Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Jeg har fått LEVERINGS-knapp og har reservasjonsnummer:

Startet av silverwrx, onsdag 21. august 2013, klokken 13:38

« forrige - neste »

erikf

En ting er generelle oppdateringer, men ved kjøring på vestlandet blir det ofte en utfordring at den ikke klarer å beregne ferger. Da beregner GPSen en lang omvei i stedet. Selv om fergene ligger stiplet inn på GPS-kartet.
Det er dumt spesielt fordi det ikke blir mulig å se hvor lang turen blir. Finner jo alltids frem.

Er det noen som har løst dette problemet?
Vil en oppdatering ordne dette eller har det med software og ikke kartet i seg selv å gjøre?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

cra

At den ikke klarer å beregne ferger høres i alle fall ut som en feil; pass på å rapportere det til Nissan sporenstreks! Har ikke hatt problemer med det selv, så det kan være en feil med enkelte strekninger, kanskje? Og feilen kan sikkert ligge både i den generelle programvaren og/eller kartet, men jeg tør ikke tippe på hvilken.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

erikf

Sitat fra: cra på torsdag 12. september 2013, klokken 12:24At den ikke klarer å beregne ferger høres i alle fall ut som en feil; pass på å rapportere det til Nissan sporenstreks! Har ikke hatt problemer med det selv, så det kan være en feil med enkelte strekninger, kanskje? Og feilen kan sikkert ligge både i den generelle programvaren og/eller kartet, men jeg tør ikke tippe på hvilken.
Må vel logge på you+nissan for å melde feil, og nå virker det som noe er galt der. ( http://www.nissan.no/NO/no/YouPlus.html ) Får prøve igjen senere. Eller kanskje min forhandler kan hjelpe.
Uansett, din gps klarer å ta med fergestrekk i beregningene? Verken i Hardangerfjorden eller strekkene mellom Bergen og Stavanger takler den. Virker som det er et generelt problem.

Lynet

Er det ikke et valg i innstillinger om å unngå ferger?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

erikf

Sitat fra: Lynet på torsdag 12. september 2013, klokken 22:28Er det ikke et valg i innstillinger om å unngå ferger?
Har sett gjennom alle menyene uten å finne noen feile innstillinger.

Ludvig

Har akkurat snakket med en rep fra BNH:

Oppdatering av kart skjer hvert år, er IKKE inkludert i årlig service og koster ca. 2000,-   >:(
Personen jeg snakket med anbefalte å vente med å oppdatere først etter 3 år, skulle det være noen vits....

Jeg redegjorde for budbringeren på en høflig måte at dette var en blodpris. Hans svar var at kartet tross alt dekket hele europa. Mitt svar da var å minne om at Leafen, med sin drøyt 15 mils rekkevidde, neppe blir brukt til europaturneer av sine norske eiere.

Jeg tillot meg også å nevne at en viss konkurrent byr på en smule mer sexy løsning enn deres.....

Så sånn er'e med den saken....

Dolphingrey P85+
VIN P15328
57000 km

Dette er en teit effekt                                                                                                                                                                                                                          irriterende?

knnygar

Det er eit valg i kartinnstillingane å unngå fergestrekningar og bomvegar.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Lynet

Kjøpte min Garmin med nesten like stor skjerm for ca 1600 med Lifetime update for hele Europa.

Konklusjon: kjøpe en Garmin i stedet for å oppdatere hvis du MÅ ha oppdaterte kart å kjøre etter.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Vikingo

Ikkje domt, Lynet. Ser og at når ein kjem til andre stadar so kan ein
ikkje søke etter hotell, bensinstasjonar etc. på Leafen. Men d kan
du på ein ordinær GPS.
Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!

BE

Navigasjon i biler er både dårlig og latterlig dyrt. Jeg bruker bare telefonen med Sygic, funker utmerket.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Lynet

Jeg er imponert over Google maps på min telefon, huset du skal til kommer opp som bilde (street view) når det er like før du kommer frem.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

flux

Sitat fra: Ludvig på fredag 13. september 2013, klokken 14:40
Har akkurat snakket med en rep fra BNH:

Oppdatering av kart skjer hvert år, er IKKE inkludert i årlig service og koster ca. 2000,-   >:(
Da får du en ny Google Nexus 7 med Google sin egen navigasjon som overgår alt annet om du er online.

http://www.google.com/nexus/7/

bjorn_2390

Min erfaring er at oppdateringer av kart i Norge ikke svarer seg i forhold til kostnaden. Nødvendigvis litt avhengig av hvor sentralt man bor, men AS Norge er jo ellers sinker når det kommer til å melde fra om oppdateringer i veinett, endringer i fartsgrenser osv.
Skjønner at dette kan være mer interessant for folk som reiser mye utenlands, men i hvor stor grad er det aktuelt med en Leaf?

Spar i hvert fall penga til du VEIT det er en STOR oppdatering siden sist.
Blå Euro-Leaf (2012)

KennyLeaf

iPhone 5 med Navigon-app. Oppdateres jevnlig. Ca. 600 for appen - gratis oppdateringer. Navigasjonen i Leafen er det ikke snakk om å oppdater, selv om den varsler om fotobokser som ble fjernet for seks år siden...

vangli

Selv bruker jeg en TomTom Live 1005 i Leafen. Årlig abonnement på online kommunikasjon med Live tjenesten (trafikkinformasjon, køinformasjon, veiarbeider, online oppdaterte fotobokser, Google søk med mere) og 4 kartoppdateringer pr. år, ligger på ca 400 kroner i året (Er så lite i totalen at jeg ikke husker nøyaktig pris). Har hatt denne løsningen siden Leafen var ny i januar 2012 og er kjempefornøyd. Kan til og med flytte den til dieseldyret de få gangene jeg er på langtur.

Så det å velge aternative GPS løsninger er vesentlig rimeligere og bedre på de fleste måter, enten enheten heter TomTom, Garmin eller noe annet. Det burde sende et kraftig signal til bilforhandlerene.

Jeg kan forstå at selve integrasjonen/tilpasingen av GPS i bilens interiør er en ekstrakostnad, men det er en engangssak som du betaler ved kjøp av bilen og absolutt ikke noen grunn til å ta blodpriser etterpå for SW oppdateringer.

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA