Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteri og ladekabel på US leaf

Startet av Signature #280, torsdag 15. august 2013, klokken 16:55

« forrige - neste »

Signature #280

Enkelt spørsmål, hvor mange Type 2 ladestasjoner finnes det pr dags dato og hvor er de? Lade nå appen lar meg ikke sortere på Type 2, og da er det en jungel å lete i.. I tillegg viser appen bare chademo på den nye ladestasjonen i Skien, selv om den er bekreftet med Type 2 kontakt også..

Dr.Ling

http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet

Håper det er oppdatert. Står ihvertfall om det er type2 eller chademo eller begge deler.
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

TesLars

Hvor raskt går ladingen på disse hurtig chademo'ene?
Oslo
Black Model S

Cirion

Sitat fra: Larsern på fredag 09. august 2013, klokken 08:05
Hvor raskt går ladingen på disse hurtig chademo'ene?
50kW maks, men det finnes ikke adapter til Model S enda.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Cirion

Sitat fra: Signature #280 på fredag 09. august 2013, klokken 07:12
Enkelt spørsmål, hvor mange Type 2 ladestasjoner finnes det pr dags dato og hvor er de? Lade nå appen lar meg ikke sortere på Type 2, og da er det en jungel å lete i.. I tillegg viser appen bare chademo på den nye ladestasjonen i Skien, selv om den er bekreftet med Type 2 kontakt også..
Til nå har ikke Type 2 vært i stor interesse for så mange, siden det er få elbiler som kan benytte det. Roadster kan med en oppdatert kabel.

Type 2 er normalt tilgjengelig der det er satt opp nyere hurtiglader stasjoner, slik at autmaten kan ha Chademo, Combo og Type2. Jeg sier kan, fordi det er ikke pålagt å sette opp alle typer.

Jeg har funnet et Svensk kart, som også kan dekke norge om folk gidder å legge inn stasjoner de finner. Det sykt fete med dette kartet, er at her er det mulig å spesifisere nøyaktig hvilke lademuligheter et sted har, og det er bare å huke bort de man ikke leter etter.
http://www.uppladdning.nu/

Det er også en app til android med samme kart.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nikpix.chargerfinder

Hans Håvard Kvisle

Ooops, her foregår diskusjonen flere steder. Et svar jeg la inn under tråd om ladeplasser - delvis allerede besvart også her, ser jeg.

Sjekk siden:
http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet
Her kan du bruke filterfunksjonen for å få fram hvilke ladestasjoner som har Type 2 kontakt med semihurtig/hurtig lading (>20 kW eller over >43 kW). Du kan jo ha nytte av begge deler, sjøl om farta begrenser seg til 20 kW ved dobbeltlader (eller 10 kW ved enkeltlader).

Utover det skal det være en Type 2 kontakt hos Tesla på Alnabru, men den er 230V/32A/1fas.
På Strømmen Storsenter har også i tillegg til den som kommer på hurtigladekartet, 9 andre ladepunkt Type 2 kontakt, men maks effekt er 16A/230V/1fas, så det gjør ikke store susen.

Jeg har tenkt litt på hvordan vi kan lage en tjeneste for visning av attraktive Tesla-ladestasjoner best mulig. Da også med industrikontakter. Men har i det lengste venta fordi Tesla har venta med å fortelle hvordan Model S faktisk kan bli lada i Norge.

I ladestasjonsdatabasen NOBIL som er grunnlaget for tjenestene som lages i Norge (f.eks. LadeNå! og ladestasjoner.no), har vi all mulig spekk på kontakttyper og ladefart. Til forskjell fra den svenske siden, sørger vi for kontinuerlig oppdateringer og ikke minst kvalitetssikring av data. Det vil jeg si er en styrke.

Så er spørsmålet om hva som er hensiktsmessige filtre (ikke for lite, ikke for mye). Tror vi trenger litt mer kontakt med kommende Tesla-eiere for å vite hva dere faktisk vil være ute etter (blinke ut attraktive kontakttyper og ladeeffekt) - og hvordan da en tjeneste som ladestasjoner.no best kan tilrettelegges for det. Vi har mange muligheter.

Det bør også være gode muligheter å få integrert denne type tjeneste i Model S. Men det har ikke akkurat vært høyeste prioritet så langt hos Tesla.
St.Hanshaugen

Cirion

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på fredag 09. august 2013, klokken 10:30
I ladestasjonsdatabasen NOBIL som er grunnlaget for tjenestene som lages i Norge (f.eks. LadeNå! og ladestasjoner.no), har vi all mulig spekk på kontakttyper og ladefart. Til forskjell fra den svenske siden, sørger vi for kontinuerlig oppdateringer og ikke minst kvalitetssikring av data. Det vil jeg si er en styrke.
Ulempen i dag er bare at LadeNå og NOBIL basen er ubrukelig for Tesla brukere slik den er nå. Den Svenske siden er brukelig nå.

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på fredag 09. august 2013, klokken 10:30
Så er spørsmålet om hva som er hensiktsmessige filtre (ikke for lite, ikke for mye). Tror vi trenger litt mer kontakt med kommende Tesla-eiere for å vite hva dere faktisk vil være ute etter (blinke ut attraktive kontakttyper og ladeeffekt) - og hvordan da en tjeneste som ladestasjoner.no best kan tilrettelegges for det. Vi har mange muligheter.
I f.eks LadeNå! app'en så kan jeg velge:
Alle (Totalt umulig å finne en rask lader for Tesla).
Hurtiglading (Latterlig tidkrevende å finne en lader som ikke er Chademo)
Gratis (Her er vel mest schuco og en Tesla eier vil gjerne ha raskere som fortsatt er umulig å finne)
Døgnåpent (Fortsatt ubrukelig)
Ubegrenset P-tid (Like ubrukelig)

Ja jeg er litt irritert og skriver usakelig kritikk :) Men De valgene over er faktisk geniale, og er alt man trenger... Forutsatt at det er en meny knapp hvor man velger bil først...

F.eks velger du Leaf, så filtreres bort alle muligheter som den bilen ikke kan bruke, Telsa Roadster får kun opp sine, Tesla Model S får kun opp sine osv...

Med andre ord, vil en Tesla Model S bruker få opp 3 stk. hurtigladestasjoner nå (Type 2 ladere) i stedet for 200 Chademo ladere og forsøke å gjette seg til hvem av de kan støtte Type2... Senere vil Tesla sine SC'er også være naturlig å finne der, samt 230V32A, 400V16A, 400V32A osv...

Eller at man som på den svenske siden, kan huke bort alle mulighetene som ikke passer bilen.

Signature #280

Jeg har samme erfaring som Cirion, derfor jeg startet denne tråden. Å lete etter en semihurtiglader som støtter Type 2 lading, er veldig tidkrevende arbeid..

fredag

Sitat fra: Cirion på fredag 09. august 2013, klokken 08:21
Sitat fra: Signature #280 på fredag 09. august 2013, klokken 07:12
Til nå har ikke Type 2 vært i stor interesse for så mange, siden det er få elbiler som kan benytte det. Roadster kan med en oppdatert kabel.

Type 2 er normalt tilgjengelig der det er satt opp nyere hurtiglader stasjoner, slik at autmaten kan ha Chademo, Combo og Type2. Jeg sier kan, fordi det er ikke pålagt å sette opp alle typer.

Her er Type 2 kabel for Leaf, i-Miev og de andre trillingene, Ampera, osv. Kun ca 2000kr.

http://shop.zerocarbonworld.org/cables/32a-type2-type1-cable.html

Sånn, kan alle gamle ladestasjoner med schuko bygges om til Type 2 nå, vær så snill?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Elmo

Sitat fra: fredag på fredag 09. august 2013, klokken 11:35
Her er Type 2 kabel for Leaf, i-Miev og de andre trillingene, Ampera, osv. Kun ca 2000kr.

Sånn, kan alle gamle ladestasjoner med schuko bygges om til Type 2 nå, vær så snill?

:o  Hva med oss med litt eldre biler da? og rekkevidde som gjør at vi trenger offentlige ladeplasser mye mere enn dere med nye biler ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Cirion

Sitat fra: Elmo på fredag 09. august 2013, klokken 11:38

:o  Hva med oss med litt eldre biler da? og rekkevidde som gjør at vi trenger offentlige ladeplasser mye mere enn dere med nye biler ???
Dere kan da parkere på de samme plassene og lade med Type 2 adapter like lenge som før... Forskjellen er at med Type 2 stolpe, slipper dere å komme til smeltet Schuco kontakt og kan lade med 16A uten å smelte kontakten.

Elmo

Sitat fra: Cirion på fredag 09. august 2013, klokken 11:43

Dere kan da parkere på de samme plassene og lade med Type 2 adapter like lenge som før... Forskjellen er at med Type 2 stolpe, slipper dere å komme til smeltet Schuco kontakt og kan lade med 16A uten å smelte kontakten.

Type2 adapter til en bil som ikke selv kan kommunisere med stolpen ??    - show me :D

Ladestolper som ombygges må fortsatt ha vanlig støpsel også. Men jeg kan gjerne være med på at "vanlig støpsel" er blå CEE/Phillip Hauge, for schuko er noe dritt i elbilsammenheng.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.

fredag

Sitat fra: Cirion på fredag 09. august 2013, klokken 10:50
F.eks velger du Leaf, så filtreres bort alle muligheter som den bilen ikke kan bruke, Telsa Roadster får kun opp sine, Tesla Model S får kun opp sine osv...

Med andre ord, vil en Tesla Model S bruker få opp 3 stk. hurtigladestasjoner nå (Type 2 ladere) i stedet for 200 Chademo ladere og forsøke å gjette seg til hvem av de kan støtte Type2... Senere vil Tesla sine SC'er også være naturlig å finne der, samt 230V32A, 400V16A, 400V32A osv...

Eller at man som på den svenske siden, kan huke bort alle mulighetene som ikke passer bilen.

Høres enkelt ut, men det er litt mer komplisert:

Leaf og i-Miev kan lade på Type 2 kontakter, hvis de har kjøpt kabel for det.

Tesla Model S eiere må velge mellom blå kontakt ("commando") og rød kontakt (400V) til UMCen. Selv om jeg håper de fleste velger å kjøpe begge, så kommer det til å være noen som kun har en av de to.

Tesla Model S kan kun lade på Type 2 ladestasjoner hvis eier har kjøpt egen Type 2 kabel (for det følger ikke med bilen), eller ladestasjonen har en fastmontert kabel.

Senere - hvis Elon Musk holder det han lovte oss på Alna - vil noen Tesla Model S eiere kunne lade på Chademo, hvis de har kjøpt Chademo-adapter fra Tesla.

Og mange av oss som snart for Model S har allerede Leaf eller i-Miev fra før. Jeg trenger å finne schuko eller chademo ladere når jeg kjører min i-Miev, og Type 2-ladere når jeg snart kjører min Model S.

Jeg tror det beste er å la brukerne få velge hvilken type kontakt de er ute etter. Hva slags kontakter elbilen kan bruke er noe elbileeieren rett og slett må vite noe om.

Og kanskje ha et valg ved siden av som heter "vis kun de vanligste ladepunktene for min biltype" med knapp for Leaf, i-Miev & co, Model S, Think og Buddy. Og appen og websiden bør huske hvilke typer ladestasjoner som er valgt, slik at man slipper å legge inn disse valgene på nytt hver gang.

Det blir sikkert enklere om et par år. Da er alle schuko-kontaktene gjort om til Type2, chademo er forbudt av EU, og hele Norge er offisielt konvertert fra 230V IT trefas til 400V TN. :-)
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Hvor mange biler dreier det seg egentlig om?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Elmo

Sitat fra: fredag på fredag 09. august 2013, klokken 12:12

Hvor mange biler dreier det seg egentlig om?

Antallet er jo synkende, men vi snakker om iallefall over 1000 fremdeles.

EDIT: statistikken er ikke så lett å lese siden Classic'ene av både Citroen, Peugeot og Think blander seg med trillinger og ny-Think, men 2010 tallene gir en pekepinn, og så har du jo alle Buddy'ene og Reva'ene.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA