Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er din bil på denne lastebilen? Kjørte nordover forbi Kløfta kl 17.00 14 august!

Startet av VTeslaS, torsdag 15. august 2013, klokken 07:57

« forrige - neste »

VTeslaS

Gratulerer først til alle som har fått bil.

Kjenner at jeg gleder meg fælt til bilen min blir klar.

Men lurer på om noen som ikke har bestilt Performance-versjonen kan fortelle litt om hvordan bilen oppleves når disse bilene begynner å komme til Norge også. I første omgang er det vel bare signature, og dermed Performance, eller?

Jeg har selv bestilt "vanlig" 85 kWh og lurer på om den også oppleves pigg? Stor forskjell fra performance? Osv


Cowboystrekk

Forskjellen er nok mindre enn papiret sier siden IRF tall fra dragtimes viser at 60-utgaven greier 0-60 mph på 5.1 mens p gjør 3.9. Skal jeg tippe så ligger vell s85 et sted rundt 4.5-4.8.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

ebbrey

11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Oreo

Sitat fra: VTeslaS på torsdag 08. august 2013, klokken 19:45
I første omgang er det vel bare signature, og dermed Performance, eller?

Jeg har selv bestilt "vanlig" 85 kWh og lurer på om den også oppleves pigg? Stor forskjell fra performance? Osv
Nei,
Signature er IKKE automatisk Performance.
Signature kunne bestilles i Standard versjon eller Performance versjon. Av mer eller mindre "naturlige" grunner, de som synes de kunne spandere på seg en Signature utgave, har gjerne Sigs midler til å koste på seg Performance utgaven. Why go for second best?
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Øyvind.h

#5
Jeg har sett to 0-100 videoer oppimot hverandre for hhv Performance og non-performance. Det er ingen tvil om at Performance er mye raskere! Ser også at flere som har testet begge skriver at Perf er vesentlig raskere.

Når det er sagt er standard 85kWh svært rask og vil være mer enn nok å håndtere for de aller fleste. Problemet er at disse bilene er så spreke at du etter veldig kort tid med flatt jern er langt over lovlig hastighet, og det er svært sjeldent du kan bruke alle kreftene under trygge forhold.

Om en måneds tid kan jeg fortelle deg nøyaktig hvordan S85 oppleves ift. P85. Svaret er nesten garantert som beskrivelsen over. Merkbart tregere enn P85, men fortsatt lynkjapp.

Video av P85 og 60:




Video av S85:
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cowboystrekk

Mye raskere er en smule overdrevet. Det er snakk om under 1 sek til 100 og ca 1 sek på qm ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

ebbrey

Sitat fra: taraquin på torsdag 08. august 2013, klokken 21:24
Mye raskere er en smule overdrevet. Det er snakk om under 1 sek til 100 og ca 1 sek på qm ;)

1 sekund er ikke mye i tid, men det er jo ikke mange sekundene igjen å ta av heller. Forskjell mellom S85 og P85 iflg Tesla selv er vel 1.2 sekunder. Eller 20%. Det er mindre forskjell mellom 60 og 85, kun et halvt sekund eller 10% :)
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Øyvind.h

#8
Det er ganske stor forskjell på opplevelsen av 0-100 på 4 kontra 5 sek, og det er ganske mye ekstra som skal til for å få en bil opp til 100 på 4 sek istedenfor 5. Så jeg står absolutt ved det jeg skriver :)

Men folk flest vil oppleve S85 som råsprek, og har ikke bruk for å kutte av ett sekund på 0-100 tiden!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

valvolainen

Sekundet kuttes vel fra 0-6? Så forskjellen føles vel enda større fra start. 
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Øyvind.h

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 08. august 2013, klokken 21:35
....og det er ganske mye ekstra som skal til for å få en bil opp til 100 på 4 sek istedenfor 5.100 tiden!
OBS: tar tilbake denne påstanden. Er ikke så vanskelig å få mer effekt ut av en elmotor. Kjør på med mer strøm så er du der :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cowboystrekk

Flere tester har vist at teslas egne tall er upålitelige og viser at forskjellene er betraktelig mindre enn oppgitt. Muligens så lite som 0.7 fra 0-100 med s vs p.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

ebbrey

Håper de kommer med noe effektbhegrensnings mulighet via SW, ikke bare "valet mode" men sånn generellt for vinterføre.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Øyvind.h

Sitat fra: taraquin på torsdag 08. august 2013, klokken 22:08
Flere tester har vist at teslas egne tall er upålitelige og viser at forskjellene er betraktelig mindre enn oppgitt. Muligens så lite som 0.7 fra 0-100 med s vs p.
Har sett at Perf er vesentlig raskere enn Teslas tall. Ned mot 3,9 med rullende start. Har dog ikke sett noen som har målt S85 ned mot 4,6 med rullende start? Legg gjerne ut link til tester av 0-60/100, for det meste jeg har kommet over er P85 tester.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cowboystrekk

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA