Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteri og ladekabel på US leaf

Startet av Signature #280, torsdag 15. august 2013, klokken 16:55

« forrige - neste »

Griffel

#45
Sitat fra: ebbrey på lørdag 10. august 2013, klokken 00:44
Det har ikke noe å si om type 2 punktet kan levere 43, bilen trekker det han kan utifra laderene som står i den.
Ja, så dersom det kommer en bil som kan trekke 43 kW vil den kunne få det fra et 43 kW ladepunkt. Derfor er det behov for å fortelle om dette er et 43 kW punkt eller et 22 kW punkt, selv om det ikke betyr noe for Tesla-, Leaf og trilling eiere. Har du en Renault derimot...
(43 kW punktene er forøvrig uten stikkontakt, alle har kabel og plugg. De øvrige kan være av begge varianter. Dette burde kanske inn i oversiketen siden bare biler med type 2 kontakt i bilen kan benytte seg av stasjoner med kabel og plugg d.v.s Tesla per d.d.. Altså ikke trillinger og Leaf selv om de har kjøpt seg overgangskabler med type 2 plugg i forsynings enden).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

flux

Sjekk denne løsningen: http://ev-charging.com

Den lar deg spesifisere alle varianter av kontakter, effekter og spenning.

Tyskland har feks nå 852 22kw Type-2 punkter, det med ca. like mange elbiler registrert som i Norge.

Norges tidlige utrulling av sakte ladepunkter virker å ha blitt mer en hemsko enn en fordel i forhold til utrulling av Type-2 ladepunkter.

Jeg mener elbilforeningen må endre standpunkt til at Type-2 minimum 11kw blir normal ladepunkter. Samt forkaste ideen om at normallading skal være gratis fra kommuner, da det hindrer rask utbygging av brukbare normal-ladepunkter.







http://ev-charging.com/at/en/catalog/index/de/0

teslaz

Sitat fra: flux på lørdag 10. august 2013, klokken 01:33
Sjekk denne løsningen: http://ev-charging.com

Den lar deg spesifisere alle varianter av kontakter, effekter og spenning.

Tyskland har feks nå 852 22kw Type-2 punkter, det med ca. like mange elbiler registrert som i Norge.

Norges tidlige utrulling av sakte ladepunkter virker å ha blitt mer en hemsko enn en fordel i forhold til utrulling av Type-2 ladepunkter.

Jeg mener elbilforeningen må endre standpunkt til at Type-2 minimum 11kw blir normal ladepunkter. Samt forkaste ideen om at normallading skal være gratis fra kommuner, da det hindrer rask utbygging av brukbare normal-ladepunkter.







http://ev-charging.com/at/en/catalog/index/de/0
Dette lover bra. :o
Takk for god info. 8)
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

flux

#48
Sitat fra: Elmo på fredag 09. august 2013, klokken 11:38
Sitat fra: fredag på fredag 09. august 2013, klokken 11:35
Her er Type 2 kabel for Leaf, i-Miev og de andre trillingene, Ampera, osv. Kun ca 2000kr.
http://shop.zerocarbonworld.org/cables/32a-type2-type1-cable.html

Sånn, kan alle gamle ladestasjoner med schuko bygges om til Type 2 nå, vær så snill?

:o  Hva med oss med litt eldre biler da? og rekkevidde som gjør at vi trenger offentlige ladeplasser mye mere enn dere med nye biler ???
Dere kan også kjøpe en adapter kabel:)


flux

Sitat fra: Elmo på fredag 09. august 2013, klokken 11:55
Sitat fra: Cirion på fredag 09. august 2013, klokken 11:43
Sitat fra: Elmo på fredag 09. august 2013, klokken 11:38
Sitat fra: fredag på fredag 09. august 2013, klokken 11:35
Her er Type 2 kabel for Leaf, i-Miev og de andre trillingene, Ampera, osv. Kun ca 2000kr.
http://shop.zerocarbonworld.org/cables/32a-type2-type1-cable.html

Sånn, kan alle gamle ladestasjoner med schuko bygges om til Type 2 nå, vær så snill?

:o  Hva med oss med litt eldre biler da? og rekkevidde som gjør at vi trenger offentlige ladeplasser mye mere enn dere med nye biler ???
Dere kan da parkere på de samme plassene og lade med Type 2 adapter like lenge som før... Forskjellen er at med Type 2 stolpe, slipper dere å komme til smeltet Schuco kontakt og kan lade med 16A uten å smelte kontakten.

Type2 adapter til en bil som ikke selv kan kommunisere med stolpen ??    - show me :D

Public charging stations conforming to IEC 62196 that have a specific socket type can be used with other plug types by means of adapters - however the current will not be enabled unless an IEC 61851 presence signal pin is connected and the current will be limited to 16 Ampere unless an IEC 62196 charging mode signal is detected that specifies a higher Ampere level.

Det finnes adaptere og det er relativt enkelt å lage de, når de trenger maks 16A.

Cirion

Sitat fra: OleJA på lørdag 10. august 2013, klokken 00:17
Riktig, burde da kanskje heller hatt en 'sakte type2' for å eliminere de type2, 1fase, 16A som Oslo kommune er iferd med å installere.
Hvorfor ikke kalle dem det de leverer?
Type 2 230V16A,230V32A,400V16A,400V32A osv...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

fredag

Sitat fra: OleJA på fredag 09. august 2013, klokken 23:59
Sitat fra: Veggen på fredag 09. august 2013, klokken 22:24
Trenger vel ikke en app?
Mobilversjonen av hurtigladerkartet funker greit.
Kan sikkert brukes på skjermen i S'en også.
http://www.ladestasjoner.no/eksternapplikasjoner/mobilhurtigladekart.php
Ser man det :D. At par spørsmål:
-Ser det skilles mellom hurtig og semihurtig type2. Hva er forskjellen mellom disse? Den tidligere omtalt type2, 22kw laderen ved Skien er semihurtig, men er ikke 22kw det meste type2 klarer?

Renault Zoe kan lade på 43kwt med en videreutviklet type 2 ladestasjon. Dette er nesten like raskt som Chademo. Men ladestasjonene er sannsynligvis langt rimeligere å produsere.

Model S har altså ikke den raskeste AC-ladingen på markedet.

Og Chademo er et villspor. Chademo-ladestasjonene er altfor dyre, noe som reduserer utbredelsen av raske ladestasjoner.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Griffel

#52
Sitat fra: flux på lørdag 10. august 2013, klokken 02:29
Public charging stations conforming to IEC 62196 that have a specific socket type can be used with other plug types by means of adapters - however the current will not be enabled unless an IEC 61851 presence signal pin is connected and the current will be limited to 16 Ampere unless an IEC 62196 charging mode signal is detected that specifies a higher Ampere level.

Det finnes adaptere og det er relativt enkelt å lage de, når de trenger maks 16A.
Teksten her er vel noe missvisende. Det er lader i bilen som begrenser strømmen(+ sikring for maksimal belastning) så lages det et adapter kan en belaste opp til maksimalt med mindre det er bygget inn i adapteret.
Derimot er det riktig at det finnes adaptere, og det er da brukers ansvar at en fra Schuko kontakten i enden ikke kobler til noe som trekker mer enn 16 A.
Det er også riktig at de er relativt enkle å lage siden signalene fra bilen til ladepunktet ikke krever noe andre elektroniske komponenter enn et spesifisert motstandsnettverk, og en signalkontakt. Altså "enkel" men ikke lovlig å lage på kjøkkenbenken (fordi det er mer enn 2 poler+jord).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 10. august 2013, klokken 09:27
Derimot er det riktig at det finnes adaptere, og det er da brukers ansvar at en fra Schuko kontakten i enden ikke kobler til noe som trekker mer enn 16 A.

Det er vel rimelig grei skuring å sette inn en liten 16A rørsikring der vil jeg tro. Det finnes schuko-støpsel med innebygd plass for slike.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 10. august 2013, klokken 10:30
Sitat fra: Griffel på lørdag 10. august 2013, klokken 09:27
Derimot er det riktig at det finnes adaptere, og det er da brukers ansvar at en fra Schuko kontakten i enden ikke kobler til noe som trekker mer enn 16 A.

Det er vel rimelig grei skuring å sette inn en liten 16A rørsikring der vil jeg tro. Det finnes schuko-støpsel med innebygd plass for slike.

Det var noe slik jeg tenkte på med:
Sitat fra: Griffel på lørdag 10. august 2013, klokken 09:27
Det er lader i bilen som begrenser strømmen(+ sikring for maksimal belastning) så lages det et adapter kan en belaste opp til maksimalt med mindre det er bygget inn i adapteret.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

#55
Sitat fra: Elmo på fredag 09. august 2013, klokken 11:38
:o  Hva med oss med litt eldre biler da? og rekkevidde som gjør at vi trenger offentlige ladeplasser mye mere enn dere med nye biler ???
Sitat fra: flux på lørdag 10. august 2013, klokken 02:03
Dere kan også kjøpe en adapter kabel:)



TAKK.
Jeg var iferd med å spørre hvor du hadde bildet fra, men det sto jo i bildelinken ;)  www.eauto.si/en/products/

Den "adapter Type 2 (Mennekes) – 3 x schuko 16A monophase" er også interessant for meg, siden jeg har hjemmelaget semi-hurtiglader til PSA-classic som krever 3*10A schuko input :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

fredag

Sitat fra: Signature #280 på fredag 09. august 2013, klokken 07:12
Enkelt spørsmål, hvor mange Type 2 ladestasjoner finnes det pr dags dato og hvor er de? Lade nå appen lar meg ikke sortere på Type 2, og da er det en jungel å lete i.. I tillegg viser appen bare chademo på den nye ladestasjonen i Skien, selv om den er bekreftet med Type 2 kontakt også..

Her er kart over ladestasjoner i NL og UK:

http://zap-map.com
http://oplaadpalen.nl

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA