Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladespørsmål Type 2 lading

Startet av MrMastodon, torsdag 15. august 2013, klokken 10:02

« forrige - neste »

MrMastodon

Min svarte Tekna skal etter planen ankomme forhandler i Bergen i morgen, og klargjøring starte på mandag. Så da blir det snart bil på meg :-D Har kjørt svogers 2012 modell og det var vel i grunnen det som gjorde at jeg bestemte meg. Deilig å kjøre!

Har lest en hel del her inne etterhvert, men det er en ting jeg ikke blir klok på, hva er det som er forskjellen på en EuroLeaf og en "vanlig" Leaf? Er det at den er produsert ved fabrikken i England? (da vil jo alle '13-modeller solgt fra forhandler i Norge være det). Heter de faktisk EuroLeaf (står det på bilen?) eller bare kalles de det?

Hovedgrunnen til at jeg lurer er at det stod på en "sticky" her at EuroLeaf kunne ha problemer med hurtiglader? Synes det ville være merkelig viss alle nye Leaf'er hadde problemer med hurtigladerene.
Og jeg kommer til å være avhengig av å bruke hurtiglader et par ganger i uken da jeg ikke kan lade hjemme (og trolig ikke så mye på jobb heller, har ikke gratis parkering. Da begrenser det seg hvor mye jeg kommer til å kjøre til jobb når jeg har buss til jobb rett utenfor kjøkkenvinduet).

Bor i borettslag, og har ikke tilgang til strøm ved parkering.
Har skrevet meg på venteliste til garasje, der er det stikkontakt, men anlegget er fra 1964, og den eneste oppgraderingen de har gjort er automatsikringer. Tror ikke det er en god ide å trekke 10 amp fra det anlegget, men viss jeg kjøper en ladekabel som kan velge mellom 6,10 og 16 amp og ikke trekker mer enn 6 amp burde jeg være safe?

Det var mange ting på en gang!

Håper noen har noe fornuftig å si :-D

-Runar

Caffe

Hvis ikke det er andre som lader elbil i garasjen din tror jeg trygt du kan belaste kursen med 10 A om sommeren. Om vinteren når andre i garasjen bruker motorvarmer kan det nok hende at du bør være mer forsiktig.
--------
Oslo
Blå LEAF 2013 mod.
Svart Tesla S 85 2015 mod.
Blå Tesla S 2019 LR raven

BE

Ingen problem med hurtiglading på de nye Leafene. Det var noen hurtigladere det var feil på som nå er ordnet, derfor er ikke den tråden sticky lengre.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Lars C. Krogenæs

Euroleaf er kallenavnet til Leafene som lages i Europa (Sunderland).

Hurtiglading med Euroleaf er ikke lenger et problem. Alle hurtigladere ble oppgradert før Euroleafene ble levert, bortsett fra 1. Dermed ble dette et "storm i et vannglass", og stickyen er nå fjernet etter at problemet ble løst.

Med 6 amp lading burde du være safe.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Rasmus.B

Alle Leaf ble produsert i Japan fram til ca første kvartal av 2013. Da ble det lansert en forbedret utgave, og samtidig startet produksjon i Smyrna,TN for det amerikanske markedet, og noe senere startet produksjonen av tilsvarende modell i Sunderland, England for det europeiske markedet. Det ble gjort ca 100 forbedringer eller forandringer på den nye modellen. Så det har altså vært mulig å kjøpe både nye euro leaf og "gamle Japan" leaf som 2013 modeller. Derfor har mange valgt å kalle de nye for Euro Leaf for å tydelig gjøre hvilken bil det er snakk om.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

MrMastodon

Takker for svar, har blitt litt klokere :-)
Gleder meg til å bli en del av Leaf-fellesskapet!

SGS3 - Liquid Smooth 2.9 with temasek kernel


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA