Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kommer jeg virkelig frem til hytta?

Startet av Signature #280, onsdag 21. august 2013, klokken 22:24

« forrige - neste »

eclipse

Sitat fra: Dr.Ling på fredag 16. august 2013, klokken 01:34
Tror det er best å holde seg hjemme. Eller kjøp et dieselaggregat og putt i frunken ;) Diesel er ihvertfall diesel, hvor enn du er i verden.

Seriøst, jeg tror jeg har el-ADHD. Jeg faller fullstendig ut når jeg leser alle disse trådene om lading, adaptere osv. Skulle hatt en sånn reiseadapter som passer alle mulige ladepunkter en kan støte på :)

Ta det helt rolig og pust dypt. Her på forumet blir en fjær til fem høns. Du klarer deg veldig bra med det som følger med bilen og så vil jeg anbefale deg å ta det røde adapteret i tillegg. Mer trenger du ikke tenke på.

Hvis du så vil ha anledning til å sette bilen til lading på alle mulige og umulige private steder i Norge så kan du heller kjøpe et adaptersett av jkirkebo her på forumet, følg linken:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8587.0.html

På grunn av det jeg hører om at medfølgende schuko adapter er klumpete/stor og en ikke klarer å koble til enkelte ladestolper ville jeg hatt en kort schuko-schuko skjøteledning, ihvertfall frem til Teslas blå adapter kommer. Da er dette settet komplett; men trenger du det..... skjeldent vil jeg tro.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

eclipse

Sitat fra: ELbilist1 på fredag 16. august 2013, klokken 16:16
Til dere som er inne i dette Støpsel og Kontakt rotet :-X
Er det mulig å bare kjøpe kontaktene, kabel kan jeg få på jobb!!!???
Hvem er leverandør?
Ebay?
Andre?
Takk for svar :) :)

Hvis du tenker på vanlige kontakter og industrikontakter så ville jeg sjekket: http://www.elektroimportoren.no/elektromateriell/stikkontakt/stikkontakt-industri/001015100/Catalog.html?Event=shopmenu

Ellers har Clas Ohlson og Biltema en del
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Cirion

Liker hva den leverer, men må den være så SYKT stor?
http://www.ratio.nl/files/31325.pdf

Synd medfølgende Tesla lader ikke støtter det samme.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

glaserud

Sitat fra: glaserud på torsdag 15. august 2013, klokken 13:58
Krever laderen jordet stikk? 107-2-D1 (den spesielle danske pluggen) godtar Schuko-plugger (CEE 7/7 og 7/4 (vår)) men da ujordet.

Kom over denne i manualen:

Green lights: Off
Red light: 4 flashes
What it means: Ground lost
What to do: Make sure the power outlet is properly grounded. If uncertain, ask your electrician. NOTE: Not applicable in Norway.

Betyr det at den norske UMCen ikke krever jord, men at den europeiske gjør det?
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Griffel

#49
Sitat fra: glaserud på onsdag 21. august 2013, klokken 15:35
Sitat fra: glaserud på torsdag 15. august 2013, klokken 13:58
Krever laderen jordet stikk? 107-2-D1 (den spesielle danske pluggen) godtar Schuko-plugger (CEE 7/7 og 7/4 (vår)) men da ujordet.

Kom over denne i manualen:

Green lights: Off
Red light: 4 flashes
What it means: Ground lost
What to do: Make sure the power outlet is properly grounded. If uncertain, ask your electrician. NOTE: Not applicable in Norway.

Betyr det at den norske UMCen ikke krever jord, men at den europeiske gjør det?
Det er ingen tvil, UMC uansett nation må tilkobles stikkontakt med jord.
Å gjøre noe annet er i kategorien risikosport.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amoss

Sitat fra: Griffel på onsdag 21. august 2013, klokken 19:15

Det er ingen tvil, UMC uansett nation må tilkobles stikkontakt med jord.
Å gjøre noe annet er i kategorien risikosport.

Hvorfor har Tesla da tatt seg bryet med å lage en egen etikett for norske UMC'er der kravet om å koble til jordet kontakt er droppet?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

glaserud

Sitat fra: Amoss på onsdag 21. august 2013, klokken 19:28
Sitat fra: Griffel på onsdag 21. august 2013, klokken 19:15

Det er ingen tvil, UMC uansett nation må tilkobles stikkontakt med jord.
Å gjøre noe annet er i kategorien risikosport.

Hvorfor har Tesla da tatt seg bryet med å lage en egen etikett for norske UMC'er der kravet om å koble til jordet kontakt er droppet?

Tja. Uten å skjønne det der jeg heller, så tipper jeg at de ikke skjønte hvilken "jord" som forsvant mellom TN og IT... ;)

Var det denne nøytral-jorda eller denne beskyttelses-jorda?
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Griffel

Sitat fra: glaserud på onsdag 21. august 2013, klokken 19:43
Sitat fra: Amoss på onsdag 21. august 2013, klokken 19:28
Hvorfor har Tesla da tatt seg bryet med å lage en egen etikett for norske UMC'er der kravet om å koble til jordet kontakt er droppet?
Tja. Uten å skjønne det der jeg heller, så tipper jeg at de ikke skjønte hvilken "jord" som forsvant mellom TN og IT... ;)
Var det denne nøytral-jorda eller denne beskyttelses-jorda?
Ja dette er nok helt sikkert en feil fra Teslas side, som skylles en missforståelse av et eller annet slag. Jeg synes dere som har fått slik informasjon bør raportere dette til Tesla.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amoss

Sitat fra: Griffel på onsdag 21. august 2013, klokken 19:53
Sitat fra: glaserud på onsdag 21. august 2013, klokken 19:43
Sitat fra: Amoss på onsdag 21. august 2013, klokken 19:28
Hvorfor har Tesla da tatt seg bryet med å lage en egen etikett for norske UMC'er der kravet om å koble til jordet kontakt er droppet?
Tja. Uten å skjønne det der jeg heller, så tipper jeg at de ikke skjønte hvilken "jord" som forsvant mellom TN og IT... ;)
Var det denne nøytral-jorda eller denne beskyttelses-jorda?
Ja dette er nok helt sikkert en feil fra Teslas side, som skylles en missforståelse av et eller annet slag. Jeg synes dere som har fått slik informasjon bør raportere dette til Tesla.

Informasjonen kommer herifra:
https://www.teslamotors.com/sites/default/files/blog_attachments/model_s_mobile_connector_europe_1.0_6.pdf

- Etiketten jeg omtalte ser du på dokumentets side 5 (side 2 etter innholdsfortegnelsen).
- Teksten glaserud omtalte finner du på dokumentets side 11 (side 7 etter innholdsfortegnelsen).

Selv har jeg ikke nok sakkunnskap til å mene jeg kan irettesette Telsa på dette punktet, så overlater det til andre som vet mer om dette enn meg.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

glaserud

Det andre jeg bet meg merke i med manualen, var det for den norske varianten står "FOR IT GRID USE ONLY (NORWAY)". Og så kliner de til med 400V litt lenger ned på samme merkelappen.

Så jeg tipper at QA på den manualen der har gått bittelittegranne fort. Forhåpentligvis har ingeniørene som har laget innmaten skjønt hva de har holdt på med. Det er ikke *så* fordømt vanskelig.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Griffel

Sitat fra: Amoss på onsdag 21. august 2013, klokken 20:15
Informasjonen kommer herifra:
https://www.teslamotors.com/sites/default/files/blog_attachments/model_s_mobile_connector_europe_1.0_6.pdf

- Etiketten jeg omtalte ser du på dokumentets side 5 (side 2 etter innholdsfortegnelsen).
- Teksten glaserud omtalte finner du på dokumentets side 11 (side 7 etter innholdsfortegnelsen).
Au-da, det så ikke bra ut. Her der det tydligvis missforståelser ute å går. En ingeniør i California som lesre om IT nett kan nok forledes til å tro noe feil om jording. IT og TN oppfører seg noe forskjellig når jordfeil oppstår, men kravet til beskyttelsjord er minst like høyt hos oss.

Informasjonen i dokumentet er tilstrekklig til at jeg kan sende en e-mail.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

OleJA

Noen som melder seg frivillig til å koble bort jord fra et støpsel og sjekke om bilen lader til tross for det? Gjør den det så er vel samtlige UMCer levert til Norge pr def defekte?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

fredag

Sitat fra: Griffel på onsdag 21. august 2013, klokken 20:42
Sitat fra: Amoss på onsdag 21. august 2013, klokken 20:15
Informasjonen kommer herifra:
https://www.teslamotors.com/sites/default/files/blog_attachments/model_s_mobile_connector_europe_1.0_6.pdf

- Etiketten jeg omtalte ser du på dokumentets side 5 (side 2 etter innholdsfortegnelsen).
- Teksten glaserud omtalte finner du på dokumentets side 11 (side 7 etter innholdsfortegnelsen).
Au-da, det så ikke bra ut. Her der det tydligvis missforståelser ute å går. En ingeniør i California som lesre om IT nett kan nok forledes til å tro noe feil om jording. IT og TN oppfører seg noe forskjellig når jordfeil oppstår, men kravet til beskyttelsjord er minst like høyt hos oss.

Informasjonen i dokumentet er tilstrekklig til at jeg kan sende en e-mail.

Spør også om nøyaktig hvorfor de skriver at en Europeisk UMC ikke vil fungere i Norge.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

JohanH

Sitat fra: fredag på onsdag 21. august 2013, klokken 21:46
Sitat fra: Griffel på onsdag 21. august 2013, klokken 20:42
Sitat fra: Amoss på onsdag 21. august 2013, klokken 20:15
Informasjonen kommer herifra:
https://www.teslamotors.com/sites/default/files/blog_attachments/model_s_mobile_connector_europe_1.0_6.pdf

- Etiketten jeg omtalte ser du på dokumentets side 5 (side 2 etter innholdsfortegnelsen).
- Teksten glaserud omtalte finner du på dokumentets side 11 (side 7 etter innholdsfortegnelsen).
Au-da, det så ikke bra ut. Her der det tydligvis missforståelser ute å går. En ingeniør i California som lesre om IT nett kan nok forledes til å tro noe feil om jording. IT og TN oppfører seg noe forskjellig når jordfeil oppstår, men kravet til beskyttelsjord er minst like høyt hos oss.

Informasjonen i dokumentet er tilstrekklig til at jeg kan sende en e-mail.

Spør også om nøyaktig hvorfor de skriver at en Europeisk UMC ikke vil fungere i Norge.

Jeg har tenkt litt på dette. Jeg er ikke ingeniør eller elektriker så korriger meg gjerne.

Jeg tror Tesla har missforstått 230V IT nett, og merket feil. I en blå CEE-kontakt for 3-fase i et 230V IT-nett er det 4 pinner/hull - disse er L1, L2, L3 og Gnd (jord). I et 400 V TN nett er det rød CEE-kontakt som har 5 pinner/hull - disse er L1, L2, L3, N og Gnd (jord). D.v.s. begge systemene har jord, men 230V IT har ikke N-leder (neutral). Dette er en missforstand.

Når det gjelder hvorfor de merker en UMC specifikt "for bruk i Norge" så kanskje det kan være sån her: I øvrige EU er maks input 400V/16A/3-fase. Av den grunn trenger ingen av de interne koblingene i UMCn være dimensionert for mer enn 16A strømstyrke. Her i Norge så kan vi lade med 400V/16A/3-fase (med den røde adaptern) eller med 230V/32A/1-fase (med den blå adaptern). Av den grunn må en "Norge-UMC" være dimensionert, i hvert fall på en av sine "faser" til å tåle 32A strømstyrke. Jeg vil derfor postulere at en "Norge-UMC" fungerer utmerket i hele EU, men at kanskje dersom en f. eks. Schweizer tar med sin UMC hit og setter på en blå adapter og prøver å trekke 32A 1-fase så går det en sikring i hans UMC?
(ser at du fredag postet akkurat disse tankene i tråden til linaser, han som vil besøke Norge)

glaserud

Merkelappen på EU-laderen sier også 32A på 1-fas. (iht. manualen)
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA