Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sv: Random bilder av Model S i Norge

Startet av Milzit, tirsdag 20. august 2013, klokken 19:51

« forrige - neste »

Milzit

Jeg skal på en dagstur Oslo-Rena-Oslo i september og dette kan bli den første lengre turen med ny bil. (selv om vi sikkert ikke har fått solgt fossil bilen enda)

Hvis jeg tar E6 og RV3, så er det er 171 km hver vei og 343 km totalt.

Jeg vet ikke om det blir mulighet for lading i Rena, men jeg håper det blir mulig å lade noen timer på 16A dit jeg skal.

Supercharper på Lillehammer vil være en stor omvei, og det eneste jeg kan bruke på veien er da et vanlige 16A ladepunkter f.eks. i  Elverum. (og det tar jo lang tid)

Man burde vel klare denne turen uten lading hvis man kjører noenlunde økonomisk?

Er det noen som har noen erfaringer enda med slike distanser?

Johnny

Dette var bilen som skulle gravlegge begrepet "rekkeviddeangst". Du har det allerede før du har fått bilen. Jeg synes du skal kjøre, og ringe rangeren om det ikke går. Kansje fylle batteriet helt opp før du drar....
TMS og eGolf.

Lanber

Jeg har kjørt Kangoo EL og kan med handa på hjertet si du finner bestandig et 16A stikk :-)

RSandven

Hey Milzit!

Har du testa denne? --> http://www.jurassictest.ch/GR/
Velg Tesla Model S 85 og først Oslo, så Rena (en eller annen adresse). Da ser du at du har litt igjen hvis du kjører "Sport" på max i bunnen der :)
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

Øyvind.h

Sitat fra: Johnny på tirsdag 13. august 2013, klokken 22:11
Dette var bilen som skulle gravlegge begrepet "rekkeviddeangst". Du har det allerede før du har fått bilen. Jeg synes du skal kjøre, og ringe rangeren om det ikke går. Kansje fylle batteriet helt opp før du drar....
Bekymringen forsvinner nok når han blir kjent med bilen. 34 mil bør gå fint. Får han ladet litt på 16a blir det helt problemfritt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ELbilist1

Pratet med Tesla angående henting i Oslo.
Spurte om det gikk greit å kjøre til Kristiansand, ca 355km fra Alna...
Det skulle gå, sa ho. Men for sikkerhets skyld skullew ho sette den på "Extra" mode.
Jeg er ikke redd, det er jo så god plass, at jeg kan sove i bilen :) :)
:) Ren nytelse, hvær dag!

Milzit

Sitat fra: Johnny på tirsdag 13. august 2013, klokken 22:11
Dette var bilen som skulle gravlegge begrepet "rekkeviddeangst". Du har det allerede før du har fått bilen. Jeg synes du skal kjøre, og ringe rangeren om det ikke går. Kansje fylle batteriet helt opp før du drar....
Tja, jeg har aldri hatt elbil før, uansett så er det fortsatt en elbil om man trenger å planlegge litt... Tar 100% charge før jeg drar ja. Den har jo fortsatt sine begresninger.

Ringer ranger? Jeg tenkte å spørre Tesla om road assistance er med i service avtalen slik som i USA, men det stod ikke noe om det i den norske avtalen.
Jeg har ikke tatt ranger service da jeg bor så nærme Alnabru, dette er vel kun for at de kommer hjem til deg og tar service ikke at de henter deg med flatt batteri? :)

Og hvem ringer man egentlig hvis man har flatt batteri? Veihjelp som man har på forsikringen?

Milzit

Sitat fra: ELbilist1 på tirsdag 13. august 2013, klokken 22:18
Pratet med Tesla angående henting i Oslo.
Spurte om det gikk greit å kjøre til Kristiansand, ca 355km fra Alna...
Det skulle gå, sa ho. Men for sikkerhets skyld skullew ho sette den på "Extra" mode.
Jeg er ikke redd, det er jo så god plass, at jeg kan sove i bilen :) :)
Ja, det er ca. samme distansen det du har også en supercharger på veien, men det er kanskje ikke åpnet enda når du henter.
Mr Wold på Tesla sa han hadde kjørt Oslo-Kristansand med Roadsteren sin.


Milzit

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 13. august 2013, klokken 22:17
Sitat fra: Johnny på tirsdag 13. august 2013, klokken 22:11
Dette var bilen som skulle gravlegge begrepet "rekkeviddeangst". Du har det allerede før du har fått bilen. Jeg synes du skal kjøre, og ringe rangeren om det ikke går. Kansje fylle batteriet helt opp før du drar....
Bekymringen forsvinner nok når han blir kjent med bilen. 34 mil bør gå fint. Får han ladet litt på 16a blir det helt problemfritt.

Hadde du lagt ut på denne turen om vinteren da?

Øyvind.h

Sitat fra: Milzit på tirsdag 13. august 2013, klokken 22:25
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 13. august 2013, klokken 22:17
Sitat fra: Johnny på tirsdag 13. august 2013, klokken 22:11
Dette var bilen som skulle gravlegge begrepet "rekkeviddeangst". Du har det allerede før du har fått bilen. Jeg synes du skal kjøre, og ringe rangeren om det ikke går. Kansje fylle batteriet helt opp før du drar....
Bekymringen forsvinner nok når han blir kjent med bilen. 34 mil bør gå fint. Får han ladet litt på 16a blir det helt problemfritt.

Hadde du lagt ut på denne turen om vinteren da?
34 mil i flatt terreng hadde jeg tatt sjansen på vinterstid. Når du kommer frem og er halvveis ser du hvordan du ligger an. Hadde sjekket ladestasjoner.no i forkant, eller spurt de jeg skal besøke om å få låne 16a kurs frem til avreise.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kjølholdt

Jeg satser på å kjøre Bergen - gursken vinterstid ca 35 mil, og nekter å ha rekkevidde angst;-)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Milzit

Sitat fra: RSandven på tirsdag 13. august 2013, klokken 22:16
Hey Milzit!

Har du testa denne? --> http://www.jurassictest.ch/GR/
Velg Tesla Model S 85 og først Oslo, så Rena (en eller annen adresse). Da ser du at du har litt igjen hvis du kjører "Sport" på max i bunnen der :)
Hei
Takk, nei den kjenner jeg ikke. Men dette er vel optimistisk om sommeren?

Men jeg skriver først Oslo og trykker "Update" og får en rød nål der, men når jeg skriver til adressen og update så oppdaterer den jo ikke..kun mulig å trykke på kartet for å sette nål nr 2.

Muffinman

Sitat fra: kjølholdt på tirsdag 13. august 2013, klokken 22:30
Jeg satser på å kjøre Bergen - gursken vinterstid ca 35 mil, og nekter å ha rekkevidde angst;-)
Jeg kjøper bilen i overbevisning om at Averøy-Åfjord med sine 30 mil går fint under alle forhold. Men jeg må innrømme at jeg er litt spent på første turen vinters tid, selv om alt tyder på at det skal gå med god margin.

RSandven

Sitat fra: Milzit på tirsdag 13. august 2013, klokken 22:30
Sitat fra: RSandven på tirsdag 13. august 2013, klokken 22:16
Hey Milzit!

Har du testa denne? --> http://www.jurassictest.ch/GR/
Velg Tesla Model S 85 og først Oslo, så Rena (en eller annen adresse). Da ser du at du har litt igjen hvis du kjører "Sport" på max i bunnen der :)
Hei
Takk, nei den kjenner jeg ikke. Men dette er vel optimistisk om sommeren?

Men jeg skriver først Oslo og trykker "Update" og får en rød nål der, men når jeg skriver til adressen og update så oppdaterer den jo ikke..kun mulig å trykke på kartet for å sette nål nr 2.

Tja, veit ikke hvor realistisk den er på en hard vinterdag. Men anyways, hvis du alltid regner med max Sport, så bør det gi en god indikasjon hvertfall. Den tar jo høyde for høydeforskjellene i terrenget.
Du må skrive Oslo så trykke Enter, så må du skrive en adresse på Rena (tolka Rena som et sted i USA) og så trykke Enter.
Altså:

    • Første adresse - Enter
    • Andre adresse - Enter
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

Johnny

Sitat fra: Milzit på tirsdag 13. august 2013, klokken 22:23
Sitat fra: Johnny på tirsdag 13. august 2013, klokken 22:11
Dette var bilen som skulle gravlegge begrepet "rekkeviddeangst". Du har det allerede før du har fått bilen. Jeg synes du skal kjøre, og ringe rangeren om det ikke går. Kansje fylle batteriet helt opp før du drar....
Tja, jeg har aldri hatt elbil før, uansett så er det fortsatt en elbil om man trenger å planlegge litt... Tar 100% charge før jeg drar ja. Den har jo fortsatt sine begresninger.

Ringer ranger? Jeg tenkte å spørre Tesla om road assistance er med i service avtalen slik som i USA, men det stod ikke noe om det i den norske avtalen.
Jeg har ikke tatt ranger service da jeg bor så nærme Alnabru, dette er vel kun for at de kommer hjem til deg og tar service ikke at de henter deg med flatt batteri? :)

Og hvem ringer man egentlig hvis man har flatt batteri? Veihjelp som man har på forsikringen?

Grunnen til at du bør ringe rangeren, er at om batterirt er tomt, så er det noe galt med bilen!

Regner forøvrig med at veihjelpbransjen fornyer seg nå, og kan stille opp med lading når det er påkrevet :)
TMS og eGolf.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA