sten på lørdag 26. oktober 2013, klokken 16:57
Da ble valget enkelt, men valget koster 36.000,-. Men det får så være, vill ha felgene helt ut i hjulbuen:)

Du kan ikke rotere dekkene på p+.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

Sitat fra: erot på lørdag 26. oktober 2013, klokken 10:51
Uenig. P+ er det fornuftige valget. For meg handler det om sikkerhet. Den dagen livet ditt avhenger av en rask og brutal manøver på veien er en svømmete bil som må tenke seg om noen mikrosekund før den responderer det siste du vil ha. Altså er du ingen tulling ;)

Etter å ha kjørt BMW i mange år føles det veldig unaturlig å velge bort noe som gir bedre kjøreegenskaper, spesielt mtp bilens vekt og ytelser. Den trenger all hjelp den kan få.
Har du prøvekjørt en standard MS? Den har ikke veldig store problemer i elgtesten, for å si det sånn. Å kalle den svømmete er helt bak mål.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

erot

Det kommer an på referanserammene. Jeg har ikke kjørt den nei. Det virker kanskje tåpelig å uttale seg på grunnlag av hearsay, men det finnes utallige vitnemål fra de som har kjørt begge. Om man har erfaring med bil er de lett å gjenkjenne de få som faktisk vet hva de snakker om og danne seg et ganske presist bilde av hva forskjellene er. Mange som hyper opp Teslaens kjøreegenskaper har begrenset erfaring med høyytelsesbiler. Den seriøse delen av motorpressen er vesentlig mer nøktern.

OddB

Sitat fra: turbolurbo på søndag 15. september 2013, klokken 21:49
Egentlig en litt meningsløs diskusjon, men...

Her er det en P85 (uten plus) som testes mot en A8 og havner på 0-60 mph på 4,7 til 4,95.



Dette viser vel at det kan være andre ting som spiller inn.

Min personlige mening er at kjørefølelsen er mye bedre i P85+, men at det kommer an litt på hvilke preferanser man har. Jeg synes at kraften i Performance-utgaven fortjener det best tenkelige understellet.
Synes det ser ut som batterikapasiteten står på 179 miles (278km) (sees ved 4:55). Det kan vel ha noe å si for at ytelsen ikke var på topp. Regner med at fulladet batteri gir mer futt ? ( jfr. Duracell-kaninene ;))
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

eledille

Sitat fra: erot på søndag 27. oktober 2013, klokken 00:24Mange som hyper opp Teslaens kjøreegenskaper har begrenset erfaring med høyytelsesbiler. Den seriøse delen av motorpressen er vesentlig mer nøktern.
Å kalle MS svømmete sånn generelt er helt bak mål. Den er mer svømmete enn en ren sportsbil, men det er jo også meningen. I forhold til noenlunde normale biler sitter den veldig bra på veien.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Øyvind.h

Sitat fra: erot på søndag 27. oktober 2013, klokken 00:24
Det virker kanskje tåpelig å uttale seg på grunnlag av hearsay, men det finnes utallige vitnemål fra de som har kjørt begge.
Jeg har testet alle versjoner flere ganger (Perf, Perf+ og standard). Standard er mer enn stiv nok for en vanlig familiebil, og ligger klistret på veien (min erfaring er med luftunderstell, har hørt mye positivt om vanlig understell også)! Jeg må pushe bilen min ganske hardt før jeg kjenner at den nærmer seg grensene. Kaller man standard svømmende har man virkelig ikke peiling.... Eller kanskje man egentlig er på jakt etter en banebil  ::)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA