Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 106 motorhavari

Startet av janhelge, onsdag 14. mai 2008, klokken 07:11

« forrige - neste »

janhelge

Hallo venner.

Jeg må innrømme at jeg muligens ikke har det helt rette navnet på begrepene "tung/lett motorsykkel" - det har muligvis endret navn siden den tid da det var aktuelt for meg. Om noen kjenner korrekt betegnelse - vær så snill å korrigere...

Men i alle fall: Jeg har forstått det slik at en Kewet er teknisk sett å betrakte som en firehjuls motorsykkel, og da regner jeg med at det må være en slags "lett motorsykkel" fordi "tung motorsykkel" vel hadde krevet et spesielt førerkort. I sin tid var det bare 16 års grense for å ta førerkort for "lett motorsykkel". Mitt spørsmål er: Er den noen regler iveien for at en 16 åring kan ta et førerkort for derved å kunne kjøre Kewet?

Er det noen regler for effektbegrensninger som eventuelt forhindrer en slik ordning? - I så fall: Er det da enkelt å sette inn el liten "duppeditt" som gjøre at Kewet'en får lavere effekt og etter reglene kan bli "lett motorsykkel" (eller tilsvarende) med bare 16-årsgrense?

Dersom en slik ordning hadde vært mulig - tenk da hvilken god konsekvens dette kan få. Ungdom kan få sin første bil som elbil - to år før tilsvarende bensinbil. Kanskje de lærer seg å klare seg med bare elbilen.  Dette er vel en fin idé for Norstart å følge opp vis a vis våre politikere... Ungdom er eksperter i å kunne anvende ny teknologi. Ungdom er på mange måter teknologiske trendsettere - tenk bare på sms-revolusjonen...
Først Th!nk, men nå iMiev.

El rayo

Fordi Kewet har 4 hjul må man ha bilsertifikat for å kjøre den.

Vektgrensen for lett motorsykkel er maks 250 kg om jeg husker rett. I hvertfall er det lettere enn Kewet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Wired

Bare sånn for og kverulere litt opp i det hele :
Kewet er registrert som bil .(M1)
Kewet Buddy (som lages i dag) er registrert som 4 hjuls elektrisk motorsykkel (L7E).
Litt pirk, men så slipper man problemer mht. parkering på motorsykkel plasser osv. ;)

janhelge

Er det da slik at det bare er Kewet Buddy (L7E) som lovlig kan parkere på tvers?
Først Th!nk, men nå iMiev.

Wired

Tror vel at de begge kan parkere på tvers, det går vel mer på sunn fornuft og maks lengde på 250cm.
Det er jo det som er maks bredde på kjøretøy for bruk på norske veien mener jeg og huske.(uten disp.)
Hvis du parkerer en Hummer H2 i kjøre rettningen og en Kewet Buddy på tvers så tror jeg nesten at Hummeren stikker mer ut i veien. ;D

eljet

Sitat fra: El rayo på onsdag 30. april 2008, klokken 19:04
Fordi Kewet har 4 hjul må man ha bilsertifikat for å kjøre den.

Vektgrensen for lett motorsykkel er maks 250 kg om jeg husker rett. I hvertfall er det lettere enn Kewet.

Jeg var innom en MC butikk å såg på en ATV, den var registrert som 4 hjuls motorsykkel.
Og til selgeens iritasjon så kunne den ikke kjøres på MC lappen bare på Bil lappen.
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

ilmarw

Tverrprkering har ingen med typegodkjenning eller fremdriftsmiddel å gjøre, kun lengde. Er mange nok Smart'er som parkerer på tvers, selv om de er noe lengre enn Buddy'ene. Og Smart er ikke en elbil, selv om mange faktisk tror det! Regelen er at alle fire _hjul_ skal være innenfor det oppmerkede feltet. Karosseret vil stikke ut noe (på Buddy, altså).

ilmar
Polestar i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA