Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kommer jeg virkelig frem til hytta?

Startet av Signature #280, onsdag 21. august 2013, klokken 22:24

« forrige - neste »

Sofus

1. Tenkte egentlig på alternative steder å bestille (Salto er visst ikke klare enda?) og kanskje alternative type kabel (f.eks spiral).

2. Så bra!  :)

3. Bilen og ladestasjon blir enige om 32A, men hva da hvis kabelen er 16A?
Model S

glaserud

P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Griffel

Sitat fra: Sofus på fredag 16. august 2013, klokken 09:56
1. Tenkte egentlig på alternative steder å bestille (Salto er visst ikke klare enda?) og kanskje alternative type kabel (f.eks spiral).

2. Så bra!  :)

3. Bilen og ladestasjon blir enige om 32A, men hva da hvis kabelen er 16A?

Se redigert svar på 3.

Sitat fra: glaserud på fredag 16. august 2013, klokken 09:58
Et par her:
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_trksid=p2047675.m570.l1313.TR0.TRC0.Xiec+62196&_nkw=iec+62196&_sacat=0&_from=R40
ikke et par kun 1 av disse var egnet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

fredag

Sitat fra: Sofus på fredag 16. august 2013, klokken 09:56
3. Bilen og ladestasjon blir enige om 32A, men hva da hvis kabelen er 16A?

Ikke kjøp 16A kabel.

Når du først har kjøpt en bil som kan lade på 32A, så er det tåpelig å spare penger på en kabel som gjør at du ikke kan utnytte mulighetene til bilen, og dermed forlenger ladetiden til det dobbelte.

(Jeg håper kabelen sier fra at den bare støtter mer enn 16A, slik at bilen ikke setter igang med lading på 32A. Hvis ikke vil kabelen begynne å smelte og kan starte brann.)
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Griffel

#34
Sitat fra: fredag på fredag 16. august 2013, klokken 11:44
(Jeg håper kabelen sier fra at den bare støtter mer enn 16A, slik at bilen ikke setter igang med lading på 32A. Hvis ikke vil kabelen begynne å smelte og kan starte brann.)

Sitat fra: Griffel på fredag 16. august 2013, klokken 09:48
Kabelgarnityret har et motstandsnettverk som forteller ladestasjon hvor mye den tåler slik at strømmen begrenses. Altså har en en 32A lader i bilen og kobler seg til et 32A ladepunkt med en 16A kabel, trekker ikke lader mer enn 16A. Mao. plugg inn uten å tenke på annet enn at en har kjøpt godkjent materiell
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sofus

Takk for svar!

Det er en selvfølge å gå for 32A kabel (og hos Elbilhjelpen er den faktisk billigere enn 16A kablen også). Men i og med at det faktisk finnes 16A versjoner(og tilogmed enfas) bør vi vel oppfordre alle Model S eiere til å ikke kjøpe noe annet enn type 2 32A trefas kabel selv om de bare har enkel lader i bilen.

Regner med at systemet er helt idiotsikkert og trygt å bruke og aldri vil kunne trekke 32A på en 16A kabel. Lurte derfor på hvordan dette løses teknisk. Regnet med at det enten var en forskjell i pluggen eller måten den er koblet på, men det foregår altså en initiell motstandsmåling før ladingen starter? Det regnes kanskje som trygt nok?

Model S

Griffel

#36
Sitat fra: Sofus på fredag 16. august 2013, klokken 12:47
Regnet med at det enten var en forskjell i pluggen eller måten den er koblet på, men det foregår altså en initiell motstandsmåling før ladingen starter? Det regnes kanskje som trygt nok?
Det er altså ikke snakk om å måle motstanden i kablen, men motstand med gitte verdier som er koblet mellom "proximity pinnen" og jord (dermed overvåkes også at jordledning er hel mellom ladestasjon og plugg, det er ganske mange motstander i ladekretsen som til sammen gir ladestasjonen informasjon om ulike tilstander). Feilmulighetene er meget små er verdien utenfor toleransegrensen slår ikke ladestasjonen på spenningen. Usikkerheten ligger evt. i ikke lovlige piratprodukter (hjemmesnekkring ol.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sofus

Takk for veldig bra og oppklarende svar Griffel!
Model S

glaserud

Sitat fra: Sofus på fredag 16. august 2013, klokken 12:47
Det er en selvfølge å gå for 32A kabel (og hos Elbilhjelpen er den faktisk billigere enn 16A kablen også).

Hva var prisen her?
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Sofus

Sitat fra: glaserud på fredag 16. august 2013, klokken 13:28
Sitat fra: Sofus på fredag 16. august 2013, klokken 12:47
Det er en selvfølge å gå for 32A kabel (og hos Elbilhjelpen er den faktisk billigere enn 16A kablen også).

Hva var prisen her?

Cable Mode 3 type 2 to 2 M-F 3x32A 4m 3400.00
Cable Mode 3 type 2 to 2 M-F 3x32A 6m 3600.00
Cable Mode 3 type 2 to 2 M-F 3x32A 8m 3900.00





Model S

glaserud

http://evconnectors.com/j1772-3-phase-teslar?filter_name=62196-2

Ca. 2300,- m/norsk mva. Står j1772 i tittelen, men kabelen er type 2 til type 2.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

OleJA

Er det noen som har sjekket med Tesla om de kommer til å selge Type 2 ladekabel? - Det hadde jo vært naturlig :o

Evt pris?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

ELbilist1

Til dere som er inne i dette Støpsel og Kontakt rotet :-X
Er det mulig å bare kjøpe kontaktene, kabel kan jeg få på jobb!!!???
Hvem er leverandør?
Ebay?
Andre?
Takk for svar :) :)
:) Ren nytelse, hvær dag!

Griffel

#43
Sitat fra: ELbilist1 på fredag 16. august 2013, klokken 16:16
kabel kan jeg få på jobb!!!???
Det tviler jeg sterkt på, med mindre du jobber et sted som produserer kabelgarnityr type 2 for elbiler.
I såfall får du vel hele garnityret der.

Se
Sitat fra: glaserud på fredag 16. august 2013, klokken 14:19
http://evconnectors.com/j1772-3-phase-teslar?filter_name=62196-2
Ca. 2300,- m/norsk mva. Står j1772 i tittelen, men kabelen er type 2 til type 2.
De selger også plugger av alle slag.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

glaserud

Sitat fra: ELbilist1 på fredag 16. august 2013, klokken 16:16
Til dere som er inne i dette Støpsel og Kontakt rotet :-X
Er det mulig å bare kjøpe kontaktene, kabel kan jeg få på jobb!!!???
Hvem er leverandør?
Ebay?
Andre?
Takk for svar :) :)

Here you go:
http://evconnectors.com/index.php?route=product/search&filter_name=62196-2&gclid=CI3FzfCpgrkCFeJ3cAodpBwARw
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA