Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er din bil på denne lastebilen? Kjørte nordover forbi Kløfta kl 17.00 14 august!

Startet av Havebigfun, mandag 19. august 2013, klokken 16:43

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Davidsv på onsdag 10. desember 2014, klokken 12:02
Så med fullt opp av passasjerer kan man i praksis ikke ha med bagasje??

Kommer selvsagt an på hvor mye pasasjerene veier, men nei, du har ikke lov til å overstige max totalvekt, uansett hva det er du putter i bilen. Om man bommer med litt (kommer noen titalls kilo over pga pasasjerer med litt bagasje) går det sikkert greit, men å hive inn et halvt tonn for mye kan nok påvirke kjøreegenskaper såpass mye at man blir trafikkfarlig. Har forøvrig tilgode å komme borti vektkontroll så langt, men prøver å holde meg innafor uansett hva jeg kjører med, og spesielt med campingvogn. Største sjansen for å bli "tatt" er antakelig om du er ute for et uhell, og det kommer fram at du hadde alt for mye vekt.  Da kan du (i alle fall etter boka) få avkorting.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Davidsv

#16
Selv om det er liten sjans for å bli tatt, er det jo veldig betenkelig at de reklamerer skryter av at bilen har masse plass hvis det allikevel blir, i praksis, ulovlig å dra på hytta med familien (5 pers + bagasje for en uke eller 2)
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

NegativeElectrode

#17
Katapult på biler med soltak i tilfelle vektkontroll? Kan bli problemer om man har skiboks eller annet rask på taket. Eject på frunk? Alt kan jo fikses med en softwareoppgradering, så dette ordner seg nok :)

Kanskje man må ha med badevekt og foreta innveiing før man legger ut på tur, med vektpining om man har overvekt?
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Trustno1

Blir fint om 5 kraftige kompiser på 120kg drar på tur sammen i Tesla'n, og det hele ender med avskilting av bilen pga for høy "last"  ;D

cra

Sitat fra: Davidsv på onsdag 10. desember 2014, klokken 14:50
Selv om det er liten sjans for å bli tatt, er det jo veldig betenkelig at de reklamerer skryter av at bilen har masse plass hvis det allikevel blir, i praksis, ulovlig å dra på hytta med familien (5 pers + bagasje for en uke eller 2)

Tja.... Den har da masse plass, men det er selvsagt ikke gitt at du kan fylle hele volumet med billig Cola når du er på harrytur, eller kjøre alle bøkene og papirene på en gang når poden skal flytte på hybel.  ;)  Men praktisk når du skal hente mye isolasjon, tørketrommel, madrass mm er det jo. 

bb har jo også en del videoer som viser at det er greit med volum, og at man ikke nødvendigvis overstiger vekta om man utnytter det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Havebigfun

Sitat fra: Skjervesbu på onsdag 10. desember 2014, klokken 11:25
Med dual drive, er vi da ned mot 350 kg nyttelast? Hva er det som bestemmer maks tillatt totalvekt, og kan det være konsekvenser av å overstige den?
Det er vel snarere 250-260 kg for fullspekket bil.
Min P+ hadde 350. Fremmre motor med ca 100 kg kommer i tillegg. Det er vel bilprodusenten som forhandler med myndighetene om maks tillatt totalvekt- gitt de oppdager at det er et problem med 260 kg nyttelast på en slik stor bil.

NegativeElectrode

Kanskje en oppgave for TOCN å spørre Tesla hva nyttelasten blir på (P)85D? Spør man en tilfeldig ansatt kan man vel få et rimelig tifeldig svar.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Havebigfun

Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 10. desember 2014, klokken 15:07
Kanskje en oppgave for TOCN å spørre Tesla hva nyttelasten blir på (P)85D? Spør man en tilfeldig ansatt kan man vel få et rimelig tifeldig svar.
God idee- jeg fikk forespurt noen av de store gutta i Tesla for over 1 år siden- så ikke ut til at de oppfattet det som et problem.

sn0le

Sitat fra: Davidsv på onsdag 10. desember 2014, klokken 14:50
Selv om det er liten sjans for å bli tatt, er det jo veldig betenkelig at de reklamerer skryter av at bilen har masse plass hvis det allikevel blir, i praksis, ulovlig å dra på hytta med familien (5 pers + bagasje for en uke eller 2)
Vil si at det ikke er noe unormalt lav nyttevekt på Model S, selv om den er 5-seter + evt 2 barneseter.

Forrige bilen min, en Ford Galaxy hadde maks nyttelast på 540kg.
Egenvekt med fører 1.965kg og tillatt totalvekt 2.505kg.
Dette er en stooor familiebil, som selges som 7-seter og kan dra henger på 2 tonn. (Maks vogntogvekt på 4.505kg).

Bilen før det var en Galant stv.
Egenvekt med fører 1.440kg, tillatt totalvekt 1.860kg og maks nyttelast på 420kg.
Hvis jeg hadde hatt med meg 4 passasjerer på 100kg  med klær på hadde det betydd at vi måtte reise uten bagasje, siden jeg ikke veier 75kg.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Havebigfun

540 kg er dobbelt så mye som 260 kg som definitivt er for lavt- om ikke maksvekten endres.
De fleste biler i denne dimensjonen har nyttelast på 5-700 kg- noe som er rimelig.

AndreS

Enig i at det ville være lurt å spørre her!
I3 i bestilling

sn0le

Audi A5 Coupe har nyttelast på 425kg.
Audi A5 Sportsback har nyttelast på 475kg.

De er vel en tanke mindre enn Model S, men man ser at 415kg ikke er hårreisende lavt.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

AndreS

I3 i bestilling


Jejl

Tesla burde hatt en oversikt over hvor mye ekstrautstyret veier, slik at folk enkelt kan finne ut hvor mye nyttelast bilen kan ha. Jeg er ihvertfall glad jeg droppet takluken på 68 kg, (og for meg den unyttige dobbelladeren på ?? kg).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA