Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kommer jeg virkelig frem til hytta?

Startet av Signature #280, onsdag 21. august 2013, klokken 22:24

« forrige - neste »

Signature #280

Jeg planlegger en tur til København i september. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg har veldig lyst å prøve..
Poenget akkurat nå er at jeg ikke vet når jeg får dobbeltladeren min, eller andre adaptere.. Har sendt mail til 3 ulike personer i Tesla som så langt har resultert i 0 svar..

Uansett. Planen min er å kjøre ned fredag morgen. Først til Larvik. (135 km) Deretter tar jeg hurtigbåten til Hirtshals. Deretter til Ebeltoft (210 km), før København (115 km). Totalt 460 km.. Ser for meg at jeg må lade 60 km på veien for at det skal gå.

På veien hjem tenkte jeg å kjøre hele veien langs svenskekysten, en tur på totalt 595 km om jeg tar fergen mellom Helsingør - Helsingborg. På denne strekningen regner jeg med å måtte lade 195 km.

Så til spørsmålet. Jeg finner bare 400V 16A ladepunkt i Danmark. Det bør jo være noen type 2 ladere der, men jeg klarer ikke finne ut av det..
1. Hvor lang tid bruker jeg på 60 km med en 400V 16A kontakt?

På vei hjem har jeg vært i kontakt med en entusiast i Sverige, der vil jeg få tilgang til en ladekontakt, men all denne ladeinfoen er fremdeles gresk for meg. Alternativene er:
2. Kan benytte meg av CEE trefas uttak om jeg tar med adapter, hvilken adapter er det?
3. Kan Tesla lades med 64A trefas eller bare 32A og hvilke hastighet gir i så tilfelle dette?
4. De skal snart ha klart en Type 2 mode 3 trefas 32A, hvor lang tid bruker jeg på den for å lade de 195 km jeg trenger?

Håper jeg kan få et enkelt svar på disse spørsmålene :)

ebbrey

#1
400V/16A skal gi 56km/t lading. Så litt over en time for 60 km.
400V/32A Type 2 lader skal gi 110km/t lading Så nesten 2 timer for 195km :)

Synd de tok bort ladeplassene ombord på superspeed :(
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

valvolainen

Eller for å si det på en annen måte - bilen er 85kw.
400V * 16A = 6,4kwh
85 / 6,4 = 13,2 timer før batteriet er fullt.

Effekt på 3fas 32a = 7,3Kwh. 32A er maks ENFAS ladehastighet, hvis han har et blått CEE 32A 3fas kontakt, så skal du kunne bruke den medfølgende BLÅ ladepluggen til bilen. uten noe hokuspokus. Den røde er til 400V 3fas kontakter. (maks 16A)
Husk å kjøpe en type2 mode 3 kontakt, da noen ladestasjoner har kabel, mens andre har hull.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

mrjalle

Sitat fra: valvolainen på onsdag 14. august 2013, klokken 22:23
hvis han har et blått CEE 32A 3fas kontakt, så skal du kunne bruke den medfølgende BLÅ ladepluggen til bilen. uten noe hokuspokus.

Jeg er ikke helt oppe på alt dette her, men her tror jeg vi bomma litt? Den blå ladepluggen som følger med er enfas, med tre pinner. En 3fas har fire pinner?

shb

Nei. 400V 16A rød som følger med bilen ved levering er 3 fase. Leverer 11 kW.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Signature #280

Problemet er jo at ingen adaptere fulgte med bilen bortsett fra Schuko.. Den rød og blå, samt dobbeltladeren skal komme senere.. Men ingen kan fortelle meg hva som er senere, så jeg kan kun lade med vanlig Schuko eller Type 2 kontakt.. Planlegger turen 2 helgen i september og de er ikke mye villig til å gi meg noe svar på når disse adapterne faktisk kommer...

glaserud

Sitat fra: mrjalle på onsdag 14. august 2013, klokken 22:26
Jeg er ikke helt oppe på alt dette her, men her tror jeg vi bomma litt? Den blå ladepluggen som følger med er enfas, med tre pinner. En 3fas har fire pinner?

Enfas blå rundstift: 3 pinner (L1, L2, PE (jord))
Trefas blå rundstift: 4 pinner (L1, L2, L3, PE (jord))
Trefas rød rundstift: 5 pinner (L1, L2, L3, N (nøytral), PE (jord))
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Veggen

#7
Sitat fra: Signature #280 på onsdag 14. august 2013, klokken 22:08
2. Kan benytte meg av CEE trefas uttak om jeg tar med adapter, hvilken adapter er det?
3. Kan Tesla lades med 64A trefas eller bare 32A og hvilke hastighet gir i så tilfelle dette?
4. De skal snart ha klart en Type 2 mode 3 trefas 32A, hvor lang tid bruker jeg på den for å lade de 195 km jeg trenger?

2. Det spørs hva slags plugg det er snakk om. Er det 400V 16A trenger du kun den røde adapteren fra Tesla. Er det 400V 32A må du ha en overgang fra 32A til 16A som kobles mellom rød Tesla adapter og uttak.
3. Model S kan maks lade med 32 A/22kW, men da trenger du dobbeltlader, med enkeltlader blir det maks 16A/11kW. 64A er ikke mulig.
4. Siden du foreløpig kun har enkeltlader kan du ikke trekke mer enn 16 A fra type 2 laderen som da gir 11kW. Det vil si du trenger nok en 3,5-4 timer for å få 195km.

FThorsen

Sitat fra: ebbrey på onsdag 14. august 2013, klokken 22:18
Synd de tok bort ladeplassene ombord på superspeed :(

Fergeselskapene burde skjønne at dette er make or brake for elbilfolk. Hvis jeg skal fra Norge til Danmark/Tyskland og en av fergene har tilbud om å lade bilen om bord så velges nok denne fergen ni av ti ganger (kommer litt an på hvor i Norge du bor i forhold til avgang av fergene). Småfergene over fjordene burde også hatt dette tilbudet! Så kunne de tjent litt ekstra $ på dette.
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

TS

#9
Sitat fra: fthorsen på onsdag 14. august 2013, klokken 23:32
Sitat fra: ebbrey på onsdag 14. august 2013, klokken 22:18
Synd de tok bort ladeplassene ombord på superspeed :(

Fergeselskapene burde skjønne at dette er make or brake for elbilfolk. Hvis jeg skal fra Norge til Danmark/Tyskland og en av fergene har tilbud om å lade bilen om bord så velges nok denne fergen ni av ti ganger (kommer litt an på hvor i Norge du bor i forhold til avgang av fergene). Småfergene over fjordene burde også hatt dette tilbudet! Så kunne de tjent litt ekstra $ på dette.

Litt OT , men dette er kanskje av sikkerhetsmessige årsaker som følge av den danske Reodor Felgen og hans konsept med ombygde Qashqai som gikk opp i røyk på en ferge ...
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10019100
(Han mener selv at han gikk konkurs på grunn av dette. Ingen investorer)
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Morten_2012

Har vurdert samme tur og vært i kontakt med Clever i Danmark i forhold til ladning. De tilbyr type 2 AC ladning (Mennekes) og for å få ladet må vi ha en type 2- Menneskes til Menneskes kabel av typen EC 62196. Noen som vet hvor man kan få tak i denne kabelen? Hvis man har denne kabelen så er det oversiktlig og greit å finne ut hvor man kan lade i Danmark ved å bruke appen til Clever :)

Signature #280

Morten. Jeg har lastet ned appen til clever, men finner bare chademo lading og ingen enkel oversikt over hvor de eventuelt skulle tilby type 2 lading.. Hvor finner du den informasjonen?

Cirion

Sitat fra: Signature #280 på onsdag 14. august 2013, klokken 22:39
Problemet er jo at ingen adaptere fulgte med bilen bortsett fra Schuko.. Den rød og blå, samt dobbeltladeren skal komme senere.. Men ingen kan fortelle meg hva som er senere, så jeg kan kun lade med vanlig Schuko eller Type 2 kontakt.. Planlegger turen 2 helgen i september og de er ikke mye villig til å gi meg noe svar på når disse adapterne faktisk kommer...
Har fostått det slik at de skal levere med bilen 19.08... Så dine adaptere bør være tilgjengelig snart :-)

Fra min DS:
SitatDisse bilene blir levert uten adapter siden de blir shippet etter, dette vil nok ikke være et problem når du tar over bilen din J

Den blir levert uten dobbelt lading men, det vil bli installert kostnadsfritt senere, regner med at det er på plass innen kort tid.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

eclipse

#13
Sitat fra: Signature #280 på onsdag 14. august 2013, klokken 22:08

På vei hjem har jeg vært i kontakt med en entusiast i Sverige, der vil jeg få tilgang til en ladekontakt, men all denne ladeinfoen er fremdeles gresk for meg. Alternativene er:
2. Kan benytte meg av CEE trefas uttak om jeg tar med adapter, hvilken adapter er det?
3. Kan Tesla lades med 64A trefas eller bare 32A og hvilke hastighet gir i så tilfelle dette?
4. De skal snart ha klart en Type 2 mode 3 trefas 32A, hvor lang tid bruker jeg på den for å lade de 195 km jeg trenger?

Håper jeg kan få et enkelt svar på disse spørsmålene :)

Det er ikke så lett med enkle svar når spørsmålene er ufullstendige men "let's try":

2) CEE trefas kan være så mangt, den røde adapteren som du etterhvert vil få passer til 400V 16A trefas, hvis det er en slik kontakt han har er det OK, hvis ikke må du lage en overgang som gjør det mulig å koble deg til

Se forøvrig på følgende side for overganger:

http://www.elektroimportoren.no/elektromateriell/stoepsel-og-skjoetekontakt/skjoetekontakt-industri/001144677/Catalog.html?Event=shopmenu

Hvis en går utfra at du har fått den røde overgangen fra Tesla så vil artikkel nummer 1578317 passe inn i denne, så må du også kjøpe det rette støpselet, den finner du her:

http://www.elektroimportoren.no/elektromateriell/stoepsel-og-skjoetekontakt/stoepsel-industri/001144675/Catalog.html?Event=shopmenu

Og til slutt må du ha en kabel, 4 x 2,5mm2

Hvis du vil bygge overganger til den blå 1-fas adapteren så finne du dem også på sidene over, den første du trenger da er artikkel nummer 1578321, og så må du ha de støpslene du trenger. Til disse adapterene trenger du en kabel med 2 ledere + jord, f.eks 3 x 6mm2 hvis strømstyrken er 32A eller 3x2,5mm2 hvis du krysser deg ned til en 16A kurs

3-4) Tesla kan lades med 32A trefas så sant det kommer fra en Type2 ladestasjon med Type2 kabel,  den medfølgende UMC kan max lade med 400V 16A trefas. Hastigheten på trefas lading finner du ved å bruke formelen Volt x Amp x 1,7. F.eks 400V x 16A x 1,7 = 10,88 kW
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Morten_2012

Signature #280. Når du ser på kartet i appen, velg stiktyper knappen oppe til høyre og ta vekk alle untagen Mennekes.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA