Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av TorkEL10, onsdag 21. august 2013, klokken 18:02

« forrige - neste »

Birger

Sitat fra: bb på lørdag 07. desember 2013, klokken 00:53
Har du fått grå Aero lik mine? Det finnes kanskje bare en farge på disse.
Jepp, helt like.

Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

bb

Nice :) Til å begynne med var jeg skuffet over utseendet. Men har jeg blitt vant med dem. Og jeg liker at bilen min ser annerledes ut enn andres. Et annet pluss er at det ikke blir så mye salt og schmutz på felgene nå på vinteren.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Hyperstress

Så en grå med aerofelger i dag, og må si at det så ikke verst ut. Iom at fargen på felgene er lik bilen, så var kombinasjonen spiselig. Selv om jeg fortsatt er litt skeptisk..

Grå virker forresten til å være en god farge mtp vinterskitt  ;D

Noen som har noen gode bilder av grå ren bil med aero?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

toS

Har samme felg/farge kombo som bb bare med sort interiør. Er faktisk ganske fornøyd med disse felgene etter noen dagers eie. Synes de er kule, selv om det virker som forumet har bestemt at de ikke er fine :-)
Folk som ser bilen uten å ha trålet forumet først reagerer uansett veldig positivt på dem. Passer bra til en moderne game-changer bil.

bb

Jeg tar opp igjen en gammel tråd. Nå har min Model S rullet 12 500 km siden 22. november 2013. Med mitt kjøremønster så har jeg kjørt en del på saltede veier. Og på grunn av langturer der det var nødvendig å spare på strømmen så har regen vært brukt flittig. Noe som betyr at bremsene ikke har blitt kjørt varme. Dere skjønner sikkert hva dette leder til.

Her om dagen møtte jeg to andre Model S. De hadde hatt bilen omtrent like lenge som meg, men hadde kun kjørt 3000 km. Den ene hadde 19" cyclone mens den andre hadde 19" standard 5-eiker. Han med cyclone hadde ingen rust på sine bremseskiver. Men han var veldig nøye med å spyle skivene godt med kaldt vann ca. 1 gang i uka. Han kjørte også med regen low for å få brukt bremsene. Han andre duden hadde merkbart rust. Det var ikke rust på selve skivene, men på det mellomrommet oppe. Det vil si at hvis man ikke spyler og tar hånd om skivene, så vil de ruste uavhengig om man har aero eller åpne felger.

Mine var også ganske rustne. Ikke selve bremseflaten men oppå, eller det vil si rundt der som ventileringen er. Aerofelgene er såpass tildekket at jeg ikke får steameren inn for å spyle. Og siden bremsene ikke blir kjørt varme fordamper heller ikke saltvannet som er der. Derfor sitter de på lenge og danner rust. Jeg skulle gjerne likt å se hvordan skivene ser ut etter to-tre år.

Jeg har tatt kontakt med Tesla for å få byttet aero til en av de mer åpne felgene. Dette var ikke mulig siden jeg har kjørt såpass langt allerede. Men de hjelpe meg med å kontakte en annen bruker som faktisk ønsket aero og hadde 19" standard. Jeg er jo litt misfornøyd med løsningen deres, siden jeg i utgangspunktet hadde bestilt 19" standard. Da de leverte aero til meg så likte jeg ikke utseendet, men jeg ga det en sjanse. Og nå viser det seg at jeg hadde gjort et dårlig valg. Uansett kunne jeg ikke forutse dette før jeg faktisk hadde brukt bilen en stund.

Etter mine erfaringer vil jeg påstå at aero på norsk saltføre er svært uegnet. På sommerføre hadde det muligens gått bedre. Et alternativ for meg er å bytte sommer og vinterfelg. Men jeg heller mer for å bytte bort aero med 19" cyclone eller standard.

Er det forresten noen her som har 19" cyclone og som ønsker aero til tross for min meget negative post om aero?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Øyvind.h

Nå er bremser blant de slitedelene som inngår i servicepakken "gratis", så om de ramler av bilen er jeg ikke bekymret :) Samtidig har garantien unntak for salt, så det kan jo bli en interessant situasjon.

Ettersom skivene ikke slites er det kanskje lurt å pusse dem vår og høst når man bytter felger/dekk?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

rakriste

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 07. februar 2014, klokken 13:27
Nå er bremser blant de slitedelene som inngår i servicepakken "gratis", så om de ramler av bilen er jeg ikke bekymret :) Samtidig har garantien unntak for salt, så det kan jo bli en interessant situasjon.

Ettersom skivene ikke slites er det kanskje lurt å pusse dem vår og høst når man bytter felger/dekk?

bremseklosser ja, men ikke noe sted det er nevnt bremseskiver
Tesla Model X 90D - 2017

x Tesla Model S P85 - 2013

bb

Slik jeg forsto det da jeg snakket med Tesla skulle de ikke bytte skiver hvert år. Men for meg som har aero kan det se ut som at det blir nødvendig. Det vil jo tiden vise når jeg en dag må på EU-kontroll og de eventuelt sier at skivene har for mye rust.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Øyvind.h

#83
Sitat fra: rakriste på fredag 07. februar 2014, klokken 13:29
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 07. februar 2014, klokken 13:27
Nå er bremser blant de slitedelene som inngår i servicepakken "gratis", så om de ramler av bilen er jeg ikke bekymret :) Samtidig har garantien unntak for salt, så det kan jo bli en interessant situasjon.

Ettersom skivene ikke slites er det kanskje lurt å pusse dem vår og høst når man bytter felger/dekk?

bremseklosser ja, men ikke noe sted det er nevnt bremseskiver

Alle slitedeler bortsett fra dekk. Skivene er da naturligvis inkludert? At ikke Tesla har sett for seg at skiver også er slitedel i Norge er uvesentlig. De tenker kanskje at regen gjør bytte lite sannsynlig i bilens levetid, men i praksis vil det bli nesten som for andre biler pga rust. Eneste unntak som er nevnt på siden (og også av Elon og George) er dekk.

Sitat fra: bb på fredag 07. februar 2014, klokken 13:37
Slik jeg forsto det da jeg snakket med Tesla skulle de ikke bytte skiver hvert år. Men for meg som har aero kan det se ut som at det blir nødvendig. Det vil jo tiden vise når jeg en dag må på EU-kontroll og de eventuelt sier at skivene har for mye rust.
Første EU-kontroll er vel ikke før om nesten 5 år. Klosser vil de nok heller ikke bytte årlig, men de kommer sikkert til å pusse skivene!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Johnny

Da jeg tok opp denne problemstillingen med en teslarepresentant, så var skiver også en del av servicepakka. Mest på grunn av det valgte jeg å ta pakka. Jeg har likevel i bakhodet når jeg kjører, at å ta en god oppbremsing i ny og ned ikke er til skade.

At bremseskivene ruster utenom bremseflaten? Vel, det er en bremseskive!
TMS og eGolf.

Epleskreller

#85
Jeg kan bytte standard mot aero :)

DonPedro har byttet, ikke jeg :)
Sitat fra: DonPedro på søndag 24. november 2013, klokken 01:25
Sitat fra: Epleskreller på lørdag 23. november 2013, klokken 23:49
Om noen får disse og ønsker å bytte dem i standard, så ta gjerne kontakt. Aero er kanskje ikke like fine, men de gir litt bedre rekkevidde! Jeg har en bruksbil og ikke et smykke  ;D

Og hvis Epleskreller svarer at han allerede har fått, så er jeg ute etter tilsvarende bytte...
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Tuxedo

Er det vanskelig å få av dekslene slik at en kommer til selv felgen?  Har selv Aero, men har ennå ikke forsøkt.  Hvis dette er en enkel operasjon, så er det jo noe man kan gjøre for ukentlig rengjøring.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

bb

Det dere sier er at det er helt normalt og ufarlig at det ruster på andre deler av bremseskiven som ikke er i kontakt med klossene? Jeg har sendt deg en pm, Epleskreller.

Aero har kun et lite deksel på ca. 10 cm for å komme til mutrene. Utenom dette finnes det ingen avtagbare deksler. Da må hele felgen av.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

JO

Bremseskiver ruster, det er helt normalt. at man får rust utenom flaten som er i kontakt med
klossene er mer regelen enn unntaket, stopp å se på noen biler på en hvilken som helst parkeringsplass. Bremseskiver og og en særdeles enkel del å bytte på de aller fleste biler.
Svart Model S Levert 11 Mars

Havebigfun

Nå har noen av dere kjørt mange km med Aero-felgene og muligens sammenlignet med originale 19".
Er det reduserte forbruket som ble anslått til ca 3 % målbart?
Er det andre forskjeller til Std eller Cyclone.
Epleskreller og BB byttet hjul- hva er deres erfaringer?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA