Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er din bil på denne lastebilen? Kjørte nordover forbi Kløfta kl 17.00 14 august!

Startet av Havebigfun, mandag 19. august 2013, klokken 16:43

« forrige - neste »

Sprucemoose

Dette med tillatt vekt tenkte jeg aldri på da jeg bestilte. Og nå er jeg litt bekymret for hva jeg egentlig kan putte inni denne bilen  :o. 5 voksne + 5 små kofferter blir 4x75 + 5x10 kg = 350kg (førers vekt er inkludert, ikke sant?). Virker neimen ikke som det blir mye igjen, da?

Jeg vet ikke hva som bestemmer tillatt totalvekt, kan det tenkes at den økes med Dual Drive-versjonen?
S85D: Steel Grey - 19" standardfelger - Svart skinn - Panoramatak - Dobbeltlader - Luftfjæring - Tech-pakke - Lydpakke - Vinterpakke - Barneseter

Brede

Var innom en av Vegvesenets kontrollstasjoner i dag og veide bilen. (Usikker på hvor nøyaktig denne vekten er).

Jeg fikk 2090kg med tom bil, vognkort sier 2100.
Jeg har ikke panotak og ingen dobbellader.

Dennis

De vektene skal være nøyaktig, men viser i 10 kg steg . Veide min egen vekt helt nøyaktig og jeg veier et rundt tall :) hadde vært interessant å veid en med panotak og dobbelader også

tho

For noen merkelige bekymringer dere har  ;D
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Davidsv

Sitat fra: tho på søndag 14. desember 2014, klokken 12:19
For noen merkelige bekymringer dere har  ;D

Hvis forsikringsselskapet ikke vil betale ut pga for høy last synes jeg ikke det er en merkelig bekymring
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Rav4_EV

Om du har 100 kg for mye jevnt fordelt på begge aksler er det ingen som bryr seg.
Drar du av veien med 400 kg helt bakerst i bagasjerommet har du et problem.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Havebigfun

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 14. desember 2014, klokken 17:06
Om du har 100 kg for mye jevnt fordelt på begge aksler er det ingen som bryr seg.
Drar du av veien med 400 kg helt bakerst i bagasjerommet har du et problem.
Vel- uansett er du avhengig av nåde hos myndighetene eller forsikringsselskap om du har overskredet tillatt totalvekt og uhellet har vært ute. I denne situasjonen vil jeg helst ikke komme. Hvis det blir - som man kan mistenke- at en fullspekket P85D har en nyttelast på ca 260 kg blir det umulig å ta en tur med 5 voksne + baggasje med formalia iorden.

Jeg skjønner at mange ikke synes det er så nøye- slik har det vært håndtert i Norge tidligere.
Hvis man ser på tilhenger/ førerkortproblematikk mener jeg at man ser en klar dreining i retning av regler som tolkes presis med de konsekvensene det får for den som har et "underdimensjonert" førerkort- opptil 10 k i bot.
(uten at jeg ønsker en avsporing av tråden i rettning tilhengerproblematikk)

Rav4_EV

Tilhenger og førerkortproblematikken kommer av alle som drar av veien med tilhenger, ofte av mangel på respekt for vekt, lastesikring og lastens tyngdepunkt.
Ingen drar av veien med 100 kg jevnt fordelt over totalvekta.
Når først en personbil får reaksjon fra myndighetene er det basert på grove brudd.
På lastebil og buss er det flere hundre kilo i frimargin per aksel før krav om omlasting og gebyr.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Havebigfun

Det er andre som har problemer med nyttelasten også.
http://www.dinside.no/932107/ford-mondeo-overvekt-eller-ikke

Car-El

Vær gla dem ikke ser på Toyota Prius. Syndes å huske at den har 325kg nyttelast. Om æ skulle ha kjørt den, så har æ hatt 280~285kg nyttelast igjen.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA