Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Oslo-Rena-Oslo på en dag i september uten lading?

Startet av Milzit, tirsdag 13. august 2013, klokken 22:01

« forrige - neste »

OddB

I følge Elons beregninger skulle du klare turen selv om du kjører i over 110km/t :)
... og det tar jo ikke lang tid å fylle etter noen få km på en 16A kontakt for å fjerne litt av angsten..

http://www.teslamotors.com/no_NO/blog/model-s-efficiency-and-range
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Milzit

Takk, jeg får ta sjansen da.. ;)

Så får vi se hvem som blir kjører tom først..

Milzit

Sitat fra: Johnny på tirsdag 13. august 2013, klokken 22:46
Sitat fra: Milzit på tirsdag 13. august 2013, klokken 22:23
Sitat fra: Johnny på tirsdag 13. august 2013, klokken 22:11
Dette var bilen som skulle gravlegge begrepet "rekkeviddeangst". Du har det allerede før du har fått bilen. Jeg synes du skal kjøre, og ringe rangeren om det ikke går. Kansje fylle batteriet helt opp før du drar....
Tja, jeg har aldri hatt elbil før, uansett så er det fortsatt en elbil om man trenger å planlegge litt... Tar 100% charge før jeg drar ja. Den har jo fortsatt sine begresninger.

Ringer ranger? Jeg tenkte å spørre Tesla om road assistance er med i service avtalen slik som i USA, men det stod ikke noe om det i den norske avtalen.
Jeg har ikke tatt ranger service da jeg bor så nærme Alnabru, dette er vel kun for at de kommer hjem til deg og tar service ikke at de henter deg med flatt batteri? :)

Og hvem ringer man egentlig hvis man har flatt batteri? Veihjelp som man har på forsikringen?

Grunnen til at du bør ringe rangeren, er at om batterirt er tomt, så er det noe galt med bilen!

Regner forøvrig med at veihjelpbransjen fornyer seg nå, og kan stille opp med lading når det er påkrevet :)

Det hjelper meg lite å diskutere med ranger om det er feil på bilen eller ikke hvis man har tomt batteri, det jeg trenger først da er noen som kan få bilen (og meg) hjem...

koop

Sitat fra: ELbilist1 på tirsdag 13. august 2013, klokken 22:18
Pratet med Tesla angående henting i Oslo.
Spurte om det gikk greit å kjøre til Kristiansand, ca 355km fra Alna...
Det skulle gå, sa ho. Men for sikkerhets skyld skullew ho sette den på "Extra" mode.
Jeg er ikke redd, det er jo så god plass, at jeg kan sove i bilen :) :)
Du får si fra hvordan de går.
Jeg skal ha samme turen i november (håper før).
Kristiansand:
Tesla Model S #2966, Vin 18513
7.3.2013 - Reservert
13.5.2013 - Bekreftet bestilling
14.5.2013 - Papirene signert
27.9.2013 - In Production
8.10.2013 - Production Complete
21.11.2013 kl. 11:00 - Avtalt utlevering
Subaru Forrester utgår

Øyvind.h

Sitat fra: koop på tirsdag 13. august 2013, klokken 23:39
Sitat fra: ELbilist1 på tirsdag 13. august 2013, klokken 22:18
Pratet med Tesla angående henting i Oslo.
Spurte om det gikk greit å kjøre til Kristiansand, ca 355km fra Alna...
Det skulle gå, sa ho. Men for sikkerhets skyld skullew ho sette den på "Extra" mode.
Jeg er ikke redd, det er jo så god plass, at jeg kan sove i bilen :) :)
Du får si fra hvordan de går.
Jeg skal ha samme turen i november (håper før).
Regner med du har fått med deg at hurtigladeren på Brokelandsheia straks er ferdig, dvs mellom Alnabru og Kristiansand :) Erfaringen er forsåvidt viktig uavhengig av ladetilgang!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cowboystrekk

Husk at rekkevidda er regna ut ifra kjøring i 90 km/t. Til rena ligger nok snittet undrr om du følger fartsgrensene. Fredrik hauge hadde jo snitt på 48.5 mil rekkevidde, da iberegna noen prøvekjøringer som sikkert var friske :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

perbuhs

Hei

Hvis du ikke kjører helt idiot men holder deg til fartsgrensene, så skal det gå med god margin. Største utfordringen er motorveien. Jeg har selv kjørt tur-retur Lillehammer med Roadsteren flere ganger, både sommer og vinter, med ca. 4 timer lading på lillehammer. Uten lading skulle det ha gått akkurat, men med lading hadde jeg god margin.

Jeg skal forresten gjøre det samme 31 august, litt usikker på om jeg drar til Rena eller Lillehammer,  men kan gi info om hvordan det gikk :-)

Tesla Roadster 2.5 26000km - Selges
Nissan Leaf 25000km
Model S  85KwH 2000km
Fammilien har kjør 100% elektrisk siden februar 2011

EvenSteven

Sitat fra: Milzit på tirsdag 13. august 2013, klokken 22:01
Jeg skal på en dagstur Oslo-Rena-Oslo i september og dette kan bli den første lengre turen med ny bil. (selv om vi sikkert ikke har fått solgt fossil bilen enda)

Hvis jeg tar E6 og RV3, så er det er 171 km hver vei og 343 km totalt.

Jeg vet ikke om det blir mulighet for lading i Rena, men jeg håper det blir mulig å lade noen timer på 16A dit jeg skal.

Supercharper på Lillehammer vil være en stor omvei, og det eneste jeg kan bruke på veien er da et vanlige 16A ladepunkter f.eks. i  Elverum. (og det tar jo lang tid)

Man burde vel klare denne turen uten lading hvis man kjører noenlunde økonomisk?

Er det noen som har noen erfaringer enda med slike distanser?

Hvis du evt. skulle få problemer med rekkevidden på vei hjem, er du velkommen til å lade i garasjen hos meg. ( På Jessheim )
En kaffekopp og litt Teslaprat følger så klart med i tilbudet.
Tesla S P85+ sølv

Hellemann

Sitat fra: RSandven på tirsdag 13. august 2013, klokken 22:16
Har du testa denne? --> http://www.jurassictest.ch/GR/
Velg Tesla Model S 85 og først Oslo, så Rena (en eller annen adresse). Da ser du at du har litt igjen hvis du kjører "Sport" på max i bunnen der :)

Denne var jo helt genial! Får en god pekepinn på rekkevidden her! Fant ut at jeg kan kjøre rundt Oslofjorden mer enn fire ganger (inkludert omveier hit og dit), fram og tilbake til hytten to ganger osv...
Om denne stemmer sånn ca er bilen et genikjøp!
#2581- kanskje til jul??

PAS

Hvis du evt. skulle få problemer med rekkevidden på vei hjem, er du velkommen til å lade i garasjen hos meg. ( På Jessheim )
En kaffekopp og litt Teslaprat følger så klart med i tilbudet.
[/quote]

Vi burde vel lage en liste eller kart med adr og tlf nr  (ikke offtentlig kun for forum medl) over private lademuligheter etterhvert som det dukker opp Model S eiere rundt om i landet
Jeg har en 400V rød kontakt til utlån ved behov. Bor rett ved Son Spa hotell
Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

EvenSteven

Det er en veldig god ide, Pas.

Har også en rød 400v i garasjen på hytta rett utenfor Strømstad.   8)
Tesla S P85+ sølv

el-fanboy

Jeg er godt kjent med elbil på strekningen du nevner. Østerdalen er veldig snill for elbiler, 70 og 80-soner, og veldig flatt. Tør påstå at det ikke blir noe problem med TMS P85 Oslo-Rena retur i september. Første gangen tar du det bare litt piano for å være på den sikre siden, og lunker i 88 km/t på motorveien opp til Minnesund, så sparer du masse juice. Er det tørre veier klarer du det med god margin, er det våte veier tømmer du nok batteriet litt mer.

Østerdalen er forøvrig veldig dårlig representert på ladekartet, men jeg har kjørt der mange ganger med LEAF, og man finner steder å lade på 10A/16A, folk er veldig behjelpelige. Er dessuten Chademo på Elverum, for de som har tenkt seg en sånn adapter med tiden.

Østerdalen er jo et skogbruksområde, og industrien oppover der benytter gjerne 3-fase strøm, og jeg har sett røde og blå kontakter både her og der. Selvfølgelig husker man å spørre hvis man vil kjøpe litt strøm  ;)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Signature #280

Min erfaring etter å ha hatt bilen en uke, du kan kjøre 39,5 mil uten noen form for rekkevidde angst.. Du kommer deg nok opp mot 43 mil, men da blir nok de siste milene noe nervepirrende.. Det finnes også en mulighet til å sette bilen i range mode. Det har ikke noe å si for ytelsen.. Ved ca 4 mil igjen begrenses strømforbruket automatisk, du kan kjøre fort, men ikke akselerere fullt. God tur!!

FThorsen

Sitat fra: perbuhs på onsdag 14. august 2013, klokken 08:38
Jeg skal forresten gjøre det samme 31 august, litt usikker på om jeg drar til Rena eller Lillehammer,  men kan gi info om hvordan det gikk :-)

Advarsel: seriøst OT!
Perbuhs - lurer på hva du skal for noe på Rena/Lillehammer akkurat lørdag 31/8... ;)
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

perbuhs

Advarsel: seriøst OT!
Perbuhs - lurer på hva du skal for noe på Rena/Lillehammer akkurat lørdag 31/8... ;)
[/quote]

Birken
Tesla Roadster 2.5 26000km - Selges
Nissan Leaf 25000km
Model S  85KwH 2000km
Fammilien har kjør 100% elektrisk siden februar 2011

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA