Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av borrelin, fredag 16. august 2013, klokken 18:00

« forrige - neste »

Birger

Sitat fra: Balrog på lørdag 10. august 2013, klokken 12:03
Jeg synes faktisk det ville være god distriktspolitikk å få flere ladestasjoner i grisgrendte strøk. Elbiler skal ikke forbeholdes byfolk.

Det er jeg enig i. Men det er fremdeles slik at penger må prioriteres og da er det Oslo/Bergen som spesielt har forurensningsproblemer. Får en til de store befolkningsentrene kommer distriktene etter. Spesielt de som har mye hytteturister.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Birger

Sitat fra: valvolainen på lørdag 10. august 2013, klokken 12:21
Er over 400 type 2 ladepunkter planlagt i oslo. Dette har ingenting med tesla å gjøre, de _eneste_ ladepunktene tesla setter opp er superladere, og dette gjøres mellom byer slik at folk kan flytte på seg, ikke bare jobbpendle.
Superladere og vanlige ladepunkter har ingenting med hverandre å gjøre.
Ja og nei. Teslas superladere legger i dag opp til at det er mellom de store byene det skal kjøres. Hva om du skal forbi storbyen?

Fra Brokelandsheia til Oslo er det ca 210km. Med kjøring fra Brokelandsheia til Oslo og tilbake så skal en være helt sikker på å finne et ladepunkt i Oslo dersom en kjører tur/retur en vakker vintersdag. Når vi var inne i Oslo (med fosil bil) var det ikke ledige ladepunkter i de områdene vi var. I tillegg skulle vi litt hit og dit, så å stå på en 10A parkeringsplass i mange timer hadde vært vanskelig.

Jeg hadde med glede betalt 3-400 kroner for å stå en halv time på en Superlader i Oslo.

Men det ble litt off topic på superlading i Nord-Norge. Før Tesla bygger i Nord-Norge bør i alle fall Haukeli og Aksdal(v/ Haugesund) få en stasjon.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

jkirkebo

Sitat fra: Birger på lørdag 10. august 2013, klokken 12:22
Sitat fra: Balrog på lørdag 10. august 2013, klokken 12:03
Jeg synes faktisk det ville være god distriktspolitikk å få flere ladestasjoner i grisgrendte strøk. Elbiler skal ikke forbeholdes byfolk.

Det er jeg enig i. Men det er fremdeles slik at penger må prioriteres og da er det Oslo/Bergen som spesielt har forurensningsproblemer. Får en til de store befolkningsentrene kommer distriktene etter. Spesielt de som har mye hytteturister.

Hvilke penger er det som skal prioriteres? Offentlige midler brukes jo ikke til å bygge ut Teslas hurtigladere og Tesla bruker ikke penger på tregladere. Altså er det ingen motsetninger og ingenting å prioritere.

Forøvrig er det mange steder i Oslo det alltid er tilgjengelige ladeplasser for den som er på tur. F.eks har jeg aldri sett alle 4 plassene under Oslo City i bruk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: Birger på lørdag 10. august 2013, klokken 12:32
Hva om du skal forbi storbyen?

Akkurat dette har du helt rett i ja. Har selv tatt til ordet for at det bør bli en Teslastasjon i Oslo-området for disse bilene som skal *forbi* Oslo, og det har også vært nevnt før i denne tråden om at man også må ha en i Trondheim-området for de som skal videre nordover. 

Men ingen av disse må nødvendigvis ligge i selve byen. Har selv nevnt Vinterbro som ett praktisk sted å sette en nær Oslo, og andre har kommet med andre gode forslag både i og rundt byen.

For "dagliglading" i byen trengs det vanlige lademuligheter - som f.eks. type 2 som det jo nå skal settes opp mange av i Oslo. Hvordan "ståa" er i de andre byene vet jeg ikke, men jobbes helt sikkert med det. Men dette er altså ikke Tesla's jobb. Dette er stasjoner alle EL-bilbrukere har behov for, og en infrastruktur det bør være ett offentlig ansvar å få på plass (enten det skjer i offentlig eller privat regi, og uavhengig av om det blir gratis eller betalingsløsing).

Det Telsa er rimelig unik på i dag er så høy rekkevidde at den er ca like praktisk på langtur (inntil ca 40 mil) som en vanlig fossilbil i dag. Og for å sikre denne delen (også for over ca 40 mil) har de altså lansert superladenettverket som skal sikre at en Teslaeier kan komme seg knirkefritt fra destiansjon til destinasjon, hvor man på "destiasjon" skal bruke den eksisterende infrastrukturen og/eller hjemmelading.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

valvolainen

Men er det naturlig å si at tromsø er stopp i retning nord?
Ser vi har ihvertfall en eier i kirkenes, i så fall må det være av pr grunner, det er vel noe langt ute i periferien?
Det er faktisk 75 mil fra tromsø til kirkenes, det er jammen meg langt.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

RunarBT

Sitat fra: valvolainen på lørdag 10. august 2013, klokken 14:01
Men er det naturlig å si at tromsø er stopp i retning nord?
Ser vi har ihvertfall en eier i kirkenes, i så fall må det være av pr grunner, det er vel noe langt ute i periferien?
Det er faktisk 75 mil fra tromsø til kirkenes, det er jammen meg langt.

Rent markedsføringmessig må ein kunne komme seg til Nordkapp. Det vil nok bety ein del for kunder i Europa generelt, men og Norge.:-) eg skal ta turen neste sommer,med eller uten sc

Elmo

Sitat fra: Balrog på lørdag 10. august 2013, klokken 12:03
Jeg synes faktisk det ville være god distriktspolitikk å få flere ladestasjoner i grisgrendte strøk. Elbiler skal ikke forbeholdes byfolk. Men med forestående regjeringsskifte kan nok folk nordpå se langt etter offentlig støtte til ladestasjoner.

Dere har visst ikke fått med dere at det er statlig støtte. Det må lokalt/kommunalt initiativ for å søke om støtte, finansiere resten og bygge dem.

Oslo er vel den eneste kommunen som faktisk har satset seriøst på bygging av ladestasjoner.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Birger

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 10. august 2013, klokken 13:18
Hvilke penger er det som skal prioriteres? Offentlige midler brukes jo ikke til å bygge ut Teslas hurtigladere og Tesla bruker ikke penger på tregladere. Altså er det ingen motsetninger og ingenting å prioritere.
Det er selvsagt ikke riktig. Tesla prioriterer sine investeringer.

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 10. august 2013, klokken 13:18
Forøvrig er det mange steder i Oslo det alltid er tilgjengelige ladeplasser for den som er på tur. F.eks har jeg aldri sett alle 4 plassene under Oslo City i bruk.

Jeg glir nok flinkere å finne frem til  ladepunkter etter hvert. Poenget mitt er at for oss som kommer langveis utenfra og skal innom eller forbi storbyene så trenger vi noen hurtigladepunkter lett tilgjengelig i Oslo også. Det å bruke el-bil må bli like enkelt som å bruke iPad.

Jeg tror ikke slike hurtigladepunkter kan være gratis. Da blir folk stående der. Fra US forumene kan en se at det alerede er en del som irriterer seg over dette allerede.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

jkirkebo

Sitat fra: valvolainen på lørdag 10. august 2013, klokken 14:01
Men er det naturlig å si at tromsø er stopp i retning nord?
Ser vi har ihvertfall en eier i kirkenes, i så fall må det være av pr grunner, det er vel noe langt ute i periferien?
Det er faktisk 75 mil fra tromsø til kirkenes, det er jammen meg langt.

Målet må jo være hele veien opp, men det er greit med deletapper da. Første mål må være muligheten til å kjøre til Lofoten. Deretter Tromsø, Nordkapp og til slutt hele veien østover også. Men om man kan nå Lofoten i første omgang så har man dekket en ganske stor prosent av turene nordover.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

FThorsen

Sitat fra: Birger på lørdag 10. august 2013, klokken 14:34
Jeg tror ikke slike hurtigladepunkter kan være gratis. Da blir folk stående der. Fra US forumene kan en se at det alerede er en del som irriterer seg over dette allerede.

Dette blir nok en større og større problemstilling. Når jeg er ute hos en kunde og parkerer i et parkeringshus hvor de har gratis ladning er det jo selvsagt meget fristende å stå der. Men hvis jeg da blir borte i 8-12 timer og trenger kanskje tre timer med ladning (hvis det er nok juice i uttaket da) så ser jeg problemet. Hvis det regner/snør og det er 10-15 min å gå hver vei på en busy da så frister ikke dette veldig heller... Valet parkering for elbiler i parkeringshus kanskje? Selv om jeg er skeptisk til å la "hvemsomhelst" flytte bilen min.
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

valvolainen

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 10. august 2013, klokken 14:39
Målet må jo være hele veien opp, men det er greit med deletapper da. Første mål må være muligheten til å kjøre til Lofoten. Deretter Tromsø, Nordkapp og til slutt hele veien østover også. Men om man kan nå Lofoten i første omgang så har man dekket en ganske stor prosent av turene nordover.

Det er sant. Vi får organisere oss i TOCN og se om vi kan mase frem ladere. Hadde vært interessant med en oversikt over det faktiske antallet biler nord for trondheim.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

jkirkebo

Sitat fra: Birger på lørdag 10. august 2013, klokken 14:34
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 10. august 2013, klokken 13:18
Hvilke penger er det som skal prioriteres? Offentlige midler brukes jo ikke til å bygge ut Teslas hurtigladere og Tesla bruker ikke penger på tregladere. Altså er det ingen motsetninger og ingenting å prioritere.
Det er selvsagt ikke riktig. Tesla prioriterer sine investeringer.

Selvsagt. Men ikke mellom hurtigladere og tregladere. Vi vil selvsagt at de skal bruke så mye penger som mulig på hurtigladere i Norge ;)

Sitat fra: Birger på lørdag 10. august 2013, klokken 14:34
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 10. august 2013, klokken 13:18
Forøvrig er det mange steder i Oslo det alltid er tilgjengelige ladeplasser for den som er på tur. F.eks har jeg aldri sett alle 4 plassene under Oslo City i bruk.

Jeg glir nok flinkere å finne frem til  ladepunkter etter hvert. Poenget mitt er at for oss som kommer langveis utenfra og skal innom eller forbi storbyene så trenger vi noen hurtigladepunkter lett tilgjengelig i Oslo også. Det å bruke el-bil må bli like enkelt som å bruke iPad.

Skal du forbi trenger du ikke en hurtigladestasjon i byen. Den kan heller plasseres f.eks på Minnesund, ved Vinterbro og på Liertoppen.

Skal du innom og må fylle på en del er det 11kW eller 22kW (avhengig av om du har bestilt dobbeltlader) Type 2 stolper du helst vil ha tilgang på. For det er da mye bedre å lade mens du gjør det du skal, enn å stå og passe på bilen mens du hurtiglader?

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Birger

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 10. august 2013, klokken 14:48
Skal du forbi trenger du ikke en hurtigladestasjon i byen. Den kan heller plasseres f.eks på Minnesund, ved Vinterbro og på Liertoppen.

Skal du innom og må fylle på en del er det 11kW eller 22kW (avhengig av om du har bestilt dobbeltlader) Type 2 stolper du helst vil ha tilgang på. For det er da mye bedre å lade mens du gjør det du skal, enn å stå og passe på bilen mens du hurtiglader?

En hurtiglader på Liertoppen hadde vært veldig ok. Det med Type 2 stolper blir veldig bra.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Gusse

Sitat fra: Epleskreller på lørdag 10. august 2013, klokken 10:00
Superladere er for å tanke på langtur. Jeg savner også E6 nord av Trondheim, samt E134 (feks Seljord). Kjørte Stavanger-Oslo senest i går og trenger forbindelse til Haugesund..

+1

Nordtroms

Er det mulighet for at elbilforeningen kan være initiativtaker for å få litt fortgang i utbygging av type 2 ladere nordover? Jeg tror at et samarbeid mellom lokale næringsforeninger, kommuner og lokale kraftlag kan være måten å gjøre det på men det kreves en pådriver. Jeg er gjerne med på noe slikt på lokal basis og det finnes sikkert flere entusiaster rundt omkring. Hvis f eks. Tesla begynner med å bygge ut nordover med 400 km mellom laderne så kan det fylles inn med type 2 ladere mellom disse. Elbil livet ville bli bra mye enklere da. Så kan de etterhvert selv fylle mellomrommet når tiden er moden.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA