Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av Gusse, onsdag 14. august 2013, klokken 15:55

« forrige - neste »

timingbeltkiller

#45
Minner om 50K/2017.
Nå blir det nok en myk overgang til full likestilling med fossilbilene.
Men det er likevel noen som bør overveie hvor klokt det er å basere økonomien på at
renten på huslånet  skal forbli evig helt på bunn og elbilfordelene evig helt  på topp.

Lave renter er forøvrig til liten nytte dersom/når de dårlige tidene som
disse rentene er et varsel om, slår negativt ut på egen inntekt.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Harlex

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 09. august 2013, klokken 09:16
Minner om 50K/2017.
Nå blir det nok en myk overgang til full likestilling med fossilbilene.
Men det er likevel noen som bør overveie hvor klokt det er å basere økonomien på at
renten på huslånet  skal forbli evig helt på bunn og elbilfordelene evig helt  på topp.

Lave renter er forøvrig til liten nytte dersom de dårlige tidene som
disse rentene er et varsel om, slår negativt ut på egen inntekt.
Den e grei. Incentiver kan forsvinne men det som monner (for meg) er besparelser på drivstoff. Den kan ingen ta fra meg... Lån på huset har jeg ikke mer så den renten driter jeg i... Men er enig at folk ikke bør basere seg på lav rente og evige el-bil incentiver.....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Cirion

Det handler om å kansellere kostnader...

F.eks, ved å forstørre huslånet til også å dekke bilen, fikk vi faktisk så mye lavere rente at rentekost etter fordel ble ca. 300kr mindre i året (ja, huslånet mitt er gigantisk!). Med andre ord, null rentekost på bilen... Når vi så regner med at vi sparer mellom 4 og 5000,- pr. måned i utgifter på gamle bilen, så går de til nedbetaling av bilen.

Samme greia skjedde når vi gikk fra leilighet i byen, til hus litt utenfor. Leieboern dekker 60% av lånet, så kostnadene sankt med ca. 4000,- årlig på å gå fra en trang leilighet til et stort hus.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

trygvelo

Sitat fra: Cirion på fredag 09. august 2013, klokken 10:36
Samme greia skjedde når vi gikk fra leilighet i byen, til hus litt utenfor. Leieboern dekker 60% av lånet, så kostnadene sankt med ca. 4000,- årlig på å gå fra en trang leilighet til et stort hus.

Enig, skattefrie utleieinntekter i egen bolig er uvurderlig.

timingbeltkiller

Sitat fra: Harlex på fredag 09. august 2013, klokken 10:31
det som monner (for meg) er besparelser på drivstoff. Den kan ingen ta fra meg.
Det er neppe sannsynlig vi mister denne fordelen de første årene.
Men fram i tid kan vi ikke se bort fra statens umettelige behov for penger
kan føre til km-avgift på elbiler slik dieselbiler hadde den gangen de tanket avgiftsfritt.

I Nederland overveier de km-avgift på alle biler basert på plombert satelitt-registrering.
Du skal sågar betale avgift for kjøring i utlandet = dobbelbeskatning!!!
Enkelte US-stater overveier også måter å kreve veibruk-avgift av elbiler
siden de ikke tanker vanlig avgiftsbelagt drivstoff.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

leafer

SitatMen fram i tid kan vi ikke se bort fra statens umettelige behov for penger kan føre til km-avgift på elbiler slik dieselbiler hadde den gangen de tanket avgiftsfritt.

Ugh, ja. Vi jo allerede bl.a forbruksavgift til staten på strømregningen. Skal se at ant km vi oppgir til forsikringsselskapet i årlig kjørelengde blir utgangspunkt for km-avgift på elbiler... Eller verre, GPS-logging... Avgifter kommer, det er sikkert, på den ene eller andre måten.

TesLars

Sitat fra: leafer på fredag 09. august 2013, klokken 12:42
SitatMen fram i tid kan vi ikke se bort fra statens umettelige behov for penger kan føre til km-avgift på elbiler slik dieselbiler hadde den gangen de tanket avgiftsfritt.

Ugh, ja. Vi jo allerede bl.a forbruksavgift til staten på strømregningen. Skal se at ant km vi oppgir til forsikringsselskapet i årlig kjørelengde blir utgangspunkt for km-avgift på elbiler... Eller verre, GPS-logging... Avgifter kommer, det er sikkert, på den ene eller andre måten.

Sant det. Heldigvis er det (forhåpentligvis) en stund til det er 50 000 elbiler i Norge, men tallet øker raskere enn mange tror.
Oslo
Black Model S

slumberjack

Min første post.

Har fulgt Tesla siden 2009 som har ført til at jeg gikk i Monaco før i sommer (gratis tur, ta det med ro) og så Ferarrier, Aventador, Bugatti Veyron, Maseratier etc etc og gir blanke faen. Ser bare utgifter og absurde verditap.

Selv er jeg rimelig sikker på å kjøpe en Tesla innen 1-3år. Jeg kommer fra en Toyotafamile og er ikke vant til problemer, vi har hatt 3 toyota i min oppvekst og to har vi enda. Denne mentaliteten arver nok jeg også, så Teslaen vil jeg nok legge inn et nytt batteri om 8-10år inn i finansieringsplanen.

Selvfølgelig vil jeg fristes av nye modeller fra Tesla, men herregud Model S'en vil ha samme vanvittige elmotor og designet vil jeg tro er tidløst og vanskelig å gå lei av.

Ironisk nok er mitt største problem at jeg strengt tatt klarer meg uten bil, men da kan jeg faktisk også begynne å tenke på å flytte mer usentralt som nok en gang gjør bilen mer realistisk og andre utgifter lavere.

Har snart kun 50% lånegrad på leil (om jeg bruker ordet rett), jeg er aldri blakk uansett inntekt, jeg bare struper alt annet etter behov. Ekspert på små gleder og elsker å gjøre gode kjøp.

Så planen er nok å ta opp lån på leil, men har noen her planlagt å betale bilen over unormalt mange år? Ingen nettsider tillater det og jeg har ikke gadd å begynne å kontakte banker enda.



valvolainen

Har sett noen poster her om folk som baker inn bilen i huslånet uten å øke månedsavdragene.
Så ja, noen har vel et ønske om å betale bilen over 20 år eller mer.

I mine øyne bør man sette seg et realistisk mål om når man skal være ferdig betalt, for så å betale ekstra om man belåner boligen.
Husk at det ikke er noe gøy å betale 2500 ekstra i mnd når man ikke lenger har bilen.
Vlkommen til forumet forresten, det er bare å starte sparingen. Dette er jammen noe som er verdt å spare til.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

trygvelo

Sitat fra: slumberjack på fredag 09. august 2013, klokken 14:36
Min første post.

Har fulgt Tesla siden 2009 som har ført til at jeg gikk i Monaco før i sommer (gratis tur, ta det med ro) og så Ferarrier, Aventador, Bugatti Veyron, Maseratier etc etc og gir blanke faen. Ser bare utgifter og absurde verditap.

Velkommen til forumet.

Det du sier med verditap på den slags biler stemmer nok ikke helt. Dyre i drift ja, men mange av disse bilene er faktisk noen av de beste investeringer du kan gjøre. Er ikke lenge siden jeg leste i finansavisen at å investere i en Ferrari var mye bedre business enn aksjer (i snitt, man kan jo være heldig/uheldig begge veier). Uansett blir vel aldri bruksverdien på en sånn bil i nærheten av bruksverdien til en Model S, det er ikke sånn at man bruker disse som hverdagsbil, i hvert fall ikke her i Norge :)

Harlex

Sitat fra: slumberjack på fredag 09. august 2013, klokken 14:36
Min første post.

Har fulgt Tesla siden 2009 som har ført til at jeg gikk i Monaco før i sommer (gratis tur, ta det med ro) og så Ferarrier, Aventador, Bugatti Veyron, Maseratier etc etc og gir blanke faen. Ser bare utgifter og absurde verditap.

Selv er jeg rimelig sikker på å kjøpe en Tesla innen 1-3år. Jeg kommer fra en Toyotafamile og er ikke vant til problemer, vi har hatt 3 toyota i min oppvekst og to har vi enda. Denne mentaliteten arver nok jeg også, så Teslaen vil jeg nok legge inn et nytt batteri om 8-10år inn i finansieringsplanen.

Selvfølgelig vil jeg fristes av nye modeller fra Tesla, men herregud Model S'en vil ha samme vanvittige elmotor og designet vil jeg tro er tidløst og vanskelig å gå lei av.

Ironisk nok er mitt største problem at jeg strengt tatt klarer meg uten bil, men da kan jeg faktisk også begynne å tenke på å flytte mer usentralt som nok en gang gjør bilen mer realistisk og andre utgifter lavere.

Har snart kun 50% lånegrad på leil (om jeg bruker ordet rett), jeg er aldri blakk uansett inntekt, jeg bare struper alt annet etter behov. Ekspert på små gleder og elsker å gjøre gode kjøp.

Så planen er nok å ta opp lån på leil, men har noen her planlagt å betale bilen over unormalt mange år? Ingen nettsider tillater det og jeg har ikke gadd å begynne å kontakte banker enda.
Selger 1 bil, har cashet inn forskuddet og finansierer resten med rammelån. Har vel lagt meg en nedbetalingsplan på 8 år men vi får se om jeg ikke satser på å få bilen gjeldfri før. Kommer litt an på hvortid jeg velger å bytte den andre bilen vår.....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

trygvelo

Sitat fra: Harlex på fredag 09. august 2013, klokken 15:39
Selger 1 bil, har cashet inn forskuddet og finansierer resten med rammelån. Har vel lagt meg en nedbetalingsplan på 8 år men vi får se om jeg ikke satser på å få bilen gjeldfri før. Kommer litt an på hvortid jeg velger å bytte den andre bilen vår.....

Samme plan her, regner med å nedbetale den tidligere. Blir salg av en av veteranbilene så fort som mulig også, da har jeg kvittet meg med 2 av 5 ICE biler (3 veteran, 2 bruksbiler) i år :) Da er det bare å krysse fingrene for at den gamle dieseltraveren holder i mange år til uten altfor store kostnader. Det kan jeg vel se langt etter med 250k km og regreimbytte snart forestående...

slumberjack

#57
Takk for varm velkomst, nå har jeg lest her inne lenge før jer registrerte meg i februar, så det var vel på tide å si hallo :)

Jeg tror nok det blir en brukt Tesla, om de faktisk kommer til å finnes de første årene, gudene vet. Og ned betaling tenker jeg 8-10år, ikke 5. Man skal selvfølgelig betale ned noe man eier gjennom lån. Bortsett fra leil til nå i livet så har jeg aldri brukt penger jeg ikke har og jeg klarer meg utrolig bra med det lille jeg har valgt å tjene pga investeringer jeg gjør i eget selskap. Skulle alt gå til helvete økonomisk i livet mitt så jobber jeg bare noen år i oljen for å komme meg på fote igjen, men nå jobber jeg litt idealistisk med "grønn-ish" teknologi.


Jeg tåler altså fint 2-3k mer i mnd akkurat nå og forhåpentligvis mer senere, men tror jeg vil ha bilen lenge da jeg virker å  alltid ha ting til de dør. Jeg går nok for en standard p85 med techpakke og annet minimums-saker, men fete felger o.l "nice to have" kommer senere. Det jeg drodler på nå når jeg drømmer på design studio havner på ca 560k, men brukt håper jeg å komme under 500k, men da får man det denne eieren valgte, seff.







bjornstr

Heisann!

Første post her. Har lest i et par måneder. Planlegger å legge inn depositum på en Tesla S i starten av september, men har et problem som jeg regner med andre også har. Jeg har i dag lånekostnader på 2600kr, drivstoffutgifter på 2000kr og bompengeutgifter på 600kr i måneden. Dette betjener jeg uten problem selv om jeg har en vanlig inntekt på ca 320000 brutto i året. Problemet er at jeg har vanskeligheter med å få innvilget lån som gir meg lavere månedskostnader enn dieselbilen gir meg.

Planen var i utgangspunktet å gå for 85kwh til omlag 560000, 100000 i egenandel med en nedbetalingstid på 8-10 år. Dette fikk jeg ikke tilslag på, og bestemte meg derfor for at 60kwh er nok, og fant ut at jeg kunne klare meg med en Tesla til 495000. Jeg fikk heller ikke tilslag på dette lånet, og spurte derfor om forklaring på hva som skal til for at jeg skulle få det lånet innvilget. Svaret jeg fikk var enten at jeg må gå opp i lønn til ca 320000 netto i året, eller en egenandel på 210000kr.

Flere som har hatt dette problemet? Hvordan har dere løst det? Jeg har stort sett snakket med Sandnes Sparebank forresten. Ser an muligheter for å dekke den ekstra egenandelen med forbrukslån, men da får jeg jo et høyere lån totalt, og det vil da kanskje gjøre at jeg ikke får innvilget det billånet med 210000 i egenandel.
Jeg vet at medlånetaker er mulighet, men prøver å unngå det i første omgang. :)

petersv

Selv om du får lavere månedlige utgifter, setter du deg mer i gjeld, og det kan bli vanskelig om noe uforutsett skjer.

Jeg ville gjort en av følgende:

  • kjøpt en billigere el-bil som f.eks leaf
  • spart opp mer egenkapital og utette kjøpet
  • venta på neste generasjon Tesla som blir rimeligere
, eller .

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA