Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kommer jeg virkelig frem til hytta?

Startet av Signature #280, onsdag 21. august 2013, klokken 22:24

« forrige - neste »

JohanH

Sitat fra: glaserud på onsdag 21. august 2013, klokken 21:57
Merkelappen på EU-laderen sier også 32A på 1-fas. (iht. manualen)

Jaha, da falt jo den teorien pladask.

fredag

Sitat fra: JohanH på onsdag 21. august 2013, klokken 21:58
Sitat fra: glaserud på onsdag 21. august 2013, klokken 21:57
Merkelappen på EU-laderen sier også 32A på 1-fas. (iht. manualen)

Jaha, da falt jo den teorien pladask.

Jeg gjetter på at det er annerledes jordfeilsikring i de europeiske UMCene, og at disse automatisk tar strømmen ved jordfeil. Jeg gjetter på at de norske UMCene er mye mer tolerante for jordfeil, siden jeg gjetter at dette er mye mer utbredt i Norge, siden vi uheldige med IT-nett ikke får jord fra nettleverandøren/trafoen, men må legge en jordkabel rundt huset/vannrørene eller lignende primitive opplegg for å lage vår egen jord.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Griffel

#62
Sitat fra: fredag på onsdag 21. august 2013, klokken 21:46
Sitat fra: Griffel på onsdag 21. august 2013, klokken 20:42
Sitat fra: Amoss på onsdag 21. august 2013, klokken 20:15
Informasjonen kommer herifra:
https://www.teslamotors.com/sites/default/files/blog_attachments/model_s_mobile_connector_europe_1.0_6.pdf

- Etiketten jeg omtalte ser du på dokumentets side 5 (side 2 etter innholdsfortegnelsen).
- Teksten glaserud omtalte finner du på dokumentets side 11 (side 7 etter innholdsfortegnelsen).
Au-da, det så ikke bra ut. Her der det tydligvis missforståelser ute å går. En ingeniør i California som lesre om IT nett kan nok forledes til å tro noe feil om jording. IT og TN oppfører seg noe forskjellig når jordfeil oppstår, men kravet til beskyttelsjord er minst like høyt hos oss.

Informasjonen i dokumentet er tilstrekklig til at jeg kan sende en e-mail.

Spør også om nøyaktig hvorfor de skriver at en Europeisk UMC ikke vil fungere i Norge.
Dette har jeg beskrevet som en ting en må være obs på flere ganger tidligere i forbindelse med spørsmål om import av kladder og ladepunkt fra USA. Å overvåket at jordledning finnes er ikke enkelt et IT system, å beskytte mot jordfeil ved hjelp av en reststrøm jordfeilbryter virker derimot i alle systemer. USA kladder har gjerne begge deler, overvåking av jordledning vil da hos oss noen ganger virke andre ganger ikke for enkelte typer, mens de mest avanserte typene aldrig vil virke.

Bekymringsrapport er sent Tesla Norge og DSB.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: OleJA på onsdag 21. august 2013, klokken 21:45
Noen som melder seg frivillig til å koble bort jord fra et støpsel og sjekke om bilen lader til tross for det? Gjør den det så er vel samtlige UMCer levert til Norge pr def defekte?
Dette synes jeg ikke er lurt, og jeg er heller ikke enig i konklusjonen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA