Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av Gusse, onsdag 14. august 2013, klokken 15:55

« forrige - neste »

Gusse

Ser at under utleveringen dukker det opp en del navn som har for si det forsiktig, solide tall på lønnslippen sin. Har også oppfattet en del inne på forumet, som også kanskje kommer i denne katogerien. Vil først understreke at jeg ikke starter denne tråden for å sette noen utenfor, eller for å være respektløs til folk som har solid økonomi, men av ren nysgjerrighet. Sitter selv med beskjeden lønning, mens jeg leser at kronprinsen har bestillt nesten samme bil.
Er det flere som meg, eller er det bare jeg som er så gal(eventuellt fonuftig regnet seg fram til lønnsomhet), som har bestillt en bil i denne prisklassen til tross for økonomien? :o

Amper

det er naturlig å velge denne hvis du vil ha mye bil per kr.. spesielt hvis du som velger den rimligste varianten..
P85D :o)

DonPedro

#2
Du er ikke gal. Model S er et fornuftig økonomisk valg ift. fossilbiler. Man kunne kanskje spare enda mer på å kjøpe en 1-2 år brukt LEAF og bruke leiebil når man må på langtur. Men hvis ikke en Golf er "galskap" for en med ordinær inntekt, så er ikke Model S det heller.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

AttackOfTheMac

#3
Hei,

jeg er ganske ung (28) og har en helt normal lønn.
Kjøpte meg leilighet for 1 år siden så det var ikke så mye igjen på konto :p
Men jeg har spikket og spart hele dette halve året for å få råd.
Kansellerte ferieplaner og sa fra meg halve ferien også.
Jeg har  regnet på at med min konfig trenger jeg ikke betale noe spes mer enn jeg gjør for min Golf per mnd. Så det blir en 60 på meg.


teslaslaven

Hver og en må vel selv regne ut hva en har råd til...er jo bare et spm. om prioriteringer i bunn og grunn, inntekt/formue vs. ambisjoner ift. andre utgifter.

Men hva er egentlig "uten høy inntekt" i Norge i dag?

laumb

Hvor setter du grensen for høy/lav inntekt - og er det for en husholdning samlet, eller enkeltpersonen?

Kom med disse så skal jeg si om vi er over eller under.

En ting er sikkert, jeg har måttet spare en del opp - etter lønning i September "mangler" det 2760kr for egenkapitalen til bilen. Dette etter en spareplan jeg beregnet i November.
Disse kronene er spart inn utenom spareplanen, så jeg er i boks ved neste lønning.

Skulle egentlig ha 60kWh av denne grunn, men fant til slutt ikke noe rasjonellt grunnlag for å la være da rentene på det ekstra lånet for 85kWh var lavere enn nytteverdien (for meg, that is).

Er 25 år, bor i hus med 64% lånegrad (verditakst over 2.5 millioner). Med oppussing av dette (fra 1967) ved siden av, så krever det økonomisk disiplin på flere felter. Med litt innsats kan man kjøre samme bil som vår neste konge. :)

Cato76

:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

sindrej

Ja, og ikke får en med seg så mye spenn i grava heller.

Gjermund


DonPedro

Sitat fra: sindrej på torsdag 08. august 2013, klokken 13:25
Ja, og ikke får en med seg så mye spenn i grava heller.

Som en investor jeg kjenner sier: Den siste skjorta har ingen lommer.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Nordtroms

Jeg har Statoilkort som resulterer i en regning på 4000-7000 kroner i måneden. Jeg vil heller betale dette i et lån på investering i bil, enn i drivstoff fra driftsbudsjettet. Det er heller ikke uviktig at jeg sparer miljøet for masse co2 selv om dette ikke kommer så altfor ofte frem i dette forumet. Hør nå!!!! Jeg har jo ikke bestilt bilen enda :P Men det spørs hva som skjer etter prøvekjøringen ;D jeg tjener forresten ikke mer enn ca 320 K i året :-[
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

wEEtoZ

Selv sitter jeg å sikler som en sulten hund etter en Tesla! Hadde lett kjøpt meg en om jeg da ikke var student, hadde gitt en grei faen i om jeg bare hadde en "middels" lønnet jobb. Ville kanskje ha levd på nudler en stund og gått mindre på byn slik at det kanskje ble litt mindre i lån ;)

PS. Første post!

Øyvind.h

Sitat fra: Gjermund på torsdag 08. august 2013, klokken 13:26
Hva er høy inntekt?
Tja. En mill og oppover kanskje? Høy inntekt trenger for øvrig ikke bety at man har god råd.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Zneip

En inntekt på over 300k kan være rikelig om man bor en plass der man ikke trenger å "bo seg ihjel". Skal man jobbe og bo midt i Oslo tenger man grunkene man kan få for å si det sånn. Selv bor jeg i Nord-Trøndelag og betaler min toppskatt med "glede" - men vil ikke akkurat kalle det høy inntekt. Økonomi er mæget relativt :)

Jeg hadde aldri kommet til å kjøpe en annen nybil i denne prisklassen men velger som mange andre her å se på totaløkonomien. Hva har en slik bil kostet meg totalt i løpet av f.eks 8 år, sammenlignet med alternativene? Jeg kjører 35000 km pr år og kommer til å spare masse på drivstoffutgifter.
Nord Trøndelag | X90D

laumb

Sitat fra: Gusse på torsdag 08. august 2013, klokken 13:49
Tenker at hvis husholdningen har 2 inntekter som tilsammen tilsvarer en NETTO på over 50.000, så vil jeg si dette er om ikke annet starten på "høy" inntekt.

Da har vi høy. Men, man finner alltid en måte å få penga til å sirkulere på, enten den er høy eller lav.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA