Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kommer jeg virkelig frem til hytta?

Startet av Signature #280, onsdag 21. august 2013, klokken 22:24

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: eclipse på torsdag 15. august 2013, klokken 09:37
3-4) Tesla kan lades med 32A trefas så sant det kommer fra en Type2 ladestasjon med Type2 kabel,  den medfølgende UMC kan max lade med 400V 16A trefas. Hastigheten på trefas lading finner du ved å bruke formelen Volt x Amp x 1,7. F.eks 400V x 16A x 1,7 = 10,88 kW
Husk at 400V og 16A er nominelle verdier, og at laderens nominelle verdi er 10 kW. Så riktigh svar er Ca. 10 kW.

Roten av 3 er derimot en eksakt verdi (1,73205....) så når du betrakter 400 og 16 som eksakte verdier og bruker 4 siffer i svaret blr det : 11,09 kW.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eclipse

Sitat fra: Griffel på torsdag 15. august 2013, klokken 10:02
Sitat fra: eclipse på torsdag 15. august 2013, klokken 09:37
3-4) Tesla kan lades med 32A trefas så sant det kommer fra en Type2 ladestasjon med Type2 kabel,  den medfølgende UMC kan max lade med 400V 16A trefas. Hastigheten på trefas lading finner du ved å bruke formelen Volt x Amp x 1,7. F.eks 400V x 16A x 1,7 = 10,88 kW
Husk at 400V og 16A er nominelle verdier, og at laderens nominelle verdi er 10 kW. Så riktigh svar er Ca. 10 kW.

Roten av 3 er derimot en eksakt verdi (1,73205....) så når du betrakter 400 og 16 som eksakte verdier og bruker 4 siffer i svaret blr det : 11,09 kW.

Jeg ville alltid brukt 10kW som svar, men siden jeg satte opp formelen ville jeg viste korrekt utregning i forhold til denne, for ellers ville det ført til flisespikking på at svaret ikke var korrekt. Jeg ville bare at spørsmålstilleren selv skulle se hvordan man regner ut effekt
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

fredag

#17
Sitat fra: Signature #280 på onsdag 14. august 2013, klokken 22:39
Problemet er jo at ingen adaptere fulgte med bilen bortsett fra Schuko.. Den rød og blå, samt dobbeltladeren skal komme senere.. Men ingen kan fortelle meg hva som er senere, så jeg kan kun lade med vanlig Schuko eller Type 2 kontakt.. Planlegger turen 2 helgen i september og de er ikke mye villig til å gi meg noe svar på når disse adapterne faktisk kommer...

Da kan du kun lade med 13A på den mobile ladekabelen (UMC) inntil du får den røde og den blå pluggen.

Danmark bruker ikke schuko. De har sin egen jordet stikkontakt med tre pinner.

Eller du kan lade med 10kW (dvs 400V 3-fas 16A) med type2-kabel mot type2-ladestasjon. Salto selger en 4m type2-kabel til 2000kr, kommer inn på lager i uke 35.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

#18
Sitat fra: Morten_2012 på onsdag 14. august 2013, klokken 23:54
Har vurdert samme tur og vært i kontakt med Clever i Danmark i forhold til ladning. De tilbyr type 2 AC ladning (Mennekes) og for å få ladet må vi ha en type 2- Menneskes til Menneskes kabel av typen EC 62196. Noen som vet hvor man kan få tak i denne kabelen? Hvis man har denne kabelen så er det oversiktlig og greit å finne ut hvor man kan lade i Danmark ved å bruke appen til Clever :)

Clever i Danmark selger type2-type2 kabler. Her i Norge selger Salto slike kabler.

Clever har en egen bestillingsside for ladekort til utlendinger:
https://www.clever.dk/english/charge-on-clever's-network/
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

glaserud

Sitat fra: fredag på torsdag 15. august 2013, klokken 13:25
Danmark bruker ikke schuko. De har sin egen jordet stikkontakt med tre pinner.

Krever laderen jordet stikk? 107-2-D1 (den spesielle danske pluggen) godtar Schuko-plugger (CEE 7/7 og 7/4 (vår)) men da ujordet.

Dansk stikk:
CEE 7/7:
CEE 7/4:
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

el-fanboy

Det blir veldig spennende å høre om erfaringene dine på turen, #280!

Det er ikke alltid enkelt å være pionér, men det kan være ganske spennende!

Ser for meg at vi som får TMS utover høsten blir flinke til å identifisere røde og blå kontakter eid av velvillige sjeler, og lar jungeltelegrafen gå...
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Maartensommer

Sitat fra: fthorsen på onsdag 14. august 2013, klokken 23:32
Sitat fra: ebbrey på onsdag 14. august 2013, klokken 22:18
Synd de tok bort ladeplassene ombord på superspeed :(

Fergeselskapene burde skjønne at dette er make or brake for elbilfolk. Hvis jeg skal fra Norge til Danmark/Tyskland og en av fergene har tilbud om å lade bilen om bord så velges nok denne fergen ni av ti ganger (kommer litt an på hvor i Norge du bor i forhold til avgang av fergene). Småfergene over fjordene burde også hatt dette tilbudet! Så kunne de tjent litt ekstra $ på dette.

Selv pendler jeg til DK og benytter derfor ofte SuperSpeed.  Jeg har vært i kontakt med ColorLine og de ser på forskjellige løsninger.  Pt er det av sikkerheten de ikke kan tilby lading ombord.

Av denne grunn har arbeidsgiver i DK satt opp 4 ladepunkter ved kontoret som var ferid i juni  :D

Speeder

Sitat fra: glaserud på torsdag 15. august 2013, klokken 13:58
Sitat fra: fredag på torsdag 15. august 2013, klokken 13:25
Danmark bruker ikke schuko. De har sin egen jordet stikkontakt med tre pinner.

Krever laderen jordet stikk? 107-2-D1 (den spesielle danske pluggen) godtar Schuko-plugger (CEE 7/7 og 7/4 (vår)) men da ujordet.
Selv de med jord passer vel i danske kontakter?
Zoe 43kW

Dr.Ling

Tror det er best å holde seg hjemme. Eller kjøp et dieselaggregat og putt i frunken ;) Diesel er ihvertfall diesel, hvor enn du er i verden.

Seriøst, jeg tror jeg har el-ADHD. Jeg faller fullstendig ut når jeg leser alle disse trådene om lading, adaptere osv. Skulle hatt en sånn reiseadapter som passer alle mulige ladepunkter en kan støte på :)
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

Wenche

#25
"Seriøst, jeg tror jeg har el-ADHD. Jeg faller fullstendig ut når jeg leser alle disse trådene om lading, adaptere osv. Skulle hatt en sånn reiseadapter som passer alle mulige ladepunkter en kan støte på :)"

+1

Sitat fra: Quattro på lørdag 11. mai 2013, klokken 16:44
Jeg har ingen erfaring med EL bil og er sikkert ikke den eneste som lurer på dette.

Jeg har lest meg opp og ned i mente på lading, om man skal velge dobbeltlader eller ikke.

Det jeg har oversikt over er jo selvsagt SC og vanlig 240 volt.

Det er snakk om CHADEMO og andre typer....

Kan noen enkelt sette opp en oversikt og oppsummere hvilke alternativer som eksisterer og som er relevant for en Model S?

Tråden har fått 426 svar  :o
I mine øyne; ikke akkurat "enkelt forklart hvordan man lader en Model S"
- Må vel tåle litt når man er pioneer   ???

Satser selv på 400V, 3 fas, 16A i garasjen  :P Såpass (tror jeg jeg) har skjønt  :P
(Kjøper heller de 20 adapterne, når jeg ser hvilken nytte dere har av de ???)
God tur til Danmark, Signature 280  :D Lykke til  ;D
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

glaserud

Sitat fra: Speeder på torsdag 15. august 2013, klokken 22:57
Sitat fra: glaserud på torsdag 15. august 2013, klokken 13:58
Sitat fra: fredag på torsdag 15. august 2013, klokken 13:25
Danmark bruker ikke schuko. De har sin egen jordet stikkontakt med tre pinner.

Krever laderen jordet stikk? 107-2-D1 (den spesielle danske pluggen) godtar Schuko-plugger (CEE 7/7 og 7/4 (vår)) men da ujordet.
Selv de med jord passer vel i danske kontakter?

Ja, men du får ikke kontakt med jord, s.a. det kun er lederne som får kontakt
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Sofus

Har bestillt dobbeltlader og tenkte å få tak i en type 2 til type 2 kabel etterhvert.

Ser at denne http://www.ratio.nl/en/catalog/articles/5080/mode-3-type-2
kan bestilles fra  http://www.elbilhjelpen.no/index.html  for 3600,- (6m)

Noen spørsmål til ekspertene her:

1. Finnes det et bedre alternativ?
2. Kan denne brukes på alle type 2 ladestasjoner som ikke har fast kabel?
3. Er det i det hele tatt forskjell på pluggene for 16A, 32A, enfas og trefas?
(hvis ikke, hvordan vet f.eks bilen at det skal trekkes kun 16A fra en stasjon som tilbyr 32A hvis det er brukt en 16A kabel?)
Model S

Cirion

Sitat fra: fredag på torsdag 15. august 2013, klokken 13:45Her i Norge selger Salto slike kabler.
Selger Salto slike kabler? NEI!
Lover å komme tilbake til deg osv... JA
Men selge noe? NEI!

Har forsøkt å handle en Type2 kabel fra dem siden 15. juli.
Siste svar fra dem var 6. August:
SitatVi skal ha kontroll. Har sett navnet ditt på listen. Du vil bli kontaktet.

Med vennlig hilsen
Kristian H. Braathen

Salto Ladestasjoner AS
Hoff Hovedgård, Hoffsveien 40
0275 Oslo, Norway
T: +47 23294020, M: +47 91330383
E: kristian@salto.no
www.salto.no
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Griffel

#29
Sitat fra: Sofus på fredag 16. august 2013, klokken 07:51
1. Finnes det et bedre alternativ?
Du har vel ikke annet valg om ladepunktet er et type 2 stikkontakt.

Sitat fra: Sofus på fredag 16. august 2013, klokken 07:51
2. Kan denne brukes på alle type 2 ladestasjoner som ikke har fast kabel?
Ja
Sitat fra: Sofus på fredag 16. august 2013, klokken 07:51
3. Er det i det hele tatt forskjell på pluggene for 16A, 32A, enfas og trefas?
(hvis ikke, hvordan vet f.eks bilen at det skal trekkes kun 16A fra en stasjon som tilbyr 32A hvis det er brukt en 16A kabel?)
Stikkontakten (type2) i ladestasjonen er bare en type. Samme med pluggen i denne enden på ladekablen, kablen og pluggen i andre enden kan variere avhengig av hva bilen trenger.

Ladsestasjonen har kommunikasjon med lader i bil og forteller lader via et pulsbreddesignal maksimal ladestrøm.
Hensikten med denne Standarden er nettopp at det bare skall være å plugge seg til uten å tenke.

Sitat fra: Sofus på fredag 16. august 2013, klokken 07:51
Ser at denne http://www.ratio.nl/en/catalog/articles/5080/mode-3-type-2
(Dette er en 32A kabel som er nødvendig om en skal ha glede av dobbeltladeren. Det finnes sikkert 16 A kabler også. Kabelgarnityret har et motstandsnettverk som forteller ladestasjon hvor mye den tåler slik at strømmen begrenses. Så pass på å ikke kjøpe en rimligere 16A kabel om en kan lade med 32A. Altså har en en 32A lader i bilen og kobler seg til et 32A ladepunkt med en 16A kabel, trekker ikke lader mer enn 16A. Mao. plugg inn uten å tenke på annet enn at en har kjøpt godkjent materiell)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA