Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteri og ladekabel på US leaf

Startet av Signature #280, torsdag 15. august 2013, klokken 16:55

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på fredag 09. august 2013, klokken 16:55
Han får mer enn 13A ihvertfall, som er begrensningen på schuko-adapteren. Og Leaf-eiere uten spesialbestilt ladekabel får 16A istedenfor 10A.

Ja det er sant. Hvis de har kjøpt type2 kabel.

Sitat fra: jkirkebo på fredag 09. august 2013, klokken 16:55
Nja, det må jo også fikses på en slik måte at ikke begge kan brukes samtidig. Men det holder kanskje med et lokk som kan skyves frem og tilbake og som dekker en av pluggene.

Fikses ikke det ganske enkelt av at parkeringsplassen er opptatt ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

Sitat fra: fredag på fredag 09. august 2013, klokken 16:12
Vi trenger enkle, rimelige ladestolper for å få flest mulig av dem.
Med andre ord Schuko stolper, de er og blir billigst. ;D

Sitat fra: fredag på fredag 09. august 2013, klokken 16:12
Sitat fra: Elmo på fredag 09. august 2013, klokken 15:04
Jeg kan ikke helt se at det bremser utviklingen hvis alle AC ladestolper ved ombygging får CEE plugg i tillegg til Type2.
Ole Brumm tenkning. Det gjør ting dyrere. Og vi ønsker elbil-ladekontakter skal være mest mulig brannsikre og dermed strømløse før bilen gir signal om det er OK å skru på strømmen.
Du glemte barnesikre, til forskjell fra Schuko er ikke CEE stikkontakten barnesikker, så vidt jeg husker er den derfor ikke lovlig på offentlige plasser. Om låsbare stolper som mange kan åpne og noen glemmer å låse er bra nok er jeg i tvil om.
Glem CEE kontakter, Type 2 med eller uten Schuko kontakter er det som må velges.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på fredag 09. august 2013, klokken 17:30
Fikses ikke det ganske enkelt av at parkeringsplassen er opptatt ???

Niks. Noen elbiler kan parkere på tvers, noen lader sin el-scooter på fortauet, noen parkere på ikke-ladeplassen ved siden av og strekker ladekabelen bort osv. Slikt må være idiotsikkert, så ikke sikringen går og lading blir avbrutt. Lader en trilling på 13A med Type 2 og noen kobler til en 8A ladekladd så totalen blir 21A tar det litt tid før sikringen går så det blir ikke alltid oppdaget med en gang heller.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cirion

Har sett litt mer på LadeNå! app'en og forsøkt å forstå hvorfor de som lager denne ikke forstår at den er ubrukelig... Jeg har sendt mange meldinger. Har fått svar tilbake om noe svada. "Balonger som skifter farge bla bla bla er du ikke enig at det er bedre?"

Nå gikk det opp et lys for meg... Tesla eiere er ikke som andre elbil eiere  ;D

Mens en vanlig elbileier bruker app'en til å se hvilke ledige ladestasjoner som er i nærheten av der de er innenfor en radius av noen få km maks, vil en Tesla eier forsøke å finne 1 hurtiglader mellom Oslo og Bergen og må innom alle balongene for å finne den ene som er rask nok til formålet. Vi kommer rett og slett for langt på 1 lading til at lokale kiipe ladere er noe å satse på.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Elmo

Sitat fra: Griffel på fredag 09. august 2013, klokken 18:55
Du glemte barnesikre, til forskjell fra Schuko er ikke CEE stikkontakten barnesikker, så vidt jeg husker er den derfor ikke lovlig på offentlige plasser.
Jeg stoler generelt på det du sier om strøm Griffel, og jeg kan forstå argumentet for det er nok enkelt å putte små fingre inni en CEE.  Men det er jo utallige slike på alle båthavner. Der er schuko bannlyst.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.

Elmo

Sitat fra: Cirion på fredag 09. august 2013, klokken 19:34
Har sett litt mer på LadeNå! app'en og forsøkt å forstå hvorfor de som lager denne ikke forstår at den er ubrukelig...

Nå gikk det opp et lys for meg... Tesla eiere er ikke som andre elbil eiere  ;D

Mens en vanlig elbileier bruker app'en til å se hvilke ledige ladestasjoner som er i nærheten av der de er innenfor en radius av noen få km maks, vil en Tesla eier forsøke å finne 1 hurtiglader mellom Oslo og Bergen

Helt riktig og fullstendig feil.

Behøver ikke være wannebe (snart) Teslaeier for å være enig i at den er ubrukelig til noe annet enn å finne ladestasjoner i nærheten av der du er.  Men så er den gammel og kanskje designet for nettopp det?

Det som er viktig å få med seg er at Nobil databasen (www.nobil.no) som både LadeNå og www.ladestasjoner.no bruker er fritt tilgjengelig for hvem som helst å lage app'er mot.  Tut og kjør.

Veggen

Trenger vel ikke en app?
Mobilversjonen av hurtigladerkartet funker greit.
Kan sikkert brukes på skjermen i S'en også.
http://www.ladestasjoner.no/eksternapplikasjoner/mobilhurtigladekart.php

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på fredag 09. august 2013, klokken 21:08

Jeg stoler generelt på det du sier om strøm Griffel, og jeg kan forstå argumentet for det er nok enkelt å putte små fingre inni en CEE.  Men det er jo utallige slike på alle båthavner. Der er schuko bannlyst.

Hmm, båthavna jeg har båtplass i har bare schuko-kontakter. Ganske mange av de også, dobbelt uttak i hver lyktestolpe.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OleJA

Sitat fra: Veggen på fredag 09. august 2013, klokken 22:24
Trenger vel ikke en app?
Ser man det :D. At par spørsmål:
-Ser det skilles mellom hurtig og semihurtig type2. Hva er forskjellen mellom disse? Den tidligere omtalt type2, 22kw laderen ved Skien er semihurtig, men er ikke 22kw det meste type2 klarer?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Veggen

Hurtig = nominell ladeeffekt over ca 43 kW
Semihurtig = nominell ladeeffekt ca 22 kW

Sofus

Sitat fra: OleJA på fredag 09. august 2013, klokken 23:59
Trenger vel ikke en app?
-Ser det skilles mellom hurtig og semihurtig type2. Hva er forskjellen mellom disse? Den tidligere omtalt type2, 22kw laderen ved Skien er semihurtig, men er ikke 22kw det meste type2 klarer?

Tror også type2 klarer maks 22kW, så tickboks for hurtig type2 burde vel ikke vært der?

Model S

OleJA

Sitat fra: Sofus på lørdag 10. august 2013, klokken 00:11
Sitat fra: OleJA på fredag 09. august 2013, klokken 23:59
Trenger vel ikke en app?

Tror også type2 klarer maks 22kW, så tickboks for hurtig type2 burde vel ikke vært der?
Riktig, burde da kanskje heller hatt en 'sakte type2' for å eliminere de type2, 1fase, 16A som Oslo kommune er iferd med å installere.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Veggen

Type 2 klarer opptil 3 fase 63A = 43 kW
Model S klarer maks 3 fase 32 A =22 kW (med dobbeltlader)

ebbrey

Det har ikke noe å si om type 2 punktet kan levere 43, bilen trekker det han kan utifra laderene som står i den.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Griffel

Sitat fra: Elmo på fredag 09. august 2013, klokken 21:08
Det var vel galt å si ikke lovlig, men det skal vurderes om i hvert tilfelle om stikkontakter uten barnesikring kan benyttes. I båthavna du viser til er det vel da vurdert slik at barn i barneskolealder og yngere ikke har tilgang (avsperret område hvor det ikke er naturlig at barn befinner seg, montert utenfor rekkevidde eller at de ble montert for mer enn ca. 10 år siden). Installatøren må vurdere dette, og siden vi snakker om kommunale ladepunkter har kommunen egne retningslinjer for slikt.

Om jeg hadde skrevet at dersom det er en mulighet for at barn i barneskolealder kan komme skade seg på en slik stikkontakt på er det defacto ikke lovlig å montere vil det vært mer korrekt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA