Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av Gusse, onsdag 14. august 2013, klokken 15:55

« forrige - neste »

EvenSteven

Valgte også å gå for 60kw utgaven, da bilkjøpet måtte forsvares utfra budsjettet.
La inn faktorene for vårt daglige kjøremønster samt helgeturer og fant ytterst få tilfeller der jeg må ha de ekstra 11 milene tilgjengelige.

Har prøvd rekkevidde kalkulatoren på Tesla og viser at forskjellen i rekkevidde er enda lavere ved høyere hastighet etc. 7-9 mil.
0-100 er også såpass liten forskjell at det har for meg ingen betydning.
Hadde også 500k som maks sum, men havner nok rundt 540 inkl. Vinterhjul.
Det er mye pæng, men lidenskapen er bil og da bruker jeg gjerne litt ekstra penger på det.
Har høyt hårfeste og meget kort selklippet sveis så sparer lett inn 10k i året på frisør, sjampo og styling.
Så 40k er spart inn på 4 års eieskap  ;D
Tesla S P85+ sølv

christian1986

Sitat fra: OddB på torsdag 08. august 2013, klokken 15:11
Hvor høy inntekt man har er vel ikke det viktigste ?
Det handler vel heller om hvor mye man i dag bruker på bilhold.
Mitt regnestykke sier at jeg mest sannsynlig vil betale ned bilen med sparte driftsutgifter i løpet av levetiden.
Grovt regnet vil jeg redusere driftsutgiftene med mellom 40 og 50 000 kr i året med det kjøremønsteret jeg har i dag på min 4 år gamle diesel Avensis. Dette er penger jeg kan i stedet kan bruke på å betale ned det lånet jeg tar opp for å få kjøpt bilen.
Det er som er aller mest avgjørende for sparte driftsutgifter er drivstofforbruket på den bilen du har i dag. Har du en gammel, tørst bensinbil som du kjører langt med vil du veldig fort sitte igjen med en nettobesparelse.
Jeg er opptatt av at denne bilen ikke får preg av å være en uoppnåelig luksusbil som bare eliten har råd til å kjøpe.
Som det blir sagt her, kjører du normalt mye og har tenkt å kjøpe en Golf kan du like godt kjøpe en Tesla :)

Vi hadde en runde på dette for noen uker siden, men jeg legger ut mitt regnestykke en gang til :

Har heller ikke høy inntekt, og mange ser rart på meg. 26 år når bestillingen ble lagt inn:P..

Problemet med regnestykket ditt, og egentlig de fleste andre er at ingen vet hva restverdien blir. Det er det store spørsmålet, og som får veldig mye å si for om dette lønner seg. Så at autoplan regnet med 50% restverdi etter tre år.

Tenker også med skrekk og gru på en del som har solgt Leafen sin etter 12 måneder og sett nesten 100k gå med i verditap...


TesLars

Tviler på 50% verditap etter 3 år. Det de fleste "uvitende" har som bekymringsfaktor nr. 1 er batteripakken; levetiden på den, kapasitetstap, hva det koster å bytte den ut osv. Tesla har tidligere gått ut og sagt at batteripakke vil starte på ca. USD15K. Dette synes jeg er en grei og fair pris hvis vi får det på det nivået i Norge og.

Sammenlignet med andre premiumbiler får man svært mye for pengene i en Model S (utstyr, kraft, design, tech osv.). Så jeg er ikke akkurat bekymret for restverdi for å si det mildt....
Oslo
Black Model S

OddB

#33
Sitat fra: christian1986 på torsdag 08. august 2013, klokken 15:42

Problemet med regnestykket ditt, og egentlig de fleste an;-)dre er at ingen vet hva restverdien blir. Det er det store spørsmålet, og som får veldig mye å si for om dette lønner seg. Så at autoplan regnet med 50% restverdi etter tre år.

Tenker også med skrekk og gru på en del som har solgt Leafen sin etter 12 måneder og sett nesten 100k gå med i verditap...
Det lønner seg sjelden å bytte nye biler ofte. Det er mange usikre faktorer i et slikt regnestykke..f.eks kan jo bensinprisen øke mer enn forventet
;-)
Ved å bestemme seg får å ha bilen til den er utbrukt har man jo løst nedskrivningsproblemet... Jeg tipper at denne er i bedre form enn min gamle Toyota var da den blåste toppakninga på attenårsdagen sin :-D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

jkirkebo

Sitat fra: christian1986 på torsdag 08. august 2013, klokken 15:42
Problemet med regnestykket ditt, og egentlig de fleste andre er at ingen vet hva restverdien blir. Det er det store spørsmålet, og som får veldig mye å si for om dette lønner seg. Så at autoplan regnet med 50% restverdi etter tre år.

Restverdien er kun interessant om du skal selge. Beholder du bilen i 15 år (som det godt kan hende jeg gjør) er den helt uinteressant for regnestykkenes del.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hyperstress

Tittelen i denne tråden er vel litt av nøkkelen til hvorfor Tesla MS selger så bra i Norge. Samtidig er det også derfor de skal være VELDIG forsiktig med å skru opp prisen for å presse marginene sine opp fra 22% til 25%, eller hva det er de driver med for tiden. >:(  Bilen er sikkert verdt det, men her i landet er bilen pr. nå priset slik at den er innenfor rekkevidde for de fleste arbeidende som virkelig ønsker å kjøpe. Men nåværende pris tror jeg også er en smertegrense, og om Tesla nå øker prisene så mister de store massene. De sitter da bare igjen med premiumbilkundene slik som i USA, og da har de gjort seg selv en bjørnetjeneste her i landet.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Kires

Leser her inne og andre steder at veldig mange tenker å ha bilene sine i 8-10 år++ spent på om dette blir realiteten når Tesla kommer ut med stadig ny teknologi og nye nydelige modeller:-)
Bmw i3 120ah
E-tron 50

christian1986

Samme tenker jeg. Bare se på alle som på død og liv vil ha med alt det nye Telsa kommer med på Model S, selv om de egentlig var kjempefornøyd med slik den i utgangspunktet var.

Jeg vet i alle fall med meg selv at jeg kommer til å bytte lenge før 10 år...

laumb

#38
Vel, jeg planlegger å spare mot en GenIII når den kommer. Model S blir å beholde til den dør.

Kommer til å oppgradere den jevlig med nye funksjoner etter hvert som de kommer.

timingbeltkiller

#39
Du trenger ikke doktorgraden i å spå om framtida for å slå fast:
De som i dag beholder bilen de kjøper til den er utslitt, kommer til å fortsette med det.
De som skifter ut etter X år, kommer også til å fortsette med det.

Det er rimelig å gå ut fra elbilene vil behøve flere generasjoner til å kvitte seg med barnesykdommene de øyensynlig har for mange av i dag.
Det er også sannsynlig deres teknologiske utvikling vil bli raskere enn for andre biltyper.
Begge deler stimulerer til øket innbyttelyst.

Så kan det bli interessant å se om en elbil blir neste bil som klarer en 100K km langtidstest uten verken små eller store feil. Her den første av 300 biler som klarte å gå gjennom 100K km med kun periodeservice:
http://ecomento.tv/2013/06/28/toyota-auris-hybrid-glanzt-im-100-000-km-dauertest/


NB:
Langtest utført av et biltidskrift setter helt andre krav til en bil enn en privat eiers (forsiktige) bilbruk.
Således har jeg hatt kun periodeservice og dekkskift på 150-230K km på flertallet av mine  biler av ymse merker. Også merker med dårlig omdømme!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

koop

Regner med at vi kommer under kategorien "Lav" inntekt.

Bilen vi har bestilt (ikke Perfomance, men 85KW med masse ekstra) tilsvarer 2 nettoårslønner for meg (og fruen har en del mindre i lønn).
Det er ikke uvanlig at jeg har bilene i 10+ år.
Det som hjelper er at vi sparer umiddelbart 2500,- i bensin og bompenger med dagen bruk, og rushtidsavgift blir snart innført i byen. Det blir fort 30-35000,- i året man sparer (og da er halve bilen betalt, så det blir mindre "tap").
Samtidig får vi en mye større frihet til å kjøre når en ønsker uten å tenke på bompenger og bensin.

Og for ikke å snakke om den herlige bilen da, og den gleden man får ved å kjøre....

NB! Regner med at vi må ta noen turer til Vestlandet for å "spare" enda mere penger i bom og ferger  ;D
Kristiansand:
Tesla Model S #2966, Vin 18513
7.3.2013 - Reservert
13.5.2013 - Bekreftet bestilling
14.5.2013 - Papirene signert
27.9.2013 - In Production
8.10.2013 - Production Complete
21.11.2013 kl. 11:00 - Avtalt utlevering
Subaru Forrester utgår

valvolainen

Sitat fra: koop på torsdag 08. august 2013, klokken 19:55
NB! Regner med at vi må ta noen turer til Vestlandet for å "spare" enda mere penger i bom og ferger  ;D

Skal brenne et halvt batteri bare med å kjøre att og frem på hardangerbrua!!
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

ebbrey

#42
Vi er en familie på snart 4, og i kategoriseringen her ligger vi i "lav" sone selv. Inntekt er greit nok, men det er etter at utgifter er trukket i fra man sitter igjen med kjøpekraften :) Nå har ikke vi lave utgiftsforhold til inntekt med barnehagebarn og en kone som ikke jobber så mye, men vi bor heller ikke de dyreste plassene her i landet. Vi vurderte for 1 år siden å flytte innover mot hovedstaden pga min jobb, men vi (jeg) har slått meg til ro med å være en pendler. Dette blir vår første nye bil. Jeg har de siste 3 bilene handlet ca 2 år gamle biler og hatt de til de fyller 6-8. Nå var det min pendlerbil en Golf som skulle byttes ut. Jeg har fulgt med på Model S siden utleveringen i 2012 startet, men tenkte tidlig at "jeg gidder ikke blåse så mye på bil". Ikke har jeg så veldig bildilla, men heller handler utifra comfort og nytte. Gadget dilla derimot har jeg litt av. Jula nærmet seg og det var en del fuzz i media om Tesla. En kamerat drev å spurte hvorfor jeg ikke sjekka hvordan jeg ville kommet ut med en slik bil istedenfor en Skoda som var den opprinnelige tanken.  Da jeg fort putter 5000 kr i diesel på den i mnd, og det nærmet seg frist for gamle priser, prøvde jeg meg på et regnestykke i excel. Kona er meget konservativ når det kommer til å bruke penger, men så tjener ikke hun allverdens heller. Hun dekker matbudsjettet og mobilregninga si, resten går fra min konto. Golfen som er vår bil 2 ved siden av en Passat, dekkes idag av min kjøregodtgjørelse. Dette var da utgangspunktet og kravet fra Kona hvis jeg skulle kjøpe en MS, at dette ikke ble noe dyrere i året. Den totale kostnaden ble ca 4000,- pr år ned, og kona var enig i bestillingen. Etter at vi var å prøvekjørte ble hun enda mere gira.

Så "vi" har egentlig kun handlet denne da det er et økonomisk godt bytte pga mye kjøring i året. Men etter at vi prøvekjørte, om så det excel arket hadde vist noen røde tall så hadde jeg bestillt. 14 timer i en Model S i uka blir bedre enn i en Golf :D
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Harlex

Inntekt har ingenting å si hvis man ikke ser på egne kostnader. Har man 1 mill i inntekt og en sinnsykt huslån sliter man mer enn hvis man har 500000, nedbetalt hus og 0 gjeld ellers. Men jeg skjønner trådstarters poeng med tråden. Jeg/vi (mor, far og 2 barn under 10) for vår del har det ok men så lenge man ikke er grisetjukk i penger så er det vel sånn at man bruker det man har uansett? Alltid 0 på konto når ny lønn kommer... :o Jeg kunne ha flesket til med bilen uansett men er i utgangspunktet ikke villig til å slenge 700 høvdinger på bordet for en bil selv om jeg er bil/motor interessert. Det var nok excelarket som gjorde at jeg følte at jeg kunne forsvare kjøpet her også. Skal ikke gå i detalj men kan no si såpass at jeg regner ut at jeg bruker 66 000,- i året KUN på bensin t/R jobb. Så kommer betydelig med fritidskjøring utenom... Med Teslaen lader jeg gratis på jobb... Jeg henger meg på dem som er forundret over at mange ikke klarer å se forbi de 700 høvdingene og se på totalkostnadene.... For meg trekker jeg først og fremst drivstoffkostader men jeg har dessuten 3 snart 5 bomringer og 2 ferger som jeg bruker jevnlig i jobb og/eller fritidsammenheng....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

trygvelo

#44
Passer kanskje ikke helt inn i denne tråden, men med 3 barn, nok huslån og i tillegg ikke helt ferdig med utbygging av hus/tomt/garasje kan jeg vel heller ikke kalle oss rike. For vår del blir kjøpet av Teslaen en stooor utgiftspost, i hvert fall så lenge vi "trenger" 2 biler. Har aldri lånt penger til kjøp av bil tidligere, men har nå rammelån på huset og kommer til å legge Teslaen inn under der. Regner med å nedbetale den på 8 år og må da betale inn 9000 ekstra i mnd. Har vært uten bil nr 2 siden januar i år og syklet eller løpt med sykkelvogn til og fra jobb og barnehage/skole. Har også kjørt Taxi på dager med tidspress eller elendig vær. Har spart mye penger og fått mye trim, men kjenner jeg er klar for en enklere hverdag nå :)

Det blir nok til at den gamle dieseltraveren får mye mindre å gjøre etter at teslaen er på plass, så sparer vel en del på drivstoff der. Kan nok tenkes at det blir mer pendling i bil (les:tesla) i stedet for tog fremover.

Til syvende og sist var kjøpet basert på bil som interesse og tanken om at "man lever bare en gang". Er også litt lei av å skru på gamle biler. Har i tillegg prestert å ryke på omtrent alt av utstyr, selv om fornuften sa nei...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA