Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avgifter i Norge, ren elbil kontra hybrid

Startet av cra, mandag 12. mai 2008, klokken 13:20

« forrige - neste »

cra

Jeg kjøpte diagnoseapparat fra en kar i San Francisco i går, og da jeg snakket med ham spurte han om jeg hadde original lader. Jeg visste ikke dette, men går ut fra at jeg har det.

Han kunne da fortelle at den originale laderen har noen designfeil som gjør at hvis det kommer vann inn i den, eller den går varm så brenner den helt opp. Han hadde en venn som hadde jobbet på utvikling av denne laderen som vistnok hadde fortalt ham dette. Han hadde selv opplevd det på sin think.

Han kjente også en person som vistnok hadde modifisert laderen og montert kjølevifte og greier på deno for å forhindre "meltdown". Jeg skal prøve å få mer info om dette, da jeg forstod det slik at det muligens var instruksjoner på det på nettet.

Dette til info dersom det skulle være flere som ønsker å gjøre denne modifiseringen
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

HHF

Ja, dette var jo en beroligende gladmelding  :o 

Hvordan kan man vite hva man har? Er kontakttypen avgjørende? Vil jo helst slippe å oppleve en meltdown og om man kan forebygge noe slikt, vil jeg jo helt klart være interessert ...  Merkelig om dette er tilfelle og at Ford evt ikke sier noe om det når de leverer ut bilene på løpende bånd ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

cra

Jeg skal se om jeg kan finne ut mer om hvordan man finner ut om man er "berørt". Vil da vitterlig tro at de må ha endret på det etterhvert? De aller fleste som produserer noe som er mer avansert enn en liter med melk må da ha en form for løpende produktutvikling.

Hvis jeg skal gjette så har dette vært et problem på tidlige modeller, men som sagt; jeg skal se hva mer jeg kan finne ut.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

stiano

Fikk vite når jeg kjøpte min Th!nk at laderen var forbedret, siden det var en USA Th!nk og har anderledels ladekontakt enn "original" bilene. Kan det være dette han mener? Vet ikke om selve laderen er forbedret eller om det bare er kontakten som er endret.
Oslo, 2001 Th!nk City.

cra

Jeg vil tro det var selve laderen som var problemet, siden modifikasjonen vistnok inebar mointering av en vifte og greier.

Ellers har jeg selv skiftet inntakskontakten på min think fra en DEFA-kontakt som krever løedning til 100kr pr meter, til biltema sin variant som har en pris på ca 25kr/meter ladekabel. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

Laderen er lik på alle "ur" Thinkene.
Den har en kant rundt på toppen som samler vann, og når laderen avkjøles blir det et undertrykk inne i den som suger litt vann inn igjennom den porøse pakningen.
Dette vannet har ingen mulighet til å komme ut av laderen igjen.
Dersom en kjører ut på en våt veg, og legger seg bak en bil som hvirvler opp mye vann, skal en legge seg med god avstand bak denne, for å unngå å samle vann på laderen som så kan trekke inn.
På min bil har jeg lagt tetningsmasse i bakkant på laderen, da dette er laveste punkt, og her vil vannet samles. Jeg har nå kjørt 85 000 kilometer med samme lader.
Jeg benytter også bare posisjon 10A for lading. Dette øker også levetiden.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Nå har je gikke sett på laderen på nært hold enda, men ville det være mulig å file ned kanten eller lage et dreneringshull, slik at vannet renner av? Evt montere et deksel over den?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

joho

Har sjekket min NiCd lader etter uproblematiske 75000 km. Den har ennå ikke tatt inn vann. Skal være enig i at lokkonstruksjonen ikke var heldig (Tettet med polyuretan fugemasse). Tok av lokk og sjekket innholdet visuelt. 30% av alle "vibrasjonsliminger" var løse deriblandt alle for tunge komponenter (store lytter + vertikalt print kort). Limte disse på nytt+ flere. Kjenner noen til hvordan man sjekker vifter, går alle på engang eller?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA