Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Innslag i folketoget

Startet av Elmo, tirsdag 13. mai 2008, klokken 22:51

« forrige - neste »

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

Jeg vet ikke hvorfor en så kalt sportsbil oppfattes som en skikkelig bil. Det må være Stordal Effekten. I nord England får man "owt for nowt" dvs. at ingenting er gratis. Stor  effekt  betyr mindre rekkevidde hvis man ikke er sparsom med høyre bein. Bilen selv er veldig lav og liten og det er noen ulemper med det.

Hvis fremtidens rånebiler bli elektrisk så må det oppfattes som en slags seier.

Forsiktig med forhåndsbestilling. Er de seriøse aktører?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Cobos

Jeg vet ingenting om Ferdinand Motor, men Tesla er på størrelse med Think og har vel nå laget ferdig de første 5-6 produksjonsbilene sine. De ligger foran Think som har utsatt produksjonsstart til August. Praktisk eller billig derimot skal jeg ikke påstå at Roadsteren deres er :)

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

cra

Sitat fra: Ken på torsdag 01. mai 2008, klokken 00:46
Jeg vet ikke hvorfor en så kalt sportsbil oppfattes som en skikkelig bil.

Det er vel litt som med damer, vil jeg tro? Vel og bra med "hotte babes", men i det lange løp vil jeg heller ha ei jeg kan tørre å se på om morgenen før hun har brukt en halvtime på badet, og jeg ser gjerne at kroppen "eldes proposjonalt" (Les: Ikke noen 70-åringer med 18-åringer pupper for meg)

Det er blikkfang og wow-effekten (kall det gjerne Stordalen-effekten :) ) som trekker. Med en slik bil får man jo nettopp det, siden den skiller seg ut. Det gjør for øvrig think og mange av de andre el-bilene også, så jeg har plenty oppmerksomhet derifra. :)

Når det er sagt så tar jeg gjerne på meg oppdraget med å kjøre rundt i en slik bil som "reklameplakat" dersom de trenger noen til å passe på en slik her på Sunnmøre. :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

#4
Tesla er nok en brukbar «musefelle» men det finnes alternativer for å få oppmerksomhet i en rimeligere prisklasse:

Hva med en leopard Reva:

fra Reva blog Klima 2008

eller en luftig Buddy:

elbilnorge

Eller en lett motorsykkel:

Fra Zero kilma 2008
Pris ca 70.000,- lett mororsykkel på grunn av begrenset toppfart men 0 til 80 på 6,8sek

Og alle disse er tilgjengelig nå! ;D
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Joda, det er stilig med slike custom paint-jobber. Har lurt litt på å få laget folie til min, med ett eller annet artig motiv på. Harttttt et par små diskrete figurer av Hobbes (http://www.calvin-and-hobbes.org) på Caravellen, og kunne tenke meg noe enda større på Thinken.

Har for øvrig hørt at det skal være en Buddy i Ålesund med samme paintjob som Dukes of unHazard. sørstatsflagg på taket og greier. Har ikke sett den selv, men en kolega av meg har sett den parkert noen ganger og skal ta et bilde av den til meg. Noen her på forumet som eier den, kanskje?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Det interessante med Tesla Rodster er jo ikke at den er en sportsbil da syns jeg, men følgende data (hvis man kan stole på dem).
365 km rekkevidde!  ;D
Full opplading på 4 timer!  :o
Batterilevetid - over 160.000km
0-100 på 4 sekunder!
Topphastighet ca 200 km/t

Og hva dekor av nåværende bil gjelder, så mottar jeg gjerne info hvis noen vet om store eller små klistremerker med muppet "Elmo" på  :)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

cra

Et kjapt søk på google skaffer det du trenger: http://www.google.com/search?client=opera&rls=en&q=elmo+stickers&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8

De to øversta har Elmo-stickers; første linken var utsolgt i øyeblikket. :)

Og når det gjelder tallene til TR så er de i høyeste grad imponerende. Ser for meg en del sprengte sikringer i heimen dersom jeg skal fyløle batteriet på fire timer.  :o
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Takker for linken.
Jeg har gjort tilsvarende søk og brukt litt tid på å se gjennom.
Jeg sa riktig nok "store eller små", men problemet er at de jeg har sett så langt er litt vel små.
Men jeg her en slik en stående i bakvinduet allerede da - bare måtte ha den ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Cobos

Elmo: Alt untatt batterilevetiden er det faktisk bevist at de klarer. Roadsteren har en EPA sertifisert rekkevidde på 220 miles. De oppgir at ekstrem kjøring med AC på full guffe gir rundt 160miles rekkevidde, og veldig rolig bykjøring er rundt 260 miles. Deres nye motorvariant uten gir gir visst en akksellerasjon på rett under 4 sek, og iogmed at det ikke er noen girskifter burde den være lett å reprodusere :)
Lading på 4 timer (for et 56kWt) krever deres "hjemmelader" som er på 70A og enten 110V eller 230V (klarte ikke å finne det nå). Ellers lader den vel over natta med en standard 16A 230V skulle jeg tru. Batteriene takler vist raskere enn dette, men kravene til kablingen blir såpass mye mer "spennende" at de har gått for det raskeste de klarer uten for mye spesialutstyr etter hva jeg har skjønt.

Hadde vært morsomt om vi fikk noen av nordmennen som har kjøpt Roadsteren til å si noe om den etter at de har brukt den en liten stund i Norge :)

Cobos (som har lest altfor mye om Tesla Motors siste 2 årene :)

Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

cra

Jeg ville nok fått problemer selv med hjemmeladeren, ser jeg. Kabelen til garasjen tåler max 64A, og jeg tror sikringen er svakere enn det. Ikke tror jeg hovedinntaket på huset takler det heller, da det var bygd på 50-tallet. Var ikke stort som gikk på strøm den gangen, tror jeg.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

eljet

Sitat fra: cra på torsdag 01. mai 2008, klokken 12:03
Joda, det er stilig med slike custom paint-jobber. Har lurt litt på å få laget folie til min, med ett eller annet artig motiv på. Harttttt et par små diskrete figurer av Hobbes (http://www.calvin-and-hobbes.org) på Caravellen, og kunne tenke meg noe enda større på Thinken.

Har for øvrig hørt at det skal være en Buddy i Ålesund med samme paintjob som Dukes of unHazard. sørstatsflagg på taket og greier. Har ikke sett den selv, men en kolega av meg har sett den parkert noen ganger og skal ta et bilde av den til meg. Noen her på forumet som eier den, kanskje?


Den var til salgs på finn eller autodb for en stund siden
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

Ken

OK, OK så jeg hadde en "bad hair day" i går. Det positive med el sports biler er at folk flest begynner å ta dem med alvor. Sønnen min fikk tak i et miljø bilag fra Autofil blad og der står de fleste nye elbiler med statistikk og bilder. Ganske bra egentlig fra et blad og TV program med hysteriske gutte alt for opptatt med hestekrefter. Buddy fikk litt juling men test mannen begynt å venne seg etter hvert. Dette er "elbil effekten" og er avhengihetsdannende. Ny forskning vil sikkert finne en påvirkning av hjernen av nærheten til høy DC spenning. Flere smilende bilister på veien må være positiv.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Griffel

#13
Sitat fra: Cobos på torsdag 01. mai 2008, klokken 14:29

Hadde vært morsomt om vi fikk noen av nordmennen som har kjøpt Roadsteren til å si noe om den etter at de har brukt den en liten stund i Norge :)

Når batterikapasiteten er høy kan det være mer intersant å se hvor langt en komme på en viss mengde lading og kjøremønster enn hvor lang tid det tar å fullade. 

Jeg bli f.eks nødt til å ta en del Harry-turer (::)) til Strømstad for å klare finansieringen. Tur retur er 260 km jeg starter med full tank. Vell hjemme har jeg ca 10 kWh igjen på tanken, siden jeg bare har en 10A kontakt hjemme og på jobb må jeg stille laderen til 2 kW. Kjører rett på jobb – 4 kW, lader 8 timer + 16 kW hjem – 4 kWh lader 12 timer + 24kWh , jobb -4 lading +16 . Bilen er fulladet og jeg kan ta en ny tur etter to dager normal syklus. Dersom jeg bare lader (gratis) på jobben (må spare penger vet du) går det en uke før tanken er helt full, men en langtur hver uke i tillegg til 6 mil daglig kjøring og kun 8 timer daglig 10A stikkontakt er vell ikke galt.

Til hytta er det mye oppover bakke, nesten tom når jeg kommer fram. Framme kl 19. kjøre hjem dagen etter kl 14. Altså 19 timer = 38 kWh og jeg har 10 kWh på tanken når jeg komme hjem (nedover bakke). Altså maks 1 weekend tur per uke (det pass jo bra).

Det er først på virkelige langturer at jeg får problemer, skal jeg kjøre mer enn 30 mil på en dag (Oslo Kristiansand) og får låne 16A kontakter på bensinstasjoner forlenges turen med 1 time pre 2 mil ut over de 30.  (skal jeg fram og tilbake til Kristiansand går det greit men jeg må låne en 16A kontakt i 16 timer før hjemturen)

Sitat fra: Cobos på torsdag 01. mai 2008, klokken 14:29

Lading på 4 timer (for et 56kWt) krever deres "hjemmelader" som er på 70A og enten 110V eller 230V (klarte ikke å finne det nå). Ellers lader den vel over natta med en standard 16A 230V skulle jeg tru. Batteriene takler vist raskere enn dette, men kravene til kablingen blir såpass mye mer "spennende" at de har gått for det raskeste de klarer uten for mye spesialutstyr etter hva jeg har skjønt.


Lading på 4 timer passer med 70A og 220V enfas spenning.

Nominell spenning i USA er 110V og 220V. Et vanlig distribusjonssystem er trekantkoblede distribusjonstransformatorer hvor en av viklingene har et midtuttak. Dermed får en 220V en og trefas, og 110V enfasspenninger tilgjenglig i systemet. Dette er mest for bedrifter, i boliger vil de normalt kun ha enfas, 110V for lys og mindre laster og 220 V for større effekter.

I Norge har vi 230V som nominell spenning, enten fra et system med isolert 0-punkt. I så fall har vi 230V enfas og trefas spenninger i nettet eller det system som er vanligst i Europa med 400V og 0 punkt. I et slikt system har vi 400V en og trefas, og 230V enfasspenninger tilgjenglig.

Tesla benytter motordriften som lader. Men opplegget er enfas. Det er mulig å stille ladestrømmen utfra hva som er tilgjenglig. Det betyr at fra en 10A kontakt lader en med 2 kW fra en 16A kurs med 3,5kW osv. Altså burde en ikke trenge noe spesial utstyr.

Sitat fra: cra på torsdag 01. mai 2008, klokken 14:34
Jeg ville nok fått problemer selv med hjemmeladeren, ser jeg. Kabelen til garasjen tåler max 64A, og jeg tror sikringen er svakere enn det. Ikke tror jeg hovedinntaket på huset takler det heller, da det var bygd på 50-tallet. Var ikke stort som gikk på strøm den gangen, tror jeg.

Så det går greit å lade i garasjen. Løp og kjøp. ;D
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: Griffel på fredag 02. mai 2008, klokken 00:34
Så det går greit å lade i garasjen. Løp og kjøp. ;D

Pokker.... Jeg som trodde jeg var "off the hook" på denne..... Ser at en del på furumet her sitter inne med mer konnskap enn je ghar godt av. ;)  :D

Vel, da trenger jeg bare en million til til overs, så blir bilen bestilt.   :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA