Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan man ettermontere 6,6KW lader i EuroLeaf

Startet av Olsleaf, onsdag 21. august 2013, klokken 13:48

« forrige - neste »

Olsleaf

Er i ferd med å selge en Think City 2000, men synes det ikke er greitt å selge hvis batteriet begynner å bli dårlig. Den har stått i noen mnd, brukt den av og til og ladet den av og til, og nå leser jeg på forum at jeg skulle ha "sugd" ut all kraft og satt 12v batteri på lading. Men det visste ikke jeg noe om. Kjedelig hvis jeg nå har ødelagt batteriet, foretok en service lading og vannfylling lørdag, merker at spenning går fort under 100 når jeg kjører. Kanskje det blir bedre etter å ha ladet opp noen ganger? Kjedelig hvis jeg må ut med 20-30000 til nytt batteri, har ikke råd til det
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Yeyeye

Hadde du noen form for batteriovervåkning?
Ellers så får du prøve kjøre ut pakken forsiktig flere ganger, for så å teste rekkevidde på vanlig vis.
Nicd bør absolutt tømmes helt før lagring.
Toget trenger ikke være gått enda;)
AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

elektrolux

Sitat fra: Terolsen på onsdag 14. august 2013, klokken 13:33
Den har stått i noen mnd, brukt den av og til og ladet den av og til,

Dette er ikke så ille som mange vil ha det til:

Think har nemlig en egen evne til å lade ut traksjonsbatteriet mens den holder liv i 12V batteriet. Dermed blir ikke NiCd batteriet stående fulladet særlig lenge.

Ellers vil en kjøretur etter fulladet batteri og måling av rekkevidden du får ned til 50% på energimeteret kunne gi en pekepinn på batteriets tilstand.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: Yeyeye på onsdag 14. august 2013, klokken 16:15
Nicd bør absolutt tømmes helt før lagring.
"Tømmes helt" er en sannhet med modifikasjoner !
JA - NiCd bør brukes i så mye som mulig av spekteret 100-0%, men kjøring under 10-15% uten ettermontert batteriovervåking (Robometer/PakTrakR/..) ER risikosport.
Der er mye sunnere for batteripakken å lade opp fra 15% enn å tømme for mye å få eksplosjon.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Yeyeye

Jo, men det er ikke noe problem å tømme batteripakken forsiktig ned til 0% da. Uansett bør en ha nikometer for å følge spenning og strømtrekk. Tømmer en ned til 0 er det jo også en fare for at selvutlading kan senke spenningen kritisk lavt for å få ladet på vanlig vis. Er litt forskjell på hva folk kan, og har utstyr til her også.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Elmo

Sitat fra: Yeyeye på onsdag 14. august 2013, klokken 22:21
Jo, men det er ikke noe problem å tømme batteripakken forsiktig ned til 0% da. Uansett bør en ha nikometer for å følge spenning og strømtrekk. Tømmer en ned til 0 er det jo også en fare for at selvutlading kan senke spenningen kritisk lavt for å få ladet på vanlig vis. Er litt forskjell på hva folk kan, og har utstyr til her også.

Forsiktig, det er sant. Og vi er nok egentlig enige.
Men de jeg prøvde å formidle er at i praksis er det nesten umulig og tømme forsiktig nok på slutten med kjøring, fordi strømtrekket selv ved kjøring er for høyt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Og ved bruk av varmeapparatet vil strømtrekket øke med synkende spenning grunnet konstant effekt.

Beste måten å tømme batteriet blir dermed å bare la bilen stå med tenning på, eller rett og slett med tenning av og la den selv lade ut NiCd batteriet mens den lader 12V batteriet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Olsleaf

Takker for alle svar. Kjørte en tur i går, virket litt sprekere. Ser ut til å holde mer på spenningen nå. Har en kjøper på hånden, han er villig til å kjøpe for 30k. Liker dårlig å selge noe som ikke er i orden selv om jeg gjør det klart at han kjøper brukt bil, og ingen garanti for at batteri pakken er helt 100%, vil jeg at kjøper skal være fornøyd. Han skal kjøre til og fra arbeid, en strekning på litt over 2 mil hver vei. Har mulighet for lading på jobb, så det skulle gå bra.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA