Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvilken bil kjører du i dag?

Startet av MapleLeaf, tirsdag 20. august 2013, klokken 11:35

« forrige - neste »

MapleLeaf

Hei,

Først takk for et meget godt forum. Det er artig å følge de ulike trådene og jeg er imponert over kunnskapen og generøsiteten brukerne utviser.

Jeg har nå bestemt meg for import av Leaf fra USA, planlegger en 2012 SL fra en "kald" stat. Ift. rimeligere transport så regner jeg med at østkysten i så måte må være bra.

- Er det noen som kan anbefale en forhandler på østkysten?

Utover dette har har jeg et par spørsmål som jeg håper noen av dere kan ta dere tid til å svare på:

- Hvilken sjekk bør være tatt på batteriet? Og hva bør den vise?
- Hva må gjøres med laderen? Jeg har sett på forumet at EVSE Upgrade anbefales. Dette er en løsning hvor man sender inn sin egen lader og får en justert lader i retur:
a. hvor lang tid tar dette?
b. hva gjør man når bilen kommer til norge? (og før man har noe ladeutstyr fra EVSE upgrade?)
c. Støpselet må vel byttes etter man har mottatt fra EVSE Upgrade, hvilket støpsel skal da benyttes og hvor selges det?
d. finnes det bedre alternativer enn EVSE Upgrade?
e. går det an å kjøpe en US leaf som har ladeutstyr tilpasset Norge?

silverwrx

Mange spørsmål.

Har selv en USDM Leaf SL fra en "varm" stat, og den er god som gull. Mindre rust på min, en på din 2013 som fikk 1mnd vårvær i norge. Vår er og tectylbehandlet nå.

svar på a-e: Er jo bare å få tak i en ladeledning. Ikke koster de mye heller. Keep it simple. Jeg har to stk 220v, en i bil og en hjemme.
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

TorC

Sitat fra: MapleLeaf på tirsdag 13. august 2013, klokken 13:46
Hei,

Først takk for et meget godt forum. Det er artig å følge de ulike trådene og jeg er imponert over kunnskapen og generøsiteten brukerne utviser.

Jeg har nå bestemt meg for import av Leaf fra USA, planlegger en 2012 SL fra en "kald" stat. Ift. rimeligere transport så regner jeg med at østkysten i så måte må være bra.

- Er det noen som kan anbefale en forhandler på østkysten?

Utover dette har har jeg et par spørsmål som jeg håper noen av dere kan ta dere tid til å svare på:

- Hvilken sjekk bør være tatt på batteriet? Og hva bør den vise?
- Hva må gjøres med laderen? Jeg har sett på forumet at EVSE Upgrade anbefales. Dette er en løsning hvor man sender inn sin egen lader og får en justert lader i retur:
a. hvor lang tid tar dette?
b. hva gjør man når bilen kommer til norge? (og før man har noe ladeutstyr fra EVSE upgrade?)
c. Støpselet må vel byttes etter man har mottatt fra EVSE Upgrade, hvilket støpsel skal da benyttes og hvor selges det?
d. finnes det bedre alternativer enn EVSE Upgrade?
e. går det an å kjøpe en US leaf som har ladeutstyr tilpasset Norge?

Jeg har selv imortert en Nissan Leaf fra USA og har skrevet litt om min erfaring tidligere her på forumet.

Jeg tror den største utfordringen du vil møte er selve gjennomføringen av kjøpet. Når du har funnet deg en bil du vil ha bør du kanskje kjøre et søk på nett, og ett på Better Business Burau. (bbb.org). Da kan du se hvor lenge forhandleren har vært med i BBB, og hvor mange klager de har fått. Det at de har fått klager betyr kanskje ikke så mye når du se hva folk har klaget på (alt fra feil farge på askebegeret, til ei lyspære til 5 kroner, til de langt mer alvorlige tingene). Da kan du også se hvordan bedriften har håndtert de klagene som har gått så langt som til BBB.

Når du har funnet både bil og forhandler bør du være klar over at det er mange USA-Amerikanere som er ekstremt "rasistiske". De liker ikke utlendinger, og vil ofte ikke selge for eksport. De som aksepterer eksport vil ofte ikke gå ned i pris eller de overpriser tjenestene (slik som transport og document-fees).

Når du har funnet en forhandler du liker bør du være klar over at de ofte "trikser seg unna ansvar" ved å la et annet selskap lage "prospektene" eller "autobiografien". Eventuelle gale opplysninger der er ikke selgers ansvar.

Du bør derfor gjøre hjemmeleksen grundig, og heller stille for mange skriftlige spørsmål om bilen enn for få.

ALLTID krev Carfax! Denne gir deg ikke bare tilstandsrapport, men forenkler enkeltgodkjenningen her i Norge.

Bilen MÅ ha vært på veien i USA for å få den godkjent her i landet. Er det en salvage er det vanskelig å få den godkjent. 

Betal gjerne et par tusen $ i depositum med VISA eller MasterCard. Da har du iallefall mulighet til å få igjen litt hvis det er noe galt med bilen ved levering.

Transport i USA er DYRT. Forhandlere nærme havner kan ofte levere svært billig.

Batteritestene som utføres hos Nissan er i all hovedsak ubrukelige. De vil si "excellent" frem til det er på 80%.

Når det gjelder ladekladd trodde jeg alle 2012 hadde 110/220 på 12amp i USA, men jeg har blitt korrigert på dette tidligere. Spør derfor selgeren om hva den har.

Hvis du kjøper en bil som du må sende til oppgradering kan det hende din forhandler kan ordne dette for deg slik at du slipper ventetiden. Eller du kan poste en melding i forumet hvor du ber om å få låne eller leie en kladd frem til du får tak i din egen.

ELLER du kan bestille deler til en "upgrade" og fikse det sjæl. Det er gjort på en halvtime og koster deg ca 200,- i deler, frakt og MVA.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Batteribill

Eller gjør som meg. La andre gjøre jobben, betal bilen, ta imot bilen, betal resten.
Jeg synes det var greiest.
Synes det blir for mye å sjekke opp i selv, for å finne riktig bil og selger.

Men det er jo gøy å ha gjort alt selv. Og mange forhåpentligvis gode erfaringer. :-)
Lykke til.


Haugesund, Sølvgrå 2011 USA Leaf. 23k Km

2011 USA Leaf Sølvgrå. EL13798
22450km 1. august 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA