Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av TorkEL10, onsdag 21. august 2013, klokken 18:02

« forrige - neste »

bb

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 05. april 2014, klokken 18:10
Nå har noen av dere kjørt mange km med Aero-felgene og muligens sammenlignet med originale 19".
Er det reduserte forbruket som ble anslått til ca 3 % målbart?
Er det andre forskjeller til Std eller Cyclone.
Epleskreller og BB byttet hjul- hva er deres erfaringer?
I ekstrem slapseføre vil det legge seg snø/vann/slush på bremseskivene med standard åpne felger. Mens på aero mener jeg at jeg ikke hadde dette problemet. Men så oppstod det sjeldent. Men selv i vanlig regn og standardfelger merker jeg ikke at bremsekraften er borte i 1-2 sekund slik som ved ekstrem slapseføre.

Ellers merker jeg ingenting til rekkevidden.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Havebigfun

Takk- det viktigste formålet var å øke rekkevidden- blir det ikke synlig er det knapt relevant. Da står igjen det spacy- designet for den som liker det. :)
Den viktigste faktoren for rekkevidde er uansett kjørestilen og hastigheten vsa. hjultrykk og -dim.

Epleskreller

Jeg satte på mine Aero med sommerdekk sist helg. Det er vanskelig å sammenligne med forbruket i høst da jeg hadde standarddfelger med samme dekk. Det viktigste er uansett kjørestil, temperatur, vær, vind og dekktrykk. Men jeg tviler ikke på man sparer litt i marsjfart pga mindre turbulens rundt hjulene. Har hatt mine strømgjerrigste lokalturer (en 30minutterstur jeg tar ofte) den siste uka, samtidig var det endel varmere enn da jeg kjørte på vinterhjul..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Havebigfun

Hvordan gikk det med dere som fikk aero- felger?

Har dere målt lavere forbruk?
Beskyttes bremsene av felgene eller er det heller slik at skitten sammler seg og skaper korrosjon ettersom felgene ikke tillater spyling om vinteren.
Jeg har kjøpt et sett og vurderer om jeg skal bruke de om sommeren eller vinteren.

Tuxedo

Sitat fra: Havebigfun på søndag 04. januar 2015, klokken 13:55
Hvordan gikk det med dere som fikk aero- felger?

Har dere målt lavere forbruk?
Beskyttes bremsene av felgene eller er det heller slik at skitten sammler seg og skaper korrosjon ettersom felgene ikke tillater spyling om vinteren.
Jeg har kjøpt et sett og vurderer om jeg skal bruke de om sommeren eller vinteren.
Min bil ble tvangslevert med aero og Hakka R2 (de var tom for alt annet), selv om den var bestillt med standard og sottozero.  Fornøyd med det, siden jeg slapp å betale noe mellomlegg.  Siden både dekk og kjøreforhold er så forskjellig mellom standardfelgene mine (sommer) og vinterfelgene, så er det dessverre umulig å si noe fornuftig om disse aerofelgene gjør noe med rekkevidden.  Men jeg ville brukt aerofelgene om vinteren; mulig det samler seg like mye dritt bak felgene, men jeg er i så fall lykkelig uvitende og slipper å se på den.  Det er uansett vinterstid rekkevidde kan bli litt kritisk.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Birger

Sitat fra: Tuxedo på søndag 04. januar 2015, klokken 19:15
Sitat fra: Havebigfun på søndag 04. januar 2015, klokken 13:55
Hvordan gikk det med dere som fikk aero- felger?

Har dere målt lavere forbruk?
Beskyttes bremsene av felgene eller er det heller slik at skitten sammler seg og skaper korrosjon ettersom felgene ikke tillater spyling om vinteren.
Jeg har kjøpt et sett og vurderer om jeg skal bruke de om sommeren eller vinteren.
Min bil ble tvangslevert med aero og Hakka R2 (de var tom for alt annet), selv om den var bestillt med standard og sottozero.  Fornøyd med det, siden jeg slapp å betale noe mellomlegg.  Siden både dekk og kjøreforhold er så forskjellig mellom standardfelgene mine (sommer) og vinterfelgene, så er det dessverre umulig å si noe fornuftig om disse aerofelgene gjør noe med rekkevidden.  Men jeg ville brukt aerofelgene om vinteren; mulig det samler seg like mye dritt bak felgene, men jeg er i så fall lykkelig uvitende og slipper å se på den.  Det er uansett vinterstid rekkevidde kan bli litt kritisk.
Jeg har akkurat den samme situasjonen. Benytter også Aero om vinteren så det er vanskelig å sammenligne.
Nå liker jeg felgene godt så jeg skulle gjerne hatt dem om sommeren også.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Havebigfun

Takk for svar.
Jeg tror det er viktig å skylle bremsene om vinteren-såfremt de blir skitne også når de er "beskyttet" av aerofelgene. Samtidig kjører man fortere om sommeren slik at aeroeffekten blir større. Derfor tenker jeg at det er best med aero om sommeren. For meg er det vanligvis en del Autobahnkjøring der.


Elbil fundamentalist

Skal kjøpe felger til Telsaen og vurderer felgenes aerodynamiske egenskaper. På bilkonfiguratoren er cyclone og turbin i "riktig" rulleretning sett fra bilens begge sider. Altså at viften møter luftmotstanden optimalt med skråsiden inn mot hjulhuset og "pumper" luft fra bilens underside og utover. Det er vel ikke slik at cyclone og turbin har høyere og venstre felgsett? I såfall ville det vært betydelig bedre aerodynamisk sett. Den aerodynamiske egenskapen er viktigst i øvre halvdel av hjulet fordi hjulet "står stille" på bakken i forhold til omgivelseluften og utøver lite luftmotstand der. Ved navhøyde er begge eiker vendt langs luftstrømmen, og har samme hastighet i forhold til omgivelsene som bilen kjører. På toppen av hjulet går hjulet dobbelt så fort i forhold til omgivelseluften og her er det viktigst at cyclone og turbinfelgene har de beste aerodynamiske egenskapene. Her er vel kun bilens ene side optimal? Bilens andre side møter eikene luftstrømmen med flatsiden først og danner massivt med turbulens. Her kan Tesla gjøre en forbedring med å motsatte mønster på venstre i forhold til høyere siden på bilen.. Slik det er nå kan jeg like gjerne kjøpe standardfelger da de ikke har noen "pumpe" effekt og har samme aerodynamiske egenskaper på begge sider. Optimalt sett burde jeg kjøpt brukte aerofelger, men de synes ikke jeg ser særlig sexy ut slik mange har kommentert på tråden allerede. Hva mener dere?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Muffinman

Konfiguratoren lyver. Turbinfelgene er like, og blir stående forskjellig vei på høyre og venstre side av bilen. Fikk hakeslepp når jeg oppdaget det, for det ble ikke så pent på høyresiden etter min mening. Cyclone tror jeg ikke er type retningsbestemt? Dvs, de kan monteres på begge sider uten at det blir ulikt?

Hyperstress

Leste at Tesla uttalte at de sluttet med aero fordi de solgte dårlig, og fordi cyclone var nesten like aerodynamiske.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

BMW850

Tror turbineffekten er liten her. La merke til det samme og syntes det var rart men det er i grunn bare kosmetisk. Tenker ikke på det da jeg stort sett kun ser en side av bilen samtidig ;)

BMW E31 (850) har identisk retning på turbinfelgene på høyre og venstre side men igjen, det er bare kosmetisk.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Havebigfun

både turbin og cyclone finnes bare en type av dvs de ruller den ene veien på den ene siden av bilen og den andre på den andre- om de har noen effekt på luftstrømmene er det at de lager turbulens.
Rekkevidden er målt med std 19" noe som indikerer at de er bedre enn iallefall turbin 21".

Tesla sier at "nye" cyclone øker rekkevidden-  om de har endret designen vet jeg ikke men det virker sannsynlig.
Skal man har maks rekkevidde er nok aerofelgene best- de gir ca 3% og det øker vel med økende hastighet på eks Autobahn. Ettersom de ble tatt ut av produksjonen pga manglende etterspørsel er det begrenset tilgang til de og de blir mere fancy for hvert år som går- snakk om ekte individualisme her...
Dessuten er det flere som synes de er fine allerede- "spacy" på en måte. 8)
P85D med aero-sommerhjul- snakk om å skille seg ut ::)

BMW850

#102
Har alltid syntes at Aero-felgene så skikkelig stygge ut. Men så så jeg er grå Tesla med disse og den så faktisk ikke så verst ut  ;)

Ikke sant, ikke sååå gæernt?



P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Twowheels

noen som vet om aero felgene veier mer/mindre en "vanlig" 19 tommer ?
_________

Havebigfun

jeg tror de veier det samme som std- jeg målte ca 14 kg netto på personvekt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA