Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteri og ladekabel på US leaf

Startet av Signature #280, torsdag 15. august 2013, klokken 16:55

« forrige - neste »

OleJA

Kanskje på tide å opprette et eget 'zemap' ladekart med ladepunk egnet for TMS?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

valvolainen

Flere funksjoner på eksisterende database er nok bedre - EN plass og vedlikeholde osv. Dataene ligger jo der, det er bare spørsmål om å utvide filter. Mye mindre arbeid.

Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Cirion

Sitat fra: valvolainen på fredag 09. august 2013, klokken 13:44
Flere funksjoner på eksisterende database er nok bedre - EN plass og vedlikeholde osv. Dataene ligger jo der, det er bare spørsmål om å utvide filter. Mye mindre arbeid.
Helt enig når den tid skjer, men fram til da er en ene basen ubrukelig, og det er enklere å legge inn andre steder.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

valvolainen

Er det forøvrig mulig å importere POI's i navigasjonen med ladestasjoner?
Dette burde jo være mulig, bensinstasjoner ligger jo inne på de fleste kart?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

fredag

Sitat fra: Elmo på fredag 09. august 2013, klokken 12:48
Sitat fra: fredag på fredag 09. august 2013, klokken 12:12
Sitat fra: Elmo på fredag 09. august 2013, klokken 11:38
:o  Hva med oss med litt eldre biler da? og rekkevidde som gjør at vi trenger offentlige ladeplasser mye mere enn dere med nye biler ???

Hvor mange biler dreier det seg egentlig om?

Antallet er jo synkende, men vi snakker om iallefall over 1000 fremdeles.

En utskifting vil ta litt tid, og i mellomtiden vil mange av disse bilene uansett bli pensjonert.

Kanskje aktører som Oslo Kommune kan la det stå igjen noen gamle Proxll ladestolper rundt omkring til de stadig færre elbilene dette gjelder? De har jo en del av dem.

Kanskje Transnova kan hjelpe dere med å få bygget om bilene deres, eller få utviklet et adapter fra type2 til schuko.

Dette ordner seg sikkert. Men ikke bruk de gamle elbilene deres som argument for å bremse utviklingen, og gjøre ting vanskeligere og tregere for nye elbileiere. Schuko egner seg dårlig til elbil-lading. Type 2 er den nye europeiske standarden for AC lading.

Det er et stadig gjenvendende problem at nye elbiler ikke får ladet på norske offentlige ladestolper pga utformingen av schuko-kontakten. Jeg fikk ikke ladet min i-Miev i begynnelsen fordi kontakten var større enn kontaktene til Buddy, og jeg dermed ikke fikk igjen lokket slik at strømmen ble skrudd på. De som har kjøpt Chargeamps-kabelen har slitt med lignende problem. Og vi ser nå lignende problem med schuko-adapteret til Model S.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Sitat fra: OleJA på fredag 09. august 2013, klokken 13:08
Kanskje på tide å opprette et eget 'zemap' ladekart med ladepunk egnet for TMS?

Nei. Det blir bare kløn. En kortsiktig løsning.

Jeg tror vi heller vil ha LadeNå appen oppdatert, slik at den blir bedre tilpasset fremtidens elbiler som bruker ting som Type 2, blå commando kontaker, røde 400V kontakter, osv.

Og så må noen Tesla-eiere tydeligvis engasjere seg i Elbilforeningen, slik at man får balansert ut interessene til gamle elbiler.

Buddyer og Thinker trenger å lade bilene sine ofte, for de har liten rekkevidde. Men vi trenger jaggu å lade vi også, når vi feks skal kjøre fra Oslo til Porsgrunn og tilbake. Pga større batteri trenger vi mer moderne ladestasjoner, som kan gi 22kwt. Viktig at ikke hensynet til noen få gamle elbiler ødelegger for nye elbileiere.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Trond Arve

Sitat fra: fredag på fredag 09. august 2013, klokken 14:05
...
Men ikke bruk de gamle elbilene deres som argument for å bremse utviklingen, og gjøre ting vanskeligere og tregere for nye elbileiere.
...
Snodig argumentasjon. Jaja. Det er jo fredag.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Elmo

Sitat fra: fredag på fredag 09. august 2013, klokken 14:05
Kanskje Transnova kan hjelpe dere med å få bygget om bilene deres, eller få utviklet et adapter fra type2 til schuko.

Det første er vel urealitisk, Sistnevnte hadde vært fint.

Sitat fra: fredag på fredag 09. august 2013, klokken 14:05
Men ikke bruk de gamle elbilene deres som argument for å bremse utviklingen, og gjøre ting vanskeligere og tregere for nye elbileiere. Schuko egner seg dårlig til elbil-lading. Type 2 er den nye europeiske standarden for AC lading.

Jeg kan ikke helt se at det bremser utviklingen hvis alle AC ladestolper ved ombygging får CEE plugg i tillegg til Type2.

Sitat fra: fredag på fredag 09. august 2013, klokken 14:05
Det er et stadig gjenvendende problem at nye elbiler ikke får ladet på norske offentlige ladestolper pga utformingen av schuko-kontakten. Jeg fikk ikke ladet min i-Miev i begynnelsen fordi kontakten var større enn kontaktene til Buddy, og jeg dermed ikke fikk igjen lokket slik at strømmen ble skrudd på. De som har kjøpt Chargeamps-kabelen har slitt med lignende problem. Og vi ser nå lignende problem med schuko-adapteret til Model S.

Problemet med utformingen på schuko (vinklet, lang, kort) i forhold til plassen inni stolpen har vi "gamle" også hatt, men vi har klart å tilpasse oss.  At schuko-støpslet til Chargeamps og Tesla er klumpete syns jeg ikke er grunn god nok til å fortrenge gamle elbiler fra ladeplassene.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: fredag på fredag 09. august 2013, klokken 14:13
Viktig at ikke hensynet til noen få gamle elbiler ødelegger for nye elbileiere.

Og omvendt !
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

fredag

Sitat fra: Trond Arve på fredag 09. august 2013, klokken 14:31
Sitat fra: fredag på fredag 09. august 2013, klokken 14:05
...
Men ikke bruk de gamle elbilene deres som argument for å bremse utviklingen, og gjøre ting vanskeligere og tregere for nye elbileiere.
...
Snodig argumentasjon. Jaja. Det er jo fredag.

Tror dere vi får flere elbilister ved å tvinge en Model S på dagstur til å lade på 3kwt og dermed bruke 28 timer på å fullade, fremfor å kunne lade på 22kwt og fullade på 4 timer?

Hvor mange ladestasjoner med schuko har gamle elbiler tilgang til idag? Hvor mange type 2 ladestasjoner finnes det? Det kommer ikke flere nye elbiler som ikke kan bruke Type 2, tvert imot.

Det er ikke bare Model S som kan bruke type 2, men også i-Miev, Leaf, Fluence, Zoe, i3, osv.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Sitat fra: Elmo på fredag 09. august 2013, klokken 15:04
Sitat fra: fredag på fredag 09. august 2013, klokken 14:05
Men ikke bruk de gamle elbilene deres som argument for å bremse utviklingen, og gjøre ting vanskeligere og tregere for nye elbileiere. Schuko egner seg dårlig til elbil-lading. Type 2 er den nye europeiske standarden for AC lading.

Jeg kan ikke helt se at det bremser utviklingen hvis alle AC ladestolper ved ombygging får CEE plugg i tillegg til Type2.

Ole Brumm tenkning. Det gjør ting dyrere. Og vi ønsker elbil-ladekontakter skal være mest mulig brannsikre og dermed strømløse før bilen gir signal om det er OK å skru på strømmen.

Vi trenger enkle, rimelige ladestolper for å få flest mulig av dem.

Kutt ut de gamle måtene å gjøre det på på nye stolper. De stolpene er ikke for gamle elbiler uansett, de er for biler som skal lade fort. De stadig færre gamle elbilene har tusenvis av eksisterende ladestolper å lade på. De nye elbilene har nye behov, og alle nye stolper bør derfor være tilpasset nye elbiler.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Trond Arve

Både Elmo og jeg heier på type 2, brannsikkerhet og økt ladefart. Det som er snodig er at du er så hissig på de eldre elbilene. Det er plass til alle. Ta deg en bolle, fredag, det er jo tross alt fredag  8) På mandag kan du engasjere deg i elbilforeningen. God helg!
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Elmo

Sitat fra: fredag på fredag 09. august 2013, klokken 16:06
Tror dere vi får flere elbilister ved å tvinge en Model S på dagstur til å lade på 3kwt og dermed bruke 28 timer på å fullade, fremfor å kunne lade på 22kwt og fullade på 4 timer?

Å, så du tror du får noe mere enn 16A på vanlige ladestolper rundt i byene når de eventuelt ombygges til Type2 ;D
Og du er en av de få som har bestilt dobbellader forstår jeg 8)

Sitat fra: fredag på fredag 09. august 2013, klokken 16:12
Sitat fra: Elmo på fredag 09. august 2013, klokken 15:04
Jeg kan ikke helt se at det bremser utviklingen hvis alle AC ladestolper ved ombygging får CEE plugg i tillegg til Type2.
Ole Brumm tenkning. Det gjør ting dyrere. Og vi ønsker elbil-ladekontakter skal være mest mulig brannsikre og dermed strømløse før bilen gir signal om det er OK å skru på strømmen.

Tror neppe en CEE-plugg øker prisen nevneverdig.
Forresten vil det alltid også være nyere elbileier som fortsatt bare har sin gamle ladekabel med kladd (men du syns vel de også er sinker som kan overses).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Øyvind.h

Få som har bestilt dobbeltlader? Er vel snaut 65% som velger det? Dvs får de ut 1500 biler i år blir det snaut 1000 biler med dobbeltlader i Norge ved årsskiftet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på fredag 09. august 2013, klokken 16:36
Å, så du tror du får noe mere enn 16A på vanlige ladestolper rundt i byene når de eventuelt ombygges til Type2 ;D

Han får mer enn 13A ihvertfall, som er begrensningen på schuko-adapteren. Og Leaf-eiere uten spesialbestilt ladekabel får 16A istedenfor 10A.

Forøvrig er det ikke noe teknisk problem å lage stolpene slik at om en dobbel stolpe får 32A tilførsel kan den levere enten 1x32A eller 2x16A avhengig av om ett eller to uttak er i bruk. Det blir dog vanskeligere å få til om stolpene skal ha "dumme" uttak i tillegg.

Sitat
Tror neppe en CEE-plugg øker prisen nevneverdig.

Nja, det må jo også fikses på en slik måte at ikke begge kan brukes samtidig. Men det holder kanskje med et lokk som kan skyves frem og tilbake og som dekker en av pluggene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA