Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Flatt batteri på i-Miev

Startet av Lars_S, onsdag 21. august 2013, klokken 09:27

« forrige - neste »

pberg

BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

znaky85

Gammel tråd, men kanskje like greit å bruke denne istedetfor en ny.

Noen som vet forskjellen på 20" og 19" felgene, bortsett fra utseende selvfølgelig. Tenker da på kjøreglede, komfort, sportslighet og det å kjenne veien i fingrene og baken.

Usikker på om jeg vil ha 20 eller 19 tommere på den fremtidige bilen :)

Vind

De ser bra ut, og jeg hadde lyst på dem, men ble frarådet av selger. I ettertid angrer jeg litt, så vil noen bytte så er jeg klar..

I følge selger blir det ganske lite gummi, og bilen blir litt hard med 20 tommere.  Det har han nok rett i ( og han hadde prøvd begge)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

znaky85

Om det er mye eller lite gummi, har det noe å si? Bortsett fra at den blir litt hard? Med hard menes at du kjenner smådumper i veien godt i baken?

sjokomelk

Sitat fra: znaky85 på tirsdag 11. februar 2014, klokken 21:24
Om det er mye eller lite gummi, har det noe å si? Bortsett fra at den blir litt hard? Med hard menes at du kjenner smådumper i veien godt i baken?
For å ta en litt rar analogi - Har det noe å si om du har 2 eller 5cm tykk madrass i senga di? Hvilken vil være mest komfortabel i lengden? Hvilken madrass vil du kjenne sengebunnen best gjennom?  :)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

znaky85


Terondo

Det er klart, med mindre gummi, kjenner man ujevnheter i veien bedre. Man vil da nødvendigvis også få bedre føling med underlaget, og med kortere dekkvegger vil det bli mindre felgvandring, som gir mindre svaiing når man svinger. Her vil det være en avveining for de fleste. Lavere profil, gir bedre styrerespons og mer føling med underlaget, mot mindre komfort. I tillegg synes jeg at 20" kler bilen best, og ikke nødvendigvis fordi de felgene er penest, men størrelsen kler designet godt.

Jeg har gått for 20" på sommer og 19" på vinter. Nå er jeg vant med 225-40-R18 som gir mye kjørefølelse og lite komfort, og liker den forandringen fra vinter til sommer og vice versa, ganske godt. Det gjør at jeg automatisk legger om kjørestilen når vinteren kommer, noe som er fornuftig.

Jeg har ikke prøvekjørt 20" enda, men ser frem til det.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

pberg

Husk også at dekkutvalget til 20" sikkert blir mindre og dyrere enn for 19". Markedet for de dekkene er kun de som har kjøpt 20", og i to forskjellige dimensjoner.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

bromm

Helt siden journalistene begynte å skrive omtaler om i3 så har man kunnet "lese" av teksten hvem som har kjørt 20" og ikke... Alle på 20 har påpekt at den føles for hard/stiv, mens de andre ikke nevner dette i det hele tatt.  Husk: med så liten bredde så vil lav profil gjøre et mye større utslag på komfort enn det gjør på normale "bredfelger"...

znaky85

Hmm. Prisen kan ikke være så forskjellig fra 19 til 20?
Utvalget er ikke så viktig, såfremt de som lager de, er bra nok.

pberg

Tror nok det blir en del forskjell, spesielt når en tenker på at det er kun de som har kjøp i3 med 20" som kan bruke disse dekkene. Vet ikke hvor mange % det er, men det er nok ikke så veldig mange, av en årsproduksjon på kanskje 15000 biler. Små produksjonsserier er dyrt.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Terondo

Det skiller til nå 300 kroner pr. bakdekk. Henholdsvis rundt 1800 for 19" og 2100 for 20". Dette er for Bridgestone Ecopia EP500, som originaldekkene. De er enda ingen alternative dekk enn disse hos mine dekkilder. Lite som skiller de enn så lenge i alle fall. Kan jo være at 19" blir endel rimeligere og 20" forblir så dyre, men det er så lite volum på de dekkene at jeg tviler på at det blir noe rimelig for hverken 19" eller 20". Må tenke på at de dekkdimensjoner som blir rimelig, er det enorme volum på, 10 000 stykk er ikke i nærheten av nok til å få noe særlig å si på prisen. Det er også lenge til folk skal ha dekk til BMW i3. Regner med at de holder i minst 2 år, gjerne lenger.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

pberg

Hvor mye koster fordekkene? Det er jo slike rund baut hvis du har standardfelger.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Terondo

De koster rundt 100 kroner mindre enn bakdekkene.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

02Henning

Sitat fra: Terondo på torsdag 13. februar 2014, klokken 13:02
Det skiller til nå 300 kroner pr. bakdekk. Henholdsvis rundt 1800 for 19" og 2100 for 20". Dette er for Bridgestone Ecopia EP500, som originaldekkene.

Hm, hvor finner du disse prisene? Husk at hos BMW er det ikke mva på dekk levert med bilen, men du vil sikkert ha nye dekk uten å måtte skifte bil. Prisene hos min foretrukne dekpusher på nett er rundt 2,3K for standarddimensjonen og N/A for 20". Det er vel disse prisene som er reelle når tiden er inne?

Det var jo ellers en del modeller og produsenter som hoppet på metrisk (TRX) dimensjoner på 80-tallet og på tross av tung satsing, tok det ikke mange årene før utviklingen stoppet opp og alt du kunne finne til disse hjulene var antikvarisk teknologi til ågerpris (ja, dekkene ble dyrere og dyrere samtidig som de ble dårligere og dårligere målt mot konkurrentene).

Den som lever får se, men hvis ikke andre modeller/produsenter hiver seg på pizzakutter-dimensjonene til i3 er det ikke lenge før vi eiere må ut på en ytelsesmessig ørkenvandring.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA